Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kandidatturneringen 2016

NYTT TEMA
Jompa
JompaInnlegg: 8650
16.02.16 14:21

Hva: Kandidatturneringen som avgjør hvem som får møte Magnus senere i år (mest sannsynlig i USA, 30. november)

Hvor: Moskva, Russland

Når: 10-30 mars

Deltagere (Liverating per 16.02.2016):

Topalov 2780
Anand 2762
Nakamura 2790
Caruana 2794
Giri 2793
Aronian 2792
Karjakin 2760
Svidler 2751

Da er det bare drøye 3 uker til den første brikke i kandidatturneringen flyttes. Av toppnavnene mangler i første omgang Kramnik. Bortsett fra han er alle de store kvalifisert, så Magnus kommer til å få en verdig motstander. Skal vi se litt på formen til spillerne har Nakamura prestert godt i det siste der han både vant Gibraltar, og nå nettopp i Zurich. Der endte han på samme poengsum som Anand som fikk en fin opptur etter noen elendige turneringer. Skulle det bli Nakamura - Carlsen mot hverandre i USA er det den kommersielle drømmen!

Topalov hadde en meget sterk start på 2015, men etterhvert falt han mer og mer sammen. En spiller som dog har gjort det bra mot Carlsen i det siste, selv om noe skyldes Carlsen selv (Norway Chess...). Har tidligere vært en "klient" for Carlsen, dvs en spiller som har hatt en elendig score mot nordmannen.

Caruana er kanskje "den verdigste" motstanderen da han har vært nærmest Carlsen spillemessig de siste par årene. Har så og si jevn score mot Carlsen og vil være en formidabel motstander.

Skulle det bli Giri er det bare å gjøre seg klar til rapid/biltz-avslutning med en gang. Tror faktisk en WC-match mot Giri vil være en av tidenes kjedeligste. 

Aronian er litt tilbake etter å ha spilt "elendig" i et drøyt år. Var storfavoritt i 2014, men røyk da på tap allerede i 1. runde mot Anand, som siden vant kandidatturneringen den gangen. Kanskje utfordrerposisjonen passer han bedre? Jeg blir ikke overrasket om han skulle stå igjen som vinner.

Karjakin er en solid spiller, men har vært litt i skyggen de siste par årene. Vant de to første utgavene av Norway Chess, men har slitt litt mer etter det. Vant World Cup foran Svidler.

Svidler er min favoritt "pundit". Flott engelsk uttale, flink som kommentator, og stadig en solid sjakkspiller. Burde vunnet World Cup, men satt tårnet sitt i slag i det som ble turneringens siste parti. (11:50 ut i denne videoen) Er redd for at han har litt for mange bukker i spillet sitt til at han vil holde en hel turneringen.

Jeg tror det kommer til å bli en ekstremt jevn turnering. Alle er meget gode sjakkspillere, og alle kan slå alle på en god dag. Allikevel mener jeg det er noen som har forutsetninger for å spille litt jevnere enn andre. 

Mine topp 3 favoritter blir derfor:

Caruana
Nakamura
Aronian

Sarella
SarellaInnlegg: 9792
16.02.16 19:08

For min del er alle ok utenom Giri og Anand. Syns det ville være forferdelig kjedelig og nesten katastrofalt om en av de to skulle vinne. Håper aller mest på Nakamura.

Volmets
VolmetsInnlegg: 2062
17.02.16 21:24
Jompa: Jeg tror det kommer til å bli en ekstremt jevn turnering. Alle er meget gode sjakkspillere, og alle kan slå alle på en god dag. Allikevel mener jeg det er noen som har forutsetninger for å spille litt jevnere enn andre. Mine topp 3 favoritter blir derfor: Caruana
Nakamura
Aronian

Stort sett enig i alt du skrev, men med Nakamura tror jeg det ville ha blitt i overkant spennende. Ikke at jeg tviler på at Carlsen ville ha slått ham, men han ser jo alltid så sinna ut at jeg er redd det ville ha endt med håndgemeng eller det som verre er.

mito
mitoInnlegg: 23145
18.02.16 13:46
Jompa: Skulle det bli Nakamura - Carlsen mot hverandre i USA er det den kommersielle drømmen!

Jeg har ikke sansen for Nakamura, han er arogant, selvdyrkende og usympatisk. Ikke perlevenn med Carlsen.

Nettopp derfor håper jeg på Nakamura-Carlsen! Enten vinner ikke Nakamura et eneste parti, og han blir enda mer muggen på grunn av Carlsen-komplekset. Eller så vinner han sitt aller første langparti mot Carlsen, og da blir det i hvert fall sirkus.

Ellers tomler jeg åpningsinnlegget under tvil. Pluss for godt innhold. Minus for at du fjernet det flotte profilbildet ditt.

mito
18.02.16 13:51
Jompa: Av toppnavnene mangler i første omgang Kramnik.

P.t. nummer 2 på liveratingen, eneste på 28-tallet utenom MC. Uheldig timing på den oppturen. Ellers er alle åtte spillere i kandidatturneringen innenfor et intervall på 50 ratingpoeng, så dette tror jeg blir ganske uforutsigbart og spennende.

Jompa
18.02.16 14:48
mito: Ellers tomler jeg åpningsinnlegget under tvil. Pluss for godt innhold. Minus for at du fjernet det flotte profilbildet ditt.

Satset 1000 kroner på at Rubio ville bli President. Vinner han vil jeg i hvert fall få litt penger for det. Nå ser det heldigvis ut til at jeg taper den 1000-lappen.

Anastasiya er tilbake!

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 40176
18.02.16 15:18
Jompa: Hvor: Moskva, Russland Når: 10-30 mars

Spent om noen norske vil sende det her, men mistenker vel at det blir lite aktuelt siden Magnus ikke spiller. Hadde vært gøy med tv-sending der Magnus selv kommenterte partiene.

Ellers er det utrolig jevnt mellom de, og jeg tror ikke man vil trenge nye skyhøy score.

Haakon3
Haakon3Innlegg: 231
19.02.16 15:58
GoingKronos: Spent om noen norske vil sende det her, men mistenker vel at det blir lite aktuelt siden Magnus ikke spiller. Hadde vært gøy med tv-sending der Magnus selv kommenterte partiene.

Det hadde vært magisk.. Men tviler på at det skjer, gitt..

fenni
fenniInnlegg: 10074
09.03.16 15:10

Trekningen;

http://static1.squarespace.com/static/566d9a49c21b865cfe7ea0d7/t/56c1d06086db4351af25daa5/1455542368625/Candidates_Tournament_2016_Pairings.pdf

Peter Heine Nielsens vurderinger: (scroll litt nedover)

https://en.chessbase.com/post/2016-fide-world-chess-candidates-tournament

Jompa
09.03.16 23:38

Naka mot Caruana i første runde blir bra! Får vi en vinner der har vi fort allerede en favoritt. 

fenni
10.03.16 09:17

Anand ble jo regnet ut foran forrige kandidatturnering, og utgangspunktet så ikke bedre ut for han da, så blir dumt å anta han er ferdig denne gangen.

Spent på om Giri fortsetter å spille slik som han har gjort de siste årene. Ytterst solid, vanskelig å slå, men tar for få sjanser for å vinne turneringer.

Det er jevnt dette feltet, men skulle jeg satt penger på noen, så hadde jeg gjort det på Karjakin.

Haakon3
10.03.16 20:37

https://www.chess.com/news/candidates-to-start-friday-agon-blocks-games-transmission-by-chess-sites-5161

Her meldes det om at "A few days ago Agon shocked chess websites with its announcement that not only the video footage but also the actual chess games will be available exclusively on the website WorldChess.com (and “approved broadcast partners in certain countries,” which seems to be only NRK in Norway at the moment).".. Noen som vet om NRK har noen planer?

Sarella
11.03.16 10:38
Haakon3: Noen som vet om NRK har noen planer?

Det eneste de har giddet å skrive er, "Du kan følge kandidatturneringen trekk for trekk på NRK.no fra fredag." Ingen tider eller annen info i det hele tatt, typisk NRK. Synd ikke Tv2 har rettighetene.

Oppsett runde 1:

Karjakin–Svidler
Nakamura–Caruana
Giri–Aronian
Anand–Topalov

Tror de begynner kl.1300

Jompa
11.03.16 10:43
Sarella: Karjakin–Svidler
Nakamura–Caruana
Giri–Aronian
Anand–Topalov

Remis
Nakamura
Remis
Remis

mito
11.03.16 11:30
Jompa: Remis
Nakamura
Remis
Remis

4 x Remis

mito
11.03.16 11:47
Haakon3: Agon shocked chess websites with its announcement that not only the video footage but also the actual chess games will be available exclusively on the website WorldChess.com

Dette er mildt sagt kontroversielt, og vil bli forsøkt overkjørt. På f.eks. ChessBomb (som jeg ofte følger) vil det legges opp til at folk som følger trekkene på den offisielle nettsiden kan sende inn trekkene anonymt.

For å sammenligne med fotball: Du kan ha rettigheter til å vise kampen live, men du har ingen rettigheter til hendelsene (mål, utvisning, etc). Her blir det snakk om at Agon selvsagt har rettigheter til live-kommentarer, bilder, video, men det betviles om de har rett til å holde på trekkene.

Spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis. Det tilbys andre å følge med på trekkene mot at de bekrefter at de ikke skal videreformidle dem, men det vil i praksis være umulig å hindre en anonym videreformidling.

Og oddsene vil være dårlig om Agon skulle kjøre en rettsak mot ChessBomb og andre lignende nettsider som videreformidler trekkene. Noe lignende ble prøvd i Bulgaria for noen år siden uten suksess.

However, a similar restriction was attempted by Sofia organizers first for the Topalov-Kamsky match in 2009 and then the World Chess Championship 2010, with the end result that ChessBase was found non-culpable in a resulting lawsuit. The judge in that case took only half an hour to reject all demands from the Bulgarian Chess Federation (BCF), while ChessBase relied on the legal definition of a database. The most important aspect was that the judge didn’t agree that a chess game can be seen as a database, and therefore the BCF couldn’t refer to their rights as database producers.

mito
11.03.16 12:06
Sarella: Tror de begynner kl.1300

Det stemmer

Haakon3
11.03.16 16:40

Hva er den offisielle siden til turneringen?

fenni
11.03.16 17:42
Haakon3: Hva er den offisielle siden til turneringen?

Men du må registrere deg for å se.

http://moscow2016.fide.com/#intro

Resultater så langt

Nakamura 0.5 - Caruana 0.5

Karjakin 0.5 - Svidler 0.5

mito
11.03.16 17:44

Anand kommer til å vinne. Utrolig om han nok en gang møter MC i november!

(Innlegget ble redigert 11.03.16 17:45)

Jompa
11.03.16 18:30

Carlsen - Anand part 3...

Sarella
12.03.16 01:49
Jompa: Carlsen - Anand part 3...

På en måte fortjent, det virker som om resten går i remismodus og feiger ut hver gang de skal prestere i KT, Anand er den eneste som tør.

Oppsett runde 2
Svidler–Topalov
Aronian–Anand
Caruana–Giri
Karjakin–Nakamura

(Innlegget ble redigert 12.03.16 01:53)

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 12492
12.03.16 13:48
Sarella: Svidler–Topalov
Aronian–Anand
Caruana–Giri
Karjakin–Nakamura

0,5 - 0,5

0,5 - 0,5

0,5 - 0,5

0 - 1

(Innlegget ble redigert 12.03.16 13:49)

Jompa
12.03.16 15:45

Karjakin har en god stilling mot Naka, mens resten er remispreget.

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 12492
12.03.16 16:01
Jompa: resten er remispreget.

Etter dronningbyttet som kommer nå ligger Anand en bonde over. Fisler det likevel ut i remis?

Edit: Ser ut som om de har avsluttet ja. Mistet streamen her en stund.

(Innlegget ble redigert 12.03.16 16:04)

mito
12.03.16 17:28
Fokkeslasken77: Etter dronningbyttet som kommer nå ligger Anand en bonde over. Fisler det likevel ut i remis?

Ja, dette er et eksempel på sluttspill med motsatt-fargede løpere (eneste offiserer som er igjen er en løper hos hver, der den ene går på svarte felter og den andre på hvite).

Slike sluttspill er ofte remis, selv om man ligger bonde under, noen ganger også med to bønder under. Grunnen er at det er veldig vanskelig å forsere bøndene sine over felter som ikke kontrolleres av egen løper, men av motstanderens. Det avhenger selvsagt av hvor bøndene står, men i denne stillingen er bøndene helt under kontroll.

Et eksempel: Hvis Hvits brikker er Ke4 og Ld3 og Svarts brikker er Ke6 Lc3 Bd4 Be5, så er dette remis, selv om Svart står to bønder over. Hvit trenger bare å la kongen stå bom stille, og la løperen flytte rundt på felter der den dekker d3 og ikke kan slås. Svart kommer ingen vei.

Jompa
12.03.16 17:32

Nakamura tapte mot Karjakin etter at 29. Nxg3 ikke fungerte. Mulig han ikke så langt nok (34. Rc7! truer matt og løper)

Jompa
13.03.16 17:18

De to i tet, Anand og Karjakin, har spilt remis mot hhv Caruana og Giri (duh).

Topalov er 2 bønder ned mot Aronian, som presser for vinst. Bør nok klare det, men er en del jobb igjen. Begge spillere har fortsatt dronning og ett tårn hver, mens Aronian har springeren mot Topalovs løper.

Svidler presser for vinst mot Nakamura, i et sluttspill som ser litt remisaktig ut. Svidler med en bonde opp, men alle er på samme side av brettet. Han har dog den klart mest aktive kongen. De har også et tårn og springer hver. Skal jeg tippe tror jeg Naka kan klare remis. Og det må han om han fortsatt ønsker å vinne denne turneringen.

(Innlegget ble redigert 13.03.16 17:19)

Sarella
13.03.16 20:44
Jompa: Topalov er 2 bønder ned mot Aronian, som presser for vinst. Bør nok klare det, men er en del jobb igjen.

Aronian gjorde jobben og vant. Han deler ledelsen i turneringen med Anand og Karjakin.

Stillingen etter 3 runder:

Aronian 2
Anand 2
Karjakin 2
Giri 1.5
Caruana 1.5
Svidler 1.5
Nakamura 1
Topalov 0.5

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 40176
13.03.16 21:01
Sarella: Topalov 0.5

Kan vel allerede slå fast at Topalov ikke blir å spille VM-kamp mot Magnus.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg