Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FIDE World Chess Championship 2016

NYTT TEMA
fenni
fenniInnlegg: 9673
01.03.16 09:14

Da er det klart at VM-matchen spilles mellom 11.-30 november i New York!

http://www.vg.no/sport/sjakk/carlsen-skal-forsvare-vm-tittelen-i-new-york/a/23628063/

Tenker det må være bra for sjakken med VM i selve verdensmetropolen. For oss TV-seere blir det vel seine kvelder/natt, men det får så være.

Fordel eller ulempe for Magnus? 

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 9880
02.03.16 17:52
fenni: For oss TV-seere

Uffda. Jeg hørte det sto mellom Chicago og New York, men tenkte ikke på tidsforskjellen. Blir det i det hele tatt noen norsk sending i år? Så seint blir det vel ikke med 6 timers forskjell.

(Innlegget ble redigert 02.03.16 18:03)

fenni
03.03.16 08:18
Fokkeslasken77: Uffda. Jeg hørte det sto mellom Chicago og New York, men tenkte ikke på tidsforskjellen. Blir det i det hele tatt noen norsk sending i år? Så seint blir det vel ikke med 6 timers forskjell

Tror NRK har rettighetene, så blir helt sikkert TV-sendinger. Skal vi tro at partiene starter omtrent klokken 21 norsk tid? Så med lange partier, så blir det nok langt på natt.

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 9880
03.03.16 14:24
fenni: Tror NRK har rettighetene, så blir helt sikkert TV-sendinger. Skal vi tro at partiene starter omtrent klokken 21 norsk tid? Så med lange partier, så blir det nok langt på natt.

Klokka ni kan jo stemme det. Ikke så ille egentlig, det blir kanskje til og med enklere for de fleste å følge partiene live da. NRK kan jo bare flytte Bae og gjengen over på NRK2, og så får studiogjestene gå tidlig hvis de må. 

For Carlsen sin del tror jeg ikke New York er noen ulempe. Det sies jo at han elsker å fly vestover, for da slipper han å snu døgnrytmen, som visstnok ikke er helt normal. Hvis Caruana eller Nakamura vinner kandidatturneringa tror jeg uansett ikke hjemmebane har så mye å si her.

(Innlegget ble redigert 03.03.16 14:26)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10428
26.03.16 18:54

Caruana er fra Italia, og italienere kryr det av i NY. Blir dobbelt hjemmebane med andre ord skulle han vinne Kandidatturneringen.

La oss for Guds skyld håpe Caruana ikke lader opp med Rockyfilmer i forkant ;-) 

Volmets
VolmetsInnlegg: 2062
26.03.16 21:31
Krylatskoye: La oss for Guds skyld håpe Caruana ikke lader opp med Rockyfilmer i forkant ;-)

Han har vel ikke tid til å se på slikt, så akkurat det kan du ta helt med ro tror jeg:)

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 36318
28.03.16 20:20

Så da blir det altså Karjakin som blir Magnus sin VM-motstander. Det betyr en klassisk øst mot vest duell, og med Putin så har jo den kalde krigen kommet langt nærmere. Russisk nasjonalisme skal vi nok få merke i månedene som kommer.

Det er bare å glede seg!

fenni
30.03.16 09:28

Blir utrolig spennende å se hvem som hjelper hvem, eller velger å holde seg nøytral. Antar at Karjakin får ubegrenset med ressurser, og er nok ikke så lett å si nei til de pengene Karjakin kan tilby.

Selv om de ikke har vært Magnus sekundanter, så er det vel tydelig at Jan Nepomnjatsjij, Vladimir Kramnik og Peter Svidler (av russerne) har hjulpet Magnus både før og underveis i kampene mot Anand. Så er spørsmålet om de kan kjøpes av Karjakin for penger? Spesielt Nepomnjatsjij og Svidler er vel Carlsens beste kompiser i sjakkverden, så vi får håpe de kanskje til og med blir med som sekundanter for Carlsen, eller er det kanskje slik at de får store problemer på hjemmebane og med det russiske sjakkforbundet om de gjør det? Kasparov står på helt andre siden politisk enn Putin-vennen Karjakin, men vet ikke om han tar for stor plass for å være del av Magnus team? Hammer er vel garantert en som fortsatt blir en del av teamet, så spørs det om Fressinet og Adams fortsatt er det samme. Kan Vachier-Lagrave være aktuell? 

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 13351
30.03.16 13:29

Simen Agdestein: "Jeg håper at dere catcher ironien." 

(Innlegget ble redigert 30.03.16 13:31)

GoingKronos
30.03.16 13:35
HuiBuorre: Simen Agdestein: "Jeg håper at dere catcher ironien."

Du mener at en verdens smarteste menn ikke vil si skyte rett fra levera og mene det? :o

Forresten Espen Agdestein.

HuiBuorre
30.03.16 13:45

Ok, de to er ikke direkte ulike.

startelver
startelverInnlegg: 33414
02.04.16 17:42

Når spilles denne kampen ?  Og kan man se den på VG TV ? 

GoingKronos
02.04.16 18:07
startelver: Når spilles denne kampen ?

Om du leter i første innlegget i tråden, og så leser du første linje i det første innlegget. Da vil du muligens finne svar på ditt spørsmål.

Nrk har tv-rettighetene, VGTV har ikke meg kjent sagt noe om de skal ha et opplegg.

Krylatskoye
03.04.16 13:59

Når russerne igjen har en VM-finalist er det som seg hør og bør en med etternavn på K.

Kortchnnoj, Karpov, Kasparov, Khalifman, Kramnik, Karjakin.....

GoingKronos
07.04.16 08:19

Karjakin viser seg hvert fall som en gjennomført uærlig fyr når han velger å trekke seg fra Norway Chess. Nitrist oppførsel, og det vil gjøre det enda deiligere å knuse han i VM.

Håper Norway Chess blir skikkelig kompensert for avtalebruddet.

fenni
07.04.16 22:39
GoingKronos: Karjakin viser seg hvert fall som en gjennomført uærlig fyr når han velger å trekke seg fra Norway Chess. Nitrist oppførsel, og det vil gjøre det enda deiligere å knuse han i VM. Håper Norway Chess blir skikkelig kompensert for avtalebruddet.

Uærlig? Han måtte si ja/nei til turneringer lenge før kandidatturneringen. En plan a og b, alt ettersom han kvalifiserte seg eller ikke. Ikke særlig overraskende at han trakk seg, hadde tvert i mot blitt overrasket om han ville spille etter han kvalifiserte seg til VM-match.

Karjakin setter selvfølgelig alle ressurser inn mot å bli verdensmester, og det tror jeg nok han også blir med de ressursene han har til rådighet, dessverre.

GoingKronos
08.04.16 00:17
fenni: Uærlig?

Ja, bryter man en avtale så er man uærlig. 

Haakon3
Haakon3Innlegg: 139
08.04.16 00:25
fenni: En plan a og b, alt ettersom han kvalifiserte seg eller ikke. Ikke særlig overraskende at han trakk seg, hadde tvert i mot blitt overrasket om han ville spille etter han kvalifiserte seg til VM-match.

En slik holdning forutsetter klausuler o.l. i kontrakten.

Sarella
SarellaInnlegg: 7399
08.04.16 09:23
fenni: Ikke særlig overraskende at han trakk seg

Jeg klarer ikke å hisse meg noe særlig opp angående dette, syns ledelsen i NC der borte i Stavanger har gjort så mye rart at det nesten er til pass for dem selv. De klarte jo kunststykket og ikke invitere Karjakin ifjor selv om han hadde vunnet NC to år på rad. Pluss på alt surret omkring reglene som ødela turneringen fullstendig for Carlsen, også årets merkelige nærmest usynlige kvalifisering som fucket opp for Hammer.

Skal uansett bli interessant å se hvem de velger å invitere som erstatter for Karjakin.    

(Innlegget ble redigert 08.04.16 09:24)

fenni
08.04.16 15:54
Sarella: Jeg klarer ikke å hisse meg noe særlig opp angående dette, syns ledelsen i NC der borte i Stavanger har gjort så mye rart at det nesten er til pass for dem selv. De klarte jo kunststykket og ikke invitere Karjakin ifjor selv om han hadde vunnet NC to år på rad. Pluss på alt surret omkring reglene som ødela turneringen fullstendig for Carlsen, også årets merkelige nærmest usynlige kvalifisering som fucket opp for Hammer. Skal uansett bli interessant å se hvem de velger å invitere som erstatter for Karjakin.

Ja, det var det jeg også tenkte, her roter man noe med en kvalik ingen fikk særlig anledning til å følge. Karjakin fikk ikke plass som regjerende turneringsvinner. Det er vel ikke noe annet å si enn at her det mye karma ute og går..

Krylatskoye
08.04.16 16:36
GoingKronos: Ja, bryter man en avtale så er man uærlig.

Evt. avtalebrudd omhandles naturlig nok i selve avtalen. Ikke noe uærlig i det hele tatt med det. Det er sikkert taktiske avveininger som gjør at Karjakin ikke ønsker å møte Carlsen før VM-matchen og heller bruke tida på f.eks. knallharde åpningsforberedelser. Som kjent er det Carlsens eneste svakhet....

Krylatskoye
08.04.16 16:37
Sarella: Skal uansett bli interessant å se hvem de velger å invitere som erstatter for Karjakin.

Åpner vel for Hammer alikevel dette?

GoingKronos
08.04.16 17:54
Krylatskoye: Evt. avtalebrudd omhandles naturlig nok i selve avtalen.

Jaha? Hva står det?

Sarella
09.04.16 10:07
Krylatskoye: Åpner vel for Hammer alikevel dette?

Niks, de valgte Chao Li (2755)

GoingKronos
HuiBuorre
Sarella
07.06.16 21:38

Gode nyheter det.

Og Karjakin stiller i Bilbao Masters 13. juli. Der skal som kjent også Carlsen spille så da møtes de to før VM-oppgjøret allikevel, artig :)

fenni
07.06.16 22:26
Sarella: Og Karjakin stiller i Bilbao Masters 13. juli. Der skal som kjent også Carlsen spille så da møtes de to før VM-oppgjøret allikevel, artig :)

Blir spennende å følge med på turneringen i Bilbao. Vil likevel tro at både Carlsen og Karjakin vil skjule sine planer for VM-matchen godt. Forberedelser som de jobber med til VM, blir nok neppe brukt her.

fenni
09.08.16 11:03

http://www.vg.no/sport/magnus-carlsen/naa-vet-magnus-carlsen-hvor-han-skal-spille-vm-match/a/23760898/

Klikk for å gå tilbake til toppen