Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rating på nett ift. FIDE-rating

NYTT TEMA
Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 10539
02.03.16 18:28

Jeg har spilt en del på nett den siste måneden, og klatret jevnt fra 1300 til 1600 på lichess.org. Men hvor mye sier egentlig dette om mitt nivå? Det er vel nærliggende å tro at motstanden er svakere her enn ved offisielt turneringsspill. En annen ting er at jeg hovedsakelig spiller hurtig eller lyn fordi det sies å foregå utbredt juksing i langsjakk på nett. Er det noen som vet hvor mye samsvar det er mellom rating fra lichess og FIDE?

Volmets
VolmetsInnlegg: 2062
04.03.16 15:55

The formula is (lichess rating) + 950 = FIDE rating:)

http://en.lichess.org/forum/general-chess-discussion/fide-vs-lichess-rating

Fokkeslasken77
04.03.16 22:51
Volmets: The formula is (lichess rating) + 950 = FIDE rating:)

Jeg ser ingen grunn til å tvile på denne formelen. Maggie Carlsen, I'm coming for you!

(Innlegget ble redigert 04.03.16 22:52)

Volmets
04.03.16 23:50
Fokkeslasken77: Jeg ser ingen grunn til å tvile på denne formelen. Maggie Carlsen, I'm coming for you!

He, he. Jeg tok med denne fra et innlegg i tråden jeg la inn en (passiv dessverre) link til. Mange som ville hatt høyere rating enn både Carlsen og Houdini da...

Det var også mer troverdige innlegg i den tråden, men sannheta er vel at disse metodene ikke kan sammenliknes?

Fokkeslasken77
05.03.16 00:16
Volmets: He, he. Jeg tok med denne fra et innlegg i tråden jeg la inn en (passiv dessverre) link til. Mange som ville hatt høyere rating enn både Carlsen og Houdini da... Det var også mer troverdige innlegg i den tråden, men sannheta er vel at disse metodene ikke kan sammenliknes?

Jeg så det :-) Men, han som sier å ha 2450 OTB men 1500 på lichess hadde nok ikke spilt noen kamper da utsagnet kom. Etter 80 runder blitz har han 2474, altså greit samsvar der.

Jeg forstår at rating bare er et tall for å måle ens styrke opp mot spillerne i akkurat den gruppen man møter, det er derfor jeg antar ratingen min på lichess ligger et stykke over en hypotetisk FIDE-rating. Man starter i tillegg på 1500 hos lichess, ikke 1200 som på chess.com, så man raker nok inn en del poeng fra folk på vei ned til sitt reelle nivå. 

Har googlet litt, og ser mange snakker om inflasjon på nettstedene, mens andre mener Glicko-2 er et bedre system enn Elo, uten at det sier meg noe om hvordan jeg ligger an sammenlignet med FIDE-spillere.

(Innlegget ble redigert 05.03.16 00:25)

Volmets
09.03.16 03:11
Fokkeslasken77: Jeg forstår at rating bare er et tall for å måle ens styrke opp mot spillerne i akkurat den gruppen man møter, det er derfor jeg antar ratingen min på lichess ligger et stykke over en hypotetisk FIDE-rating. Man starter i tillegg på 1500 hos lichess, ikke 1200 som på chess.com, så man raker nok inn en del poeng fra folk på vei ned til sitt reelle nivå. Har googlet litt, og ser mange snakker om inflasjon på nettstedene, mens andre mener Glicko-2 er et bedre system enn Elo, uten at det sier meg noe om hvordan jeg ligger an sammenlignet med FIDE-spillere.

Det eneste sikre er å spille mot folk med en kjent FIDE-rating live - altså ikke på nett. Men det er jo ikke så enkelt hvis man befinner seg litt utenfor miljøne. Hvis du da som regel vinner - f.eks 6-7 av 10 partier mot en med FIDE-rating på 1900, så kan du regne med at du iallefall har 2000 selv.

Jeg spiller mest mot Houdini 4, og har ei maskinrating på 1800 pr dato. Men har spilt bare èn eller to ganger i uka i etpar år. Har aldri lèst sjakkteori, og spiller svært sjelden på nettsteder som chess 24, og da bare lynsjakk 5 min.

Satt oppe så lenge nettopp fordi jeg har spilt mot Houdini 4 nå:)

(Innlegget ble redigert 09.03.16 03:14)

Fokkeslasken77
09.03.16 19:29
Volmets: Det eneste sikre er å spille mot folk med en kjent FIDE-rating live - altså ikke på nett. Men det er jo ikke så enkelt hvis man befinner seg litt utenfor miljøne. Hvis du da som regel vinner - f.eks 6-7 av 10 partier mot en med FIDE-rating på 1900, så kan du regne med at du iallefall har 2000 selv. Jeg spiller mest mot Houdini 4, og har ei maskinrating på 1800 pr dato. Men har spilt bare èn eller to ganger i uka i etpar år. Har aldri lèst sjakkteori, og spiller svært sjelden på nettsteder som chess 24, og da bare lynsjakk 5 min. Satt oppe så lenge nettopp fordi jeg har spilt mot Houdini 4 nå:)

Jeg liker jo best å spille live, men vil ikke melde meg inn i klubb eller spille turneringer. Jeg spiller en gang i blant med en kompis som er ganske sterk, men utover det blir det til at jeg spiller mye på nett omtrent en måneds tid, før interessen dabber av et halvår. Grunnen til at jeg er interessert i rating er faktisk at jeg satt meg som mål å komme opp på nivå tilsvarende akkurat 1800.

Fokkeslasken77
09.03.16 19:52
Volmets: Har aldri lèst sjakkteori,

Jeg har sett VM-kampene til Carlsen, og sitter da ofte med et brett ved siden av og prøver å gjette trekkene og finne ut hvorfor de flyttet akkurat den brikken akkurat da. Jeg tror jeg har blitt mye sterkere på posisjoner og kombinasjoner av det. Spiller man bare hurtigsjakk, og aldri ser nøye på stillinger, tror jeg ikke man kan forbedre spillet sitt i like stor grad.

Volmets
10.03.16 21:57
Fokkeslasken77: Grunnen til at jeg er interessert i rating er faktisk at jeg satt meg som mål å komme opp på nivå tilsvarende akkurat 1800.

Da vil man iallefall banke alle "hyttespillere" - de som bare spiller i påska utover kveldene:)

Klikk for å gå tilbake til toppen