Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er dette et ræva trekk?

NYTT TEMA
stefan16
stefan16Innlegg: 3682
27.04.16 17:08

Hallois.

Jeg er ingen god sjakkspiller, det kan jeg innrømme med en gang. Jeg driver uansett å spiller som en gal for tiden, jeg er på mellom 1100 og 1500 i rank, det går opp og ned i perioder. Jeg har spilt totalt rundt 2000 partier sjakk det siste halvannet året, og har en winrate på ca 60%, noe jeg er happy med. 

Uansett, jeg gambler en del når jeg spiller. Og jeg taper mange partier på at jeg er uoppmerksom. Skal prøve å bli mer stabil med tiden.

Jeg gjorde nylig et trekk mot en fyr, mener å huske at jeg har gjort dette noen ganger før også, med varierte resultater. Jeg vil gjerne vite deres tanker om mitt trekk på følgende brett:

http://postimg.org/image/qozdo946p/

10.Bxh6 er altså mitt trekk, han svarer selvfølgelig med 10.gxh6, og det er plutselig åpnet opp foran hans konge. Jeg tapte denne runden fordi jeg mista dronninga ved en blunder, det skjer dessverre 2-3 ganger i uka. (lol)

Uansett, jeg trenger å få vite om det er noe bra ved å gjøre det jeg gjør her?? Greit, jeg taper en løper for en bonde, mens kongen hans er samtidig veldig utsatt. Tar gjerne også noen forslag til kommende trekk for å øke presset på den svarte kongen.

Straya
StrayaInnlegg: 4509
28.04.16 02:39

Jeg er bare på 1000 selv på blitz og spiller nesten ingenting for tiden, går litt opp og ned hvor mye jeg spiller. Jeg er helt sikkert ikke den beste til å svare på spørsmålet ditt. Er jo et ekstremt offensivt trekk og du skal ha for at du gutser såpass mye! Personlig hadde jeg neppe gjort dette trekket og Stockfish går også fra 0.00 til -2.36 etter dette trekket. Et av de mest anbefalte trekkene fra Stockfish etter dette, og som også er et ganske logisk trekk er hest til d2. Da får du hesten som er ganske låst der den står mer i spill i tillegg til at du åpner opp for dronningen din.

Som sagt, jeg er ingen god spiller, men hvis jeg først hadde gjort trekket ditt villeg jeg spilt hest til d2. Men jeg ville nok ikke ofret løperen.

(Innlegget ble redigert 28.04.16 02:40)

mito
mitoInnlegg: 23111
28.04.16 11:08

10 Lxh6 er alt for aggressivt etter min mening. Du har ikke nok av de andre offiserene i angrep, og han har et visst forsvar på plass. Noen ganger, som her, lønner det seg å være tålmodig ved angrep og heller bygge opp et trykk først så du får brikker i spill. Mens andre ganger gjelder det å slå til raskt, hvis du har stablet en del på beina, og han trenger litt tid til mobiliseringen.

Hvis du ønsker å gå for noe aggressivt kunne du kanskje heller spilt 10 g4, så g5 for å bryte opp bondeforsvaret hans. Det åpner også opp for å sette et tårn på g1 som peker rett mot kongen.

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2598
28.04.16 14:13
stefan16: Uansett, jeg trenger å få vite om det er noe bra ved å gjøre det jeg gjør her??

Dersom du skal ofre en offiser så burde du ha noe konkret spill å vise til. Det ser ikke ut som at du har det her. I et langsjakkparti, eller et fjernsjakkparti i dette tilfelle, så har motspiller gode forutsetninger for å finne de beste trekkene og dermed utligne ubalansen.

Trening
TreningInnlegg: 1029
28.04.16 14:17

Jeg har sett denne manøveren før, men da med flere offiserer som kan støtte opp i angrepet. I dette tilfellet hadde du ikke noe som kunne følge opp angrepet umiddelbart. Men jeg liker ideen med å åpne opp foran kongen.

La oss si at du hadde hatt dronningen på c1 og løper slo h6 fra d2. da hadde du fått to bønder for løperen og dronningen rett foran den svarte kongen. Det hadde fortsatt ikke vært direkte mattangrep da dronningen sjelden klarer det helt alene, men du hadde hatt enda mer punch.

Stockfish slo et annet sjakkprogram ved å gjøre noe lignende det du gjorde for ikke så lenge siden, men da hadde den noe som direkte kompenserte for tap av materiell. Jeg tror den må ha kalkulert noe sånn som 10 trekk frem eller noe sånt. Jeg satt bare og måpte over spillet.

Stockfish DD fra 2013 tror jeg det var.

(Innlegget ble redigert 28.04.16 14:18)

Jompa
JompaInnlegg: 7972
28.04.16 15:50
stefan16: Bxh6

Er et aktuelt tema i mange stillinger, men det er som regel avhengig av et konkret angrep.

Husker blant et parti fra kandidatturneringen i 2013 mellom Svidler og Carlsen, der denne muligheten dukket opp. I trekk 25 spiller Magnus det naturlige trekket exd3, men her er det faktisk knusende å ofre løperen (Lxh3!!). Dette fordrer at man finner et par syke trekk. Linja går 26. dxe4 Tg5 27. g3 Lg4 28. f3 når sort har det syke trekket Tb2!! 29. Dxb2 Lxf3 og sort tårn, løper og dronning arbeider strålende sammen, og hvit er busted.

stefan16
stefan16Innlegg: 3682
28.04.16 16:09

Takker for svar. Jeg har lært noe av det dere skriver. Da er målet mitt oppnådd, iallfall for et slikt scenario som dette.

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 11450
28.04.16 18:18
Trening: Jeg har sett denne manøveren før

Caruana hadde en lignende frekkas mot Anand i kandidatturneringen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg