Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hurtig- og lynsjakk Paris og Brussel (9-20 juni)

NYTT TEMA
fenni
fenniInnlegg: 10074
07.06.16 22:40

GCT fortsetter med 2 turneringer med hurtig- og lynsjakk i hhv Paris (9-12 juni) og i Brussel/Leuven 17-20 juni. To turneringer hvor Magnus er med i.

Feltet i Paris inneholder stort sett de beste:

Levon Aronian • Fabiano Caruana • Anish Giri • Vladimir Kramnik • Hikaru Nakamura • Wesley So • Veselin Topalov • Maxime Vachier-Lagrave - Magnus Carlsen • Laurent Fressinet

http://grandchesstour.org/2016-paris-gct

http://www.parisgrandchesstour.com/

Volmets
VolmetsInnlegg: 2062
08.06.16 23:10
fenni: GCT fortsetter med 2 turneringer med hurtig- og lynsjakk i hhv Paris (9-12 juni) og i Brussel/Leuven 17-20 juni. To turneringer hvor Magnus er med i. Feltet i Paris inneholder stort sett de beste: Levon Aronian • Fabiano Caruana • Anish Giri • Vladimir Kramnik • Hikaru Nakamura • Wesley So • Veselin Topalov • Maxime Vachier-Lagrave - Magnus Carlsen • Laurent Fressinet http://grandchesstour.org/2016-paris-gct http://www.parisgrandchesstour.com/

Flott at du fant en tidstabell, i mylderet av utenlandske nettsteder for sjakk.  Om den er riktig vil vise seg.

fenni
09.06.16 07:52
Volmets: Om den er riktig vil vise seg

Får håpe på det, i og med at det er arrangørens offisielle side :)

Ser ut til at hurtigsjakken starter klokken 1400 i dag.

fenni
09.06.16 15:30

Magnus lå an til å vinne mot So, så ut som Magnus tid gikk ut, og at han dermed tapte.

fenni
09.06.16 17:14

Seier mot MVL i andre parti. Merkelig den hendelsen mot So, i og med at Magnus lå klart best an.

(Innlegget ble redigert 09.06.16 17:15)

Volmets
09.06.16 19:42
fenni: Seier mot MVL i andre parti. Merkelig den hendelsen mot So, i og med at Magnus lå klart best an.

Ja - jeg forsto heller ikke helt dette, men har ikke tenkt igjennom alt hva svart dronning kunne ha utrettet. Tror vel Carlsen var ett trekk for sent ute... Og akkurat nå gjør han det bra mot Caruana også.

Sarella
SarellaInnlegg: 9788
09.06.16 19:46

Ser ut som om Carlsen har kommet skikkelig i gang nå, Caruana er ille ute.

fenni
09.06.16 19:58

Magnus med tre seire på rad nå etter tapet mot So. Har slått MVL, Aronian og nå Caruana.

Sarella
09.06.16 20:23

Kramnik gikk på tap mot MVL.

I runde 5 er det drømmeoppgjør på gang, de to turneringslederne og bestevennene møter hverandre. Carlsen - Naka. Begge med 6 poeng etter 4 runder.

fenni
09.06.16 21:17
Sarella: I runde 5 er det drømmeoppgjør på gang, de to turneringslederne og bestevennene møter hverandre. Carlsen - Naka

:)

Ble remis. Da er vel dagens partier over?

Sarella
09.06.16 21:19
fenni: Da er vel dagens partier over?

Jepp, 4 siste partiene i morgen.

fenni
09.06.16 21:21
Sarella: Jepp, 4 siste partiene i morgen

Carlsen kom seg voldsomt etter tabben i det første partiet, og er i delt ledelse før partiene i morgen!

Sarella
10.06.16 18:22

Carlsen med 11 poeng når et parti gjenstår av hurtigsjakken, Naka i ledelsen med 12 poeng.

Carlsen (hvit) må bryne seg mot Kramnik (som har 10 poeng) i siste parti, mens Naka (svart) møter floppen Caruana (som har kun 4 poeng).

MVL er i tillegg til Kramnik hakk i hel med 10 poeng, spennende dette.  

Sarella
10.06.16 19:50

Ah, Carlsen dro i land partiet mot Kramnik :)

Og Naka slo selvsagt Caruana selv om Caruana sto mye bedre mot slutten, merkelig, hva har skjedd med Caruana?

Ok, da leder Naka med 14 poeng mens Carlsen har 13 før lynpartiene i morgen.

fenni
10.06.16 20:52
Sarella: Ah, Carlsen dro i land partiet mot Kramnik :) Og Naka slo selvsagt Caruana selv om Caruana sto mye bedre mot slutten, merkelig, hva har skjedd med Caruana? Ok, da leder Naka med 14 poeng mens Carlsen har 13 før lynpartiene i morgen.

Er vel kanskje tre turneringer i ett? En sammenlagt, en hurtigsjakk og en lynsjakkturnering? Uansett, tidsfadesen mot So ble avgjørende for Carlsen når det gjelder hurtigsjakken, men i motsetning til forrige gang han bommet på tiden, så tok han seg mesterlig sammen denne gang. Er vel lite å utsette på denne delen av turneringen, foruten det med å følge med på klokka da.

fenni
10.06.16 20:56
Sarella: selv om Caruana sto mye bedre mot slutten, merkelig, hva har skjedd med Caruana?

Nå er jo ikke hurtigsjakk helt det samme som langsjakken, men kan det være at Caruana har en psykisk nedtur etter kandidatturneringen? For et år siden så han jo ut som hovedutfordreren til Magnus, og så har ikke ting stemt etter det. Nå er selvfølgelig alle sjakkspillere på dette nivået seriøse, men virker som om det er kun sjakk som er og har vært livet for Caruana siden han var barn, de andre ser jo ut til å ha noen flere interesser, så kanskje motgang går ekstra sterkt inn på han?

Sarella
10.06.16 21:05
fenni: Er vel kanskje tre turneringer i ett? En sammenlagt, en hurtigsjakk og en lynsjakkturnering?

Jeg tror alt handler om sammenlagt. Dvs 9 runder hurtigsjakk + 18 runder lynsjakk. Og om noen skulle ha lik poengsum på søndag etter det 18 partiet med lyn så spilles det playoffs.

Sarella
10.06.16 21:23
fenni: Nå er jo ikke hurtigsjakk helt det samme som langsjakken, men kan det være at Caruana har en psykisk nedtur etter kandidatturneringen? For et år siden så han jo ut som hovedutfordreren til Magnus, og så har ikke ting stemt etter det. Nå er selvfølgelig alle sjakkspillere på dette nivået seriøse, men virker som om det er kun sjakk som er og har vært livet for Caruana siden han var barn, de andre ser jo ut til å ha noen flere interesser, så kanskje motgang går ekstra sterkt inn på han?

Vanskelig å si, men overraskende er det. Da han vant Sinquefield Cup med 8,5 av 10 poeng og 7 strake seire trodde jeg han var den neste sjakkguden. Vel, det ser ikke slik ut akkurat nå.

fenni
10.06.16 21:32
Sarella: Jeg tror alt handler om sammenlagt. Dvs 9 runder hurtigsjakk + 18 runder lynsjakk. Og om noen skulle ha lik poengsum på søndag etter det 18 partiet med lyn så spilles det playoffs

OK :)

Sarella
10.06.16 21:36
fenni: OK :)

Vel, jeg er ikke sikker, har ikke sett noen fasit på dette, meget mulig jeg tar feil, det vil ikke være første gang ;)

fenni
10.06.16 21:37
Sarella: Vanskelig å si, men overraskende er det. Da han vant Sinquefield Cup med 8,5 av 10 poeng og 7 strake seire trodde jeg han var den neste sjakkguden. Vel, det ser ikke slik ut akkurat nå.

Muligens jeg ikke husker godt nok, men husker Caruana litt som en Giri-type når han slo gjennom, veldig vanskelig å slå. For å ta neste steg, så er det vel også slik at han må ta flere sjanser for å vinne partiene, så det kan jo også være en årsak til nedturen. Og når han som du nevner spilte så enormt bra i statene i Sinquefield Cup så trodde man at han allerede var der, men tydeligvis ikke.

Når jeg først nevner Giri, så blir det spennende å se hvilken plan han har for å ta de neste stegene. Han skal ha for å være nesten umulig å slå når han går inn for remis, men denne taktikken har han vel nådd så langt som mulig med. Må jo i alle fall prøve å vinne med hvit oftere for å ta neste steg.

Sarella
10.06.16 21:49
fenni: Muligens jeg ikke husker godt nok, men husker Caruana litt som en Giri-type når han slo gjennom, veldig vanskelig å slå. For å ta neste steg, så er det vel også slik at han må ta flere sjanser for å vinne partiene, så det kan jo også være en årsak til nedturen. Og når han som du nevner spilte så enormt bra i statene i Sinquefield Cup så trodde man at han allerede var der, men tydeligvis ikke.

Mulig han var en remis-type til å begynne med. Jeg fikk ikke gluggene opp for fyren før denne berømte 7 strake i Sinquefield, da var han alt annet enn passiv, fant alle trekk lynkjapt, og spilet offensivt som en tysk panservogn i september 1939. Varierende resultater etter det, men nå syns jeg han underpresterer og skuffer. 

(Innlegget ble redigert 10.06.16 21:49)

Sarella
10.06.16 21:58
fenni: Når jeg først nevner Giri, så blir det spennende å se hvilken plan han har for å ta de neste stegene. Han skal ha for å være nesten umulig å slå når han går inn for remis,

Jepp, noe må han gjøre, han kommer aldri til å vinne noe som helst på dette nivået om han ikke tør, som du antyder ;)

(Innlegget ble redigert 10.06.16 21:59)

fenni
10.06.16 22:03
Sarella: Mulig han var en remis-type til å begynne med. Jeg fikk ikke gluggene opp for fyren før denne berømte 7 strake i Sinquefield, da var han alt annet enn passiv, fant alle trekk lynkjapt, og spilet offensivt som en tysk panservogn i september 1939. Varierende resultater etter det, men nå syns jeg han underpresterer og skuffer.

Ja, han er klart inne i en bølgedal. 

Nakamura er også vanskelig å bli klok på, ofte ser han ut til å kunne bli en reell kandidat til å nå langt, før han med jevne mellomrom klapper sammen sånn som i kandidatturneringen.

Volmets
10.06.16 22:41

Siden Sarella sa at Naka leder forut her... trodde dette var to separate øvelser jeg -  har ikke orket å sette meg inn i turneringsreglene, men å følge sjakkpartiene live er virkelig spennende. (endelig ble det rett)

Dessuten merkelig hvor uinteresserte nordmenn ser ut til å være mht det som foregår her nå desverre.

(Innlegget ble redigert 10.06.16 22:48)

Sarella
10.06.16 23:33

For å si det sånn, jeg er meget spent på innsatsen til Carlsen i morgen...de som så ham på gaten etter Frankrike-Romania kampen forstår nok bekymringen.

laffano
laffanoInnlegg: 14442
11.06.16 00:32
Sarella: bekymringen

Haha ta det med ro han har kontroll ;) 

Digg å se ham drita faktist! kanke tru han va edru der!

Sarella
11.06.16 15:40
laffano: Haha ta det med ro han har kontroll ;)

Treg start på lynturneringen for Magnus. Åpner med tre remispartier, litt ulikt ham da han pleier å være fantastisk i lyn, men sånn er det når man går på "fylla" dagen før, uproffesjonelt og merkelig. Vel, Naka cruser videre og leder soleklart.

laffano
laffanoInnlegg: 14442
11.06.16 17:08
Sarella: fylla

Ble nok litt mye påfyll i går ja men han er jo bare menneske han og kan ikke kreve ditt å datt hver gang ;)

Sarella
11.06.16 17:19
laffano: men han er jo bare menneske han og kan ikke kreve ditt å datt hver gang ;)

Joda, sant nok. Nå aner ikke jeg hvor full Carlsen var i går men generelt er jeg ikke så glad i idrettsmenn som går på "fylla". Og spesielt ikke når de skal prestere i konkurranser. Dessuten har Carlsen en enormt viktig og vanskelig VM-match om ikke så alt for lenge.

Men han spiller bra nå, har vunnet mange partier på rad og vant nettopp mot Giri (det digget jeg spesielt godt). Men Naka cruser også på som f, så det blir ikke lett å vinne turneringen for Carlsen.

Klikk for å gå tilbake til toppen