Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FIDE World Chess Rapid and Blitz Championship 2016

NYTT TEMA
fenni
fenniInnlegg: 10074
08.12.16 10:05

FIDE World Rapid and Blitz Championships 2016

Når: 26.- 30. Desember

Hvor: Doha, Qatar

Kan sees hvor: NRK sender fra start 2.juledag og resten av VM.

Program:

26. -28 desember: Hurtigsjakk

29. og 30 desember: Lynsjakk

https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_chess#Champions_tables_for_official_events

Ingen av verdens fremste sjakkspillere vil si at de prioriterer hurtig- eller lynsjakk foran klassisk sjakk, men VM i sjakkens hurtiggrener har etter hvert fått VM oftere, og er jo god underholdning. 

Magnus har fra tidligere 2 VM-titler i både hurtig- og lynsjakk, og er selvsagt vårt store håp her. Tari skal vel være med, og mener jeg har lest en eller annen plass at Simen og Johan-Sebastian Christiansen også er med.

(Innlegget ble redigert 08.12.16 10:06)

nkj
nkjInnlegg: 18
08.12.16 12:45

Får vel følge med på London Classic først. Mange spennende partier som skal spilles der selv om Magnus ikke er med. 

Det kan vel også tenkes at Magnus mister førseplassen sin på ratinglisten om Caruana gjør en kjempeturnering, noe han er kapabel til å finne på. 

Sarella
SarellaInnlegg: 8516
08.12.16 14:44
nkj: Får vel følge med på London Classic først. Mange spennende partier som skal spilles der selv om Magnus ikke er med. Det kan vel også tenkes at Magnus mister førseplassen sin på ratinglisten om Caruana gjør en kjempeturnering, noe han er kapabel til å finne på.

Caruana åpner med hvit mot Anand i morgen, det blir interessant. Jeg syns det er ekstra moro og følge med på Caruana, mitt håp er at han møter Carlsen i VM-kamp neste gang, kanskje i Oslo? Det hadde vært stas :)

fenni
09.12.16 08:32
Sarella: Caruana åpner med hvit mot Anand i morgen, det blir interessant. Jeg syns det er ekstra moro og følge med på Caruana, mitt håp er at han møter Carlsen i VM-kamp neste gang, kanskje i Oslo? Det hadde vært stas :)

VM-kandidatturneringen er grusom, Caruana kan godt være nummer 2 i verden, og likevel slite i den turneringen...men det er vel drøye 15 måneder unna uansett :)

Skal jeg velge meg en kandidat, så går jeg for Aronian, føler at han er den mest uforutsigbare av toppspillerne. Og så ''frykter'' jeg at kineserne har en bølge på gang, men en ting er å være lovende å spille seg til en høy ranking, men det siste steget kan være langt, det har vi sett mange ganger.

nkj
09.12.16 10:57
Sarella: Caruana åpner med hvit mot Anand i morgen, det blir interessant. Jeg syns det er ekstra moro og følge med på Caruana, mitt håp er at han møter Carlsen i VM-kamp neste gang, kanskje i Oslo? Det hadde vært stas :)

Helt enig. 
Det er nok større sjanse at det blir Caruana enn noen andre i neste VM match, men som fenni skriver så er det utrolig tøft. 

Det er litt rart, men jeg håper Caruana tar det siste steget. Jeg tror Magnus trenger en som puster ham litt i nakken etter å ha vært ubestridt ener siden 2011. En skjerpet Magnus og litt kniving på toppen av ratinglisten gjør det hele litt mer spennende å følge med på. 

nkj
09.12.16 10:58

Partiene i London begynner for øvrig kl. 17:00 norsk tid. 

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 6644
09.12.16 16:25
nkj: Det er nok større sjanse at det blir Caruana enn noen andre i neste VM match,

Caruana eller Nakamura er den store drømmen for meg.

Sarella
09.12.16 16:35
fenni: VM-kandidatturneringen er grusom, Caruana kan godt være nummer 2 i verden, og likevel slite i den turneringen.

Ja, jeg er så utrolig glad for at Carlsen dro det i land og dermed slipper å gå gjennom dette trange nåløyet en gang til. Det var på nære nippet forsto jeg da jeg leste linken "Det skjulte dramaet bak VM-seieren" om hvor langt nede Carlsen var etter det 8.VM-partiet,"– Jeg var på et mørkt sted etter parti åtte.", takk gud for at det gikk bra.

Sarella
09.12.16 16:36
LANGEMANN-1968: Caruana eller Nakamura er den store drømmen for meg.

Ja, etter Caruana så er Nakamura mitt ønske også.

Sarella
09.12.16 17:50
nkj: Partiene i London begynner for øvrig kl. 17:00 norsk tid.

Ser ut som om So med svart totalgruser Nakamura.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15054
09.12.16 18:45
Sarella: Ser ut som om So med svart totalgruser Nakamura.

Ikke så rart etter et slikt tabbe som han gjorde.

Sarella
09.12.16 19:21
nometalhorse: Ikke så rart etter et slikt tabbe som han gjorde.

Mulig det, jeg fikk den ikke med meg da jeg fulgte med på Caruana-Anand. Ser også ut som om Kramnik har festet grepet mot sin gode venn Topalov ;)

Sarella
09.12.16 21:20

Var vel de store tabbers aften i London, men interessant og artig førsterunde. So slår Nakamura på hans bursdag, Aronian slår Adams og Kramnik slår Topalov, alle disse seirene kom etter kjempetabbetrekk av motstanderen. Gjett hvor det ble remis, riktig, Giri-Lagrave. Vel, og Caruana-Anand da.

Vel, denne tråden er viet FIDE World Rapid and Blitz Championships 2016, så skal holde kjeft nå, lover :)

Jompa
JompaInnlegg: 7849
09.12.16 23:14

Nakamura sitt trekk er sjokkerende!

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15054
10.12.16 10:34
Sarella: så skal holde kjeft nå, lover :)

Du kan opprette en ny tråd, for det er en spennende og sterk turnering i London.

fenni
14.12.16 14:16

NRK med sendestart alle fem dager klokken 1245. Første dag på Nrk1, de andre dagene på Nrk2.

https://tv.nrk.no/serie/sjakk/mspo47950916/10-11-2016

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 62933
19.12.16 09:28
nkj: Det er nok større sjanse at det blir Caruana enn noen andre i neste VM match, men som fenni skriver så er det utrolig tøft.

Wesley So må da være en høyaktuell kandidat?

Jompa
19.12.16 13:11
Artaxerxes: Wesley So må da være en høyaktuell kandidat?

Amerikaneren er en opplagt kandidat. Så får vi se om han er stabil nok om snaue to år når kandidatturneringen spilles. De fleste trodde Kramnik/Aronian skulle klare å vinne kandidatturneringen i 2014, men da overrasket Anand. Føler at den turneringen lever sitt eget liv, og nervene ligger tykt utenpå spillerne. 

Hva med Volokitin?

For 3 år siden var han rated 2725, og var veldig nærme den absolutte verdenseliten. Siden har det gått nedover.

Hvorfor bringer jeg opp han? 

Han er antageligvis den sjakkspilleren som har den klart beste head-to-head ratingen mot Magnus med 4 seire, 2 remis og 0 tap! Skal sies at de ikke har spilt partier mot hverandre siden 2008...

Jompa
19.12.16 13:27

Må sies at So må kvalifisere seg inn i kandidatturneringen. Foreløpig er Karjakin kvalifisert som tapende finalist. Caruana og Kramnik er kvalifisert inn på bakgrunn av sin rating mener jeg å ha lest et sted. Så er det noe wild card, samt kvalifisering via World Cup etc. 

I så måte er det relativt behagelig å være verdensmester...

fenni
19.12.16 13:35
Jompa: Amerikaneren er en opplagt kandidat. Så får vi se om han er stabil nok om snaue to år når kandidatturneringen spilles. De fleste trodde Kramnik/Aronian skulle klare å vinne kandidatturneringen i 2014, men da overrasket Anand. Føler at den turneringen lever sitt eget liv, og nervene ligger tykt utenpå spillerne.

Hundre prosent enig, umulig å spå vedrørende kandidatturneringen som vel spilles en gang på senvinteren 2018. Vil si at det er den største turneringen å vinne. Det er så mye som står på spill, og lykkes du ikke, så er det 2 år til neste sjanse. Karjakin sa vel i VMs siste del at det i starten av VM var 80% snakk om sjakk og 20% som handlet om nervene/psyken, og at de tallene var motsatt i VMs siste del. Og motsatt er det konstant i kandidatturneringen, den handler mest om å tåle trykket. Sånn sett ikke overraskende at Karjakin tok den, selv om han langt fra var rangert høyest før turneringen. Kan aldri se for meg at for eksempel Nakamura kan vinne en turnering som handler så mye om å være kald i de avgjørende øyeblikkene.

Artaxerxes
19.12.16 14:15
Jompa: Hvorfor bringer jeg opp han?  Han er antageligvis den sjakkspilleren som har den klart beste head-to-head ratingen mot Magnus med 4 seire, 2 remis og 0 tap! Skal sies at de ikke har spilt partier mot hverandre siden 2008...

Da er det ikke verdt å trekke frem. 

Magnus er en helt annen spiller enn han var før 2008.

Jompa
19.12.16 14:19
Artaxerxes: Magnus er en helt annen spiller enn han var før 2008.

Seriøst?

Var ment som en fun fact. Eller bare en fact ser det ut til :)

Artaxerxes
19.12.16 15:16
Jompa: Seriøst?

Vgd er jo en sarkasmefri sone, vet du ikke det?

Jompa
19.12.16 15:20
Artaxerxes: Vgd er jo en sarkasmefri sone, vet du ikke det?

Har vært her i 14 år, så burde kanskje fanget opp det...

fenni
20.12.16 07:22
Jompa: Må sies at So må kvalifisere seg inn i kandidatturneringen. Foreløpig er Karjakin kvalifisert som tapende finalist. Caruana og Kramnik er kvalifisert inn på bakgrunn av sin rating mener jeg å ha lest et sted. Så er det noe wild card, samt kvalifisering via World Cup etc.

Ja, er jo FIDE som arrangerer VM, så ingen kvalifisert via GCT. FIDE grand Prix og FIDE World Cup er der halvparten av kandidatene blir kvalifisert. De 4 resterende er Karjakin, 2 via rating og 1 WC. Tror ikke de 2 ratingplassene deles ut før 2017. Vi får lage en tråd om kampen om å få delta i kandidatturneringen snart :)

Jompa
20.12.16 07:31
fenni: Tror ikke de 2 ratingplassene deles ut før 2017.

Stemmer! Desember 2017 ser det ut til.

Det var dette spreadsheetet jeg fant på twitter, men det er selvfølgelig bare foreløpig at Caruana/Kramnik er kvalifisert. Det kan endre seg neste år.

fenni
20.12.16 11:34

NRK kjører samme opplegg som i VM-matchen:

http://mattogpatt.no/2016/12/19/lei-kjedelige-juleselskap-nrk-fristende-tilbud/

Så lenge de har fokus på det som skjer på brettet, så må de gjerne ha litt fjas innimellom for min del. Siden det er hurtig- og lynsjakk så er det nok ingen fare for at de begynner med for mange intervjuer underveis i partiene.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10454
20.12.16 14:44

Det er en viss mulighet for at det blir flere amerikanere enn russere i Kandidaturneringen, har slikt skjedd før....??

Jompa
20.12.16 15:02
Krylatskoye: Det er en viss mulighet for at det blir flere amerikanere enn russere i Kandidaturneringen, har slikt skjedd før....??

Kan jeg ikke tenke meg. I år var første gang USA hadde med to spillere i en kandidatturnering. Før Fischer hadde ingen amerikanere spilt om VM-tittelen, og siden den gang har kun to amerikanere gjort det (Byrne og Kamsky).

fenni
21.12.16 08:19
Krylatskoye: Det er en viss mulighet for at det blir flere amerikanere enn russere i Kandidaturneringen, har slikt skjedd før....??

Mulig flisespikkeri, men verken So eller Caruana representerte USA før de ble godt voksen, så det er i alle fall i grenseland å se på de som amerikanere. Nakamura er jo også født i Japan, så et amerikansk tre-kløver med Caruana, So og Nakamura er vel ikke det mest amerikanske jeg har hørt om.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg