Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Wijk aan Zee (Tata Steel Masters) 2017

NYTT TEMA
fenni
fenniInnlegg: 9654
12.12.16 13:56

Wijk aan Zee (Tata Steel Masters) 2017

Når: 13.-29. januar 2017

Hvor: I all hovedsak (11/13 av partiene) i Wijk aan Zee. 1 dag i Rotterdam og 1 dag i Haarlem.

Hvor ser du den: Forstår det slik at TV2 sender denne, slik de har gjort de siste årene. Vet ikke om VGTV gjør det samme.

Hva: Meget tradisjonsrik turnering, dette er den 79 utgaven, og hvor alle verdensmestere etter 2.verdenskrig foruten 2 har vært gjengangere i denne turneringen. I en tid hvor flere og flere av turneringene enten har lite startfelt eller har omtrent de samme spillerne i alle turneringer (GCT-formatet), så har Wijk aan Zee-turneringen både mange deltakere (14) og de inviterer spillerne selv, slik at både nye ansikter, underholdende spillere og up and coming spillere har en plass i denne turneringen. Kineserne har en periode vært en kommende stormakt i sjakkverden og vi har fått stifte bekjentskap med flere av unge lovende der fra i denne turneringen. I tillegg har denne turneringen en spesiell plass i hjertet til Magnus Carlsen, dette er turneringen som han stort sett alltid finner plass til i kalenderen. I år blir det første lang-sjakk turnering etter VM-matchen for både Magnus og Karjakin. Og ganske riktig er Magnus mestvinnende gjennom tidene i turneringen med 5 seire (sammen med Anand).

Deltakere:

Magnus Carlsen

Wesley So

Sergey Karjakin

Levon Aronian

Anish Giri

Pentala Harikrishna

Ian Nepomniachtchi

Pavel Eljanov

Radoslaw Wojtaszek

Dmitri Andreikin

Richard Rapport

Yi Wei

Loek Van Wely

Baskaran Adhiban

I tillegg til dette har Wijk aan Zee-turneringen en tradisjon med å arranger en challenger-turnering ved siden av elite/masters-turneringen. Her startet Magnus sin lange relasjon med denne turneringen. I år har den god interesse for mange av oss. To fra Magnus sekundant-team i VM-matchen mot Karjakin skulle være med her. Fressinet ser ut til å ha trukket seg. Nils Grandelius er imidlertid med her. Og størst interesse for oss er det nok i at Aryan Tari spiller i denne gruppen. Tari har lenge vært regnet som vårt største talent siden Magnus kom fram. Tari er fortsatt bare 17, og pilen peker stadig oppover. Dette er et ganske tøft felt for Tari, men utmerket for en sjakkspiller på vei opp og fram. Han er rangert som nr.11 av de 14 i Challenger-turneringen. Så om han ender på øvre halvdel (topp-7) av resultatlisten så er det ytterligere framgang for Aryan.

fenni
02.01.17 12:00
fenni: Radoslaw Wojtaszek

Muligens Magnus vil finne noe motivasjon i forkant av dette partiet :)

Doffelovski
DoffelovskiInnlegg: 4
02.01.17 13:44

Kan vi forvente en bekreftelse på at tv2 dekker årets tata steel? Noen som vet?

Sarella
SarellaInnlegg: 7389
02.01.17 23:23
Doffelovski: Kan vi forvente en bekreftelse på at tv2 dekker årets tata steel? Noen som vet?

Neppe, Tata er ikke bakt inn i sendeplanene til Tv2, ser ut som om all prioritering er på håndball VM for menn.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 36285
02.01.17 23:52

Morsomt startfelt, synd ingen Caruana er med. Yi Wei blir spennende å se på.

GoingKronos
03.01.17 00:02
fenni: Dette er et ganske tøft felt for Tari, men utmerket for en sjakkspiller på vei opp og fram. Han er rangert som nr.11 av de 14 i Challenger-turneringen.

Gjør han det bra her så kan han vel nå 2600 i rating - det hadde vært en fin start på året for Tari.

fenni
03.01.17 08:16
GoingKronos: Gjør han det bra her så kan han vel nå 2600 i rating - det hadde vært en fin start på året for Tari.

I så fall i nærheten av å passere Agdestein og nærmer seg Hammer. Nå er det vel et større mål for Tari å spille god sjakk, enn å være nummer 2 i Norge, men likevel :)

Helena_M
Helena_MInnlegg: 9357
03.01.17 11:44

Ja, nå må du tilbake på øverste pallen Magnus.

Gleder meg, håper NRK viser noe av turneringen.

GoingKronos
03.01.17 19:33
fenni: I så fall i nærheten av å passere Agdestein og nærmer seg Hammer.

Jeg ble overrasket når jeg så hvor mye bedre Tari er enn Hammer var på samme alder. Hammer var "bare" på 2441 i rating på samme tid, men så gikk han opp nesten 100 poeng i året de to neste årene. (Når Hammer ble 20 år så 2636 i rating). 

Om Tari kan klare det samme, så vil han bli en internasjonal stjerne som jakter å komme inn i 2800-klubben. Men ingen vet jo når man når sitt maksnivå, og at våre unge spillere nå er så godt skolert og har det toppidrettstilbudet de har kan bety at de får ut som toppnivå i en yngre alder enn det som var vanlig tidligere.

fenni
03.01.17 19:57
GoingKronos: Jeg ble overrasket når jeg så hvor mye bedre Tari er enn Hammer var på samme alder. Hammer var "bare" på 2441 i rating på samme tid, men så gikk han opp nesten 100 poeng i året de to neste årene. (Når Hammer ble 20 år så 2636 i rating).

Tenker akkurat som deg, Tari er et kjempetalent, men det er vanskelig å si hvor mye av talentet han har ''tatt ut'' på dette tidspunktet. 

Noe av det vanskeligste med å være sjakkspiller, er at man må inn i topp 15-20 på rankingen for å få være med i de store turneringene, som i sin tur vil kunne finansiere en mest mulig profesjonell satsing. Antar at russerne og kineserne har ordninger som hjelper de som er i sjiktet under de aller beste, men i Norge er det vel nærmest umulig å være kun sjakkspiller om du ikke får være med i de store turneringene.

Jompa
JompaInnlegg: 7059
04.01.17 09:41
fenni: Richard Rapport Yi Wei

96- mot 99-årgang. 

Wei Yi har "heldigvis" stabilisert seg rett i overkant av 2700 etter at det så ut som ratingen hans bare skulle gå rett til himmels da han som 15-åring for omtrent nøyaktig 2 år siden brøyt 2700-grensa som den klart yngste i historien. Slo Magnus med 1 år ca. 

fenni
09.01.17 08:40
Jompa: Wei Yi har "heldigvis" stabilisert seg rett i overkant av 2700

Ja, men blir spennende å se om han klarer å utvikle seg videre. Hvis jeg husker riktig, så var Caruana litt Giri-type i sine unge år, men tok vel en avgjørelse om at han måtte tørre å tape partier også for å utvikle seg videre. Så noen stopper opp, andre ikke, men blir spennende å følge Wei Yi..

Tror dessverre det er klart at denne turneringen ikke blir TV-sendt i år, for noen er det kanskje det samme for de hvor de følger, for egen del hadde jeg håpet på Lahlum og Hammer via TV2. Nå er ikke jeg håndball-fan, men gruppespillkamper mellom alle mulige land kan da umulig trekke særlig med seere?

GoingKronos
13.01.17 12:19

Er det ikke klart hvem som møter hvem i første runde enda? Eller bare hjemmesiden som er søppel?

fenni
13.01.17 12:24

Kan vel se ut som trekningen er i dag, og første dag med spill i morgen?

(Innlegget ble redigert 13.01.17 12:28)

GoingKronos
13.01.17 12:31
fenni: Kan vel se ut som trekningen er i dag, og først dag med spill i morgen?

Ok, jeg trodde første matchene var i dag.

GoingKronos
13.01.17 13:34

Derfor sender ikke Tv2 den her turneringen. Men de hevder fortsatt å være sjakk-kanalen, noe de selvsagt ikke er.

(Innlegget ble redigert 13.01.17 13:34)

LapinKuIta
LapinKuItaInnlegg: 364
13.01.17 17:08

Hvor kan man følge turneringen?

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 5839
13.01.17 18:29
LapinKuIta: Hvor kan man følge turneringen?

Chess 24

GoingKronos
13.01.17 18:48

Vi får litt av en start på turneringa, Carlsen med svart mot sin kanskje tøffeste utfordrer So. Remis vil være en god start altså.

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 17276
13.01.17 18:52

Tull å prioritere håndball.. Kan ikke tenke meg at det er de store massene som følger Japan, Bahrain, Qatar og co på sportskanalen.. Er vel nok håndball med Norge på hovedkanalen. Mulig det ville kostet for mye med rettigheter og eksperter i studio i den vanskelige tiden for tv2, men likevel..

Eneste positive jeg leser fra saken er at Kaja Snare er i NRK, og at hun forhåpentligvis klarer danke ut Rolvsrud til neste gang NRK sender sjakk..

(Innlegget ble redigert 13.01.17 18:52)

Sarella
13.01.17 19:22
GoingKronos: Carlsen med svart mot sin kanskje tøffeste utfordrer So.

Satan så uflaks han har med trekningen hver eneste gang, skulle nesten tro det var noen russere som styrte dette.

Round 1 - Lørdag:
Harikrishna - Aronian     
Adhiban - Van Wely     
Eljanov - Rapport     
Karjakin - Giri     
So - Carlsen     
Wojtaszek - Nepomniachtchi     
Andreikin - Wei

Ser Carlsen allerede på søndag møter kølletrynet Wojtaszek, håper Carlsen knuser feigingen, som i en suverent vunnet stilling formelig la seg ned å totalspriket for karjakin slik at Carlsen gikk glipp av tittelen i Lyn.

fenni
13.01.17 19:42
Sarella: Satan så uflaks han har med trekningen hver eneste gang, skulle nesten tro det var noen russere som styrte dette

Er det ikke på en måte greit å starte med sort mot den presumptivt vanskeligste motstanderen? Remis er dermed mer enn bra nok i første parti.

fenni
13.01.17 19:45
GoingKronos: Derfor sender ikke Tv2 den her turneringen. Men de hevder fortsatt å være sjakk-kanalen, noe de selvsagt ikke er

Pinlig unnskyldning fra TV2s side, synd at ingen andre tar sjansen til å sende. Når man hører hvordan de resonnerer, så er det kanskje ikke så veldig overraskende at de er i den situasjonen de er i...

Sarella
13.01.17 19:53
fenni: Er det ikke på en måte greit å starte med sort mot den presumptivt vanskeligste motstanderen?

Jo, men jeg skulle ønske han møtte en litt enklere motstander i 1.runde slik at han kunne begynt med seier og virkelig kommet godt i gang, eks Harikrishna, Adhiban, Van Wely, Eljanov, Rapport, Wojtaszek eller Andreikin...  

fenni
13.01.17 20:05
Sarella: Jo, men jeg skulle ønske han møtte en litt enklere motstander i 1.runde slik at han kunne begynt med seier og virkelig kommet godt i gang, eks Harikrishna, Adhiban, Van Wely, Eljanov, Rapport, Wojtaszek eller Andreikin.

Hadde vært best å starte med seier ja :)

Vet ikke om det er statistikk på det, men inntrykket mitt sier at Magnus er skarpere når vi kommer litt ut i slike turneringer som dette, sånn sett vil jo dette være en bedre remis mot So enn mot dårligere spillere. Et annet inntrykk er at Magnus ofte er litt utålmodig mot spillere som ikke er i verdenstoppen, at han velger litt for offensive løsninger mot de. Er jo spillere i denne turneringen som han kanskje ikke respekterer på samme måte som han gjør mot Karjakin, Kramnik eller Anand.

Sarella
13.01.17 20:20
fenni: Vet ikke om det er statistikk på det, men inntrykket mitt sier at Magnus er skarpere når vi kommer litt ut i slike turneringer som dette, sånn sett vil jo dette være en bedre remis mot So enn mot dårligere spillere. Et annet inntrykk er at Magnus ofte er litt utålmodig mot spillere som ikke er i verdenstoppen, at han velger litt for offensive løsninger mot de. Er jo spillere i denne turneringen som han kanskje ikke respekterer på samme måte som han gjør mot Karjakin, Kramnik eller Anand.

Mitt inntrykk er at han ofte har uflaks med trekningen, starter med sort, gjør det vanskelig for seg selv og kommer litt ræva ut. Så mobiliserer han som bare han kan, vinner og spiller skarpere som du sier, henter seg inn igjen og tar det til slutt.

Det andre er også et godt poeng, sitter vel med det samme inntrykket. Men en gang må han jo begynne å ta alle på alvor, så håpet han har lært nå :)

Helena_M
13.01.17 20:32

Er alle rundene trukket eller bare første? Og alle kampene spilles 1.30 pm?

Sarella
13.01.17 20:35
Helena_M: Er alle rundene trukket eller bare første?

Alle er trukket, her er programmet.

Helena_M
13.01.17 20:47

Magnus mot Karjakin i siste runden.

Blir gøy med litt sjakk igjen. Det er lenge siden romjulen no.

GoingKronos
14.01.17 13:41

Ser Chess24 er begynt å ta betalt for sine videostreams, trasig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg