Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grand Chess Tour 2017

NYTT TEMA
fenni
fenniInnlegg: 9923
12.12.16 14:00

Grand Chess Tour 2017

Nyvinningen i sjakkverden Grand Chess Tour er bare 2 år gammel. Premiereåret vant Magnus Carlsen, og da Magnus bare deltok sporadisk i 2016 grunnet VM-forberedelser, så vinner Wesley So trolig den andre utgaven. GCT er og har vært et forsøk på å samle de største turneringene bak VM, i et Tour-format. De har vel bare klart det delvis, til gjengjeld deltar de aller fleste i verdenstoppen i turneringene i GCT, så prestisjen i å vinne GCT er allerede opparbeidet.

I 2017 er dette programmet;

19. – 26. juni: Paris Grand Chess Tour: Lyn- og hurtigsjakk.

26. juni – 3, juli: Your Next Move, Leuven Belgia: Lyn- og hurtigsjakk. 

31. juli – 12. august: Sinquefield Cup, St. Louis USA: Klassisk langsjakk. 

13. – 20. august: St. Louis Rapid: Lyn- og hurtigsjakk. 

29. november – 12. desember: London Chess Classic:  Klassisk langsjakk. 

For Magnus del er vel utfordringene her er at første turnering begynner rett etter Norway Chess + at VM i lagsjakk går samtidig som turneringen i Belgia. Er vel relativt sikkert at Magnus ønsker å delta i GCT i 2017 siden han måtte stå over det meste i Touren i 2016, men hvordan han prioriterer når kalenderen sier at han ikke kan delta i alt gjenstår å se. Wijk aan Zee og Norway Chess er jo allerede bekreftet av Team Carlsen.

Ellers er formatet etter hvert delt 50-50 mellom klassisk langsjakk og hurtig-/lynsjakk, noe som nok ikke passer typer som Kramnik og Caruana, så synes folk det er greit med en Tour som ikke bare består av langsjakk? Personlig synes jeg det blir litt feil at 2 av de fremste i den mest prestisjetunge grenen i sjakk trolig ikke kan vinne denne turneringen.

Jompa
JompaInnlegg: 7603
04.01.17 12:34

Tar med det lille av supplerende informasjon jeg hadde i en annen tråd :)

Det er lansert et nytt ELO-system som GCT forholder seg til. Det kalles Universal Ratings System. Kort fortalt samler systemet ratingen fra lang-, hurtig- og lynsjakk i en rating. Naturligvis ligger Carlsen på 1. plass her også. 

I og med at GCT inneholder både langsjakk og hurtigsjakk/lynsjakk er det kanskje fornuftig med en sånn liste når man skal finne kandidater til turneringene. 

Carlsen er kvalifisert til årets Tour da han topper dette nye systemet. Nummer to og tre på lista er også kvalifisert (Kramnik og MVL) samt topp 3 fra fjorårets GCT (So, Naka, Caruana). I tillegg er det delt ut tre Wild Card til hhv Nepo, Anand og Karjakin. 

Når det gjelder bekymringen rundt mengden av lyn/hurtigsjakk er jeg litt delt. Jeg mener det er positivt at lyn og hurtigsjakk har økt betraktelig i anseelse. Det er ikke så mange år man skal tilbake før de store spillerne ikke brydde seg i særlig grad om denne konkurranseformen. Nå er det så mange unge og gode spillere som har vokst frem ved å spille hurtig- og lynsjakk på nett, at dette har tvunget seg frem. TV-messig er det nok også mer seerverdig.

I langssjakken har vi VM-tittelen som fortsatt vil være den tittelen som betyr mest. I tillegg til at det fortsatt blir nok av langsjakkturneringer året igjennom. Er allikevel litt overrasket at det nå blir overvekt av lyn/hurtigsjakk i GCT. 

Jompa
04.01.17 12:35

Jeg melder at Nepo fort blir livsfarlig i dette formatet!

Jompa
04.01.17 12:48
fenni: For Magnus del er vel utfordringene her er at første turnering begynner rett etter Norway Chess + at VM i lagsjakk går samtidig som turneringen i Belgia

I fjor var det 4 turneringer, men kun de 3 beste resultatene som talte. Man måtte delta i minst 3 turneringer for å få tellende resultat. Carlsen deltok kun i to av fire turneringer og fikk ikke et tellende resultat selv om han ville være på 4. plass med kun to tellende resultat, foran Aronian blant annet, og kun 1,5 poeng bak Nakamura som tok 2. plassen.

Hvordan det blir i år er jeg usikker på. Blir det de 4 beste resultatene som teller?

Vi slipper Giri i år i hvert fall :)

fenni
04.01.17 21:06
Jompa: Når det gjelder bekymringen rundt mengden av lyn/hurtigsjakk er jeg litt delt. Jeg mener det er positivt at lyn og hurtigsjakk har økt betraktelig i anseelse. Det er ikke så mange år man skal tilbake før de store spillerne ikke brydde seg i særlig grad om denne konkurranseformen. Nå er det så mange unge og gode spillere som har vokst frem ved å spille hurtig- og lynsjakk på nett, at dette har tvunget seg frem. TV-messig er det nok også mer seerverdig

Jeg liker ikke å endre på format som fungerer. Jeg synes hurtig-/lynsjakk fungerer greit med et VM i året, og at det er det. Det som skjer med GCT blir for meg for mye frieri i håp om å få nye fans. Selv om det nye formatet på mange måter favoriserer Magnus, så er det for meg slik at de to tingene som virkelig gjelder er hvem som er verdensmester og topper rankingen i klassisk sjakk. Jeg liker heller ikke et system som degraderer en fantastisk spiller som Caruana. OK, så er han ikke spesielt god i hurtig-/lynsjakk, men det bør ikke ha noe å si annet enn i VM i hurtig og lynsjak. 

For meg ble GCT rett og slett mindre viktig med programmet for 2017, faktisk ganske uvesentlig for min del. 

fenni
06.02.17 21:34
Jompa: Carlsen er kvalifisert til årets Tour da han topper dette nye systemet. Nummer to og tre på lista er også kvalifisert (Kramnik og MVL) samt topp 3 fra fjorårets GCT (So, Naka, Caruana). I tillegg er det delt ut tre Wild Card til hhv Nepo, Anand og Karjakin.

Aronian har overtatt plassen til Kramnik, dermed består feltet av;

Carlsen

Caruana

Aronian

So

Vachier-Lagrave

Anand

Karjakin

Nakamura

Nepo

+1 WC i hver turnering.

Klikk for å gå tilbake til toppen