Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norway Chess 2017

NYTT TEMA
GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 40655
14.02.17 14:27

Det er nå klart at topp 10 i verden blir å møtes i Stavanger under Norway Chess. Turneringen er 5 til 16.juni. Matt & Patt sin fyldige sak om turneringen.

Veldig gøy å få alle topp 10, selv om jeg nok skulle ønske vi kunne slippe Giri. Selv om han er en veldig morsom person utenfor sjakkbrettet så fortjener han ikke å bli invitert med pga sin kjedelige sjakkstil.

Jeg var spent på om Tari skulle få være med, men jeg syns nok det er riktig å avvente et år til. 

Sarella
SarellaInnlegg: 10206
14.02.17 17:47

Det må jeg si var litt av et felt, egentlig rart at de klarte å tromme sammen alle, er jo ikke allverdens premie å snakke om for den gjengen der (pott på rundt 2,3 millioner kroner, hvorav rundt 660.000 kroner går til vinneren).

Og ja, det hadde vært stas om de hadde gitt f i Giri og gitt plassen til Tari eller Hammer, men siden dette er femårsjubileum, pluss tidenes rekordfelt så er det forståelig.

GoingKronos
16.02.17 11:34

Hammer er sur for at han ikke får delta.

Jeg tenkte aldri på at han skulle delta med de svake resultatene han har hatt. Det måtte i tilfelle vært igjennom en kvalifisering mot Tari.

Jeg mente at Tari var et mer naturlig valg, han er i stor fremgang, er ung og ikke deltatt tidligere. Jeg syns det er et veldig åpent spørsmål hvem av han og Hammer som er Norges nest beste spiller.

Sarella
16.02.17 20:22
GoingKronos: Jeg tenkte aldri på at han skulle delta med de svake resultatene han har hatt. Det måtte i tilfelle vært igjennom en kvalifisering mot Tari.

Nja, syns det var ufattelig dårlig gjort av dem og ikke direkte-invitere Hammer i fjor, noe de sikkert også fikk høre, derfor burde han kanskje fått sjansen før Tari denne gangen.

(Innlegget ble redigert 16.02.17 20:23)

fenni
fenniInnlegg: 10074
17.02.17 09:34

Det er selvfølgelig unikt med verdens ti beste spillere samlet i samme turnering, men spesielt spennende eller kult er det ikke. Bortsett fra at man normalt kanskje har et felt på ti, hvor alle er rangert topp 15-20 så er jo dette samme konsept som så og si alle topp-turneringer. Jeg trodde at poenget med å gå ut av GCT var nettopp å bli mer friere, i stedet virker det jo som om man er mer bundet til rankingen enn noensinne.

Jeg ville valgt denne modellen:

-7 plasser til de syv høyest rangerte spillerne som takker ja.

-1 Wild Card til noen som kan gjøre turneringen mer spennende. Det kan være en tidligere spiller på aller høyeste nivå (typ Topalov, eller Anand eller Kramnik om de kryper nedover på rankingen. Det kan være originale typer/spillere som Grischuk eller Ivanchuk. Det kan være om det dukker opp en kvinnelig spiller av typ Polgar. Eller en norsk spiller av meget god kvalitet, for eksempel Hammer i 2016.

-2 plasser via kvalik. Det vil så være et poeng i å gjøre kvaliken interessant i seg selv. For eksempel et felt på 6 spillere, og i år kunne det være 2 med Carlsen-tilknytning, Grandelius og Fressinet. Selvfølgelig Hammer og Tari. Simen måtte vært med + 1 ung norsk til (Urkedal, Salomon, Christiansen eller Kaasen).

Sarella
17.02.17 11:26
fenni: Jeg ville valgt denne modellen:

Veldig enig i den, hadde vært en mye bedre løsning.

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 64224
17.02.17 11:29
fenni: e nivå (typ Topalov, eller Anand eller Kramnik om de kryper nedover på rankingen. Det kan være originale typer/spillere som Grischuk eller Ivanchuk.

Eller verdens kuleste sjakkspiller, Alexander Morozevich.

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 64224
17.02.17 11:31
GoingKronos: Veldig gøy å få alle topp 10, selv om jeg nok skulle ønske vi kunne slippe Giri. Selv om han er en veldig morsom person utenfor sjakkbrettet så fortjener han ikke å bli invitert med pga sin kjedelige sjakkstil.

Nå er ikke Giri nødvendigvis en kjedelig spiller, selv om han spiller altfor mange remiser i turneringene på det høyeste nivået. 

Dette skyldes jo delvis at han er svært vanskelig å slå, men også at han mangler Carlsens evne til å gå all-in for å vinne, noe som fører til at Giri gir fra seg seieren i mange stillinger som Magnus ville ha vunnet.

fenni
30.05.17 08:48

Kan man håpe på at TV2 Sportskanalen sender denne? Begynner å bli lenge siden det var sjakk der, så kanskje har de gitt opp sjakk? Noe som i så fall er rart med tanke på NRKs sterke seertall på sine sjakksendinger.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7415
30.05.17 10:00
fenni: Kan man håpe på at TV2 Sportskanalen sender denne? Begynner å bli lenge siden det var sjakk der, så kanskje har de gitt opp sjakk? Noe som i så fall er rart med tanke på NRKs sterke seertall på sine sjakksendinger.

TV2 er en av de offisielle samarbeidspartnerne så vil tro at de sender på en eller annen kanal.

No draw offers are allowed!

Dette var jo veldig interessant!

GoingKronos
04.06.17 16:01
LANGEMANN-1968: TV2 er en av de offisielle samarbeidspartnerne så vil tro at de sender på en eller annen kanal.

De sender på sportskanalen, men et døgn før det braker løs har de fortsatt ikke laget noen sak på nett om turneringen - så hvem de har som ekspert vite jeg ikke. Det blir ikke Hammer som skal liveblogge under turneringen for VG.

Tv2 er virkelig i sparemodus og det blir spennende å se om hvor mye de legger i det her.

Haakon3
Haakon3Innlegg: 263
04.06.17 20:34

Ahh, blir deilig med litt sjakk på TV2 igjen!

Helena_M
Helena_MInnlegg: 9605
05.06.17 18:30

Noen muligheter å streame fra mobil et sted ?

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 16457
05.06.17 19:49

Imponerende så langt i lynsjakken av Magnus, tre strake seire nå.

GoingKronos
05.06.17 19:54
Il-Pirata: Imponerende så langt i lynsjakken av Magnus, tre strake seire nå.

Særlig det her partiet mot Karjakin er imponerende, han ser det lynkjapt og utspiller rett og slett den regjerende lynsjakkmesteren.

Il-Pirata
05.06.17 19:57
GoingKronos: Særlig det her partiet mot Karjakin er imponerende, han ser det lynkjapt og utspiller rett og slett den regjerende lynsjakkmesteren.

Jepp, hvordan det er mulig å ha slikt overblikk så raskt er helt fantastisk. Karjakin er jo som du sier dessuten regjerende verdensmester og Carlsen var det, så det der var et virkelig toppmøte.

(Innlegget ble redigert 05.06.17 19:58)

Il-Pirata
05.06.17 20:07

Imponerende igjen mot MVL.

Il-Pirata
05.06.17 20:41

Morro å følge dette, når Magnus spiller med slik selvtillit.

Sarella
05.06.17 20:48

Soleklar lynturneringseier til Carlsen allerede før siste parti er spilt, lover godt dette.

Synd Giri er med i dette beitet, burde vært byttet ut med Mamedyarov...

GoingKronos
05.06.17 21:03

Toppnivået til Magnus er bare latterlig høyt. 

Og at So og Caruna begge får et ekstra svart parti er kanonbra.

fenni
06.06.17 12:20

Her får man bare håpe at nivået i lynsjakk sier noe om Magnus form i langsjakk...

Il-Pirata
06.06.17 15:22
fenni: Her får man bare håpe at nivået i lynsjakk sier noe om Magnus form i langsjakk...

Jepp og det er gode muligheter for det. Selvtillit og flyt kan være forskjellen på en sunn offensiv innstilling og en litt for defensiv holdning.

Nå så jeg at Magnus i lynsjakken i går var veldig kjapp med å komme seg ut av kjente (og dermed forberedte åpninger). I langsjakken er nok det litt vanskeligere uten å bli straffet for det. Men når stillingen på brettet beveger seg i ukjent computeranalyse-terreng, er Magnus som regel overlegen. 

GoingKronos
06.06.17 16:39

Forsiktig åpning fra begge, kan vel fort bli en remis her.

GoingKronos
06.06.17 18:37

Mens de andre computerne viser fordel Carlsen så har sesse over tid nå sagt at dette er remis. Men Magnus har presset i det minste.

All-Equal
All-EqualInnlegg: 7578
06.06.17 18:41

Noen burgere til nå, så er Carlsen prikk lik jon Ludvig hammer. 

GoingKronos
06.06.17 20:05

Ble remis.

Intervjuet etterpå er interessant, Carlsen sier ganske rett ut at han ikke ser på So som den hardeste utfordreren og at han mye mer respekt for Caruana som spiller.

Litt det samme som med Giri, Magnus liker virkelig ikke defensive og destruktive spillere (Giri, Karjakin, So).

fenni
07.06.17 09:48
GoingKronos: Intervjuet etterpå er interessant, Carlsen sier ganske rett ut at han ikke ser på So som den hardeste utfordreren og at han mye mer respekt for Caruana som spiller.
Litt det samme som med Giri, Magnus liker virkelig ikke defensive og destruktive spillere (Giri, Karjakin, So).

Tror han innser at spillertyper som So og Karjakin kan være farlige utfordrere, selv om han synes de gir ''kjedelige'' utfordringer. Poenget er vel også at spillertyper som Aronian eller Caruana også er de som gir han selv store sjanser.

GoingKronos
07.06.17 16:22

Smalt til fra start i dag, Magnus ofrer bonde og sjakk-computerne er ikke imponert. Men Caruana er i tenkeboksen, brukt over et kvarter uten å tatt sitt tiende trekk.

GoingKronos
07.06.17 18:14

Det gikk fra spennende til kjedelig, Caruana turte ikke å ta den bonden han ble tilbudt og Carlsen valgte etter å tenkt seg om å gjøre masse bytter. Nå står man med en stilling som nesten sikkert vil ende med remis.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg