Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uheldige idrettsnavn

NYTT TEMA
Ogreger77
Ogreger77Innlegg: 26
22.04.08 09:58
Finnes det noen verre enn Tyson Gay ?
ultrAslan
ultrAslanInnlegg: 1686
22.04.08 12:27
NHL Spiller ved navnet

Miroslav Satan

Tror en trener heter Badcock!!! hehe
Coach
CoachInnlegg: 73832
22.04.08 13:25
Hva med den sovjetiske turn-verdensmesteren Olga Bicherova?
(Og før noen begynner å snakke om annerledes stavemåte: Dette er et russisk navn, som egentlig skrives med kyrilliske bokstaver. "Bicherova" er kun den engelske versjonen av dette navnet transkriptert til det latinske alfabet. På "norsk" er "Bitsjerova" mer korrekt. Poenget er at det i alle tilfeller uttales "Bitcherova". Og det er jo et flatterende navn...)
Veldreide
VeldreideInnlegg: 1271
22.04.08 14:55
Mange gode navn her ja. "Bitsjerova" fikk meg til å le godt her. Får vel komme med noen gode kandidater her selv:

Kaká (Fotball) - Dette betyr rett og slett bæsj på tysk. Tror det er mange tyskere som smiler godt når de hører eller ser navnet hans. Kan jo rett og slett ikke spille i Tyskland pga dette.

Dritan Stafsula (Fotball) - Går nå som regel under navnet Tani Stafsula, men da han kom var det Dritan som gjaldt. Trenger vel ingen nærmere forklaring.

Barbara Schett (Tennis) - Pen dame, stygt etternavn.

Muslimovic (Fotball) - Husker ikke fornavnet, men det spiller vel ingen rolle når en har et slikt etternavn.

Primoz Pikl (Hopp) - Nokså uheldig uttale på denne skihopperen, spesielt med Arne Scheies uhyggelig gode uttale. "Og her kommer PIKKEL!"

Daddy Gai (Fotball) - Denne gambieren har prøvespilt for Bodø/Glimt. Jeg håper for hans skyld at han blir i Gambia. Rått oversatt blir jo dette "Pappa Homse" på god norsk, i alle fall når en hører uttalen. Ville blitt ledd ut på alle stadioner i Norge og Boney Ms "Daddy Cool" kunne fort ha blitt til supportersangen "Daddy Gai". Dette må jo være en klar vinner.

Gompe
GompeInnlegg: 2539
22.04.08 14:58
Nicky Butt
Carsten Pump
kugutt82m
kugutt82mInnlegg: 314
22.04.08 22:30
Bidrar med den australske syklisten Baden Cooke jeg da - spesielt når Johan Kaggestad kommenterer TDF "...og her kommer en AG2R-rytter, med KUKK på hjul" :)
Dabedida
DabedidaInnlegg: 21732
22.04.08 22:32
Veldreide skrev:

Muslimovic (Fotball) - Husker ikke fornavnet, men det spiller vel ingen rolle når en har et slikt etternavn.

--------

Du tenker selvsagt på Zlatan Muslimovic=)

http://www.realmadrid.no
Peña Madridista Noruega
KOKid
KOKidInnlegg: 5340
22.04.08 22:43

Noen kandidater fra bokseverden:

1. Elina Tissen
Kvinnelig proffbokser fra Tyskland.

2. Dutch Hitler
Amerikansk weltervekter som bokset et fåtall kamper på midten 1930-tallet, altså før navnebroren i Tyskland virkelig svertet navnet for alltid.

3. Harry Jones
Navnet i seg selv er ikke uheldig, men kallenavnet hans ville ha vekket oppmerksomhet i dag – "The Gay Sailor Boy".
Ordet "gay" hadde en annen betydning da Jones bokset på 1870-tallet.
Engelske ordbøker definerer ordet som "merry", hvilket betyr "glad" på norsk.
Altså var Jones "den glade sjømann" eller noe i den duren.

-KOKid-
International Boxing Research Organization (IBRO)
--------------------------------------------------------------------------
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
22.04.08 22:50
Jeg liker den estiske langrennsløperen (eller er det kombinert?) Kein Einaste. Låter ensomt hvis man kobler tysk og nynorsk.
Freitas
22.04.08 22:57
Estiske navn kan rett som det er låte underlige for norske ører. Kom plutselig på syklisten som het Kukk til etternavn, han var proff på et brukbart B-nivå for få år siden. Fornavnet begynte på S, men det har jeg glemt.
Veldreide
23.04.08 13:53
"Freitas skrev:
Estiske navn kan rett som det er låte underlige for norske ører. Kom plutselig på syklisten som het Kukk til etternavn, han var proff på et brukbart B-nivå for få år siden. Fornavnet begynte på S, men det har jeg glemt."

Hvis fornavnet er "Stor" blir jo det hele riktig så morsomt!
Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3850
23.04.08 19:35
Fotballspilleren Dean Windass bør nevnes her.
raldoU
raldoUInnlegg: 138
23.04.08 19:55
Hva med langrennsløperen Melis Astmae....
NaturalBlues
NaturalBluesInnlegg: 3420
Freitas
23.04.08 22:46
Ny syklist: Djamoloudine Abdoudjaparov fra Usbekistan. Ulempen for kommentatorene var at det eneste han kunne var å spurte, og det var han knallgod til. Så under massespurter i Tour de France når de ramser opp navn i rasende tempo etter hvert som dramatikken skjer de siste få hundre meterene gikk det totalt i krøll med navnet på den mannen.

Han fikk tidlig kallenavnet Abdou i sykkelmiljøet...
DonMadrid
DonMadridInnlegg: 12025
23.04.08 22:55
En av mine favoritter er han spissen som prøvde seg i Tromsø for noen sesonger siden.
Julian Mbombom... Hvilket herlig navn for en angrepsspiller
lasker
laskerInnlegg: 6218
24.04.08 03:56
-håndballspillere: Gál og Skada
Freitas
24.04.08 20:40
Så har vi et par av 1500m-løperne i verdenseliten på 70-tallet, Johnny Walker (dobbelt uheldig) og Steve Lazy.
DonMadrid
DonMadridInnlegg: 12025
24.04.08 21:30
Etter et lite søk på nettet fant jeg ei nydelig jente fra Latvia som heter
Signe Ronka.
Hun er ikke i verdenseliten men hun er idrettsutøver og driver med kunstløp.

malvolio
malvolioInnlegg: 25483
24.04.08 22:02
Det var en russisk kvinnelig diskoskaster i gamle dager som het Nina Panomareva. Det var jo ikke så galt, men Per Jorsett (som ellers ikke bommet så ofte) kom en gang i skade for å kalle henne Panoramareva.

Et annet navn i samme gate var Tatjana Sidorova, verdensrekordholder på 500 m skøyter.
malvolio
malvolioInnlegg: 25483
24.04.08 22:18
Et uheldig skøytenavn til, i hvert fall på tysk:

Dan Immerfall
JackFrost
JackFrostInnlegg: 13897
24.04.08 23:03
Kaká (Fotball) - Dette betyr rett og slett bæsj på tysk. Tror det er mange tyskere som smiler godt når de hører eller ser navnet hans. Kan jo rett og slett ikke spille i Tyskland pga dette.

Kaka betyr bæsj på flere språk; spansk, og kanskje italiensk og portugisisk for alt jeg vet. Jeg har selv hørt Kaka blitt ledd ut på Nou Camp pga. (kalle)navnet sitt.
Humperdinck
HumperdinckInnlegg: 189
25.04.08 00:09
ultrAslan skrev:
NHL Spiller ved navnet

Miroslav Satan

Tror en trener heter Badcock!!! hehe

Du tenker nok på Mike Babcock som er head coach i Detroit Red Wings ;)
Veldreide
25.04.08 19:21
"DonMadrid skrev:
Etter et lite søk på nettet fant jeg ei nydelig jente fra Latvia som heter
Signe Ronka.
Hun er ikke i verdenseliten men hun er idrettsutøver og driver med kunstløp."

Hehe, her fører du meg inn på et annet uheldig navn når det kommer til vinteridrett. Nemlig den finske "skiskytterinnen" Sanna-Leena Perunka. Fikk alltid et smil i munnviken når hennes navn dukket opp til liggende eller stående skyting.

Fantastisk tråd forresten, begynner å bli en del fine navn her nå!
Freitas
26.04.08 11:30
Etter litt research fant jeg ut at Sigvard Kukk fortsatt er aktiv, nå som terrengsyklist. Han ble nummer to sammenlagt i den estiske maratoncupen i fjor. Der ble forøvrig Jaan Kirsipuu nummer syv, det er flere gamle "helter" som har kasta seg på den. Lista over resultater inneholder et hav av morsomme navn, så jeg nøyer meg med ett til, en fyr som åpenbart ikke liker hyl og skrik:

Anti Kauk
Freitas
26.04.08 11:47
En til som må med fra samme lista: Rein Lauk
Coach
CoachInnlegg: 73832
26.04.08 13:25
Da bidrar jeg med en tysk verdensmester i fotball for kvinner hvis navn neppe bidrar til å tone ned stereotypiene om maskuline, kvinnelige idrettsutøvere:

Ariane Hingst

...knegg, knegg...
bokorm
bokormInnlegg: 8149
26.04.08 17:23
"Kaká" uttales med trykk på siste stavelse, mens "kaka" i betydning "avføring" har trykk på første.
Det er derfor man passer på å ha med aksenten når navnet skrives.
mvh bokorm
Freitas
26.04.08 17:36
Jeg tviler også sterkt på teorien om at kaka betyr noe som helst på de latinske språkene du ramser opp, JackFrost. Med unntak av den tysktalende delen av Italia er ikke bokstaven K i bruk i noen av landene. Jo, på baskisk.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg