Ja folkens kom med en rangering av det dere mener er tidenes beste norske mannlige utøvere i sommeridrett.
Her er min liste:
1. Andreas Thorkildsen
2. Thor Hushovd
3. Olaf Tufte
4. Knut Holmann
5. Jon Rønningen
6. Eirik Verås Larsen
7. Knut Knudsen
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Ja folkens kom med en rangering av det dere mener er tidenes beste norske mannlige utøvere i sommeridrett.
Her er min liste:
1. Andreas Thorkildsen
2. Thor Hushovd
3. Olaf Tufte
4. Knut Holmann
5. Jon Rønningen
6. Eirik Verås Larsen
7. Knut Knudsen
(Innlegget ble redigert 11.09.11 23:32)
Egil Danielsen
Audun Boysen må med!
Hva er kriteriene her da? Beste enkeltprestasjon eller lang og tro tjeneste?
Ja, nettopp. Terje Pedersen satte verdensrekord i spyd to ganger i 1964, siste gang forbedret han sin egen rekord med 4,60 meter, men han feilet alltid i mesterskap. Og hva med Vebjørn Rodal, som gjorde sitt livs løp i en OL-finale? Han var god ellers også, men matchet aldri denne ene prestasjonen.
Slik jeg har satt opp listen er det totalt sett gjennom karrieren jeg tenker.
Er jo veldig vanskelig å rate slikt. Personlig syns jeg den største enkeltprestasjonen er Vebjørn Rodals OL-gull, det er jo en vesentlig større idrett enn kajakk.
Det var moro med Rønningen også, men jeg klarer bare ikke å ta helt av på bryting, så det å sette opp en liste uten noen form for begrunnelse blir nesten verdiløst.
Enig.
Ellers er det jo helt tragisk for Norge at tidenes beste norske idrettsmann (ifølge trådstarter) er utøver av en ubetydelig idrett som spyd.
Du er fullstendig på viddene når det gjelder dine holdninger til spyd, spydkast og Thorkildsen. Spydkast er faktisk en av de øvelsene i friidrett som har størst bredde/spredning på medaljekandidater.
Ja vel.
Mulig at det bare er meg, men jeg synes liksom det er litt mer "schwung" over tidenes svenske sommerutøver Bjørn Borg enn det er over Andreas Thorkildsen...
Jeg skal ikke nekte for at Bjørn Borg er en større stjerne og hans prestasjoner er større en Thorkildsen sine. Da tennis nok er en del hakk større. Men selv om tennis er en del større en spyd så betyr ikke det at spyd er noen liten idrett for det.
Jeg ser ikke noe forslag fra deg. Du sliter vel i valget mellom en stor utøver i det du kaller en ubetydelig sport, eller en ubetydelig utøver i det du kaller en stor sport.
Selv synes jeg Knut Holmann ligger best an. Vi har ingen sommeridrettsutøvere som er ubestridt best gjennom tidene i sin idrett. Holmann er vel nærmest.
I og for seg ikke noe fasitsvar på bredde/nivå det. Kenya forsynte seg vel grovt av medaljene på langdistansene i VM, uten at noen betviler bredde/nivå på langdistanseløping av den grunn.
Ellers har slike kåringer en tendens til å handle om utøvere vi har ferskt i minne. Er enig i at Audun Boysen må med.
Noen interessante navn her. Har du helt glemt Vebjørn Rodahl?
Hvis skyting regnes som sommeridrett, og det gjør det vel siden det er en del av sommer-OL, så bør vel Willy Røgeberg være en kandidat til tidenes norske idrettsprestasjon. I OL i 1936 vant han gull i liggende miniatyr etter å ha blitt tidenes første til å få fullt hus, 300 poeng - bedre kan det ikke gjøres!
Ellers er jeg enig med Litotes i at vi bør se på hvem det er som er tidenes beste, eller er nærmest i å være tidenes beste, i sin idrett.
Helt enig, Rodahl må selvsagt med - hans OL-gull på 800 m er en bauta i norsk friidrett, rett og sett.
Nei, men siden jeg satte opp listen etter utøveres totale karriere så greide jeg ikke få plass til han. Han har rett nok OL gull, men det er vel omtrent eneste intrenasjonale seier han har av betydning også. Derfor, hadde det derimot vært største enkeltprestasjon jeg hadde snakket om hadde han vært 1 eller 2.
Så fint at han ikke er i nærheten da...
Så er vel heller ikke det kriteriet for å bli kåret til tidenes norske heller...Da hadde jo kåringen blitt fullstendig latterlig uten å ha tatt utgangspunkt i den beste prestasjonen...
lol
Hvor mange utøvere er det? Kanskje et av de aller viktigste kriteriene for en slik kåring faller bort i denne idretten og noe som setter standarden for hvor vanskelig en øvelse er å vinne. Nemlig aktive utøvere. Så nei, å vinne gull i spyd er ikke en stor prestasjon målt opp mot andre idretter! Med mindre man er Tom A Schanke som er en gammel sullik uten snøring!
Nei, antall aktive utøvere er kriteriet som MÅ ligge i bunn når man foretar en slik kåring. Blir ikke antall utøvere blant de kriteriene som vektlegges høyest, så er det ikke den beste prestasjonen man kårer ihvertfall. Jo flere konkurrenter, jo vanskeligere er det å vinne en idrett...Det er et uomtvistelig faktum.
Hvis du ser på medaljestatistikken i VM og OL, så er faktisk spyd en av de øvelsene med størst bredde/spredning på utøvere og nasjoner på pallen i friidrett.
En annen viktig ting, Thorkildsen har nå helt siden 2008, vært den dominerende spydkasteren i verden, med 2 OL, 2 EM og 1 VM gull. Ingen annen norsk utøver innen sommeridrett har vært i nærheten av å dominere sin sport over så lang tid heller som det Thorkildsen har vært og fortsatt er.
Og en annen ting, du og enkelte andre er kun intresert i krangle, uten selv å komme med egen liste.
det sier da svært lite om den faktiske prestasjonen, for spyd er ikke en særlig stor idrett...
hva så?
det blir vanskelig, men kan godt prøve å komme med en liste...Eneren for meg er ihvertfall klar. Den tar Rodal. Vurderer og Thor på andre...Så får vi se på resten...
(Innlegget ble redigert 15.01.12 17:08)
Viktig når du faktisk er dominerende i din idrett, ikke minst over så lang tid også. Olaf Tufte har riktig nok og muligheten til å ta gull i sitt 3 OL på rad til sommeren. Men han har ikke dominert rosporten på samme måte som Thorkildsen har dominert spyd. Ingen mannlig norsk utøver i sommeridrett har vært så domminerende i sin idrett over så langt tid som det Thorkildsen har vært og fortsatt er.
Som sagt, hva med dette? forresten er vel Dale Oen i ferd med å bli ganske dominerende på sin spesialdistanse. tror han tar OL-gull og. Men vet ikke om jeg ville rangert han øverst for det...
Nå er det rimlig stor forskjell på å dominere i en eller 2 sessonger. Og å gjøre det i 7 - 8 år.
Men du er jo ikke inntresert i å sette egen liste. Bare skjelle ut alle som ikke vil bøye seg for deg. Det er det eneste du gjør. USERIØS er det du fremstår som.
I tillegg til Audun Boysen og Willi Røgeberg, er Charles Hoff, Helge Løvland og Harald Stenvaag opplagte kandidater til en lik liste.
De fem jeg pr. i dag ville valgt, i alfabetisk rekkefølge, er Charles Hoff, Knut Holmann, Jon Rønningen, Andreas Thorkildsen og Olav Tufte, med Audun Boysen som første reserve.
Rodal, Danielsen og Røgeberg er opplagte navn på en "største prestasjon"-liste, men nå var det snakk om karrieren.
Ekstremt vanskeleg å rangere utøvarar med relativt kort karriere og høg topp (t.d. Rodal) mot utøvarar som Harald Stenvaag som VM-debuterte i -74, har tre VM-gull, uslåeleg verdensrekord på 60 ligg 300 meter og ikkje er ute av kampen om plass i sitt 7. OL til sommaren. Eg trur ikkje eg greier det...