Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor var du da??

NYTT TEMA
Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 17423
12.12.11 22:16

1. Oddvar Brå brakk staven under VM stafetten 1982?

2. Kjetil Rekdals straffe mot Brasil 1998?

3. Norge slår Polen 1 - 0 på Ullevaal VM kval 1993?

4. Petter Northug pisser på Helner og Sverige under VM stafetten 2011?

5. 30km dobbelt Norsk uder OL på Lillehammer?

6. Åpningssermonien under OL på Lillehammer?

7. 3 dobbelt norsk under 3 mila i Alberville 1992?

(Innlegget ble redigert 12.12.11 22:18)

Kjetil_e
12.12.11 22:20

1. Forran TVn hos mine besteforeldre.

2. Forran storskjem i Grotten i Oslo, etterpå feiret jeg i sentrum

3. Var tilstede på Ullevaal

4. ca 100 meter før mål på Hovedtribunen Felt K

5. Jeg var på Birkebeinern og så det live

6. På TV hjemm

7. På jobb i kantine, hørte på radio

Litotes
LitotesInnlegg: 31107
13.12.11 13:59

1. Foran TVen hjemme
2. Foran TVen hjemme
3. Husker ikke
4. På løpetur.
5. Foran TVen hjemme
6. Hjemme, men ikke foran TVen
7. Foran TVen hjemme

Er imponert over variasjonen i svarene dine, Kjetil_e.

helvis
helvisInnlegg: 2625
13.12.11 14:04
Litotes: Er imponert over variasjonen i svarene dine, Kjetil_e.

Muligens derfor han valgte akkurat disse begivenhetene ...

heleneop
heleneopInnlegg: 786
13.12.11 18:40

1. N/A

2. Under bordet, ble så spennende at jeg ikke klarte å se på...

3. Aner ikke...

4. Foran TVen på jobb.

5. Ute i skogen for å heie på Thomas Alsgaard som min far kjente litt.

6. Hjemme foran TVen

7. Foran tven i barnehagen, og av alle ting husker jeg det...

(Innlegget ble redigert 13.12.11 18:42)

Kjetil_e
13.12.11 20:10
helvis: Muligens derfor han valgte akkurat disse begivenhetene

Hehe

Hvis noen lurer på hvorfor jeg av alle landskamper har valgt Norge - Polen høsten 1993. Så kommer det av at da vi vant her var vi i praksis klare for VM i USA. Det var da flerfoldige tusen mennesker hyller Drillos som ble kjørt med hest og kjerre opp Karl Johan runde midnatt på en onsdag.

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 5162
13.12.11 23:33
Kjetil_e: Forran storskjem i Grotten i Oslo

Så Arne Nordheim kampen ?

Kjetil_e
14.12.11 09:38
CrazyHorse: Så Arne Nordheim kampen ?

Nei ikke den grotten. Men dette er noe som ligger i kjelleren under Lutherstiftelsen Bok og Papir er det vel.

jakral
jakralInnlegg: 18172
15.12.11 16:53
Kjetil_e: 1. Oddvar Brå brakk staven under VM stafetten 1982?

1. Hjemme i barndomsheimen foran en merkelig lydsensitiv TV som skiftet kanal hvis man klappet for hardt i hendene.

2. På stadion i Marseille i motsatt sving av der Norge scoret sine to mål.

3. I kjellerleiligheten hos en kamerat med pizza og cola. Husker Thorstvedt ble utvist og Fjørtoft filmet på en polakk utvisning like etter. Minnes et voldsomt polsk press på slutten som kunne ødelagt kvelden.

4. Så den på web-TV på pc'en. Mener det var en fredag.

5. På TV hjemme.

6. Tror jeg droppet hele seremonien, men fikk med meg høydepunktene etterpå med fakkeltenning.

7. Albertville-OL fulgte jeg mest med lommeradio og ørepropper på hverdagene. Hvorvidt denne trippelen på tremila kom på en hverdag eller helg har jeg rett og slett glemt. Det går surr med alt gullrushet i vintersportene.

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 3367
15.12.11 19:17
Kjetil_e: 1. Oddvar Brå brakk staven under VM stafetten 1982? 2. Kjetil Rekdals straffe mot Brasil 1998? 3. Norge slår Polen 1 - 0 på Ullevaal VM kval 1993? 4. Petter Northug pisser på Helner og Sverige under VM stafetten 2011? 5. 30km dobbelt Norsk uder OL på Lillehammer? 6. Åpningssermonien under OL på Lillehammer? 7. 3 dobbelt norsk under 3 mila i Alberville 1992?

1. 2 år før jeg ble født...

2. Foran TV-en hjemme. På det tidspunktet av kampen tror jeg ikke at jeg lenger satt i stolen.

3. Foran TV-en hjemme. Husker Jostein Flos scoring hvor den polske keeperen var fullstendig på bærtur og Henning Berg kom flygende på bakre stolpe og headet ballen ned i feltet. Der fikk Gunnar Halle ballen servert foran åpent mål, men sto med ryggen til målet. Flo hadde derimot nesa mot mål og satte ballen i nettaket. Var sikker på at han skulle skyte over - og det var vel egentlig ikke så langt unna at det skjedde. :-p Ellers husker jeg som Jakral godt Fjørtofts provosering som fikk den polske liberoen (med et langt fælt navn på S) til å se rødt. Polen hadde vel en avslutning i tverrliggeren på slutten der? Mener Grodås sto som en saltstøtte og at ballen smalt i tverrliggeren bak ham.

4. Var tilstede på stafetten sammen med en kompis. Sto like ved Midtstubakken.

5. Feiret 10-årsdagen min med å overvære 30 km for menn og Norge - Tyskland i ishockey sammen med broren min, mandag 14/2. Kan vel si at jeg husker mest av langrennet (Norge tapte 3-2 i hockey)... Sto ute i skogen ikke langt fra stadionområdet og fulgte på radio i tillegg. Det var iskaldt, men det var det ingen som brydde seg om. Langrennet gjorde at man ikke merket slike bagateller. :-)

6. Så den på TV hjemme.

7. Var på skolen. Fikk høre hvordan det hadde gått av noen lærere. Stor stemning da. Tror det var en mandag eller en tirsdag.

ehall
ehallInnlegg: 7645
15.12.11 21:33

1. Hjemme med mine foreldre.

2. På jobb nesten alene og hylte foran tv.

OL på Lillehammer så jeg fra stua med kona, resten har jeg ikke spesielle minner om, selv om jeg så de sikkert på tv.

perten4
perten4Innlegg: 169
15.12.11 23:14

1. Satt i ett klasserom på skolen

2. Ikke fotball innterresert

3. Samme

4.Var på jobb men fikk med meg det på TV på jobben

5. Stod 2 meter fra målstreken (var frivillig)

6. Satt med ryggen til fra LOOC bygget på Lillehammer.

7. Husker ikke

rockz
rockzInnlegg: 3748
15.12.11 23:16

1. Hjemme i stua i barndomshjemmet

2. På ei hytte i Mandal

3. Studentkro Kristiansand 

4. Hjemme, tror jeg!

5. Studenthybel (Skulka en forelsesning....og de øvrige forelsningene de neste to ukene) 

6. Vorspiel på en studenthybel 

7. Hadde akkurat gått av nattevakt i militæret og så det i TV stua på kaserna!

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 2065
16.12.11 10:50

1. På hytta, bursdag og greier, stor gutt...

2. På storskjerm hjemme hos tidenes minst fotballinteresserte. Løp ut på balkongen og brølte flere minutter sammen med resten av gjengen.

3. På befalsskolen, husker lite av kampen.

4. Hjemme? Så på TV.

5. På Birkebeineren skistadion. Husker bussturen opp til Lillehammer kun dreide seg om det ble "varmere" enn 30 kuldegrader slik at det kunne bli renn.

6. Si det?

7. Skulket skolen sammen med en stor gjeng og dro hjem til en som bodde i nærheten. Skjønte at noe skulle skje ;)

Komodovaranen
KomodovaranenInnlegg: 924
17.12.11 16:04

1. I sofaen hjemme foran tven
2. Hos en kompis, forholdvis fin i farta, stemningen dalte ikke etter straffen. Regjerte Oslo sentrum etter kampen(sammen med ni millioner andre)
3. På Ullevaal stadion
4. WEB-tv på jobben
5. Foran tv på skolen
6. Hjemme
7. Tv på skolen

Lynlloyd
LynlloydInnlegg: 602
24.01.12 17:41

Tar de som er mest aktuelle:

1. Var tilstede på stadion sammen med fattern og min søster like overfor der Brå brakk selve staven (dog ikke innenfor TV-bildet). Var 13 år og husker det som et fantastisk kaos hvor vi gikk hjem overbevist om at vi hadde blitt nummer to (ingen radio tilgjengelig) før meldingen om at det skulle bli et møte i juryen 9eller noe i den generelle retning) kom. Husker at folk var forbannet på Pål Gunnar Mikkelplass, som hadde falt og gitt bort en fantastisk ledelse. Rimelig stolt over at jeg var tilstede (og like ved) og har i alle år drømt over å bli få akkurat det spørsmålet.

2. Hjemme i stua med fattern. Brygget på en influensa så kunne ikke dra inn til byen for å feire, men en enorm kveld allikevel. Dro til Japan på et stipend sammen med en haug av fotballinteresserte studenter like etterpå, og var stolt som bare f... over landslaget. Det var tider, det. Spesielt for de av oss som vokste opp med norsk fotball på et enda lavere nivå enn det vi har nå (og det er heller ikke allverden).

3. Igjen så var jeg tilstede der det skjedde, like bak målet. Var på alle hjemmekampene i kavilken, og husker det som en stor sammenhengende uvirkelig fest jeg og fattern fikk med oss.

Og til det som mangler på listen: Jeg var tilstede da Norge slo England i fotball i september 1981 sammen med fattern og Bjørge gikk bananas i boksen (noe vi igjen fikk med oss først senere). Som en 12-åring flasket opp på engelsk fotball var det et av de beste minnene jeg har fra oppveksten. Litt eldre engelskmenn (og til og med et overraskende antall yngre) husker eller er kjenner godt til "Your boys took a hell of a beating" og har med glede kunnet fortelle at jeg var der. Til og med kåret til tidenes beste fotball-kommentarer noensinne av The Observer (i 2005, tror jeg).  

Teleborian
TeleborianInnlegg: 476
24.01.12 20:26

1. Jeg var dessverre ikke født, men har aldri skjønt hvorfor dette er det øyeblikket som har definert oss nordmenn. Stavbrekk har skjedd både før og etterpå, og det at "Brå brakk staven"vurderes som en større hendelse i norsk idretttshistorie enn den magiske kvelden i 98, sier litt om nordmenns forhold til langrenn.

2.  Var 15 år gammel, ogi Oslo Spektrum og så kampen sammen med broren og moren min. Da Rekdal skulle ta straffen, trampet folk så hardt i gulvet at jeg trodde tribunen skulle rase sammen over oss. (Vi satt på 3. rad) Etterpå bar det ut i sentrum, og jeg husker vi satt på "Saras Telt, der folk sang hyllester til Flo og Rekdal og Drillo. Folk hang i lyktestolper og trafikklys. Dessverre måtte kvelden avsluttes litt for tidlig, fordi jeg måtte drite så sinnsykt. Å oppdrive en dass den kvelden var ikke så lett, så det endte med at jeg gjorde mitt fornødende i buskene ved Universitetsplassen. Så ble det Taxi hjem, der vi fikk en chilensk sjåfør, som også var i ekstase, fordi Chile hadde tatt seg videre tidligere på dagen. Det var starten på det jeg fortsatt vurderer som tidenes sommer.

3. Så denne hjemme i stua hos mamma, men skjønte ikke så mye av at dette var den avgjørende kampen som sendte oss til VM. Var bare 10 år på det tidspunktet. Men husker utvisningen til Thorstvedt særdeles godt, og en småfeit Frode Grodås med potteklipp som kom inn. Lurte fælt på hvem dette var...

4. Var tilstede på damestafetten dagen før, men denne tror jeg at jeg så i stua hjemme hos amor såvidt jeg husker.

5. Vi hadde fått to ukers vinterferie fra skolen, så alle skulle ha mulighet til å få sett OL. Husker jeg satt hjemme og koste meg i sofakroken, og Herwig skrek "Det går da ikke ann å gå søndagstur på en mandag" når Alsgaard overraskende vandret inn til gull.

6. Innbiller meg at den foregikk ganske sent, og at vi var hos pappa den helgen. Fikk se den første timen eller noe, men det som jeg gledet meg mest til, at Stein Gruben skulle hoppe med fakkelen, fikk jeg ikke med meg, for da var det leggetid:(

7. Tror ikke jeg så den, men er ikke sikker. Eneste klare minner fra Albertville-OL er Finkens slalåmsseier, og da Dæhlie gikk baklengs over må¨l i stafetten

Kjetil_e
24.01.12 22:15
Teleborian: 6. Innbiller meg at den foregikk ganske sent, og at vi var hos pappa den helgen. Fikk se den første timen eller noe, men det som jeg gledet meg mest til, at Stein Gruben skulle hoppe med fakkelen, fikk jeg ikke med meg, for da var det leggetid:(

Den gikk da ikke så veldig seint, begynte kl 4 på en lørdag ettermiddag. Dog gikk avslutningssermonien kl 8 om kvelden på en søndag.

Link-86
Link-86Innlegg: 5459
25.01.12 14:58

1. Ikke påbegynt.

2. Hjemme i stua jubla så mye jeg bokstavelig talt fløy over bordet.

3. På veg hjem fra motorstopp på mossevegen. Fattern hadde ordnet billeter og skulle overaske meg. Grein så mye Viking mannen stoppet på det gamle gatekjøkkenet og kjøpte is til meg.

4. På jobboppdrag som jeg drøyte for å se den på mobilen. Fikk en saftig mobildataregning, men gud det var verdt det. 

5 /6 Hjemme klistra forran skjermen. Tror jeg nesten dreit i buksa under innspurten. 

7. Trolig i barnehagen. 

Teleborian
TeleborianInnlegg: 476
25.01.12 22:40
Kjetil_e: Den gikk da ikke så veldig seint, begynte kl 4 på en lørdag ettermiddag. Dog gikk avslutningssermonien kl 8 om kvelden på en søndag.

Nå husker jeg hva som var grunnen til at jeg ikke så den. Vi var på kino og så Aladdin!

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 10653
26.01.12 20:33

1. Ikke påtenkt (med mindre de var tidlig ute med planlegginga)
2. I en sofa foran TV-skjermen i en villa i Provence, Frankrike
3. Husker ikke
4. Hjemme foran TV-en
5. Hjemme foran TV-en sammen med mamma og broren min
6. Samme. Husker at jeg trodde Sissel Kyrkjebø skulle komme ut av den svære snøkula (det var fredsduer)
7. Tror også jeg så dette på TV, men kan ikke huske detaljene

rkt1979
rkt1979Innlegg: 1240
26.01.12 22:30

1. Oddvar Brå brakk staven under VM stafetten 1982? Var 2,5 år da. Så det husker jeg ikke.

2. Kjetil Rekdals straffe mot Brasil 1998? Da var jeg på pub i hønefoss å så kampen på storskjerm. Husker jeg og en kompis vurderte å ta bussen til oslo etter kampen, men vi droppa det sånn i tilfelle det ikke var noe liv. Vi angra når vi kom hjem å så på tv bildene fra oslo for å si det sånn.

3. Norge slår Polen 1 - 0 på Ullevaal VM kval 1993? Tror jeg var hos en kompis. bortekampen hvor vi vant 3-0 og kvalifiserte oss så jeg på fritidgården. En ungdomsklubb i Hønefoss.

4. Petter Northug pisser på Helner og Sverige under VM stafetten 2011? I sofaen foran tv'n på besøk hos min like sportsgale mor.5. 30km dobbelt Norsk uder OL på Lillehammer?

5. 30km dobbelt Norsk uder OL på Lillehammer? Hjemme i stua,i sjokk over at en som gikk søndagstur på en mandag klarte å slå Smirnov og Dæhlie.

6. Åpningssermonien under OL på Lillehammer? Helt sikkrt hjemme i stua.

7. 3 dobbelt norsk under 3 mila i Alberville 1992? Den så jeg i klasserommet. Siste trinn på barneskolen. Lærerne var heldigvis like sportsinteresserte som oss elever...

(Innlegget ble redigert 26.01.12 22:35)

jakral
jakralInnlegg: 18172
27.01.12 12:49
Teleborian: Jeg var dessverre ikke født, men har aldri skjønt hvorfor dette er det øyeblikket som har definert oss nordmenn. Stavbrekk har skjedd både før og etterpå, og det at "Brå brakk staven"vurderes som en større hendelse i norsk idretttshistorie enn den magiske kvelden i 98, sier litt om nordmenns forhold til langrenn.

For å forstå dette gjelder det nok å sette seg inn i samtiden med 1982-øyne. Det var en del dramaturgiske aspekter og ytre omstendigheter som klaffet samtidig denne dagen. Norge hadde ikke vunnet en mesterskapsstafett på mange år - i dag vinner vi jo de fleste.

Selv om det sikkert hadde skjedd stavbrekk før 1982, hadde det vel ikke skjedd på et så kritisk tidspunkt i en kneik noen hundre meter før mål i gullkampen i en mesterskapsstafett med full fjernsynsdekning - dessuten i et fullsatt Holmenkollen, skisportens mekka med skikongen Oddvar Brå i hovedrollen, som "alltid" mislyktes i mesterskap.

I tillegg fikk man denne fotofinish-greia i mål mellom Sovjet og Norge og usikkerheten om hvilke kroppsdeler som skulle gjelde først over målstreken. Det ble jo delt gull tilslutt og delt bronse også faktisk mellom DDR og Finland. Med fellesstarter og sprintlangrenn på programmet, er jo slike avslutninger side om side blitt hverdagslig for dagens publikum, og derfor ville en stafett i dag av 1982-typen, stavbrekk eller ei, neppe fått like lang holdbarhetstid som legendeøyeblikk som duellen Brå-Savjalov har fått.

bokorm
bokormInnlegg: 7168
29.01.12 17:29

1. I studentenes kjellerstue "Uhuru" på Misjonshøgskolen.

2. I et hotellrom i Oslo, nettopp kommet tilbake til Norge. Kona og datteren hadde sovnet, så jeg hadde skrudd ned lyden. Men det gjorde ikke noe. 

3. I Hongkong.

4. I TV-stua hjemme.

5. I Hongkong. Fikk telefon om resultatet og video tilsendt.

6. I Hongkong. Sekretæren min tok opp video fra kabel-TV.

7. På gulvet foran TV-en hjemme. Datteren var hjemme fra barnehagen (syk?) og jeg skulle leke med henne, men det ble litt så som så med det en stund ...

nri-20
nri-20Innlegg: 1794
10.02.12 15:09

4.Bakfull Efter att Hellner pissa på Northug i Sprinten

tucan
tucanInnlegg: 8443
12.02.12 10:46

1. Husker ikke.. sannsynligvis ute å lekte..

2.Foran TV i barndomshjemmet

3.se nr. 2

4. foran TV her jeg bor nå..

5.se 2 og 3. 

6.se 2, 3 og 5.

7.på skolen med radio på øret..

Troenderfury
TroenderfuryInnlegg: 1735
14.02.12 16:15

1. Oddvar Brå brakk staven under VM stafetten 1982? Var ikke født

2. Kjetil Rekdals straffe mot Brasil 1998? Godt plantet foran TV'en

3. Norge slår Polen 1 - 0 på Ullevaal VM kval 1993? Da var jeg i Canada, 2 år gammel.

4. Petter Northug pisser på Helner og Sverige under VM stafetten 2011? Godt plantet foran TV'en

5. 30km dobbelt Norsk uder OL på Lillehammer? Da var jeg i Canada, 3 år gammel.

6. Åpningssermonien under OL på Lillehammer? Da var jeg i Canada, 3 år gammel

7. 3 dobbelt norsk under 3 mila i Alberville 1992? Da var i Canada, 1 år gammel.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 21034
25.04.12 20:44

Jeg er nysgjerrig på:

Hvor var du da Per-Terje Markussen scoret vinnermålet for Mjøndalen på Weserstadion i Bremen?

Shelvey
ShelveyInnlegg: 10648
26.04.12 18:22
Kjetil_e: Petter Northug pisser på Helner og Sverige under VM stafetten 2011?

Hjemme og jublet i stuen.

eltorg
eltorgInnlegg: 12785
28.04.12 13:00

1: Utenlands og har kun sett det i reprise.
2: Foran fjernsynet.
3: Vet ikke.
4: Foran fjernsynet.
5: Sannsynligvis foran fjernsynet, men husker bare sporadisk.
6: På jobb, så reprisen på kvelden/senere.
7: Foran fjernsynet.

2 minneverdige sportsøyeblikk fra 60-tallet:
Begge fra Mexico-OL:
Ron Clarkes desperate forsøk på å kvitte seg med spurterne på 10 000 meter i tynnluften.
Bob Beamons 8,90 i lengde. (Knut Bjørnsen: "D'ække mulig!").

2 minneverdige sportsøyeblikk fra 70-tallet:
Sten Stensens forsøk på å slå Kai Arne Stenshjemmet 6,57,1 (som var den tiden som ble oppgitt) i Alma Ata og så begynte det å regne ut i løpet. (Arne Porsum: "Nå begynner det å regne!").
Kees Verkerks 15,03,6 på 10 000, med en sinnsvak åpning.

2 minneverdige sportsøyeblikk på 80-tallet:
Geir Karlstads fall i OL 1988. (Knut Bjørnsen: "Så faller Geir Karlstad. En tragedie.").
Magnar Solbergs gull i skiskyting 1972.

(Innlegget ble redigert 28.04.12 13:03)

Siste innlegg