Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mediefokuset på norsk idrett

NYTT TEMA
Step_up
Step_upInnlegg: 3254
15.01.12 11:25

er latterlig feil og dårlig. Fotball er overeksponert til de grader og man fokuserer på helt feil ting innen fotballen. Sykkel og håndball burde vært dominerende i media sammen med vinteridrett. Man burde og hatt magasiner på tv på de to førstnevnte.

Idrettsprofilene våre skulle hatt mye større fokus. Man burde hatt mer fokus på mesterskap og gode prestasjoner. Man burde vist mange flere mesterskap på tv...Og også ungdomsmesterskap. F.eks så er fokuset stort på junior-VM i hockey i Sverige. og kampene blir t.o.m vist på SVT og man har folk på plass for å intervjue spillerne, man har studio, osv...

Det er jo SÅNN mediefokuset må være på norsk idrett. Vi kunne f.eks gjort en stor greie av tour de l'avenir i sykkel(med det norske U-23 landslaget) eller av ungdomsmesterskap i håndball. Eller f.eks gjøre noe stort hvis U-21 landslaget kvaller seg til EM...Det blir helt latterlig å drive på slik man gjør i dag og ganske meningsløst...

Men det er jo ikke slik at idretten på mange områder gjør det bedre selv. Volleyballforbundet som nektet landslaget å spille kvallik. innen ishockeyen hvor man ikke gjør noe særlig for å utvikle norsk hockey. de gode forslagene til tiltak kommer fra Sverige. Er basketlandslaget i det hele tatt meldt på til mesterskap der de ligger i den nederste divisjonen? Fotballandslaget hvor man lot Drillo fortsette som landslagstrener. Dette gjorde Semb automatisk uten diskusjon, ja t.o.m før man visste om Norge klarte å kvalifisere seg. sånn går det IKKE an å holde på...

Innen golfen klarer man faktisk å prestere å klage på at sykkel stjeler fokus fra golfen. Hvilket er bra prestert siden man har mange flere spillende golfere enn det er aktive lisenser innen sykkel. Innen golfen har man KUN Tutta som spiller på det lverste nivået. Tennisen har vel godt med aktive utøvere? INGEN er i nærheten av WTA eller ATP-touren såvidt jeg vet...

Helloween
HelloweenInnlegg: 2402
15.01.12 11:54
Step_up: F.eks så er fokuset stort på junior-VM i hockey i Sverige. og kampene blir t.o.m vist på SVT og man har folk på plass for å intervjue spillerne, man har studio, osv... Det er jo SÅNN mediefokuset må være på norsk idrett. Vi kunne f.eks gjort en stor greie av tour de l'avenir i sykkel(med det norske U-23 landslaget) eller av ungdomsmesterskap i håndball.

Skivebom som vanlig. Junior VM i hockey er mer populært enn senior VM i Nord Amerika. Derfor interessen.

Step_up
15.01.12 12:32
Helloween: Skivebom som vanlig. Junior VM i hockey er mer populært enn senior VM i Nord Amerika. Derfor interessen.

Hva som vanlig? Ikke noe skivebom her. Jeg har ikke påstått annet enn det du nevner. Jeg har faktisk ikke sammenlignet disse to i det hele tatt. men det var bare et lite eksempel jeg brukte...Det angrepet derimot var feilslått og ganske unødvendig...

(Innlegget ble redigert 15.01.12 12:33)

Helloween
15.01.12 12:53
Step_up: Hva som vanlig? Ikke noe skivebom her.

Generellt så uttaler du deg litt i øst og vest, som regel har du en oppfatning om hvordan ting er eller bør være som nødvendigvis ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Helloween
15.01.12 12:55
Step_up: Jeg har ikke påstått annet enn det du nevner. Jeg har faktisk ikke sammenlignet disse to i det hele tatt. men det var bare et lite eksempel jeg brukte...

Hvorfor skal man sende junior mesterskap når dette er noe folk IKKE er interessert i ? Junior hockey VM er unntaket, selv junior fotball VM er totalt uinteressant.

Helloween
15.01.12 13:01
Step_up: Fotball er overeksponert til de grader og man fokuserer på helt feil ting innen fotballen. Sykkel og håndball burde vært dominerende i media sammen med vinteridrett. Man burde og hatt magasiner på tv på de to førstnevnte.

Fotball har stor eksponering fordi interessen er enorm. Både for VM, EM, Champions league, store internasjonale ligaer og vår nasjonale liga.

Vinteridrett (utenom hockey)som du påpeker er først og fremst ett OL og VM fenomen, interessen for World Cup er minimal selv i Norge sammenlignet med VM. Når det er VM og OL så får vinteridrettene enorm oppmerksomhet og de fyller i stor grad media i disse periodene.

Samme kan sies om håndball (liten sport internasjonalt) og sykkel. Det er mesterskapene som fenger. Klubbkamper i håndball er for spesiellt interesserte.

Helloween
15.01.12 13:04
Step_up: innen ishockeyen hvor man ikke gjør noe særlig for å utvikle norsk hockey. de gode forslagene til tiltak kommer fra Sverige.

Dette har med $ å gjøre. For få haller.

Helloween
15.01.12 13:05
Step_up: Volleyballforbundet som nektet landslaget å spille kvallik.

Kjenner ikke saken. Ingen etterspørsel etter volleyball landslaget i allefall.

Helloween
15.01.12 13:07
Step_up: Er basketlandslaget i det hele tatt meldt på til mesterskap der de ligger i den nederste divisjonen?

Høyt nivå internasjonalt, talentene forsvinner desverre til håndball. 

Helloween
15.01.12 13:13
Step_up: Tennisen har vel godt med aktive utøvere? INGEN er i nærheten av WTA eller ATP-touren såvidt jeg vet...

Nei. Norge er sannsynligvis det landet i verden der tennis er minst utbredt. Bare i Spania alene så er tennis større sport enn det langrenn er i hele verden. Ergo er Norge dårlige i tennis.

Step_up
15.01.12 14:47
Helloween: Generellt så uttaler du deg litt i øst og vest, som regel har du en oppfatning om hvordan ting er eller bør være som nødvendigvis ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

bulls...! Og det hadde vært fint hvis du slutter å skrive sånt tull...

Step_up
15.01.12 14:48
Helloween: Hvorfor skal man sende junior mesterskap når dette er noe folk IKKE er interessert i ?

Hva tenker du på nå?

Step_up
15.01.12 14:51
Helloween: Fotball har stor eksponering fordi interessen er enorm. Både for VM, EM, Champions league, store internasjonale ligaer og vår nasjonale liga.

Men det bør ikke være så stort fokus på det i Norge ettersom vi ikke kvalifiserer oss til mesterskap, o.l. Og vi har ikke så mange spillere i utlandet. pdd er det vel heller ingen lag som kvaller seg til Europa. Kvaller U-21 landslaget seg så får man håpe det blir fokus på det fremfor annen fotball...

Step_up
15.01.12 14:53
Helloween: Samme kan sies om håndball (liten sport internasjonalt) og sykkel

det er da 18 millioner aktive utøvere i håndball i verden, så den er ikke SÅ liten...Hva med sykkel?

Step_up
15.01.12 15:28
Helloween: Vinteridrett (utenom hockey)som du påpeker er først og fremst ett OL og VM fenomen, interessen for World Cup er minimal selv i Norge sammenlignet med VM.

det er en god del, selv om det selvfølgelig er mye mindre enn ved VM. Det er jo åpenbart...i mange vinteridretter så er det flere andre ting som trekker oppmerksomhet. winter X-games, arctic challenge,ttr, tour de ski og i mange av vinteridrettene så er faktisk world cup interessen ganske bra. Og i Norge er det en god del som ser på tv og en del som og drar til diverse land for å se på world cup. Og hjemme så er det ganske bra besøk på world cup stevnene.

Step_up
15.01.12 15:33
Helloween: Dette har med $ å gjøre. For få haller.

Det er et tiltak, men det er da mange andre ting man kan gjøre både fra klubbenes side og på et nasjonalt nivå...

Step_up
15.01.12 15:34
Helloween: Ingen etterspørsel etter volleyball landslaget i allefall.

hæ? hva sier du her?

Step_up
15.01.12 15:44
Helloween: Høyt nivå internasjonalt, talentene forsvinner desverre til håndball.

hæ? ja det er høyt nivå internasjonalt. det har da ingenting med det jeg skrev. Og om det er håndball man velger istedenfor er vanskelig å si. man kan godt klare å rekruttere til begge deler...Og med 12000 spillere så burde man pr. nå ha klart å komme seg opp flere divisjoner.

Step_up
15.01.12 16:01
Helloween: Ergo er Norge dårlige i tennis.

det har vel ingen bestridet...

Step_up
15.01.12 16:09
Helloween: Nei. Norge er sannsynligvis det landet i verden der tennis er minst utbredt. Bare i Spania alene så er tennis større sport enn det langrenn er i hele verden.

Vet du hvor mange av de 21000 medlemmene i vårt forbund som er utøvere? Er det virkelig minst utbredt i verden? men, uansett så er nok antallet aktive utøvere mer enn høyt nok til at Norge burde hatt mye bedre resultater og de burde hatt folk med på WTA og/eller ATP!

Helloween
15.01.12 20:03
Step_up: Hva tenker du på nå?

Ditt ønske om å vise junior sykkel og håndball selvsagt, hva ellers ?

Helloween
15.01.12 20:05
Step_up: Men det bør ikke være så stort fokus på det i Norge ettersom vi ikke kvalifiserer oss til mesterskap, o.l.

Jeez, mulig du ikke synes det. Virkeligheten viser imidlertid at dette er noe folket vil se.

Helloween
15.01.12 20:07
Step_up: det er da 18 millioner aktive utøvere i håndball i verden, så den er ikke SÅ liten...

Jeg tar absolutt ALLE tall om aktive utøvere med en stor klype salt.

biermann
biermannInnlegg: 44714
15.01.12 22:05
Helloween: Jeg tar absolutt ALLE tall om aktive utøvere med en stor klype salt.

Inkludert dine egne påstander angående antallet spanske tennisspiller vs. antall langrennsløpere i verden?

Det er så mange måter å telle aktive utøvere på at du sjølsagt har helt rett i påstanden jeg siterer. F.eks. telles vel alle golfspillere i Norge, fordi man må ha lisens for i det hele tatt å få spille (korriger meg om jeg tar feil), mens aktive langrennsløpere er de som har løst lisens for å delta i renn.

Helloween
15.01.12 23:16
biermann: Inkludert dine egne påstander angående antallet spanske tennisspiller vs. antall langrennsløpere i verden?

Hvis det gjør deg lykkelig. Men jeg er nok nærmt sannheten

Helloween
15.01.12 23:18
Step_up: hæ? hva sier du her?

Du er fryktelig tung å diskutere med. Er det noen som savner ett landslag i volleyball bortsett fra deg ?

Step_up
16.01.12 22:46
Helloween: Ditt ønske om å vise junior sykkel og håndball selvsagt, hva ellers ?

Interessen er jo stor for seniorene. den kunne blitt ganske stor for juniorene hvis man la godt til rette for det... 

Step_up
16.01.12 22:48
Helloween: Jeez, mulig du ikke synes det. Virkeligheten viser imidlertid at dette er noe folket vil se.

først bør jo fotballen gjøre seg fortjent til det. Hvis U-21 kvaller seg så kan man vise Norges kamper med studio der og legge et solid fokus på U-21 gutta. Elitefotballen i Norge fortjener ikke den store dekningen den har i dag.

Step_up
16.01.12 23:03
Helloween: Du er fryktelig tung å diskutere med. Er det noen som savner ett landslag i volleyball bortsett fra deg ?

Jeg liker å isolere alt som blir skrevet slik at jeg kan få diskutert alt som blir skrevet skikkelig. Volleyball er vel den desidert største ballidretten med klart flest antall aktive i verden. Over dobbelt så mange aktive som i basket. Interessen kunne absolutt blitt stor hvis man hadde lagt fokus på det og vist landslagskamper og hatt en solid dekning av eliteserien og Europacupen som f.eks nyborg vel deltar i. Da kunne landet fått seg enda flere idrettsprofiler og interessen for volleyball kunne blitt stor...

Step_up
16.01.12 23:10
Helloween: Mao du forstår ikke at man ikke klarer å få ett bra landslag i en så stor sport som basket med 12K spillere

Jeg tar avstand fra den siste delen av innlegget ditt og har således rapportert det. slike påstander vil jeg ikke ha slengt i mot meg. Synes man burde hatt et mye bedre landslag. 12k er et greit tall for å få det til. I andre idretter(ressurskrevende) har forskjellige landslag blir verdensmestere og stått for store prestasjoner med enda færre utøvere enn dette.

Så ja, landslaget burde klare å rykke opp kanskje flere divisjoner...Men så trenger man så klart god internasjonal matching for landslagsspillerne og bredden bak der. Vet ikke om man har det for klubblagene i dag, men antallet aktive basketspillere i Norge skal være bra nok for å heve nivået på norsk basket betydelig...

Siste innlegg