Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor så mye fotball på tv?

NYTT TEMA
Step_up
Step_upInnlegg: 8031
09.06.12 14:22

Da mener jeg både i sporten og kamper på tv. Så en samtale mellom PAB og Fin Gnatt om Viking på TV2 og ett intervju med styrelederen og de holdt jo på sinnsykt lenge. vet ikke hvor lenge, skrudde av etter kort tid. TL og norsk fotball fortjener ikke så mye plass i sportsnyhetene, ei heller på tv.

de bygger opp helt ekstremt for ett mesterskap Norge ikke er med i. da hadde det vært mye bedre å gi oppmerksomhet til andre idretter hvor vi har nordmenn som markerer seg...

Ett av formålene det tjener å vise mye fra fotball-EM bør vel være en oppbygging av frustrasjon mot Semb som klarte å resignere Drillo til VM 2014. Da er det ganske vittig at han klarer å kritisere dommerne i EM, når han selv er ufattelig rævva i jobben sin. Og selvfølgelig en påminnelse om at vi er stuck med klovnen drillo.

(Innlegget ble redigert 09.06.12 14:24)

Da_Cunha
Da_CunhaInnlegg: 474
09.06.12 14:44

Enkelt: Fotball gir høye seertall = inntekter til TV-kanalen

Step_up
09.06.12 14:59
Da_Cunha: Enkelt: Fotball gir høye seertall = inntekter til TV-kanalen

for å formulere spørsmålet litt bedre:Hvorfor er det så mye norsk fotball på tv når produktet ikke fortjener det? det er en skandale at norsk fotball får så mye oppmerksomhet. Og de burde gitt mer plass til annen sport med norske utøvere når Norge ikke er med i EM.

Jeg ville heller hørt hva Tutta sier før turneringene og under turneringene(f.eks for å få vite hvorfor det ikke går veien for tiden)eller ett intervju med sykkelproffene mellom konkurranser eller oppbygging foran håndballguttas kamp i Ungarn, fremfor å se at Semb kaster stein i glasshus på tv når han kritiserer dommerne...

Gregor28
Gregor28Innlegg: 1573
09.06.12 15:04
Da_Cunha: Enkelt: Fotball gir høye seertall = inntekter til TV-kanalen

En sannhet med store modifikasjoner nå for tiden. Søndagskampen til TV2 trekker vel drøye 300.000 i snitt, mens Røldal NedOpp (et mosjonsarrangement på ski) trakk vel over 400.000. Nå synes jeg at det media driver med overfor norsk fotball virker som en siste krampetrekning for å få fotballen tilbake til den publikumsinteressen som var der for noen år siden.

lok1
lok1Innlegg: 2070
09.06.12 16:59

Media, og da spesielt TV2 mater oss med norsk fotball opp og ned og igjennom, rett og slett fordi det er de som har rettighetene.

Om de slutter å dekke norsk fotball, vil de igjen miste den (lille) interessen som de har allerede. Jo mer dekning, jo mer seere, jo mer seere, jo bedre for kanalen. TV2 kan ikke noe for at fotball etter noens meninger, ikke er fortjent til dekning.

Men dette er nok siste året vi vil se den storoffensiven om norsk fotball som vi har sett de siste årene, da Canal + har rettighetene fra 2013. Om TV2 sikrer seg enerettighetene til f.eks golf eller ishockey, vil vi igjen se mer dekning derfra.

Håper dette var oppklarende :-)

Step_up
09.06.12 18:02
lok1: Håper dette var oppklarende :-)

det oppklarer egentlig ikke så mye. ikke pr. 2012 ihvertfall. alle de norske spillerne er ikke så store at de skal overskygge utøvere i andre idretter. I 2013 så får vi satse på at U-21 gutta skal spille EM. men bare det at de er godt med i kvalliken og har alle muligheter til å kvalle seg, hadde fortjent en dreining av fokuset slik at det ble mye mer oppmerksomhet på disse spillerne og U-21 landslaget.

Tror en god del av U-21 lagene skulle slite med ett toppet norsk lag der.

Nå tror jeg A-landslaget sin kvallik kommer til å bli veldig bra, når vi er med der, så er det greit med mer fokus på disse spillerne og landslaget. men da snakker jeg om nettopp landslagsspillerne og landslaget, da snakker jeg ikke om fotballkveld hvor mange lag får masse oppmerksomhet. At Stabæk sliter i bunn av tabellen bryr meg ikke så mye. det samme går for at Hareide har gått av...

Slike saker fortjener egentlig:Åge Hareide har gått av. Les mer på TV2.no.

fotballdekningen er det så mye negativt å si om, så det har jeg ikke tenkt å gå inn på. Men for mye og feil er første bud. Er i grunn ganske rart at flere norske fotballspillere får mye mer oppmerksomhet enn Tutta, Hushovd, Edvald og de andre syklistene, hockeystjernene våre og ikke minst de beste friidrettsutøverne. Og ikke feil at håndballspillerne våre blir blant de mest profilerte her hjemme. håndball involverer tross alt veldig mange i Norge.

Det må være en pyramide i hvor mye oppmerksomhet de forskjellige spillerne/lagene får. er ikke noe problem at middelhavsfarerne får en liten notis i nettavisen istedet for en sak på tv-sporten. er heller ikke noe problem at det bare er interessante saker om de store lagene i avisen. man går ikke lagene i sømmene for å lage flere nye saker om laget...

som sagt, for mye og feil. man kan heller skru opp fokuset hvis A-landslaget kvaller seg.

(Innlegget ble redigert 09.06.12 18:04)

lok1
09.06.12 18:53

Det gjelder å skille mellom ønsker og virkelighet. Selv om du, og sikkert mange andre ønsker at sporter som golf, badminton, baseball og så videre blir hypet mer opp, er det virkeligheten at det per dags dato kun er fotball som har stor nok interesse for å bli melket videre.

Slik vil det nok også være videre. Du får prøve å kose deg under OL, da er fotball lite interresant :)

ilModric
ilModricInnlegg: 20758
09.06.12 18:54

Ser ikke problemstillingen. Det er jo altfor lite fotball på TV.

Step_up
09.06.12 19:07
ilModric: Ser ikke problemstillingen. Det er jo altfor lite fotball på TV.

huff, du og Arild Stavrum...

Step_up
09.06.12 19:09
lok1: er det virkeligheten at det per dags dato kun er fotball som har stor nok interesse for å bli melket videre.

er en del annet enn det du...

lok1
09.06.12 19:14

I Norge? Per dags dato, nei. Grunnen er jo at det er blitt melket til siste slutt. I dagens TV-samfunn er det nok vanskelig å begynne å hype opp en ny idrett. Friidrett kunne gått, det samme med ishockey om Norge får stjerner. 

Men penger har skylden. Ingen interesse = Ingen seere = Ingen penger = Finanskrise = Konkurs = Null interesse. En ond sirkel.

Step_up
09.06.12 19:59
lok1: I Norge? Per dags dato, nei.

tull. kanskje litt håndball med litt mer oppbygging, mye sykkel selvfølgelig og hockey og annen vinteridrett. tenker spesiellt på f.eks snowboard med X-games i spissen. Og kanskje en del andre konkurranser. er mye idrett som kunne fått gode tall...

lok1
09.06.12 20:01

Kan få ja. Ikke har. Det har ikke noen TV-selskap råd til i disse tider. Du kan godt drømme deg bort, men realitetene er slik. Sorry mc.

Step_up
10.06.12 19:34
lok1: Kan få ja. Ikke har. Det har ikke noen TV-selskap råd til i disse tider. Du kan godt drømme deg bort, men realitetene er slik. Sorry mc.

Som jeg sa i mitt svar til Da_Cunha:

for å formulere spørsmålet litt bedre:Hvorfor er det så mye norsk fotball på tv når produktet ikke fortjener det? det er en skandale at norsk fotball får så mye oppmerksomhet!

Og de burde gitt mer plass til annen sport med norske utøvere når Norge ikke er med i EM. Man har vel tjent svært lite i flere år på så mye fokus på fotball og når vi først får en god seeding og en lettere gruppe i VM-kvalliken så har Semb resignert Drillo. Totalt meningsløst og bortkastet fokus på fotball i media altså.

Jeg er helt målløs av at vi har måttet stå utenfor mesterskap etter mesterskap. Jeg mangler ord for å si det mildt. men det koker jo selvfølgelig i topplokket for det er irriterende å høre Drillo og Semb i intervju når vi ikke er i mesterskap!

(Innlegget ble redigert 10.06.12 19:39)

Step_up
10.06.12 19:39
lok1: Kan få ja. Ikke har.

Ok da:GANSKE SIKKERT vil få!

lok1
10.06.12 20:03

Ganske sikkert er dessverre ikke nok for pengegriske Tv-kanaler. Håper du skjønner, men så klart: lov å drømme!

Helloween
HelloweenInnlegg: 2661
19.06.12 09:29
Gregor28: En sannhet med store modifikasjoner nå for tiden. Søndagskampen til TV2 trekker vel drøye 300.000 i snitt, mens Røldal NedOpp (et mosjonsarrangement på ski) trakk vel over 400.000. Nå synes jeg at det media driver med overfor norsk fotball virker som en siste krampetrekning for å få fotballen tilbake til den publikumsinteressen som var der for noen år siden.

Helt latterlig sammenligning, her er hvorfor:

Det spilles 240 kamper + cup i Norge der alle serie kampene vises på TV.

Dersom din sammenligning skulle hatt noen som helst verdi så måtte man arrangert minst 200 skirenn i året, sendt alle på TV, og så sammenlignet TV-tallene.

I tillegg så må det nevnes at norsk fotball (klubb og landslag) holder ett veldig lavt nivå i motsetning til i de ulike skigrenene der vi har nordmenn i toppen i de fleste grener. Hvordan interessen hadde vært om Norge hadde vunnet Fotball-VM kan man bare drømme og spekulere i.

De totale TV tallene for fotball i Norge med norsk serie, landslag, Champions League, Premier League etc er enorme og det er ingen annen idrett som er i nærheten av disse tallene. Det er ikke slik du tror, at langrenn når som helst kan vippe fotball av TV tronen.

GaTr
GaTrInnlegg: 2473
20.06.12 11:35

Svar til trådtittel:
Fordi folk er interessert

Step_up
20.06.12 15:20
GaTr: Svar til trådtittel:Fordi folk er interessert

problemet er at norsk fotball fortjener ikke så mye oppmerksomhet sant. man kan ikke gi folk 1 million uten at de fortjener det...De må ha gjort noe for å fortjene det. og EM? vi er ikke en gang med, allikevel er det dette sinnsyke fokuset. nei, fokuser heller på sykkel-nm og OL og debatter de store idrettene vi ikke hevder oss i toppen i...

men, man kan godt debattere at Eikrem og andre kreative spillere ikke ble tatt med i kvalliken som var og understrek at de må være bankers på laget i denne kvalliken. legg stort fokus på U21 gutta og kvalliken som pågår.

før kampen mot Island så var det nesten ingenting fra Norges kamp og nesten bare fra EM. Norges kamp burde selvfølgelig fått en stor oppbygging i studio før kampen og gjerne fokuser på disse kampene i dagene før kampen. DET er fortjent!

Helloween
HelloweenInnlegg: 2661
25.06.12 09:19
Step_up: Hvorfor er det så mye norsk fotball på tv når produktet ikke fortjener det?

Fordi du er den eneste som legger vekt på om en idrett "fortjener" å være på TV.

EM er ett av de største idrettsarrangementer i verden, så det som er merkelig er at du ikke forstår hvorfor det vises på TV.

Step_up
26.06.12 03:08
Helloween: EM er ett av de største idrettsarrangementer i verden, så det som er merkelig er at du ikke forstår hvorfor det vises på TV.

det var nå dine ord. jeg forstår en del av det. dvs, noen av grunnene, men ikke andre grunner for der faller noen av argumentene på steingrunn. hva du forstår får du svare for selv.

EM sier seg selv hadde fått sendetid uansett. men å sende mer enn de største kampene er fullstendig tullerusk og det samme går for EM-kveld.

Mine argumenter er at det er en del idrett som både fortjener sendetid og som er store. når det gjelder fotball, så er argumentene mine for mye og feil.

Hvor er fokuset på U21-gutta? Hvor er debattene om spillertyper og spillestil på landslaget? Hvor er innslagene om norske trenere/spillere i utlandet? gjør nå spillerne/trenerne våre i utlandet til de største profilene når man først skal vie sendetid på fotball!

La andre idretter få ta opp kampen om sendetid med fotballen. fotballen trenger ikke all den sendetiden den har i dag, vi vil fremdeles ha mange fotballspillere i Norge allikevel.

(Innlegget ble redigert 26.06.12 03:11)

Step_up
05.07.12 11:09

seriøst, hvem bryr seg om Copa Libertadores????det er så mye sport man kan vise på tv og i nyhetene istedenfor.

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 5251
05.07.12 12:27
Step_up: seriøst, hvem bryr seg om Copa Libertadores????

Jeg. ;-)

isvotten
isvottenInnlegg: 1706
05.07.12 12:40
Tullin_Thams: Jeg. ;-)

Nytter ikke å diskutere med step_up.

Han er allviter og kan aldri se noe fra en annens synsvinkel overhodet.

_

Isvott

Step_up
05.07.12 19:26
isvotten: Nytter ikke å diskutere med step_up.

Han er allviter og kan aldri se noe fra en annens synsvinkel overhodet.

javel? det er jo ett eller annet merkelig du har fått for deg.

bhros
bhrosInnlegg: 4804
05.07.12 20:06

Er jo forsåvidt enig i at det er for mye fokus på fotball. Ikke bare på TV, egentlig enda mer i aviser. Ikke sjelden at f.eks. VG i vintersesongen såvidt nevner et langrenn i en spalte, og da ofte bare en detalj som de har hengt seg opp i
På samme tid kan de godt ha et 2 siders innslag om en ubetydelig hendelse i engelsk fotball..

Nå er det ikke noe savn for meg at det ikke vises mer golf på TV. Savner heller ikke ishockey, som sikkert er populært på de stedene som har gode lag (etter norske forhold). Men ellers er neppe interessen så stor.
Men det er klart, det vil alltid være delte meninger om hva det burde vises mer av..

Selv ville jeg gjerne hatt mer orientering, hvis sporten kunne blitt gjort litt mer TV-vennlig. Det er idrettsutøvere jeg virkelig har respekt for!

(Innlegget ble redigert 05.07.12 20:09)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg