Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Supertvillinger

NYTT TEMA
Trdstud
TrdstudInnlegg: 1812
07.08.12 09:37

VG har i disse patriotisk OL-tider en sak om tvillinger i idretten og har snakket med idrettshistoriker Tom A Schanche om hvem som er tidenes beste tvillinger i idretten generelt.

Dette er Schanches topp 5 med begrunnelse (klippet direkte fra artikkelen):

1.Caroline og Georgina Evers-Swindell (30, New Zealand), roing.
Har to OL-gull, tre VM-gull, tre VM-sølv
og én VM-bronse fra 2001-2008. Sluttet etter sommer-OL i Beijing.

2. Paul og Morgan Hamm (30, USA), turn.
Paul har gull i mangekamp fra OL 2004, sølv i skranke OL 2004, sølv lag OL 2004, to VM-gull 2003, sølv lag VM 2003 og åtte amerikanske mesterskap. Morgan har sølv lag OL 2004, sølv lag VM 2003, sølv lag VM 2001, gull i skranke verdenscup 2004 og tre amerikanske mesterskapstitler i frittstående.

3. Kristine Lunde-Borgersen og Katrine Lunde Haraldsen (32),
håndball.
Kristine har EM-gull 2008, VM-bronse 2009, VM-gull 2011, gull fra Beijing-OL, gull i EM 2006
og 2004, sølv i VM 2001. To Champions League-seirer.
Katrine har EM-gull 2008, VM-bronse 2009, EM-gull 2010 og VM-gull 2011, gull fra OL 2008, gull EM i 2004 og i 2002, sølv VM i 2007, sølv EM i 2002. To Champions League-titler.

4. Frank og Ronald de Boer (42, Nederland), fotball.
Frank fikk 112 landskamper, tre tapte semifinaler i EM og fjerdeplass i VM med Nederland. Har seier i Champions League med Ajax. Sluttet i 2006. Ronald fikk 67 A-landskamper og 13 mål. Vant også Champions League.

5. Phil og Steve Mahre (55, USA), alpint.
Phil tok gull i slalåm i OL 1984, sølv i OL i slalåm 1980, gull i kombinasjon i VM 1980, tre sammenlagtseirer i verdenscupen og 27 verdenscupseirer totalt. Steve klarte å ta sølv i OL i slalåm i 1984, gull i storslalåm i VM 1982 og ni seirer i verdenscupen.

Hurra, Norge har et topp 5-søskenpar! Bombe.

Jeg har ingen forutsetninger for å rangere disse forskjellige idrettene opp mot hverandre, ei heller de litt ulike tidspeokene de representerer. Det jeg virkelig er sikker på er at mange her sikkert er uenig og/eller har goe forslag på folk som burde vært inne.

Jeg personlig stusser litt på at f.eks. de svenske ishockeyspillerne Henrik og Daniel Sedin ikke er der. Nesten 200 landskamper tilsammen, begge vært blandt NHLs beste spillere over flere sesonger. Henrik 2 ganger på All-Star laget i NHL, Daniel 1 gang. I en idrett det NHL er mer status enn VM og OL.

Har andre noen andre gode forslag? Helt sikkert mange hete kandidater også i andre idretter. Kjør debatt.

Helloween
HelloweenInnlegg: 2661
07.08.12 11:52

Bryan brødrene må jo med på en sånn liste. Schanche viser mer og mer hvor lite peiling han har.

Helloween
07.08.12 17:32

Schanches store problem er hans manglende analytiske evner. For. eks så rangerer han gull i sommer OL foran vinter OL. I mange tilfeller så er dette selvsagt riktig. Men å rangere ett gull i spyd foran gull i langrenn og alpint som begge har 100 ganger flere utøvere enn spyd blir jo bare fullstendig latterlig.

Skulle likt å sett begrunnelsen hans på hvorfor disse roerne (tross alt en marginal idrett) skulle rangeres før Bryans med 11 grand slam titler OL gull og bronse + hele 67 ATP turneringer.

Schanche har vel ikke hørt om dem...

bokorm
bokormInnlegg: 8149
08.08.12 16:51
Helloween: Men å rangere ett gull i spyd foran gull i langrenn og alpint som begge har 100 ganger flere utøvere enn spyd blir jo bare fullstendig latterlig.

Vel ...

Det arrangeres årlige nasjonale mesterskap i spyd i over 50 stater, fordelt på alle kontinenter.

På årsbestelistene fra IAAF finner man spydkastere fra over 60 stater blant dem som har prestert godt nok til å nevnes, fortsatt fordelt på alle kontinenter.

Spyd er den tekniske friidrettsøvelsen med flest deltakere i årets OL, både for kvinner og menn, fortsatt fordelt ...

Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at spyd skulle være en så liten idrett, men du er i hvert fall fullstendig på bærtur.

(Innlegget ble redigert 08.08.12 16:58)

Helloween
08.08.12 17:16
bokorm: Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at spyd skulle være en så liten idrett, men du er i hvert fall fullstendig på bærtur.

Nei det er jeg selvsagt ikke. Bare i Norge så har jo skiforbundet over 160 000 medlemmer. Jeg kan garantere deg at det ikke er i nærheten av å være så mange spydkastere i hele verden.

Det er jo fra massen at talentene kommer frem, jo større masse en sport har jo flere talenter og dess høyere nivå. Regner med dette er logisk for deg også.

Spyd er en idrett som det omtrent ikke går an å drive med. Den er enormt plasskrevende, man må jo ha hele banen for seg selv. Så blir det masse venting mellom kastene for å hive pga sikkerhet og for å hente spydene igjen. Man kan heller ikke drive på med spyd mer enn ett par ganger i uken fordi man da bare vil skade seg. Thorkildsen selv hiver bare spyd på 1 av 7 treninger.

Og dette skal liksom være en stor sport ? Ja da lurer jeg på sammenlignet med hva ?

rocket147
rocket147Innlegg: 24187
08.08.12 17:21

Spyd er nok ein av dei idrettane som svært mange har prøvd, men dei aller fleste forkasta fordi denne idretten stiller svært spesifikke krav til utøvaren. "Alle" kan kaste spyd, men svært få mestrar det.

rocket147
08.08.12 17:31
Helloween: Schanche har vel ikke hørt om dem...

Det kan sjølvsagt hende. Ein annan faktor er jo at det er single som "teller" i tennis, og prestasjonane deira der er vel ikkje all verden?

Helloween
08.08.12 17:52
rocket147: Spyd er nok ein av dei idrettane som svært mange har prøvd

Mange har nok laget seg ett indianerspyd av ett tre når de var små ja.

(Innlegget ble redigert 08.08.12 17:55)

Helloween
08.08.12 17:55
rocket147: Ein annan faktor er jo at det er single som "teller" i tennis, og prestasjonane deira der er vel ikkje all verden?

Jo men i mine øyne så er doubles større enn roing. For å snu på det hvis Bryans var norske tror du ikke han hadde fått plass til dem på listen da ?

nanonils
nanonilsInnlegg: 1115
08.08.12 18:24

Slalomkajakkpadlerene fra Slovakia. Brødrene Hochschorner har 3 OL gull fra 2000,2004 og 2008. Bronse i 2012.

6 VM gull og 8 EM gull

Vil si dette er imponerende.

rocket147
08.08.12 18:57
Helloween: Jo men i mine øyne så er doubles større enn roing. For å snu på det hvis Bryans var norske tror du ikke han hadde fått plass til dem på listen da ?

Rangering av idrettar har alltid ei subjektiv side ved seg. Ein kan sjølvsagt bruke målbare og objektive parameter, men utplukkinga av desse vil uansett vera subjektiv.

Schanche hadde nok hatt dei på lista, ja :-)

Helloween
08.08.12 20:23
rocket147: Rangering av idrettar har alltid ei subjektiv side ved seg. Ein kan sjølvsagt bruke målbare og objektive parameter, men utplukkinga av desse vil uansett vera subjektiv.

Jeg legger vekt på disse:

-Antall utøvere

-Antall profesjonelle ligaer og utøvere

-Antall tilskuere

-Antall TV seere

-TV og sponsor inntekter

-Licensing (TV spill, effekter, drakter)

-Kulturell status

-Kjente utøvere

-Medie status

Jeg bruker ikke "utbredelse" som parameter siden de fleste idretter i dag utøves over hele verden. Blir jo veldig søkt å bruke Norge som eksempel på at Amerikansk fotball er stort med begrunnelse at vi har en Am. fotb liga her i landet. for eks.

bokorm
08.08.12 23:48
Helloween: Jo men i mine øyne så er doubles større enn roing.

I dine øyne, ja.

Hvorfor skal vi tro mer på deg enn på Schankes øyne?

bokorm
08.08.12 23:56
Helloween: Det er jo fra massen at talentene kommer frem, jo større masse en sport har jo flere talenter og dess høyere nivå. Regner med dette er logisk for deg også.

Feil. Det er ingen direkte korrelasjon mellom antall og nivå. Å påstå at det finnes, blir som å måle væsker med metermål.

Toppnivået i en liten idrett kan utmerket godt være like høyt som i verdens mest utbredte idrett. For å ta et eksempel fra musikk: Det finnes sikkert 10.000 pianister eller gitarister for hver oboist i verden, men ingen som har peiling på musikk vil påstå at verdens beste oboist ikke er minst like god som verdens beste pianist eller gitarist.

Det er heller ingen direkte sammenheng mellom brfedde i toppen og kvalitet. F.eks. er den smale toppen i kvinnelangrenn ikke noe holdbart argument verken for at nivået er høyt elelr at det er lavt. 

bokorm
08.08.12 23:59
Helloween: Spyd er en idrett som det omtrent ikke går an å drive med. Den er enormt plasskrevende, man må jo ha hele banen for seg selv. Så blir det masse venting mellom kastene for å hive pga sikkerhet og for å hente spydene igjen. Man kan heller ikke drive på med spyd mer enn ett par ganger i uken fordi man da bare vil skade seg. Thorkildsen selv hiver bare spyd på 1 av 7 treninger.
Og dette skal liksom være en stor sport ? Ja da lurer jeg på sammenlignet med hva ?

Jeg kalte ikke spyd en stor sport, men det er så avgjort ingen liten sport. Spydkast utøves over hele verden, du finner spydkasterere på høyt nivå i over 60 land.  

Helloween
09.08.12 09:00
bokorm: Feil. Det er ingen direkte korrelasjon mellom antall og nivå. Å påstå at det finnes, blir som å måle væsker med metermål.

Det forklarer hvorfor lille Norge er så gode i fotball, og dårlige i langrenn... antar jeg

(Innlegget ble redigert 09.08.12 09:11)

Helloween
09.08.12 09:09
bokorm: Toppnivået i en liten idrett kan utmerket godt være like høyt som i verdens mest utbredte idrett.

Det vil i såfall være tilfeldig. Det er veldig sansynlig at det finnes en person som kunne blitt bedre enn Thorkildsen i spyd. At det finnes en person i verden som kunne blitt bedre enn Messi er svært lite sansynlig. Dette pga størrelsen på de to idrettene.

(Innlegget ble redigert 09.08.12 09:11)

bokorm
09.08.12 11:10
Helloween: Det forklarer hvorfor lille Norge er så gode i fotball, og dårlige i langrenn... antar jeg

Du minner meg om det gamle ordtaket:

"At appellere til fornuften er som at slå i løse luften".

bokorm
09.08.12 11:13
Helloween: Det vil i såfall være tilfeldig. Det er veldig sansynlig at det finnes en person som kunne blitt bedre enn Thorkildsen i spyd. At det finnes en person i verden som kunne blitt bedre enn Messi er svært lite sansynlig. Dette pga størrelsen på de to idrettene.

Det har vært personer som har vært bedre enn begge, og i begge idretter vil det komme personer som er enda bedre.

Men først og fremst avslører du din egen mangel på forståelse.

Helloween
09.08.12 14:36
bokorm: Du minner meg om det gamle ordtaket: "At appellere til fornuften er som at slå i løse luften".

Du ser altså ikke den krystallklare sammenhengen mellom at vi er dårlige i fotball pga få utøvere og gode i langrenn pga mange utøvere (relatert tilvåre konkurrenter selvsagt) ?

Helloween
09.08.12 14:40
bokorm: Det har vært personer som har vært bedre enn begge, og i begge idretter vil det komme personer som er enda bedre.

Som om det har noe med saken å gjøre.

Poenget er at pr i dag så er det svært lite sansynlig at noen i hele verden har ett uoppdaget fotballtalent større enn Messis nettopp pga fotballens utbredelse og størrelse.

Når det gjelder spyd er situasjonen en helt annen det kan meget vel spaserer 10 stk på denne kloden som har ett uoppdaget spydtalent med større potensiale enn Thorkildsen.

Hvis jeg forstår deg rett så baserer du hele din argumentasjon på det lille poenget om at Thorkildsen kan være det største talentet i verden pr i dag. Ja, jeg er enig, han kan det. Men det er bare så fryktelig usansynlig.

(Innlegget ble redigert 09.08.12 14:44)

Corvus
CorvusInnlegg: 15727
09.08.12 20:26
Trdstud: I en idrett det NHL er mer status enn VM og OL

For hvem har NHL mer status enn OL?

Trdstud
TrdstudInnlegg: 1812
09.08.12 21:18
Corvus: For hvem har NHL mer status enn OL?

Kanskje ikke OL, men definitivt VM.

Men hvis du leser resten av åpningsinnlegget ser du at det ikke akkurat var det som var temaet jeg fokuserte på.

Om du får søvnproblemer av det får du spise en tablett eller to i kveld, og håpe at verden ikke går under i morgen.

bokorm
09.08.12 21:53
Helloween: Hvis jeg forstår deg rett så baserer du hele din argumentasjon på det lille poenget om at Thorkildsen kan være det største talentet i verden pr i dag

Ikke i det hele tatt.

Hvor kan du ha fått et slikt inntrykk fra? Ikke fra noe jeg skrev.

bokorm
09.08.12 21:54
Helloween: Du ser altså ikke den krystallklare sammenhengen mellom at vi er dårlige i fotball pga få utøvere og gode i langrenn pga mange utøvere (relatert tilvåre konkurrenter selvsagt) ?

Hva har det med saken å gjøre?

Corvus
CorvusInnlegg: 15727
09.08.12 22:20
Trdstud: Kanskje ikke OL, men definitivt VM.

For hvem?

Helloween
09.08.12 22:52
bokorm: Hva har det med saken å gjøre?

Eh

Du sier da vitterlig at

" Det er ingen direkte korrelasjon mellom antall og nivå. Å påstå at det finnes, blir som å måle væsker med metermål."

bokorm
09.08.12 23:14
Helloween: Du sier da vitterlig at
" Det er ingen direkte korrelasjon mellom antall og nivå. Å påstå at det finnes, blir som å måle væsker med metermål."

Ja, nettopp. Ingen direkte korrelasjon. Det ser du jo også tydelig i fotball, tenk bare på hva et lite land som Uruguay får til.

Helloween
10.08.12 09:51
bokorm: Ja, nettopp. Ingen direkte korrelasjon.

Det er bare å se på medaljestatistikken så ser man at det er en direkte korrelasjon. Hvis det ikke var noen sammenheng mellom antall utøvere og medaljer hva forhindrer da Liechtenstein fra å ta like mange gull som USA og Kina ?

bokorm
10.08.12 16:09
Helloween: Det er bare å se på medaljestatistikken så ser man at det er en direkte korrelasjon. Hvis det ikke var noen sammenheng mellom antall utøvere og medaljer hva forhindrer da Liechtenstein fra å ta like mange gull som USA og Kina ?

Diskusjonen gjaldt om det var noen direkte korrelasjon mellom antall utøvere en idrett har og nivået på de beste utøverne i den idretten. Det du nå trekker fram, har null relevans. Men det visste du allerde, ikke sant?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg