Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AFL/ AFLW 2017

NYTT TEMA
hermanshire
hermanshireInnlegg: 149
17.02.17 02:10

Kvinnenes AFL startet den 3. februar og det er spilt 2 runder. Serien består kun av 8 lag.
3. runde er lørdag og søndag.
GW Sydney v Dockers
Lions v Magpies
Bulldogs v Demons
Crows v Blues

Herrenes sesong starter ikke før den 23. mars. 1. runde ser slik ut
Carlton Blues v Richmond Tigers
Collingwood Magpies - Western Bulldogs
St. Kilda Saints v Melbourne Demons
Sydney Swans v Port Adelaide Powers
Essedon Bombers v Hawthorn Hawks
Gold Coast Suns v Brisbane Lions
North Melbourne Kangaroos v West Coast Eagles
Adelaide Crows v Great Western Sydney 
Freemantle Dockers v Geelong Cats

sibba76
sibba76Innlegg: 1138
24.02.17 19:43

I år må vel Eagles vinne? 

Og blir det like katastrofe for Dockers som i fjor? 

hermanshire
01.03.17 00:53

Håper selv på Magpies. 

(Innlegget ble redigert 01.03.17 00:53)

MyFevola
MyFevolaInnlegg: 4855
22.03.17 15:39

Seriestart i morgen så tenkte jeg skulle komme med noen tips og tanker:

1. GWS
2. Sydney
3. Western Bulldogs
4. Hawthorn 
5. Adelaide
6. West Coast
7. Geelong
8. St Kilda
9. Fremantle
10. Collingwood
11. Melbourne
12. Essendon
13. Port Adelaide
14. Richmond
15. Gold Coast
16. North Melbourne
17. Carlton
18. Brisbane

GF-vinner: GWS
Brownlow: Adam Treloar
Coleman: Tom J. Lynch
Rising Star: Sam Petrevski-Seton

Er ganske jevnt mellom 1-3, 4-7 og 8-15, så som i fjor tror jeg vi får en intens kamp om plasseringene innad i topp 4 og topp 8 hvor avgjørelsen ikke faller før i siste runde. 

- At GWS er et fremtidig powerhouse er det ingen tvil om, men hvor dominerende kan de være allerede i år?
- Skal Gold Coast endelig slippe unna et lass med skader og få vist potensialet sitt til det fulle?
- I hvor god form er egentlig Essendons utestengte spillere og er det mulig å klare Finals på direkten?
- Tar Bontempelli steget opp til Dangerfield og Fyfe, slik at ligaens beste spillere går fra en duo til en trio?
- Blir Tom Mitchell høyeste scorer på Fantasy? Og når jeg først er inne på Tom Mitchell, hvordan takler han og Jaegerbomb å erstatte en av historiens beste 1-2 punches i S. Mitchell og Lewis?

Ellers er det trist at Dennis Cometti har gitt seg som kommentator, men at Watch AFL har lagt til masse ekstra snadder i sesongpasset sitt (alt AFL-relatert Fox Sports lager) veier opp for litt av savnet. Og at vi får Fyve v Dangerfield allerede i runde én er en forbanna bonus. Play ball!

MyFevola
22.03.17 15:52
sibba76: I år må vel Eagles vinne?  Og blir det like katastrofe for Dockers som i fjor?

Eagles var jo maks uheldige at Lycett røyk på en skulderskade i forrige uke, med Natanui ute for nesten hele sesongen etter at han tok korsbåndet i fjor. Spørs hvor mye vi får se av disse to i år, og med Vardy og Petrie i rucken mister man ekstremt mye kvalitet. Håpet for Eagles må være at begge to kommer tilbake 100% til Finals (Lycett burde hvertfall klare det). Da er man en liten dark horse. Midtbanen og angrepet er høy klasse. Sam Mitchell blir rå å følge, men igjen synd at ikke Natanui får spilt mye med han. Natanui ned til Priddis ut til Mitchell som distributør er tett oppunder tidenes clearance-trio.

Freo ga opp da Fyfe ble skadet tidlig forrige sesong, og så ballet det bare på seg med enda flere skader. Nå forsvant Ballantyne i 8-10 uker nylig men bortsett fra det er det bare Bennell av de presumptivt beste 22 som ikke er tilgjengelig. Blir garantert sterkere enn i 2016, dog uten Pavlich i angrepet og med mindre McCarthy tar av og banker inn 70+ blir det nok litt for lite poeng på tavla for Finals. Helt i vannskorpa.

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3587
22.03.17 19:23
MyFevola: Seriestart i morgen så tenkte jeg skulle komme med noen tips og tanker:

Eurosport sender vel ikke AFL lenger?

MyFevola
23.03.17 12:04

Tror ikke det. Drøy match av Dustin Martin nå, selv om det var mot Carlton. Setter standarden fra start!

Barbosa
24.03.17 08:43

Skal prøve å få med meg litt av Collingwood-Bulldogs som starter 09:50. Aussie football er fantastisk. Så takk Fevola, for dine bidrag opp igjennom. 

Kan gjerne prøve å holde litt liv her i tråden.

(Innlegget ble redigert 24.03.17 08:44)

Barbosa
24.03.17 09:03

Må si jeg er litt spent på St. Kilda denne sesongen. Et lag som har slitt mye de siste årene (uten at jeg har fulgt veldig mye med de siste sesongene).

Ser Nick Riewoldt fortsatt holder ut. Må ha vært den første spilleren jeg la skikkelige merke til, når Eurosport sendte aussie football. Nå skal jeg være forsiktig med å leke "ekspert" men St. Kilda har en spillestil som er effektiv og til tider morsom å se på. 

(Innlegget ble redigert 24.03.17 09:04)

MyFevola
24.03.17 09:35
Barbosa: Collingwood-Bulldogs

Blir ei rysare, spesielt fantasymessig med Adams, Treloar, Macrae og Dahlhaus i aksjon. Doggies' første kamp som regjerende mestere, Cloke mot gamle lagkamerater, alltid så optimistiske Collingwood-supportere før sesongen starter. Det var 73137 på MCG i går, og regner med enda flere i dag.

St Kilda er på vei oppover. Solid stamme av unge sultne spillere med nok pre-seasons i beina til at de kan være med å kjempe i de fleste kamper. Spiller en herlig energisk og aggressiv footy. Nydelig lag å følge de neste årene sammen med GSW, Western Bulldogs, Melbourne og muligens Carlton.

Barbosa
24.03.17 09:41
MyFevola: . Nydelig lag å følge de neste årene

Så absolutt!

Har jo blitt kjent for å holde med mange lag her inne, så burde strengt tatt ikke uttale meg for mye her. Men gleder meg til å følge med på St Kilda. 

Håper du også har motivasjon til å bidra her i tråden. Skal prøve å få sett en del matcher denne sesongen. Gledelig å ha en plass å dele sin kunnskap og tanker. Har iallefall ingen i min omgangskrets som bryr seg noe spesielt om denne herlige sporten.

Barbosa
24.03.17 10:14

Kraft i den taklinga til Travis Varcoe. For en deilig sport. Noe helt annet en pinglene i den europeiske fotballen, som knapt tåler bli sett på.

MyFevola
25.03.17 13:02

4/4 upsets i dag er moro når torsdag og fredag endte med favorittseire. To store var det òg, i Port og Essondon. Hawthorn så møkkslitne ut i Q4 og Essendon løp over dem. Bisarr opplevelse.

Barbosa
25.03.17 14:25

Sett igjennom litt highlights fra noen av kampene. Wow, for et comeback av Essondon. Kan jaggu meg si at Hawthorn rakkna sikkelig, som du nevner over her. Hadde heller ikke forventet Port seier mot Swans. 

Vet vi noe mer om skaden til Riewoldt?

(Innlegget ble redigert 25.03.17 14:26)

Barbosa
25.03.17 19:15
Barbosa: Vet vi noe mer om skaden til Riewoldt?

Han sier selv han tror han slapp billigere unna en først ventet. Godt nytt det. St Kilda selvfølgelig veldig avhengig av han om de skal få en god sesong. Ble fort stille når han lå nede å holdte seg til sitt høyre kne.

Skal du ellers få med deg flere kamper, Fevola?

Personlig blir det nok å se høydepunkter fra North Melbourne-WCG og Crows-Giants. Men skal få sett Fremantle-Geelong som går på et mer menneskelig tidspunkt.

(Innlegget ble redigert 25.03.17 19:19)

MyFevola
26.03.17 09:08

Andre omgang i Adelaide nå på morrakvisten. Grei statement fra hjemmelaget å putte opp 147 poeng på tavla. DangerFyfe om halvannen runder av en nydelig åpningsrunde!

Barbosa
26.03.17 11:39

Fremantle gjør mye personlige feil, spesielt i Q1. Geelong leder komfortabelt så langt.

Barbosa
26.03.17 23:12

1.runde av årets sesong gjennomført. West Coast, Adelaide og Geelong med store seiere. 

Tilskuerrekorden fra åpningsrunden i 2013 er knust, der den gamle rekorden var 371,212. Den nye rekorden lyder på  400,401. Gledelig!

Barbosa
27.03.17 09:48
MyFevola: sesongpasset sitt

Nok er nok, kvitter meg med elendige streams, med både dårlig kvalitet og enormt med reklame. Siden jeg har sagt opp abonnementet på både sumo og andre ting, har jeg tatt til fornuft å spyttet inn penger i et sesongpass på AFL watch. Har tenkt å følge med ekstra godt i år.

(Innlegget ble redigert 27.03.17 09:51)

Barbosa
28.03.17 09:30

Edit.

(Innlegget ble redigert 28.03.17 09:31)

Barbosa
28.03.17 18:42

Andre serierunde:

Torsdag 30.03.17
Richmond - Collingwood

Fredag 31.03.17
Western Bulldogs - Sydney

Lørdag 01.04.17
Hawthorn - Adelaide
GWS - Gold Coast
Brisbane - Essendon
West Coast - St Kilda

Søndag 02.04.17
Geelong - North Melbourne
Melbourne - Carlton
Port Adelaide - Fremantle

(Håper du ikke arresterer meg nå MyFevola, for bruk av din kjente mal)

Barbosa
30.03.17 09:55

Under 1 time til match mellom Richmond og Collingwood.

MyFevola
30.03.17 11:27

Elendig av Collingwood å ikke lede med mer enn 10 til pause, men nå fikk de seg heldigvis et par sene goals. 

MyFevola
30.03.17 12:59

Ble en fortjent seier til Richmond til slutt. Collingwood kan takke seg selv for misbrukte sjanser tidlig. 56 poeng i første omgang var stusselig så fint at det åpna seg litt opp og kom 123 i andre. Pies 0-2 og har Sydney neste uke. Bye bye Finals.

(Innlegget ble redigert 30.03.17 13:01)

Barbosa
30.03.17 13:28
MyFevola: Bye bye Finals

Ingen av de lagene har vel noe å gjøre i sluttspillet, uansett. Men Collingwood har startet sesongen forferdelig.

MyFevola
31.03.17 13:07

Buddy Franklin ass. Back-to-back goals av en annen verden!

MyFevola
02.04.17 12:19

Litt av en inngang vi får til neste lørdags Showdown med Port og Adelaide på toppen av tabellen. Fremantle på den andre siden, høyst trolig 0-3 etter kampen mot Bulldogs til helgen, kan nesten gi opp sesongen allerede, droppe et partre av gamlekara og fase inn mer ungt. Lurer på hva Ross Lyon tenker etter 115 og 145 poeng i sekken. Defensivt fokus har vært hans hjertebarn i alle år, men nå sprekker det helt opp bakover òg.

hermanshire
03.04.17 02:07

8 lag med 0 poeng etter 2 runder. Til og med Collingwood som møter Sydney i runde 3

MyFevola
05.04.17 12:41
hermanshire: Collingwood som møter Sydney i runde 3

Som blir Buddy's kamp nummer 250 i karrieren. Et av mine første (og beste) minner av footy var da han sparket nummer 100 i 2008 og publikum stormet banen an mass. Surrealistisk opplevelse for en som på det tidspunktet hadde sett en håndfull kamper

Uansett, AFL har snekret sammen en liten video av hans ti beste i karrieren i den anledning. Se og nyt. Dwayne Russell sin "skills like that can make a grown man cry" etter goalen mot Freo er så spot on at man blir småvarm nedentil av å høre.

MyFevola
05.04.17 13:04

Ang. Collingwood. Nå får de snart Elliott og Greenwood tilbake. De trenger en spiller som Greenwood sårt når planen er å ta ut motstanderens beste spiller. Det var ganske åpenbart mot Richmond sist når man satte Maynard eller hvem faen det var for å temme Martin. Wells (hvis han noengang blir 100% igjen) er også rett rundt hjørnet og De Goey om noen uker. I tillegg vet man jo at Scharenberg er en fremtidig klassespiller så lenge han holder seg skadefri. Få bygd opp han via VFL i noen uker til så er han klar òg. Dette er fem spillere som skal gå inn å forsterke laget i ulike posisjoner. 

De taper nok mest sannsynlig mot Sydney på fredag, og når det historisk er 17% sjanse for å klare topp 8 etter en 0-2 start er det nok ikke mer enn 5% ved en 0-3 start. Synes fortsatt ikke det ser helt svart ut for Pies enda. De kunne fort ha vunnet begge kampene til nå, og har som nevnt over en del spillere på vei tilbake. Ok sjanse på å klare finals etter 0-3 hvis det meste klaffer fremover.

Klikk for å gå tilbake til toppen