Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM i friidrett 2017

NYTT TEMA
Salihovic
SalihovicInnlegg: 7030
13.08.17 00:04

Jeg er ihvertfall glad jeg ikke konspirerer så mye at Alliansen ringer meg iløpet av morgendagen

annmag
annmagInnlegg: 7277
13.08.17 00:05
kytec: er det virkelig nokon som lurer på det?

Ikke jeg.

janesaj
janesajInnlegg: 34421
13.08.17 00:06

Mesterskapets siste dag er i morgen, og det er mye interessant med norske øyne.

Tre nordmenn i aksjon i morgen:
08:45: 50 km kappgang menn (Håvard Haukenes)
20:35: 5000 m kvinner, finale (Karoline Bjerkeli Grøvdal)
21:30: 1500 m menn, finale (Filip Ingebrigtsen)

Håvard Haukenes starter sin 50 km kappgang grytidlig på morgenen klokken 08:45, og han er en meget spennende start. Han har nest beste tid i verden i år, og best av de som stiller, i og med at det er en russer som er best (og som ikke får være nøytral utøver). Men som nevnt flere ganger tidligere i tråden - årsbestelister trenger ikke bety altfor mye i kappgang, da utøverne går svært få løp i året og gjerne topper formen til mesterskapene. Tar vi med fjoråret (som er innenfor kvalifiseringsperioden) har Haukenes den åttende beste tiden. Men det er likevel ingen tvil om at det blir spennende å følge Haukenes, som forhåpentligvis også er i enda bedre slag enn han var da han satte pers i mars. På en topp, topp dag kan det bli medalje.

Karoline Bjerkeli Grøvdal skal løpe finale på sin favorittdistanse 5000 meter klokken 20:35. Hun tok seg videre på tid og var kanskje ikke fullt så sprek som man kunne håpet, men det gikk med god margin, og en topp ti-plassering bør kunne være innenfor rekkevidde. Men for at det skal bli en best mulig plassering bør det nok gå ganske fort fra start av for at hun skal få brukt løpskapasiteten sin, for forsøket viste at hun nok ikke har fart nok på slutten til å slå de beste i verden. Men kanskje kan vi håpe på at et par gjennomkjøringer i VM har gjort godt og at hun er i sin aller beste form i morgen.

Så avsluttes de individuelle øvelsene i dette VM på en perfekt måte; med en norsk medaljesjanse. Filip Ingebrigtsen skal som kjent løpe finale på 1500 meter klokken 21:30, og han har sett fantastisk ut i heatene så lanft, hvor han knapt nok har vært andpusten etter å ha kommet i mål. Så får vi se hvor langt det går når han endelig får ta ut alle kreftene - vi skal ikke forvente gull eller engang medalje, for det er veldig jevnt i toppen her og små marginer kan avgjøre, men alt er mulig. Det som er viktig for Filip er iallfall å ikke bli liggende innestengt på siste runde - han er nødt til å finne en åpning før angrepene på utsiden blir altfor mange og han ikke kommer frem. Da kan det gå meget bra.

Hele programmet for søndag 13. august:
08:45: 50 km kappgang menn
08:45: 50 km kappgang kvinner
13:20: 20 km kappgang kvinner
15:20: 20 km kappgang menn

20:00: Høyde menn, finale
20:10: Diskos kvinner, finale
20:35: 5000 m kvinner, finale
21:10: 800 m kvinner, finale
21:30: 1500 m menn, finale
21:55: 4x400 m kvinner, finale
22:15: 4x400 m menn, finale

bhros
bhrosInnlegg: 10312
13.08.17 00:08
Il-Pirata: Det var ganske tydelig at han bestemte seg etter at Gatlin dro ifra, han faket

Nei, men Il-Pirata, da.
Vi som har vært så enige i det siste.

Legende-statusen forsvant forresten allerede på 100-meteren. Hvis man mener at et tap er ødeleggende.

I mine øyne er Bolt så absolutt en legende. En av de store.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 19785
13.08.17 00:13

Mange gode finaler i morgen. Fint å ha noe å følge med på allerede fra morningen av, og så blir det både norske og utenlandske profiler i fleng i kveldsøkta. Er selvsagt aller mest spent på 1500-meteren, men også på f. eks hvor langt Perkovic kommer til å kaste, eller hvor høyt Barshim greier å sveve. Begge har forutsetninger for å gjøre noe stort i morgen.

Og hva med Semenya og hennes "rivalerinner"? Syns førstnevnte bør komme seg under 1.55 snart. Ingen selvfølge at det skjer i et mesterskap, men det bør være flere løpere som er interesserte i stor fart fra start i morgen.

kytec
kytecInnlegg: 27547
13.08.17 00:18

Et tap fører ikkje til at legendestatusen forsvinner. Det er vi alle fall enige om, utenom Fritz og kumpaner som er overbevist at karrieren er drevet av dop.

To tap i et VM eg dog verre en et tap og en skade. 

Babcock
BabcockInnlegg: 1202
13.08.17 00:22

Den strekken kom litt for beleilig på etter en dårlig veksling, liggende på bronseplass med så og si null sjanse på gullet (og sølvet). Showmannen avslutter karrieren med ett siste show...

(Innlegget ble redigert 13.08.17 00:22)

kytec
13.08.17 00:29

Strøken rulle dog og lite halting ut av stadion. 

FeliceGimondi
FeliceGimondiInnlegg: 1530
13.08.17 00:31

Får toppkarakter for den kråkerulla ja. Ikke godt å si om skaden var reell, men showet etter den evt skaden var i alle fall rimelig kunstig.

Pumarsenalexis
PumarsenalexisInnlegg: 1111
13.08.17 00:40
mashadar2: Bare vent til Sportsåret 2017 i romjula.

Nå kom jeg i julestemning, noe de forøvrig har hatt i Sverige i over en uke allerede.

annmag
annmagInnlegg: 7277
13.08.17 00:49
kytec: Det har skjedd bemerkelsesverdig ofte når nederlaget er eit faktum.

Ja, jeg får også noen flashbacks om at lignende har skjedd før, men kommer ikke på hvor/når/hvem.

tucan
tucanInnlegg: 19100
13.08.17 00:57

Begynner å lure på om ikke denne tråden burde flyttes til UFO og alternative teorier forumet snart. 

tucan
13.08.17 01:00

Om det virkelig hadde vært slik at bolt ikke ønsket å tape, hadde det vært mye enklere å starte litt tidligere, og bomme på vekslingen. De konspirasjonsteoriene her blir bare for dumme.

kytec
13.08.17 01:03
tucan: Om det virkelig hadde vært slik at bolt ikke ønsket å tape, hadde det vært mye enklere å starte litt tidligere, og bomme på vekslingen.

eh.... da er det jo Bolt som driter seg ut. Det vil han ikke. 

tucan
13.08.17 01:06

Noe mindre enn å fake en skade? Blir for dumt dette her. Går jo breitbart og infowars en høy gang. Sikkert mulig å søke seg jobb. Vgd kan være referanse

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 15957
13.08.17 01:08
bhros: Nei, men Il-Pirata, da.
Vi som har vært så enige i det siste. Legende-statusen forsvant forresten allerede på 100-meteren. Hvis man mener at et tap er ødeleggende. I mine øyne er Bolt så absolutt en legende. En av de store.

Selvsagt var han en av de store, det var Michael Johnson også. Desverre hadde begge så store egoer at de ikke tålte å tape og faket skade: . https://www.youtube.com/watch?v=sFcjJezL7lo

Det som virkelig hadde gjort de begge enda større i mine øyne, hadde vært at de aksepterte naturens gang, at de ble eldre, tregere og akseptert at det kom nye konger. Stått rakrygget i tapet, der feilet de begge. Men det blirt kanskje slik med guder, fallet blir mye større enn for oss dødelige.

Men nok om det, nå er Bolt historie på friidrettsarenaen og vi kan alle konsentrere oss om idrettsprestasjoner igjen og ikke gudedyrking. Dvs, jeg har aldri dyrket guder, men desverre har NRK gjort det og slik sett ødelagt mye god idrett. ( Takk Eurosport for at dere finnes)...

Det er desverre et fakta enten guden het Bolt eller Lewis. Dette er ikke atletenes skyld, men "klikk mentaliteten" til journalistene og deres teft for hva den store masse hungrer etter...

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 17451
13.08.17 01:08
RazorBoy: Bare så ynkelig å slenge ut av seg den typen negativitet.

Det finnes enkelte typer mennesker som har en mer negativ vinkling på det meste i livet enn oss andre. Alltid lete etter feil hos andre, alltid lete etter konspirasjonsteorier osv.

Trist sorti for tidenes desidert beste sprinter.

tucan
13.08.17 01:11

Er vel av den oppfatning at folk som bjørn Dæhlie og Kjetil andre Åmodt faket skade, så de måtte legge opp for å unngå nederlag ;-)

kansas00
kansas00Innlegg: 18855
13.08.17 01:13
Il-Pirata: og vi kan alle konsentrere oss om idrettsprestasjoner igjen og ikke gudedyrking

Vil da i høyeste grad si at Bolt sine løp igjennom karrieren har vært prestasjoner. Blir jo galskap å la "sirkuset" hans overskygge verdensrekorder, bestetider, "milevis foran nr.2", ol/vm-gull  osv. Bolt er en av de største utøverne i det tiåret som har vært nå uansett idrett. Skal være litt forstyret om man faktisk ikke klarer å konsentrere seg om løpet selv om Bolt selger en hel pakke. Selv om man selvsagt kan savne en konkuranse hvor flere kan vinne.

HLund
HLundInnlegg: 2727
13.08.17 01:17
tucan: Er vel av den oppfatning at folk som bjørn Dæhlie og Kjetil andre Åmodt faket skade, så de måtte legge opp for å unngå nederlag ;-)

Nei, Dæhlie la jo opp fordi de utviklet tester for EPO. Faket ulykken vettu. Har hørt den teorien rimelig mange ganger gjennom årene med jevne mellomrom.

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 17451
13.08.17 01:18
RazorBoy: Ganske svulstig og dårlig med selvinnsikt når du kaller dine egne spekulasjoner for fakta.

Hehe. Det er jo slik en god konspirasjonsteori starter. Nå skal man bare bruke litt tid på å tilpasse fakta slik at det passer inn i deres virkelighet så blir dette bra til slutt skal du se.

tucan
13.08.17 01:19

Sorry. Er ikke helt oppdatert på konspirasjonsteoriene. ;-)

(Innlegget ble redigert 13.08.17 01:21)

Il-Pirata
13.08.17 01:21
kansas00: Vil da i høyeste grad si at Bolt sine løp igjennom karrieren har vært prestasjoner. Blir jo galskap å la "sirkuset" hans overskygge verdensrekorder, bestetider, "milevis foran nr.2", ol/vm-gull osv. Bolt er en av de største utøverne i det tiåret som har vært nå uansett idrett. Skal være litt forstyret om man faktisk ikke klarer å konsentrere seg om løpet selv om Bolt selger en hel pakke. Selv om man selvsagt kan savne en konkuranse hvor flere kan vinne.

Skjønte du ikke hva jeg mente? Mens NRK sender dukketeater med Jostein og andre Bolt innslag, sender Eurosport live idrett fra arenaen. Les forøvrig at jeg ser på både Michael Johnson og Usain Bolt som store utøvere og best i sin tid, har aldri sagt noe annet.  Men de faket begge skader for å ha en unnskyldning.

kansas00
13.08.17 01:22
Il-Pirata: Skjønte du ikke hva jeg mente?

og vi kan alle konsentrere oss om idrettsprestasjoner igjen og ikke gudedyrking

sitat il-pirata

Så man klarer ikke å konsentrere seg om Bolts prestasjoner fordi man bedriver gudedyrking ? Tror jeg bare har hørt om en utøver som kommer i nærheten av betegnelse gud.. og det er maradona... han hadde vel en menighet nede i argentina (?)

(Innlegget ble redigert 13.08.17 01:26)

kytec
13.08.17 01:22
KingAnderson: Det finnes enkelte typer mennesker som har en mer negativ vinkling på det meste i livet enn oss andre. Alltid lete etter feil hos andre, alltid lete etter konspirasjonsteorier osv. Trist sorti for tidenes desidert beste sprinter.

Det du sier er at det garantert var en reell skade og at du er mye snillere enn oss som tenker muligheten av at en skade er bedre for ettermælet enn et tap. 

Eg vil uansett frabe meg å være en person som alltid leter etter feil hos andre og alltid leter etter konspirasjonsteorier osv.

Trur egentlig ikkje det er så mange av de. 

Her er en annen ekte skade som eg viste til for et par timer siden: 

https://www.youtube.com/watch?v=sFcjJezL7lo

kytec
13.08.17 01:25
kansas00: Bolt er en av de største utøverne i det tiåret som har vært nå uansett idrett.

Det er alle enige om. Bortsett fra et par stk som hevder hele Bolts karriere er bygd på doping.

Føler de slipper billig unna :-) 

Il-Pirata
13.08.17 01:28
KingAnderson: Alltid lete etter feil hos andre, alltid lete etter konspirasjonsteorier osv.

Eller rett og slett evne å se det som er rett foran nesa på en... Noen tror på eventyr og blir forbanna fordi de innerst inne skjønner at eventyret ikke stemmer og angriper heller budbringeren som påpeker det. Det er helt menneskelig og forståelig reaksjon ( en ser det samme hos barn som får fortalt at julenissen ikke finnes, det blir sinne gråt og tenners gnissel). Som jeg stadig gjentar "ignorance is bliss", ta ikke fra folk illusjonene om du ønsker å være populær. Desverre har jeg intet slikt ønske, så jeg er ikke særlig populær.

kytec
13.08.17 01:29
tucan: Er vel av den oppfatning at folk som bjørn Dæhlie og Kjetil andre Åmodt faket skade

Har de blitt skadet eller faket skade midt i et løp. 

Åmot har nok blitt skadet i et løp, det er vel vanskelig å unngå i over 20 år i alpinsirkuset. 

Men han er nok en med færrest skader. Er vel derfor han var på topp så lenge. 

Kan ikkje huske at Dæhlie måtte bryte et løp pga skade. 

Dette er altså et løp han holdt på å tape og stoltheten tålte ikkje det? 

Il-Pirata
13.08.17 01:31
kansas00: Så man klarer ikke å konsentrere seg om Bolts prestasjoner fordi man bedriver gudedyrking ?

Nei en klarer ikke konsentrere seg om IDRETTS prestasjoner, fordi NRK velger å sende dukketeater og ikke prestasjonene...

kansas00
13.08.17 01:31

Hva var egentlig greia med rullestolen som kom inn på banen ? Sett flere som har fått samme type problemer som Bolt fikk i dag uten at rullestolen kommmer inn på banen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg