Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

2017 - Årets hundre største

NYTT TEMA
kansas00
kansas00Innlegg: 19327
24.12.17 10:12

Da har VG kåret årets hundre største idrettsutøvere. Ikke overaskende vinner Warholm, og må vel kanskje være den største klatringen en utøver har gjort i den kåringen.. Nr. 99 i fjor nr.1 i år. Ellers er jo velkjente travere some bjørgen, kristoff, zucarello, carlsen osv. med som de er hvert eneste år. Andre merkbare er vel håndballgutta som gjorde tidenes prestasjon i januar. Ser man på folkets dom i motsetning til juryens dom så er ikke warholm på topp, så mulig at prestasjonen hans kanskje like fort er glemt.

1. Karsten Warholm
2. Marit Bjørgen
3. Filip Ingebrigtsen
4. Sander Sagosen
5. Magnus Carlsen
6. Mats Zucarello
7. Sondre Norstrand
8. Alexander Kristoff
9. Håndballgutta
10. Cecilie Brækhus

Noen juryen har glemt eller noe som burde vært høyere/lavere på rangeringen ? Med tanke på hvor stort fotball er så tenker jeg muligens at Joshua King burde vært høyere rangert enn noen av de som ligger over han på lista der. Var vel nominert til månedens spiller en måned også. Storheten til Brækhus er derimot vanskeligere å forstå. Ved siste kampen hennes slet de vel selv med å selge billettene. Er vel ingen av de 10 største på lista hvor man kan kombinere deres navn med "laber interesse" med unntak av Brækhus.

(Innlegget ble redigert 24.12.17 10:22)

Puttemans
PuttemansInnlegg: 12153
24.12.17 10:53

Joshua King foran Henrik Kristoffersen og Aksel Lund Svindal. Joda...

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 10053
24.12.17 10:59

Nora Mørk foran Svindal, Jansrud, Kristoffersen, Bø, Sundby og Klæbo. Joda...

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4458
24.12.17 12:04

Hehe, ser folket har stemt inn Thugen på 4. plass. Overraskende nok så er ikke driftern inne på topp 10 engang.

Og Zucca må vel ha klippekort på den topp 10-lista nå.

(Innlegget ble redigert 24.12.17 12:04)

Exes
ExesInnlegg: 229
24.12.17 16:22

Jakob Ingebrigtsen på 26 plass foran verdensmestere og x-games vinnere er bare snodig. For all del et kjempetalent og skal bli spennende å se hva han kan få til i fremtida, men hva har han prestert sammenlignet med seniorene?

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30123
24.12.17 16:24

Mange små sporter på den lista. Sikkert noen kampanjer.

Charlotte Selbekk nr. 16.

Andreas Takvam nr. 14.

Anders Mol nr. 10.

Marthe Elverum nr. 9.

Fredric Aasbø nr. 15.

Dennis Olsen nr. 12.

Zuccarello ville jeg ikke hatt på topp 50 engang. Hvor mange svensker og finsker er det f.eks. i NHL?

Exes
ExesInnlegg: 229
25.12.17 01:17
VivaLV: Zuccarello ville jeg ikke hatt på topp 50 engang. Hvor mange svensker og finsker er det f.eks. i NHL?

Selvfølgelig kult at Norge har en profil i en ganske unorsk idrett. Men likevel helt enig med deg. Er Zucca overhodet blant verdens 100 beste hockeyspillere?

Framsynt
FramsyntInnlegg: 3688
25.12.17 19:49

Det bare å håpe på at ingen utenfor landets grenser får øye på "folkets dom".
Noe så flaut og pinlig har jeg aldri sett. Man skulle tro nordmenn er mindre begavede. En ishockespiller (prestasjon:noenlunde sikker plass på et middelmådig NHL-lag) øverst foran utøvere som har gjort det svært skarpt i internasjonale seriøse kåringer i mange år f.eks. Marit Bjørgen er latterlig.

(Innlegget ble redigert 25.12.17 19:51)

lok1
lok1Innlegg: 4114
25.12.17 21:43
Framsynt: Det bare å håpe på at ingen utenfor landets grenser får øye på "folkets dom".
Noe så flaut og pinlig har jeg aldri sett. Man skulle tro nordmenn er mindre begavede. En ishockespiller (prestasjon:noenlunde sikker plass på et middelmådig NHL-lag) øverst foran utøvere som har gjort det svært skarpt i internasjonale seriøse kåringer i mange år f.eks. Marit Bjørgen er latterlig.

De fleste utenfor landets grenser vet vel ikke hvem Marit Bjørgen er, så det er nok øyet som ser...

Framsynt
26.12.17 13:48
lok1: De fleste utenfor landets grenser vet vel ikke hvem Marit Bjørgen er, så det er nok øyet som ser...

Nei, det er ikke øyet som ser.

Oppslutningen rundt undersøkelsen må være så liten at den er kuppet av bygdetullinger som har null innsikt i prestasjoner. Hvis ikke er det tragisk.

lok1
lok1Innlegg: 4114
26.12.17 15:29
Framsynt: Oppslutningen rundt undersøkelsen må være så liten at den er kuppet av bygdetullinger som har null innsikt i prestasjoner

Men hvis den hadde blitt "kuppet" av engelskmenn og amerikanerne. Ville ikke Zuuc fortsatt være topp 10? Og hvem har hørt om Bjørgen?

kansas00
26.12.17 18:24
Exes: Selvfølgelig kult at Norge har en profil i en ganske unorsk idrett. Men likevel helt enig med deg. Er Zucca overhodet blant verdens 100 beste hockeyspillere?

Ser mange anser ishockey som unorsk... men basert på tall skal den nå vistnok være blant de mest populære idrettene i norge faktisk. Både på medlemstall og tilskuere. Har vel vært periodevis nesten flere folk på hockeykamp i stavanger enn det har vært på fotball.. Om det ikke er det samme i sarpsborg, så vil jo byen heller være hockey-town enn å knytes til fotball (hvor de har gjort det veldig bra).

Sarella
SarellaInnlegg: 10201
26.12.17 20:58
lok1: Og hvem har hørt om Bjørgen?

Riktignok noen år siden men hun ble kåret til årets kvinnelige utøver i verden det året :)

Referee799
Referee799Innlegg: 6679
26.12.17 21:03
Framsynt: bygdetullinger som har null innsikt i prestasjoner

Så du mener at folk utenfor ring 3 i Oslo ikke har greie på idrett? De fleste topputøverne i Norge kommer nok fra områder utenfor Oslo... Oslo og de andre største byene produserer antakelig relativt få topputøvere ift befolkningstallet. Jeg tror det gjenspeiler både interesse og kompetanse "på bygda"....

kansas00
26.12.17 22:27
Referee799: Oslo og de andre største byene produserer antakelig relativt få topputøvere ift befolkningstallet. Jeg tror det gjenspeiler både interesse og kompetanse "på bygda"....

Tror nok det gjenspeiler mer enn interesse og kompetanse..Kommer ikke det mye an på klimaet også ? At typiske vinteridretter må utøves der man har snø og at det ofte er på "bygda". Ser du derimot til sommer-idretter så kommer de jo forholdsvis ofte fra byer og større steder.

Framsynt
26.12.17 23:08
lok1: Men hvis den hadde blitt "kuppet" av engelskmenn og amerikanerne. Ville ikke Zuuc fortsatt være topp 10? Og hvem har hørt om Bjørgen?

Ikke Zukarello og ingen av de minst 100 hockeyspillerne som er bedre enn han. Idrettsutøvere i lagsporter når ikke opp mot utøvere i individuelle idretter i kåringer.

om Bjørgen aldri blir profet i sitt hjemland, så blir hun satt stor pris på av verdens sportjounalister og nyhetsbyrå. I 2010:
 Journalister fra 25 forskjellige europeiske nyhetsbyråer har avgitt sine stemmer. Kåringen er den eldste av sitt slag i Europa, og det var 53. gang den ble gjennomført.  1. Rafael Nadal (Spania) tennis (179 poeng)
2. Sebastian Vettel (Tyskland) formel 1 (155 poeng)
3. Blanka Vlasic (Kroatia) fridrett (114 poeng)
4. Marit Bjørgen (Norge) langrenn (93 poeng)
5. Andres Iniesta (Spania) fotball (85 poeng)
6. Xavi Hernandez (Spania) fotball (81 poeng)
7. Christophe Lemaitre (Frankrike) friidrett (62 poeng)
8. Caroline Wozniacki (Danmark) tennis (51 poeng)
9. Simon Ammann (Sveits) skihopp (46 poeng)
10. Sebastian Loeb (Frankrike) rally (45 poeng)
11. Wesley Sneijder (Nederland) fotball (35 poeng)
12. Kim Clijsters (Belgia) tennis (25 poeng)
13. Andreas Thordkildsen (Norge) friidrett (23 poeng)
14. Carlo Janka (Sveits) alpint (18 poeng)
15. Maria Riesch (Germany) alpint (18 poeng)
16. Alberto Contador (Spania) sykling (17 poeng)
https://www.nettavisen.no/3053395.html

Kåret til verdens beste kvinnelige idrettsutøver i 2012:
Det er sportsjournalister i Den internasjonale sportspresseorganisasjonens (AIPS) fra 79 land verden over som har stemt frem Bjørgen som verdens beste i 2011. Da tok hun fire VM-gull, og ett sølv.
http://www.nrk.no/sport/bjorgen-grat-av-glede-1.8030307

- Europas ledende nyhetsbyrå kårer Marit Bjørgen til tiende beste idrettsutøver for 2014. (ingen ishockespillere eller syklister nevnt)
http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article481939.snd

2016:
Hvor høyt kommer hun i internasjonale kåringer etter sitt fantastiske comeback som endte med 4 VM gull i Lahti?!

Men hedret som fortjent i sitt hjemland for sine prestasjoner blir hun aldri. Det er vi for små til. Husmenn som nedvurderer egne landsmenns prestasjoner - til fordel for hva de tror amerikanere o.a. vurderer høyest.

(Innlegget ble redigert 26.12.17 23:15)

Framsynt
26.12.17 23:30
Referee799: Så du mener at folk utenfor ring 3 i Oslo ikke har greie på idrett? De fleste topputøverne i Norge kommer nok fra områder utenfor Oslo... Oslo og de andre største byene produserer antakelig relativt få topputøvere ift befolkningstallet. Jeg tror det gjenspeiler både interesse og kompetanse "på bygda"....

Jeg legger meg helt flat.
Det var totalt upassende å bruke et slikt begrep om folk som ikke verdsetter norske prestasjoner. Veldig mange av de utøverne jeg setter høyest kommer nettopp fra landsbygda.
Uvitenhet er nok likelig fordelt mellom by og land.

(Innlegget ble redigert 26.12.17 23:31)

Referee799
27.12.17 10:12
kansas00: At typiske vinteridretter må utøves der man har snø og at det ofte er på "bygda".

Mtp at to av de største vintersportsanleggene i Norge for skiskyting og Nordiske grener ligger i Oslo og Trondheim, så faller vel noe av det argumentet bort.

Referee799
27.12.17 10:13
kansas00: Ser du derimot til sommer-idretter så kommer de jo forholdsvis ofte fra byer og større steder.

Det tror jeg vel varierer litt det også. Men tror byene kommer relativt sett dårlig ut av de også..

(Innlegget ble redigert 27.12.17 10:14)

kansas00
27.12.17 10:17
Referee799: Mtp at to av de største vintersportsanleggene i Norge for skiskyting og Nordiske grener ligger i Oslo og Trondheim, så faller vel noe av det argumentet bort.

Egentlig ikke.. norges nasjonal arena for fotball ligger på ullevaal, men proffene kommer da fra hele landet. Akkurat som du kan gå ski på både holmenkollen og i granåsen, så kan du det også på voss, trysil, beitøstølen og hvilket sted det måtte snø. Mange av utøverne drar vel til skigymnaser på steder hvor det snør uansett.. type lillehammer eller det stedet oppe i trøndelag jeg ikke husker navnet på.

(Innlegget ble redigert 27.12.17 10:19)

kansas00
27.12.17 10:22
Referee799: Det tror jeg vel varierer litt det også. Men tror byene kommer relativt sett dårlig ut av de også..

Nja.. ser du på lista over årets hundre største så er det nå forholdsvis mange av de som ikke driver med idretter som krever et bestemt klima (snø) som kommer fra byer større steder. Så nei, de kommer nok neppe dårlig ut av det.

Bare i topp 10 der er 5-6 av de fra byer/større tettsteder.

(Innlegget ble redigert 27.12.17 10:24)

kansas00
02.01.18 18:27
Framsynt: Ikke Zukarello og ingen av de minst 100 hockeyspillerne som er bedre enn han. Idrettsutøvere i lagsporter når ikke opp mot utøvere i individuelle idretter i kåringer.

Tja.. VGs lesere kåret nå Zucca til årets utøver og det er jo litt interessant med tanke på at det knapt går ishockey på norsk tv, og går det er det som regel på kanalene langt opp i kanalrekka (sportskanalen ?) NHL er også noe som av naturlige årsaker er lite sett. Som regel blir det med 30 sekunders snutt i sportssendingene om hva zucca har gjort i natt.

Kampanje ? Jeg sliter iallefall med å tro at folk flest ser så mye nhl hockey at de kan bedømme han på det de faktisk ser uansett.  Zucarello skiller seg jo på en måte fra de fleste norske idrettsutøvere ved at de færreste her ser noe særlig av det han driver med.

KnutMagnar
KnutMagnarInnlegg: 774
02.01.18 19:39

Med tanke på utøvaren på 5. plass eller kva det var, kvinneleg bandyspelar eller kva det var, som dei færraste hev høyrt om, så kan ein nok setja det i samanheng med Zuccarello øvst, ja. Northug på 3. plass blant folket er jo også «interessant».

Ja, er i det heile Zuccarello topp 100 i verda? Ut frå omtale i VG får ein inntrykk av at han er ein nøkkelspelar på eit av verdas aller beste lag, men det er vel ikkje helt rett.

(Innlegget ble redigert 02.01.18 19:40)

rocket147
rocket147Innlegg: 27483
02.01.18 21:16

Magnus Carlsen på 5.-plass. Eg skal la saka om sjakk er idrett ligge, men er den internasjonale sjakkinteressen litt oppskrytt? I VM i romjula var NRK einaste TV-kanal ...

kansas00
02.01.18 22:02
rocket147: Magnus Carlsen på 5.-plass. Eg skal la saka om sjakk er idrett ligge, men er den internasjonale sjakkinteressen litt oppskrytt? I VM i romjula var NRK einaste TV-kanal ...

Tror det har vært drevet litt av at VG faktisk har sponset carlsen en stund.. Veit ikke om de gjør det fortsatt... men om de skulle gjøre det, så har de jo egeninteresse av å hause det litt opp.

Et google-søk kan ofte si litt..

"magnus carlsen"   Omtrent 576 000 resultater
"john arne riise"  Omtrent 443 000 resultater

Nå veit man selvfølgelig at disse navneen kan forekomme i mange varianter.. både med og uten etternavn/fornavn... men forteller jo litt.. Det er ikke skrevet stort mer om Carlsen enn det er om John Arne Riise.

notlob
notlobInnlegg: 34144
02.01.18 22:26
KnutMagnar: Ja, er i det heile Zuccarello topp 100 i verda? Ut frå omtale i VG får ein inntrykk av at han er ein nøkkelspelar på eit av verdas aller beste lag, men det er vel ikkje helt rett.

Nå er det jo slik at han har vunnet den interne poenligaen i Rangers, tre av de siste fire årene. Og p.d. leder han også i årets sesong.

Så er det noe i meg som på en måte vil si at så lenge Zuccarello år etter år er lagets beste poengjører, så vinner de null, niks og nada. Men de spilte jo tross alt finale i 2014; det også en av sesongene han ble beste poengjører. Så motsier meg jo på en måte litt. Men det holder nok ikke i dag, dessverre.

Er man bankers på et av de største lagene, og blant de originale i NHL, vinner poenligaen år etter år, er en av de mest populære, mest og høyest bejublede spillerne i verdens mest kjente arena, så skal man selvsagt være helt i toppen av en slik kåring.

For dette dreier seg ikke kun om hva man har gjort siste året, men vel så mye hvor populær og stor (er vel for så vidt samme sak) en sport er. Og i statene er vel dette tross alt den 5. største publikumsidretten. Nascar, NFL, MLB og NBA er vel større. Og alle disse har hundretalls av millioner seere på verdensbasis. Alle i hver enkelt sport.

Så han skal helt klart være på en topp-10-liste. Og ser ut til at de fleste sportsinteresserte har skjønt såpass.

Zuccarello, Kristoff og Warholm. Helt tilfeldig rekkefølge.

kytec
kytecInnlegg: 29532
02.01.18 22:29

Magnus Carlsen må enten være på de tre første plassene eller ikkje på lista i det hele tatt. 

notlob
02.01.18 22:46
kytec: Magnus Carlsen må enten være på de tre første plassene eller ikkje på lista i det hele tatt.

Nå var det vel muligens Ronnie du svarte, men uansett og for min egen del: Her vil han nok være fire eller fem. Et mangel av VM-år så dropper han.

kytec
kytecInnlegg: 29532
02.01.18 22:55
notlob: Nå var det vel muligens Ronnie du svarte, men uansett og for min egen del: Her vil han nok være fire eller fem. Et mangel av VM-år så dropper han.

Han er suverent best av 600 000 000 utøvere. 

Prestasjonene er hinsides alle de andre norske utøverne. 

notlob
02.01.18 23:08
kytec: Han er suverent best av 600 000 000 utøvere.

Jo da, og takk for opplysningen. Men av og til føler jeg at det trengs litt andre kriterier. Om ikke annet enn for noe nytt sin skyld. Nå har jo vel sånn sett både Zuccarello og Kristoff vært topp 10 tidligere, de også. Og føler vel egentlig de har 'prestert' litt mer i år. For min egen, subjektive mening.

Og jeg slet tross alt noen år før jeg egentlig kunne godta sjakk som en sport. For ikke å snakke om alle luringene som kaller det en idrett. Men de vet jo ikke bedre, stakkar'ne. Men sport er virkelig helt greit, og har vært greit for min del i mange år.

Men ja da, helt enig i argumentet ditt om at det er veldig, veldig mange som spiller sjakk. Men i år står jeg godt for mine tre valg.

(Innlegget ble redigert 02.01.18 23:16)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg