Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM i Darts.

NYTT TEMA
Vindaloo
VindalooInnlegg: 3421
21.12.05 15:45
Er det flere enn meg her som følger med på VM nå ?

En av de store favorittene (Colin Loyd) røk ut allerede i 1. runde.
Han er faktisk ranket som nr. 1 ?

http://www.planetdarts.tv/page/WorldChampsDetail/0,,10180~758273,00.html

Mens den aller største favoritten (Phil (the power) Taylor gikk greit videre

http://www.planetdarts.tv/page/WorldChampsDetail/0,,10180~757603,00.html

http://www.planetdarts.tv/page/WorldChamps/0,,10180,00.html
Vindaloo
03.01.06 01:45
I kveld vant vat Phil Taylor (the power) sin 13. tittel iVM single, og han vitvasket sin motstander 7-0 (Peter Manley one dart) i sett nok en gang !
Over 100 poeng i snitt på alle settene er helt unikt, og hvordan folk kan utelukke denne personen over tidenes sportsutøver er et mysterium !!!
Over 6 million aktive konkurransespillere finnes det rundt om i verden !
TheYId
TheYIdInnlegg: 1574
03.01.06 12:32
Vindaloo skrev:

Over 100 poeng i snitt på alle settene er helt unikt,

-------------

Skjønte ikke helt den.. Snitt regnes vel for hver pil/darts og over 100 poeng i snitt er da ikke mulig...

Mvh TheYid som har spilt seg ut på 12 piler i 501 (eller var det 13?)
Litotes
LitotesInnlegg: 32998
03.01.06 13:41
Snitt regnes vel pr. serie på tre piler. Altså 150 for tre buller.
TheYId
03.01.06 15:58
Litotes skrev:
Snitt regnes vel pr. serie på tre piler. Altså 150 for tre buller.

----

Aaaah.. tenkte ikke på det, er så vant til å regne snitt per pil.
Hgunnar
HgunnarInnlegg: 773
03.01.06 16:17
Kan ikke du fortelle litt om dart. Gi oss litt tekniske facts. Jeg vet veldig lite om darts, det er nok fler enn bare jeg som ikke kjenner til så mye rundt spillet. Min eneste erfaring med darts er lange sommerdager på hytta.

Og forresten, kanskje du har link til en litt kul film eller noe. Så vi kan se de harde gutta kaste.
Vindaloo
03.01.06 23:29
Beklager at jeg ikke la inn linken.

http://www.planetdarts.tv/page/Welcome

Dartsfacts: gra vull og loddrett ned til gulvet er
det 173 cm, fra bull og til hockey er det 293 cm, og da blir den 3. avstanden fra hockey og vannrett under blinken 237 cm.

Det spilles 13 antall sett (i finalen, dvs. først til 7 sett) hvor av først til 3 leg i hvert sett, og spillerne starter med 501 poeng, og skal ned til 0 poeng i hvert sett. Hvis man kaster f.eks. 140 poeng har man igjen 361 poeng. (501 minus 140 = 361)
Spillerne må alltid avslutte hvert leg med en dobbel
Har man 40 poeng igjen kaster man på dobbel 20, og har man 41 poeng, så må man få vekk oddetallet med å kaste f.eks først på 1, 5, 9 osv.
Håper at det var litt hjelp i dette her ?
:-)
Vindaloo
03.01.06 23:34
En liten skriveleif her. Det skulle ha stått:

Dartsfacts: fra bull og loddrett ned til gulvet :-D
Hgunnar
HgunnarInnlegg: 773
04.01.06 09:22
Takk. Det var virkelig mer avansert enn jeg trodde. Ikke akkurat 10 i midten og 10 piler taktikken vi kjører på hytta :)
MrFreeze81
MrFreeze81Innlegg: 3548
04.01.06 10:05
Hgunnar skrev:
Takk. Det var virkelig mer avansert enn jeg trodde. Ikke akkurat 10 i midten og 10 piler taktikken vi kjører på hytta :)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hehe!
Bra du skrev MER AVANSERT enn du trodde. For avansert er det vel strengt tatt ikke. Kanskje i forhold til langrenn. Da tenker jeg ikke på teknikken, men på; komme seg fra start til mål.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
At Phil Taylor ikke havner på noen lister over de beste idrettsutøverne, sier seg selv. Han står jo på hytta å kaster 10 piler i timen ;) Dart er og blir dart.
Vindaloo
04.01.06 15:00
MrFreeze81 skrev:
At Phil Taylor ikke havner på noen lister over de beste idrettsutøverne, sier seg selv. Han står jo på hytta å kaster 10 piler i timen ;) Dart er og blir dart.
-------

Da tar du nok feil ! :-)
Han ble bla.a for 2-3 år siden utnevnt til Englands beste sportsutøver, og fikk tittelen MBE
Jeg tror det står for noe slikt som: Member of Brithis Empyre.
Prøv å treff like bra med pistol fra samme avstand,som han gjør med dartpilene ?
Du har ikke en sjanse !
MrFreeze81
04.01.06 17:58
Nå snakket jeg ikke om nasjonale lister. Og det var jo du som "klaget" over at han ikke var med på noen lister. Så at jeg tar feil, blir vel ikke akkurat bulls eye.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vindaloo skrev:
Prøv å treff like bra med pistol fra samme avstand,som han gjør med dartpilene ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
For phillern sin del håper jeg da virkelig det. Har vel ikke tatt i en pistol siden gummipilpistolen jeg fikk i 8 årsgave av en kompis.
Men at han har bedre presisjon med dartpilene enn en pistolskytter, må du nok langt ut på landet med.
Vindaloo
05.01.06 01:59
MrFreeze8
Phil Taylor er Verdensmester 13 ganger i single, i en sport med over 6 million aktive, det mener jeg er imponerende, og enestående !
Og han trener flere timer enn en proff fotballspiller, og dartsporten er minst like krevende som, f.eks curling, snooker, billiard, golf, sjakk, skyting, poker, bueskyting og brigde !
Nivået i toppen blandt dem 10 000 beste i verden er enormt stort !
-----------------------

Men at han har bedre presisjon med dartpilene enn en pistolskytter, må du nok langt ut på landet med.
-------

ener jeg heller ikke, men jeg tror at han treffer bedre enn en vanlig person, som deg og meg !
StevieY
StevieYInnlegg: 27599
05.01.06 02:09
Har vært i England hele uka, og med Sky Sports News rullende døgnet rundt var det umulig ikke å få med seg Dart VM... Mye fokus på "One Dart" Manley og hans oppførsel i kvartfinalen, men selv for en som ikke har brydd seg om sporten overhodet før var det imponerende å se på Taylor i finalen. Det er som om noen skulle vinne VM-finalen i fotball 10-0. Utklassing er ikke et engang dekkende...
Vindaloo
05.01.06 02:18
Hehe, du fikk med deg oppstyret du også ? De beskyldte hverandre for å prate når en sto og kastet, noe som er totalt uakseptabelt. Hans motstander da: Adrian Lewis er vanligvis en vældig sympatisk fyr, og jeg tror neppe at det var han som var problemet.
Peter Manley laget også noe styr i 8. delsfinalen mot Dennis Smith, da kom han 4-5 min. for sent ut igjen fra pause. Det virker som han bruker alle triks for å få motstanderne ut av mental bakanse, men av en eller annen merkelig grunn, så gjør han dette aldri mot Phil Taylor ?
Kansje respekten er altfor stor ?
MrFreeze81
05.01.06 09:22
Vindaloo skrev:
Phil Taylor er Verdensmester 13 ganger i single, i en sport med over 6 million aktive, det mener jeg er imponerende, og enestående !
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Å bli verdensmester 13 ganger er jeg enig i er imponerende og enestående. Men tallet 6 millioner aktive, sier meg veldig lite. Dart er en sport som krever utrolig lite for å kunne utøve, og dermed kan veldig mange bli aktive. Sammenlign gjerne tallet med aktive i en annen sport. Jeg vet f.eks. at i Norge er det godt over 100 000 aktive golfspillere.
Uten at jeg vet så mye om det, men det virker som om det er verdensmesterskap i dart hvert år? I Andre store idretter er det som regel ikke verdensmesterskap så ofte, og i mange idretter er det ikke noe verdensmesterskap i det hele tatt.
Og så vet jeg veldig lite om hvordan et verdensmesterskap foregår. Kvalifisering? Er det deltakere fra hele verden som er med? Virker jo som å være et storbritanniaverdensmesterskap.
Til sammenligning kaller det laget som vinner Super Bowl i amerikansk fotball seg verdensmester :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Og han trener flere timer enn en proff fotballspiller, og dartsporten er minst like krevende som, f.eks curling, snooker, billiard, golf, sjakk, skyting, poker, bueskyting og brigde !
Du har tidligere skrevet at han trener 8 timer daglig. Da spurte jeg; hva han trener iløpet av de 8 timene. Og om du hadde noe dokumentasjon på dette. MEN fikk ikke noe svar. Så vi prøver igjen. Og å sammenligne fotball og dart blir litt feil.

Slik jeg ser det kan dart i bestefall sammenlignes med skyting og bueskyting. Da ser jeg bort fra poker, bridge og sjakk. Både golf, snooker, curling og delvis billiard krever et mye større register av ferdigheter for å kunne bli god. Mens du i dart gjør samme bevegelsen innenfor de samme rammene hele tiden, er det i de andre sportene mange faktorer som må tas med i beregningen før du kan/skal prestere.
Nivået i toppen blandt dem 10 000 beste i verden er enormt stort !
Jaha. Dette blir bare en setning for meg.
Vindaloo
06.01.06 01:13
Verdensmester hvert år ja, og i mange sporter kan man bli mange ganger verdensmester hvert år, og annet hvert år. Som f.eks løping, skøyte, langrenn, hopp, kombinert, skiskyting, alpint osv. osv. I dart får du nemlig max bare en mulighet hvert år, og sjansen for å kvalifisere seg blandt de 64 siste er minimal !

Du etterlyser treningsmetodene til Phil Taylor: Den kjenner jeg ikke så mye til, bortsett fra at noen timer i uka er styrketrnig, og mesteparten er mengdetrening, teknikktrening, og presisjonstrening innen dart !

TheYId
06.01.06 15:20
MrFreeze81 skrev:

Både golf, snooker, curling og delvis billiard krever et mye større register av ferdigheter for å kunne bli god. Mens du i dart gjør samme bevegelsen innenfor de samme rammene hele tiden, er det i de andre sportene mange faktorer som må tas med i beregningen før du kan/skal prestere.

---

Har spilt til dels aktivt både biljard og dart og må si at det er en god del lettere å kunne hevde seg i darts enn biljard med omtrent samme mengde trening. Vil påstå at det krever mer for å nå toppen i biljard enn i darts, golf, curling og til og med snooker .
Vindaloo
06.01.06 16:49
Har spilt til dels aktivt både biljard og dart og må si at det er en god del lettere å kunne hevde seg i darts enn biljard med omtrent samme mengde trening. Vil påstå at det krever mer for å nå toppen i biljard enn i darts, golf, curling og til og med snooker .
----------

Haha, i Norge ja, og mest sannsynlig på pub eller klubbnivå tenker jeg !
Norge er ikke en C-nasjon engang !
:-D

Jeg kan si en ting: og det er at du ikke hadde vunnet et eneste leg av 1000, om du hadde spilt disse mot Phil Taylor !
TheYId
06.01.06 17:19
Vindaloo skrev:

Haha, i Norge ja, og mest sannsynlig på pub eller klubbnivå tenker jeg !
Norge er ikke en C-nasjon engang !
:-D

Jeg kan si en ting: og det er at du ikke hadde vunnet et eneste leg av 1000, om du hadde spilt disse mot Phil Taylor !

----------

Hva vet du om det da?? Har vel tatt flere leg fra spillere før som har spilt seg ut på 9 piler i 501 og som har vært i norgestoppen...... Skulle vel altid gitt godeste Phil kamp i ett par av de 1000 legene.. Om ikke annet for at han sikkert hadde blitt lei etter enn 8-900 leg...

Uansett så var poenget at det er lettere å bli god i darts enn biljard..... Ikke om jeg skulle ta leg fra Phil Taylor...
Vindaloo
06.01.06 19:00
Hva vet du om det da?? Har vel tatt flere leg fra spillere før som har spilt seg ut på 9 piler i 501 og som har vært i norgestoppen..
----------

Da lyger du !!
For det er ingen nordmann noensinne som har satt 9-piler.
Robert Wagner som bor i Sandefjord er den eneste her, NC for 2-3 år siden, men han er fra Østerike !
Og det er den eneste 9-pileren som er satt i Norge, ved siden av Martin Adams fra England, som satt sin for endel år siden i Norway open for ca. 10 år siden.
TheYId
06.01.06 19:20
Vindaloo skrev:

Hva vet du om det da?? Har vel tatt flere leg fra spillere før som har spilt seg ut på 9 piler i 501 og som har vært i norgestoppen..
----------

Da lyger du !!
For det er ingen nordmann noensinne som har satt 9-piler.
Robert Wagner som bor i Sandefjord er den eneste her, NC for 2-3 år siden, men han er fra Østerike !
Og det er den eneste 9-pileren som er satt i Norge, ved siden av Martin Adams fra England, som satt sin for endel år siden i Norway open for ca. 10 år siden.

--------------------

Lyger ikke og er klar over det du skriver er riktig. Skulle kanskje nevnt at disse to som har spilt seg ut på 9 piler har gjort det på trening/uoffiselle turneringer. Min feil.. Men har flere ganger tatt leg fra for eksempel Stein Trondsen fra DK-135 som er en stødig herremann i darts...
Vindaloo
06.01.06 19:28
Stein Trondsen er en dyktig veteranspiller ja, men er ikke i nærheten av middels gode spillere fra Nederland, England, Finland, Swerige, Wales, Irland, Scotland, Australia osv.
De to eneste her som ha vært i nærheten av å hevde seg er Thor Helmer Johansen og østerikeren Robert Wagner, men det er ufattelig langt opp fra disse to til Phil Taylor, Raymond van Barneveld, Andy Fordham, Peter Manley, Colin Loyd, og resten av bunsjen !
TheYId
06.01.06 19:38
Vindaloo skrev:
Stein Trondsen er en dyktig veteranspiller ja, men er ikke i nærheten av middels gode spillere fra Nederland, England, Finland, Swerige, Wales, Irland, Scotland, Australia osv.
De to eneste her som ha vært i nærheten av å hevde seg er Thor Helmer Johansen og østerikeren Robert Wagner, men det er ufattelig langt opp fra disse to til Phil Taylor, Raymond van Barneveld, Andy Fordham, Peter Manley, Colin Loyd, og resten av bunsjen !

---

Har vel ikke påstått noe annet heller da? Hmmmmm.. fikk litt lyst til å tørke av støvet av skiven og pilene og begynne å trene litt igjen...
MrFreeze81
06.01.06 21:38
TheYld skrev:
Jeg skjønner jo din argumentasjon i biljard kontra darts. Og er nok enig i den. Men så stopper det jo helt opp. Hva tilsier at biljard krever mer enn golf, curling og snooker. Nå vet ikke jeg om du har prøvd golf og curling (regner med du har prøvd snooker).
Jeg har prøvd alle utenom curling, og vil da ganske enkelt plassere biljard hakket over darts, så curling(?), så snooker, og golf øverst.
Nå skal det jo legges til at vi er forskjellige, og mestrer ulike ting forskjellig. Men med tanke på omfanget av ferdigheter du skal beherske i f.eks. golf, er mye mye større enn i biljard. Og i golf er det mange flere faktorer som man må/skal ta hensyn til.

Argumentasjonen min for at snooker krever mer enn biljard (da tenker jeg både på å mestre generelt, samt å hevde seg), er bl.a. størrelsen på bordet, hullene og kulene. Alle disse faktorene gjør at man har en mye mindre feilmargin å gå på. Og krever større presisjon.

Det eneste som jeg mener kan tale for at det er vanskeligere å hevde seg i darts og biljard, er at disse sportene er "enkle" å mestre, slik at det er så mange som driver med disse. Et argument jeg ikke har noe grunnlag for å komme med :P
TheYId
06.01.06 22:21
Har aldri spilt golf eller curling (sett mye av det på tv), så har ikke egentlig så mye å basere min sammenlikning på, bortsett fra at jeg vet hva som kreves i biljard da. Biljard er ikke enkelt å mestre og det eneste det har til felles med darts er at det kreves en stabil ståstilling, godt sikte og en god armpendel.. Noe som ikke darts ikke krever, men som biljard krever er spilleforståelse, taktikk & strategi, forskjellig styrke på slagene, fe (skru) for å ikke bare kontrollere hvita, men også ballen man slår på...

I biljard/snooker er de beste de beste, man får sjelden sånne overraskelser som i golf der en helt tilnærmet ukjent person kan vinne en turnering og jeg mener at det ser ut som om det er lettere å nå toppen i golf enn biljard. Curling orker jeg ikke å sammenlikne med, på grunn av alt for dårlig grunnlag.

Når det gjelder Snooker kontra biljard så strides de lærde (Snooker hører forsåvidt inn under biljard). Man kan si at det er vanskeligere å spille snooker enn biljard på grunn av som du nevner størrelsen på bordet, hullene og kulene, MEN.....hvis vi snur litt på flisa, så er det nok lettere å styre hvita på et snookerbord på grunn av at man har mye areal å boltre seg på (trenger ikke å være så nøyaktig som foreks. i 9-ball), videre så er kulene en del mindre og det er lettere å få fe/skru på den hvite ballen enn i Poolbiljard. Videre så har man mange flere muligheter for leg i snooker enn i Pool, spesielt 9-ball der man kun har en og en kule man kan lage seg leg på. I Snooker kan man før man senker den røde velge mellom 6 andre kuler å lage seg legg på og om man bommer på legget til for eksempel den blåe, så er det ikke så farlig hvis man kan ta den brune og man trenger jo heller ikke engang å melde hvilket hull man skal ha den brune kulen i.... Mens bommer man på legget i 9-ball er man skikkelig ute å kjøre...... Huff ble langt dette...

Jeg tror svaret på hva som er vanskeligst av Pool og Snooker kan bli noe besvart nå når Ronnie The Rocket O'Sullivan skal spille Pool i USA om en måneds tid. Jeg tror at man kan være ening om at The Rocket nok er den beste Snookerspilleren gjennom tidene, men jeg bli veldig overrasket hvis han klarer å komme til noen finaler i nærmeste fremtid i Poolturneringer... Forsåvidt hadde jeg blitt like overrasket om en Poolspiller hadde gjort det bra i Snookerturneringer....Vanskelig detta..

Ble litt rotete, men håper jeg fikk fram mine synspunkter da.. :-)

Mvh TheYid
Vindaloo
07.01.06 01:33
Det eneste som jeg mener kan tale for at det er vanskeligere å hevde seg i darts og biljard, er at disse sportene er "enkle" å mestre, slik at det er så mange som driver med disse. Et argument jeg ikke har noe grunnlag for å komme med :P
-------------

Tror du at det er enkelt å stå å kaste 180, 140 og 100 i timesvis, samt å gå ut på dobbel ved 1. og andre pilen i et VM, slik som bla.a Taylor, Barneveld, og Part gjør, da tror jeg at du ikke vet hvilke prestasjoner dette er !
Vindaloo
07.01.06 01:38
Jeg tror at man kan være ening om at The Rocket nok er den beste Snookerspilleren gjennom tidene,
--

Hva med Stephen Hendry da ? (vet ikke om navnet er riktig skrevet?)
Jeg trodde at det var Hendry som var tidenes beste ?

Steve Davies har vel, så vidt jeg vet vunnet VM både i snooker, billiard og trick-shoot, og det er en bra prestasjon !
TheYId
07.01.06 02:46
Vindaloo skrev:

Hva med Stephen Hendry da ? (vet ikke om navnet er riktig skrevet?)
Jeg trodde at det var Hendry som var tidenes beste ?

Steve Davies har vel, så vidt jeg vet vunnet VM både i snooker, billiard og trick-shoot, og det er en bra prestasjon !

----

Steve Davis var jo stor på 80tallet, mens Stephen Hendry overtok på slutten av 80tallet og dominerte mye av 90tallet. Det er riktig at Stephen Hendry har flest titler, VM, rekorder osv, men sporten er som alle andre sporter under utvikling og det er vel generell enighet om The Rocket er den beste snookerspilleren verden har sett, selv om han ennå ikke har like mange titler/rekorder som Hendry.. Mye av grunnen til dette er at sporten er blitt mer offensiv (man prøver på flere "umulige" slag i dag og klarer disse slagene enn man gjorde før i tiden) og også at The Rocket er tvehendt og spiller dermed like bra med begge hendene, noe som er en kjempefordel på et Snookerbord....

Kan ikke huske at Steve Davis har vunnet noe PoolVM, men vet at han har vært med på å vinne Mosconi Cup som er en lagturnering der Europa møter USA...

Skal man rangere etter titler og rekorder så kommer vel Hendry først, Davis nr. 2 og The Rocket sist, men skal man rangere etter hvem som er i stand til å ta de høyeste breakene og gjøre dette flest ganger etter hverandre, så troner nok The Rocket først, så hendry og til sist Davis...(Tok dette på husken, så det er ikke helt sikkert at dette stemmer, men tror det). All respekt for Davis og Hendry (som er forbildet mitt i snooker), men det er en ny tidsalder nå.

Mvh TheYid

MrFreeze81
07.01.06 12:00
TheYld skrev:
I biljard/snooker er de beste de beste, man får sjelden sånne overraskelser som i golf der en helt tilnærmet ukjent person kan vinne en turnering og jeg mener at det ser ut som om det er lettere å nå toppen i golf enn biljard.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Personlig tror jeg ikke det er noe mer overraskelser i golf enn i biljard/snooker. Men at forskjellen på de som er nest best og best er kanskje ikke så stor, slik at har en spiller som ikke har vunnet noe, dagen(e) i en enkelt turnering, og flere av de beste svikter, kan han vinne hele turneringen, og det blir da sett på som en stor overraskelse. Men det er svært sjelden det er noen ukjente (innenfor golfmiljøet) går bort og vinner en stor turnering. De beste er de beste også i golf :)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MEN.....hvis vi snur litt på flisa, så er det nok lettere å styre hvita på et snookerbord på grunn av at man har mye areal å boltre seg på (trenger ikke å være så nøyaktig som foreks. i 9-ball), videre så er kulene en del mindre og det er lettere å få fe/skru på den hvite ballen enn i Poolbiljard. Videre så har man mange flere muligheter for leg i snooker enn i Pool, spesielt 9-ball der man kun har en og en kule man kan lage seg leg på. I Snooker kan man før man senker den røde velge mellom 6 andre kuler å lage seg legg på og om man bommer på legget til for eksempel den blåe, så er det ikke så farlig hvis man kan ta den brune og man trenger jo heller ikke engang å melde hvilket hull man skal ha den brune kulen i.... Mens bommer man på legget i 9-ball er man skikkelig ute å kjøre...... Huff ble langt dette...
Min personlige erfaring er det motsatte. Arealet blir heller en ulempe enn en fordel. Både med tanke på slagstilling og leg til neste kule. Og viktigheten av å plassere hvita nøyaktig der du vil ha den, ser jeg på som mye større enn i pool. (9-ball var ikke med i diskusjonen fra begynnelsen av...fordi om det også er biljard, slik at jeg tar ikke det med i betraktningen) I biljard kan du "redde deg inn" mye lettere hvis du har et noe dårlig leg, ved hjelp av skru og nære vant (mindre bord).
Men skjønner helt klart argumentet med å ha flere kuler å slå på. Men også her er størrelsen på bordet i snooker en klar ulempe. Å skal slå på en brun etter at man har kommet for langt opp på bordet og misset legget på blå, kan i de fleste tilfeller komplisere det hele. For du skal tross alt opp hele bordet igjen til de røde kulene.
At du ikke trenger å melde hull i snooker har egentlig bortimot ingen betydning. Sjansen for at kulen går ned i et annet hul enn det du siktet på er så minimal (til forskjell fra biljard). Men rart at den hvite har en sånn tiltrekkningskraft til hullene ;)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg