Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blod-doping, EPO etc. Hva er det ?

NYTT TEMA
Pozzovivo
PozzovivoInnlegg: 420
24.07.07 18:39
Ja, kan noen forklare meg hvordan blod doping fungerer ? Hva styrker dette ? etc.

Beklager for enda en tråd om doping på dette forumet, men har aldri helt forstått hvordan dette fungerer og forbedrer.

mvh

Reina
ReinaInnlegg: 42023
24.07.07 18:42
Er vel slik at man får et større oksygenopptak, uten at jeg er noen ekspert på området
Elerion
ElerionInnlegg: 674
Arrester meg hvis jeg tar feil, men:
Man øker antall røde blodlegemer, som fører til at blodet kan lede mer oksygen til musklene.
eiriksnaes
eiriksnaesInnlegg: 8236
http://no.wikipedia.org/wiki/Bloddoping
Tenno
TennoInnlegg: 5786
Det øker hemoglobin nivået i blodet, som transporterer oksygen til musklene... altså du kan sykle fortere uten å få syre.
Pozzovivo
PozzovivoInnlegg: 420
24.07.07 18:43
Oki

takk for linken.
Johninho
JohninhoInnlegg: 17205
24.07.07 18:44
EPO er en forkortelse for Erytropoietin og brukes for å øke kroppens egenproduksjon av røde blodlegemer. Brukes vanligvis til å behandle folk som har blodmangel.
bokorm
bokormInnlegg: 8149
24.07.07 18:47
Poenget er enkelt sagt å øke hemoglobinnivået i kroppen, noe som gjør at blodet kan frakte mer oksygen, noe som igjen gjør at man blir mer utholdende.

Ved tradisjonell bloddoping tapper man utøverens eget blod og oppbevarer det.
Etter en tid, når kroppen har produsert nytt blod til erstatning for det gamle, injiseres det så tilbake igjen.

En vri på dette er å injisere andres blod, men det er det nok stort sett slutt med nå p.g.a. faren for sykdom, men det er bl.a. kjent at USA's sykkellag gjorde det under OL i 1984. Nelson Vails, sølvvinneren i sprint, var blant de få som nektet.

EPO er oprinnelig medisin mot visse sykdommer, og øker hemoglobinnivået.
Det skjer imidlertid mer effektivt enn ved tradisjonell bloddoping.
Man får m.a.o. en enda større fordel.

NB: Dette er skrevet av en lekmann på området, nemlig meg.
Evt. medisinere eller andre eksperter på området må gjerne rette det som ikke måtte stemme.

mvh bokorm
LincolnBurrows
LincolnBurrowsInnlegg: 2240
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg