Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

kompakt eller standard krank?

NYTT TEMA
speedplay
speedplayInnlegg: 16
28.10.09 20:47

Høsten/vinteren er vel tiden for å kjøpe ny sykkel. Sykkelkonkurransene er over og det er tid for å se på nytt utstyr?????

Jeg har inntil nå kun syklet på offroad, men har forstått at asfalt er tingen. Sykkelmerker er det rikelig av og "alle" merker duger nok.

Krank for racer er vel stort sett 53/39 eller 50/34 det som står på ferdigsyklene i dag. Når det gjelder kassetten er det større variasjon alt fra 11-23 til 12-27(og sikkert andre.) Er det noen som kan fortelle meg  hva som er lettest 39 - 27 eller 34 - 23 og finst det noen formel en kan sette de inn i for å finne et forhåndstall?

 

Christi
ChristiInnlegg: 1338
28.10.09 21:00

Bare deler det med hverandre.

39/27= 1.444
34/23= 1,478

39-27 er lettest, men forskjellen er svært liten.

(Innlegget ble redigert 28.10.09 21:01)

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
29.10.09 19:46

Prøv:
http://www.analyticcycling.com/

Klikk på "Gears, Speed, Cadence" og videre inn på "Cadence, Speed".

Da kan du leke deg med utvekslinger. Men hvis du er nybegynner ville jeg soleklart valgt kompaktkrank (men ikke 23 som letteste på frikransen), med mindre du bare skal sykle i Danmark eller Flanderen. Det er omtent bare i ritt for aktive når det går langt i utforbakke at man virkelig trenger 53/25 (evt 23).

PS. Hvis du sykler på racer er standard hjulstørrelse (diameter) 28'' = 0,711 m.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 10121
29.10.09 21:14
hotkeg: Det er omtent bare i ritt for aktive når det går langt i utforbakke at man virkelig trenger 53/25 (evt 23).

Her skulle det kanskje stått 53/11 med tanke på behov for større utveksling i utforbakker?

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
30.10.09 21:19
WillyVoet: Her skulle det kanskje stått 53/11 med tanke på behov for større utveksling i utforbakker?

Ja, 53/11 var det jeg tenkte men ikke greide skrive.

Det er vel vanskelig å få mer enn 25 som letteste hvis 11 skal være tyngst. Og motsatt vanskelig å få 11 som tyngste hvis 27 (eller 29) skal være letteste.

speedplay
speedplayInnlegg: 16
31.10.09 18:41

Har sett at DuraAce har en 11-28 kassett. Det vil kanskje bli litt langt mellom utvekslingene og mye giring, men ellers gir det et stort spekter.  53/39 med en slik kasset gir vel ellers et stort spekter. Har tenkt på 53/39 og 11-26 fremfor 50/34 - 12-27 slik at de store sluggerene(Les sjefen min) ikke sykler fra meg på flatene.

bbonga
bbongaInnlegg: 3978
03.11.09 20:09

Tettest mulige gir er mitt råd. Da jeg sykla aktivt for mange år siden var mitt letteste gir 42/19, og den tyngste var 53/13. Det var den gangen det var 6 klinger bak. Noen ganger måtte jeg bytte til 42/21 på letteste, men med det kom jeg opp alle bakker jeg prøvde uten problemer. Og det er deilig å kjøre med tette gir. Mer giring, men man stivner ikke så lett. Kassett og klinger koster heller ikke så mye, så det er bare å kjøpe litt forskjellig og dreve om etter løypa.

boltzmann
boltzmannInnlegg: 98
03.11.09 22:53

Eg vil anbefale 50-34 framme og 25-12 eller 23-11 bak. På tempotrening og ritt køyrer du berre på storeskiva, og på rolege turar og lange bakkar har du mogelegheit til eit lett gir. På den måten blir det lite giring framme og du har tett med gir i den farten du ligg mest i. Etter mi meining har 110 mm boltsirkeldiameter også større fleksibilitet enn 130 mm. Du kan ha drev frå 40 til 61 tenner på storeskiva og 33 til 40 på vesleskiva. På den måten er det ingen problem å køyre 53-39 dersom du heller vil det. Ulempen med kompaktkrank er at stilpolitiet kan kome og arrestere deg, men då kan du svare at store gutar køyrer på stor skive (ettersom du ikkje brukar den vesle skiva likevel;).

Walko
WalkoInnlegg: 5130
05.11.09 23:50

Husk at alt for mange kjører med for korte padalarmer. Særlig ved klatring er lange pedalarmer gode å ha. For oss som er "litt" høyere enn fok flest er det uten tvil et must.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg