Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er den beste racersykkel?

NYTT TEMA
Mr_Bertoni
Mr_BertoniInnlegg: 3
21.05.10 14:06

Jeg er på jakt etter en ny racer. Jeg skal sykle styrkeprøven for 2. gang på rad og trenger en ordentlig racer. Problemet er at jeg ikke har veldig god peilig på de forskjellige modellene og utstyr.

Jeg trenger hjelp av dere som har kompetanse og erfaring...

Pris: 20-30 000

Har sett på Cervelo S1. Ble fristet, men har ikke god nok peiling på å skille denne fra andre modeller i samme prisklasse.

Noen tips?

Hva børr jeg eventuelt se obs på?

(Innlegget ble redigert 21.05.10 14:07)

gulesider
gulesiderInnlegg: 1888
21.05.10 15:34

De to beste syklene i den prisklassen er Bianchi 928 og Scott addict R2

peddi_9
peddi_9Innlegg: 106
21.05.10 17:25

Hva med prisklassen 10000-15000.

Tror jeg må gå for en aluminiumsramme.

juve333
juve333Innlegg: 7289
21.05.10 17:36
peddi_9: Hva med prisklassen 10000-15000. Tror jeg må gå for en aluminiumsramme.

Cannondale Caad9?

eplemosten
eplemostenInnlegg: 1747
21.05.10 19:27

Bros Race har jeg vært meget fornøyd med selv, riktig nok 2005-modellen. Se her.

Walko
WalkoInnlegg: 5130
21.05.10 20:28

Denne har samme ramme som philippe Gilbert vannt Gent Wevelgem på nylig, Full Campagnolo Record og Mavic Ksyrium SL hjul. Med andre ord en topp topp sykkel på 6,5 kilo for 27500 DKK. DET er billig...

Eller denne hvis du vil spare på komponenterne, Dura ace er jo brukbart og da :-), og hellere ha høyprofil carbonhjul til 28000 DKK. DET er og billig.

Her får du mye mer for pengene enn med Bianchi og Scott. Tilsvarende fra disse må du over 50.000

(Innlegget ble redigert 21.05.10 20:34)

juve333
juve333Innlegg: 7289
21.05.10 21:07
Walko: philippe Gilbert vannt Gent Wevelgem på nylig

Hm. Noe jeg har gått glipp av?

Walko
WalkoInnlegg: 5130
21.05.10 21:55
juve333: Hm. Noe jeg har gått glipp av?

Sorry... AGR selvsagt...

Mr_Bertoni
Mr_BertoniInnlegg: 3
28.05.10 22:14

Takk!

Begge disse så veldig bra ut.

Har også sett litt videre. Fant en som så bra ut: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31044

Hva med denne?

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
29.05.10 01:02

Vet ikke høyden din, men hadde gått for denne uten å blunke hvis den passer.

http://www.probike.no/sider/produkt.asp?ID=2175&vare=WEB12175

Må du ha større så velger du her:

http://www.probike.no/sider/produkt.asp?ID=2162&vare=WEB12162

(Innlegget ble redigert 29.05.10 01:05)

notlob
notlobInnlegg: 32581
16.06.12 18:30

Har hatt spinningsykkel i snart åtte år (som jeg i hvert fall bruker fire-fem dager i uken) og sykler tre-fire dager i uken i marka, når været ikke er altfor jævlig, men nå er jeg ganske bestemt på at jeg skal kjøpe meg en landeveissykkel, og vurderer seriøst å bestille denne: http://www.bikeshop.no./aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=22556

Noen som kjenner til modellen, og om den evnt. er et noenlunde greit kjøp eller bare rask som man blir plaget med? Pedaler og sko kommer vel i tillegg, men det trenger ikke å være så veldig fancy. Har sett at samme butikk har sko til i underkant av 500 kr. Stemmer det at man må gå én størrelse opp sammenliknet med det man bruker til daglig?

tucan
tucanInnlegg: 16040
16.06.12 18:43
notlob: Har hatt spinningsykkel i snart åtte år (som jeg i hvert fall bruker fire-fem dager i uken) og

Impomerende.. Hadde jeg aldri orket.. har hatt en ergometersykkel.. tror den ble brukt 2 ganger..
Nå har jeg gått over til å sykle på rulle om vinteren.. var mer givende det.. forøvrig er det bra at du kjøper deg racersykkel.. Om den sykkelen er bra eller ikke kan sikkert andre si mer om..

Men sko ville jeg prøvd først.. Og ikke velg de billigste.. Hadde den billigste typen fram til i år.. de nye skoene/pedalene var adskillig bedre.. (kommer selvsagt litt an på budsjettet ditt)

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 10645
16.06.12 18:45
notlob: Har hatt spinningsykkel i snart åtte år (som jeg i hvert fall bruker fire-fem dager i uken) og sykler tre-fire dager i uken i marka, når været ikke er altfor jævlig, men nå er jeg ganske bestemt på at jeg skal kjøpe meg en landeveissykkel, og vurderer seriøst å bestille denne: http://www.bikeshop.no./aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=22556 Noen som kjenner til modellen, og om den evnt. er et noenlunde greit kjøp eller bare rask som man blir plaget med? Pedaler og sko kommer vel i tillegg, men det trenger ikke å være så veldig fancy. Har sett at samme butikk har sko til i underkant av 500 kr. Stemmer det at man må gå én størrelse opp sammenliknet med det man bruker til daglig?

Kjenner ikke til denne sykkelen så kan ikke uttale meg om den, men når det gjelder sko er det litt ulikt fra merke til merke om du må gå opp eller holde størrelsen.

Uansett anbefales det å prøve skoene i en butikk før du evt bestiller på nett for det kan være mange merkverdigheter med føttene dine ift hvilke sko og merker som passer best.

(Innlegget ble redigert 16.06.12 18:46)

notlob
16.06.12 18:55

Takker. Tror jeg vel kanskje da vil gå for rådet deres om å heller kjøpe sko lokalt. Men da er vel heller ikke pedaler å anbefale å få satt på; kan vel fort bli miss-match der?

Ser at det brukes en del Shimano-deler på den, og er ikke det generelt sett ganske ok? 

notlob
16.06.12 18:56
tucan: Nå har jeg gått over til å sykle på rulle om vinteren

Bruker man lang tid på å lære seg balansen på den, og hva koster en god rulle?

tucan
16.06.12 19:19
notlob: Bruker man lang tid på å lære seg balansen på den, og hva koster en god rulle?

Man kan vel kjøpe balanserulle.. Da kan det være en utfordring vil jeg tro.. Men jeg har en tacx fortius..(der festes sykkelen fast, så balansen er heldigvis ikke noe problem) Det er vel den beste modellen til tacx. Betalte vel 6500.. (Var ihvertfall topp-modellen når jeg kjøpte den. Men de har vel kommet med en ny etter de. )

Men en kan vel få greie interaktive ruller til 3-4000.. (Da får man med tilkobling til datamaskin.. )

Jeg har ihvertfall hatt mye nytte av min rulle.. Brukt flittig gjennom hele vinteren..

Man kan nok også få tak i billigere brukt..

her er en som ønsker å selge. (om den er solgt er uvisst.)

Billligste ligger vel rundt 1000.. (Men da blir det mye som spinning, bare at du får bruke din vanlige sykkel. )

tucan
16.06.12 19:28
notlob: Bruker man lang tid på å lære seg balansen på den, og hva koster en god rulle?

denne siden er forøvrig kul for oss med rulle ;-)

http://www.rulletour.no/

notlob
16.06.12 19:30

Mulig jeg har fulgt usannsynlig dårlig med (det har jeg nok), men kan faktisk ikke huske at jeg har bitt meg merke i disse bukke-styrene, sånn som på denne, før jeg nå begynte å lete litt etter sykler. Ser jo ut som man får utrolig godt grep, og litt mer naturlig vinkling på håndleddene.

Har du forresten en sånn computer?

(Innlegget ble redigert 16.06.12 19:31)

WillyVoet
16.06.12 19:31

Du kan godt få satt på pedaler fra bikeshop, prøv look eller shimano og legg ikke mye penger i akkurat pedalene. Look keo classic alternativt Shimano 105/ Ultegra pedalene holder i massevis.

Å få satt på cleatene finnes det god instruksjon på bl.a. youtube.

tucan
16.06.12 19:34
notlob: Har du forresten en sånn computer?

sykkelcomputer? det er ett must.. de kan du vel få fra 100-lappen til flere tusen.

lbruse
lbruseInnlegg: 1585
17.06.12 22:58

Er rein amatør på sykkel ,men liker sporten og det blir jo nokre mil i sesongen .Kjøpte meg ei brukt balanserulle med støttevinkler til framhjulet . Desse har eg aldri brukt.

Har festa to breie båndslynger oppe i takbjelken som eg har justert til å tre armene inn i slik at dei ikkje strammer når eg sit i vanlig stilling. Kjem eg i ubalanse ut til sidene eller vil stoppe så er det berre å knekke ned litt i albuen så henger eg på stroppene !

Dette fungerer perfekt ! (vurderer patent ! :))

tucan
17.06.12 23:00
lbruse: Dette fungerer perfekt ! (vurderer patent ! :))

haha.. litt av en ordning. skulle likt å sett ;-)

stix10
stix10Innlegg: 1562
19.06.12 00:20
notlob: Noen som kjenner til modellen, og om den evnt. er et noenlunde greit kjøp eller bare rask som man blir plaget med

Det er det dårligste shimanogiret i klassen, mye bedre å gå opp minst ett hakk til Tiagra evnt 105.

Bikeshop har veldig bra priser, men dersom du bor i Oslo, anbefaler jeg deg å dra til Thorshov Sport Sykkel. Der matcher de nesten alle tilbud, og gir god service.

Men det viktigste er at du går opp ett hakk på giret, absolutt verdt å investere 1 tusenlapp ekstra, for bedre gir!

sondre495
sondre495Innlegg: 2
23.06.12 15:24

visst du kjøper sykkel på Internett, må du nok belage deg på å sette den sammen selv! 

anbefaler å kjøpe hos en lokal butikk, ikke bare får du stilt den inn etter dine lengder, men du slipper å sende sykkelen rundt halve kloden visst det skulle skje noe som går på garanti.

EuroprisSykkel
EuroprisSykkelInnlegg: 112
24.06.12 10:32

Om litt over en uke blir landeveisykkelen min fra europris byttet ut med Cannondale Caad8 med Tiagra, er det et greit kjøp for en som sykler 5-10 mil i uka? Merker en amatør som meg forskjell på Tiagra og 105 f.eks? Jeg gleder meg!

(Innlegget ble redigert 24.06.12 10:32)

WillyVoet
24.06.12 10:54

Greit kjøp selvsagt og rimelig passende for formålet vil jeg tro.

Man merker noe forskjell på Tiagra og 105 og det går først og fremst på presisjon, konstruksjon og rene prestasjoner i giringen. Speiselt over tid vil et godt vedlikehold resultere i gode prestasjoner som ikke alltid henger med like lenge på Tiagra.

En artig sak er at enkelte Profflag kjører 105 kassett for at team-syklene skal kunne nå minimumsvekta på 6,8kg. Hvis de bruker topp-komponentene over hele linja så ligger syklene fort på 6,5kg uten lodd.

(Innlegget ble redigert 24.06.12 10:58)

notlob
17.11.12 20:27

Har glemt å legge ut hva det til slutt ble, men uansett: Denne. Forskjellen er at jeg har hvite bremse- og gir-vaiere. Dere kjennere ser jo at det både er Tiagra og at girvaierne ikke er lagt inn under tapen, men uansett. Leste forresten en engelsk nett-test at det egentlig ikke er veldig stor forskjell på Tiagra og Shimano 105, som vel ville værte neste steg opp på girsystemet.

Jeg er nå uansett strålende fornøyd med min førstegangssykkel.

tucan
17.11.12 21:23
notlob: Har glemt å legge ut hva det til slutt ble, men uansett: Denne. Forskjellen er at jeg har hvite bremse- og gir-vaiere.

grattis med ny sykkel :-)

Da stiller du vel på Bergen-Voss til neste år ;-)

notlob
17.11.12 21:35
tucan: grattis med ny sykkel :-)
Da stiller du vel på Bergen-Voss til neste år ;-)

Takker!

Ja, den må vi prøve å få lagt inn :) Er vel ikke så altfor mange mil opp til Voss, men måtte se litt på kartet/veiruten, og er det E16 via Vaksdal og Dale? Er det ikke mange og lange tunneler etter Vaksdal? Voss ligger vel ikke sånn sett så veldig høut over havet, men det er vel en/noen kraftige stigninger før det går litt mer nedover mot Voss ... ?

tucan
17.11.12 21:36
notlob: Ja, den må vi prøve å få lagt inn :) Er vel ikke så altfor mange mil opp til Voss, men måtte se litt på kartet/veiruten, og er det E16 via Vaksdal og Dale? Er det ikke mange og lange tunneler etter Vaksdal? Voss ligger vel ikke sånn sett så veldig høut over havet, men det er vel en/noen kraftige stigninger før det går litt mer nedover mot Voss ... ?

Voss ligger på 50m..

Distansen er vel ca 165km.. Er nok ikke E16.. er rv7 over kvamskogen og Norheimsund.

Deltok for første gang i år.. gikk over all forventning..

Kjøpte meg og ny sykkel i vinter.. Så til neste år går det nok "myyye" fortere ;-)

(Innlegget ble redigert 17.11.12 21:38)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg