Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sykkel - Småsnakk

NYTT TEMA
soorum95
soorum95Innlegg: 243
30.05.11 22:13

Så ingen annen tråd her på denne delen av forumet som denne. En tråd hvor man kan komme med små spørsmål om sykling generelt og alt rundt det. Så vi ikke får så mange tråder med 2-3 post's

Mitt spørsål til dere her på forumet som virker å ha mye peiling på arbeidet til NTNU (Hoff og Helgerud) og trening/kosthold er: Tror dere en syklist kunne dratt fordel av en lav-karbo diett i rolig perioder med mengdetrening. Sånn som november-januar/februar? Perioder som Valverde for eksempel hadde med nesten bare sone 1.

(Innlegget ble redigert 30.05.11 22:14)

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 6879
30.05.11 23:25

Tja, er målet å gå ned i vekt ? Lavere blodsukker ? Må innrømmer jeg ikke har noe personlig erfaring med lav-karbo. Trener mye og spiser mye karbohydrater (for mye sukker, men det er en annen sak). I mengdetreningsperioder og utenfor konkurranser så vil nok lav-karbo funke for de fleste. Om det er optimalt vet jeg ikke. Valverde får vel i seg mer kalorier en han bruker så er vel ikke strengt tatt så viktig for de gutta. Det viktigeste er mest mulig langtidsvirkende karbohydrater og minst mulig sukker.

Walko
WalkoInnlegg: 5130
31.05.11 09:09

Hvis du trener kardio ville jeg definitivt ikke helt utelatt karbohydrater helt. Selv i sone 1 er karbohydrater en stor næringskilde.

Denne ekstremt strikte antikarbo-trend vi er inne i er noe dritt. Det gjør kostholdet vanskelig og dyrt. Hvis en trener kondisjon er ikke karbohydrater farlig - tvert i mot et must.

Det er helt utrolig hvor komplisert folk skal gjøre slanking/mosjon. Det finns 3 enkle råd som jeg aldri har hørt om slår feil:

1. Tren... Helst både styrke og kondisjon. Og ja - trening skal av og til være jævlig tungt. Du trenger bare se på gjengen med feitinger på ellipsemaskin uten svette på pannen for å se at det kreves litt intensitet i treningen.

2. Spis variert og unngå ferdigmat. Glem alt om glykemisk index, lavkarbo og fandens oldemor. Det er forvirrende og dyrt og bare nødvendig hvis du ikke klarer å gjennomføre punkt 1.

3. Ha tålmodighet. Dette har nesten ingen, men alle successfulle har det.

soorum95
31.05.11 09:43
Walko: gjennomføre punkt 1

Nå går jeg videre fra mitt første spørsmål og gjør det mer spesifikt:

Det å gjennom føre punkt 1 er ikke problemet mitt, ligger allerede rundt 15 timer trening/sykling i uka. Men lurte om lav-karbo kunne for eks. hjelpe for å gå ned i vekt(for å komme nærmere bedre racing-vekt). Og når man trenger karbohydrater for hard trening, hvis det var smart og ha et slikt kosthold i mengde perioder. Som jeg for eks. har i sommer i noen uker hvor jeg skal ligge på 20+ timer i uka, uten noen intervall økter. Eller vil det for en gutt på 15 være nødvendig med karbohydrater?

Og noe helt annet:P. Har vært passiv bruker en stund nå. Og leser nå også litt av trådene fra tdf i fjor. Er det egetlig vits å logge på her i juli? Ser jo at folk trekker inn fotball-regler og lignende. Virker som de ikke vet at syklistene ikke bare trener for tre uker midt på sommeren i Frankriket.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
31.05.11 09:57

Mange blir forferdelig slappe på lavkarbodietter i kombinasjon med trening eller aktivitet over et noenlunde normalnivå. Jeg er fristet til å si lavkarbo er noe makkverk funnet på for kontorrotter.

Det har vært mye rart om dietter i sykkelsporten, husker et lag som prøvde seg på vegetardiett, tror ikke noen av de rytterne var 100% tro under det forsøket og ingen fulgte det opp etterpå. Etter sigende kjører Saxo nå glutenfri diett så får vi se om det fortsetter.

Ad trening: For å gå ned de siste kg på vei mot toppformen, hvorfor ikke bruke ritt o.l. som trening?

(Innlegget ble redigert 31.05.11 10:01)

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
31.05.11 12:50
soorum95: Tror dere en syklist kunne dratt fordel av en lav-karbo diett i rolig perioder med mengdetrening. Sånn som november-januar/februar?

Det korte svaret er nei. Karbohydrater er en syklist sin venn.

Det kompliserte svaret forutsetter at syklisten ønsker å redusere vekten sin. Da blir det som alltid en spørsmål om matte: energi inn/ut. Men en kalori er ikke en kalori. Det er annerledes om man spiser 1000 kalorier fett og 1000 kalorier sukker. Så som en effektiv slankestrategi, er antakelig lavkarbo OK - utenom sesong.

Gregor28
Gregor28Innlegg: 2678
31.05.11 13:08

Vil også tilføre at når du er 15 år er det farlig å begi seg ut på slike "eksperimenter", du vokser mest sannsynlig en del nå fremover, og da er det viktig for kroppen å få i seg karbohydrater.

Det beste jeg kan komme med (driver selv med utholdenhetsidrett på høyt nasjonalt nivå) er litt av alt, så lenge man trener en del og varierer kostholdet kan man også spise en sjokolade og drikke litt brus uten at det ødelegger.

Draq
DraqInnlegg: 1101
31.05.11 21:29
soorum95: Og noe helt annet:P. Har vært passiv bruker en stund nå. Og leser nå også litt av trådene fra tdf i fjor. Er det egetlig vits å logge på her i juli? Ser jo at folk trekker inn fotball-regler og lignende. Virker som de ikke vet at syklistene ikke bare trener for tre uker midt på sommeren i Frankriket.

Ja vits og vits, men sålenge du holder deg unna etappetrådene som VG linker direkte til er det fortsatt gull å finne

sikko_007
sikko_007Innlegg: 314
31.05.11 22:56

Siden dette er ei side får alt mulig av sykkel snakk

Noen i (vest) Agder fylkene som kjenner til lange/bratte motbakker til intervall trening og generel bakke trening ?

(Innlegget ble redigert 31.05.11 22:57)

Walko
01.06.11 18:22

Hallo folkens,

Vurderer å investere 32000 laken i en Cannondale super six hi mod med sram red og ksyrium elite.

Spørsmålet mitt er: Bør jeg ha betenkeligheter med en så lett ramme når jeg er en rørslig kar på 100 kilo og med veldig lite fett å miste.

Bør jeg heller gå for Caad 10 med samme utstyr til 25.000? Litt i tvil.

(Innlegget ble redigert 01.06.11 18:23)

Maltiv
MaltivInnlegg: 2887
01.06.11 18:43
Walko: allo folkens, Vurderer å investere 32000 laken i en Cannondale super six hi mod med sram red og ksyrium elite. Spørsmålet mitt er: Bør jeg ha betenkeligheter med en så lett ramme når jeg er en rørslig kar på 100 kilo og med veldig lite fett å miste. Bør jeg heller gå for Caad 10 med samme utstyr til 25.000? Litt i tvil.

Har faktisk nøyaktig den sykkelen selv med samme hjul og girsett. Jeg fikk den riktignok for kun 26000 på sykkelsenteret i Bergen (de har noen helt ville tilbud innimellom). Rammen er ekstremt stiv, men kan ikke tenke meg det blir noe problem (er 70kg selv så skal ikke påstå jeg har peiling). Et fantastisk kjøp.

a-g-b
a-g-bInnlegg: 808
01.06.11 22:23
Walko: Vurderer å investere 32000 laken i en Cannondale super six hi mod med sram red og ksyrium elite.

Blir det tur til Legoland for barna i år da(tv relame)?Hi hi.

Hilsen 12,39,2

Walko
01.06.11 22:36

Oppdaget det selv ja... 32 laken holder selvom det er en fin sykkel.

Mikkelen
MikkelenInnlegg: 1169
01.06.11 22:48
Walko: Hallo folkens, Vurderer å investere 32000 laken i en Cannondale super six hi mod med sram red og ksyrium elite. Spørsmålet mitt er: Bør jeg ha betenkeligheter med en så lett ramme når jeg er en rørslig kar på 100 kilo og med veldig lite fett å miste. Bør jeg heller gå for Caad 10 med samme utstyr til 25.000? Litt i tvil.

100 kg? Kommer du deg langt nok ned i en relativt aggressivt vinklet super-six? Hvor lang og hvor gammel er du?

Ramma skal tåle 130 kg, og det er livstidsgaranti på den, men jeg kjenner til at den har utviklet sprekker på langt lettere ryttere. Dog uten stygge ulykker. En av de sykler i 4:25-gruppa på Bergen-Voss til helgen.   Ellers kan jeg ikke fullrose SRAM Red, og Ksyrium Elite er jo ikke veldig feil for å si det sånn. 

Hvis du har det komfortabelt på den så syns jeg ikke du skal nøle. Greit nok, det koster noe her og nå, men når du over tid ser kvaliteten og lærer deg å verdsette alt tankearbeidet som ligger bak, finishen, den skjulte kabelføringen, den er bare dritlekker og du tar den ut på tur med stor glede hver eneste gang, så glemmer du prisen. 

CAAD10 har mere vibrasjoner, særlig litt høyfrekvente og litt slitsomme på grov asfalt, og i møte med en high-end carbonramme som Super-Six faller den litt gjennom. 

Selv endte jeg opp på en Synapse Hi-Mod med SRAM Red, og jeg har ikke angret et eneste sekund. Skikkelig langtursmaskin, og den får sin ilddåp i ritt på lørdag. Gjett om jeg gleder meg!!

Walko
01.06.11 23:03
Mikkelen: 100 kg? Kommer du deg langt nok ned i en relativt aggressivt vinklet super-six? Hvor lang og hvor gammel er du?

Jeg er 2 meter blankt og 32 år. Har peilet meg inn på 63-størrelsen. På butikken jeg var mente de at den var lang nok i overrøret til at jeg ikke sitter for mye oppå sykkelen. De fremhevet at overrøret på Cannondale var ganske langt relativt til de andre merker de førte (trek og Cervelo). De tok litt mål og mente det var bra.

Edit: Mikkelen; jeg ser at forskellen på super six og synapse er at synapse er designet for en litt mer oppreist kjørestilling. For en kar som jeg som primært er lang i overkroppen er det vel ikke hensiktsmessig? Eller?

(Innlegget ble redigert 01.06.11 23:09)

jakkis01
jakkis01Innlegg: 55
01.06.11 23:11

når Bergen - Voss først er nevnt....

Er helt ny på landeveissykkel og ritt. Skal sykle Bergen - Voss på lørdag og lurer på hva som er best å trykke inn i mathullet underveis? Jeg starter i en 7timerspulje med 6 kollegaer, men regner med å komme i mål på ca 6,5.

Tenker å ha med 3 stk maxim gel, og 6-8 maxim energy barer. Ene kollegaen min ler av det og håner meg. han skal selv pakke seg 10 mindre nistepakker i alufolie. For meg høres det tungvint og tåpelig ut. Hvem har rett, hva er best?

Bør jeg fylle begge flaskene med energi? Eventuelt en med vann og en med energi?

jakkis

Mikkelen
01.06.11 23:16
Walko: Edit: Mikkelen; jeg ser at forskellen på super six og synapse er at synapse er designet for en litt mer oppreist kjørestilling. For en kar som jeg som primært er lang i overkroppen er det vel ikke hensiktsmessig? Eller?

Nei, du har rett i det. Jeg spurte bare fordi jeg selv ikke er like myk i ryggen som før, og da jeg fikk prøvd en CAAD10 på langkjøring fikk jeg ryggproblemer som jeg ikke merker på Synapsen. Jeg veksler endel mellom terreng og landevei (3220km på terreng, 6860km på landevei i fjor) og syntes overgangen fra terreng til landevei ble unødig tøff med såpass aggressive vinkler. 

Mikkelen
01.06.11 23:32
jakkis01: når Bergen - Voss først er nevnt.... Er helt ny på landeveissykkel og ritt. Skal sykle Bergen - Voss på lørdag og lurer på hva som er best å trykke inn i mathullet underveis? Jeg starter i en 7timerspulje med 6 kollegaer, men regner med å komme i mål på ca 6,5. Tenker å ha med 3 stk maxim gel, og 6-8 maxim energy barer. Ene kollegaen min ler av det og håner meg. han skal selv pakke seg 10 mindre nistepakker i alufolie. For meg høres det tungvint og tåpelig ut. Hvem har rett, hva er best? Bør jeg fylle begge flaskene med energi? Eventuelt en med vann og en med energi? jakkis

Regn med en halv liter væske pr. time (sånn ca). Med 6 timer går du tom etter 3 timer med to flasker. Du kan imidlertid stoppe på drikkestasjonene i tillegg. Jeg har vanlig saft, blandet med vann og Ringer-acetat på mine flasker. 

Når det gjelder mat, så er det veldig individuelt. Jeg spiser frokost med havregrøt, grovbrød med brunost, kaffe, juice og to hardkokte egg. Da blir jeg knapt sulten underveis, og jeg hater å tygge energibarer som tar evigheter å bli ferdige med. Tar i stedet med en banan på ryggen til nødproviant. Stopper i tillegg ett sted underveis og snapper med meg noen blingser med fårepølse. Utrolig hvor godt det smaker med litt salt! Det er det hele.

Bergen-Voss er et turritt, og du finner alle mulige varianter av syklister der. Kollegaen din er en dust. Det finnes slike også. Dette finner du fint ut av selv. 

Walko
01.06.11 23:37
Mikkelen: Nei, du har rett i det. Jeg spurte bare fordi jeg selv ikke er like myk i ryggen som før, og da jeg fikk prøvd en CAAD10 på langkjøring fikk jeg ryggproblemer som jeg ikke merker på Synapsen. Jeg veksler endel mellom terreng og landevei (3220km på terreng, 6860km på landevei i fjor) og syntes overgangen fra terreng til landevei ble unødig tøff med såpass aggressive vinkler.

jaha... opplevde for et par år siden ryggsmerter nederst i korsryggen Under sykling. Det viste seg at årsaken var dårlig hoftemobilitet (som 90 prosent av befolkningen har men ikke er aktive nok til at de oppdager det).

3 måneder med yoga-øvelser og uttøying 15 minutt hver kveld tok knekken på det problemet. Øvelsene har jeg gjort nesten daglig siden.

En test for om man har det problemet er om man evner å gå så langt ned i "knebøystilling" at lårene er under vandret uten at nederste del av ryggen runder seg. Nesten alle kvinner kan det, men veldig få menn. Jeg antar det er det samme som gjør seg gjeldende ved ryggproblemer under sykling - nemlig at ryggen runder seg når vinkelen mellom låret og overkroppen blir for liten. Det er faktisk greit å fikse på det - og ikke anstrengende engang.

kl0di
kl0diInnlegg: 2495
01.06.11 23:46
jakkis01: når Bergen - Voss først er nevnt....
Er helt ny på landeveissykkel og ritt. Skal sykle Bergen - Voss på lørdag og lurer på hva som er best å trykke inn i mathullet underveis? Jeg starter i en 7timerspulje med 6 kollegaer, men regner med å komme i mål på ca 6,5.
Tenker å ha med 3 stk maxim gel, og 6-8 maxim energy barer. Ene kollegaen min ler av det og håner meg. han skal selv pakke seg 10 mindre nistepakker i alufolie. For meg høres det tungvint og tåpelig ut. Hvem har rett, hva er best?
Bør jeg fylle begge flaskene med energi? Eventuelt en med vann og en med energi?
jakkis

Jeg tar med meg 2 bananer, 2 energibarer og en liten pose med nøttemix. Satser på at det holder. 1 flaske med energidrikk og en med vann som jeg fyller opp underveis vis puljen min stopper. Vis ikke dem stopper har jeg et lite problem anngående væske.

nanonils
nanonilsInnlegg: 2059
02.06.11 09:50
jakkis01: når Bergen - Voss først er nevnt.... Er helt ny på landeveissykkel og ritt. Skal sykle Bergen - Voss på lørdag og lurer på hva som er best å trykke inn i mathullet underveis? Jeg starter i en 7timerspulje med 6 kollegaer, men regner med å komme i mål på ca 6,5. Tenker å ha med 3 stk maxim gel, og 6-8 maxim energy barer. Ene kollegaen min ler av det og håner meg. han skal selv pakke seg 10 mindre nistepakker i alufolie. For meg høres det tungvint og tåpelig ut. Hvem har rett, hva er best? Bør jeg fylle begge flaskene med energi? Eventuelt en med vann og en med energi? jakkis

Hvis du er vant til å bruke sportsdrikke og gel, så er det ikke noe i veien med å bruke det. Jeg blir litt kvalm av for mye gel, så derfor gjør jeg som kollegaen din, og lager meg et par skiver med salami. I tillegg har jeg en Snickers sjokolade som funker like bra som Maxim barene. 4 flasker på sykkelen, som inneholder 3 med sportsdrikk og 1 med vann.

Moralen er: spis og drikk det du er vant til. Ikke eksperimenter med noe nytt på rittdagen, som kan få magen til å gjøre opprør.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
03.06.11 09:49
Walko: Cannondale var ganske langt relativt til de andre merker de førte (trek og Cervelo). De tok litt mål og mente det var bra.

Både Trek og Cervelo kjører mer kompakt geometri hvor syklene relativt sett bør være en god del mindre på størrelsene enn "gamle"-standarden.

Interessant å observere i disse kompakttider: Hvis man ser nærmere på størrelsen på sykkelen til Nibali f.eks, ser man at han kjører relativt stor ramme, og ganske lite drop ift en rytter på hans høyde. Størrelsen på sykkelen og sittestillingen hans minnner litt om gamlemåten.

(Innlegget ble redigert 03.06.11 09:50)

soorum95
07.06.11 21:33

Er det noen som har erfaring med proteinfabrikken sine Proteinpannekaker? Som et måltid rett etter trening. Har dere ellers noe erfaring med sportsdrikk/barer fra PF? Har selv produkter fra High5 som mine favoritter så langt, og sportsdrikk er det Amped som er favoritten.

Mortirolo
MortiroloInnlegg: 10504
07.06.11 21:46

Proteinfabrikken har gode produkter og kommer med en ny serie nå rettet mot utholdende idretter der man må få i seg næring underveis. Proteinpannekakene er helt ok som måltid,eller mellommåltid. Smaken er ikke allverden,men litt syltetøy på gjør underverker. Kjempelette å lage.

Ville dog ikke brukt de som måltid rett etter trening da det finnes andre produkter som er bedre egnet og billigere. Barene de har er okså gode og det er smak og behag hva man liker. Utvalget er også ok.  Spis gjerne proteinpannekakene,men finn andre karb/proteinkilder til rett etter trening mat. Blandinger med høyt innhold på karb og en del protein finner du masse av på proteinfabrikken og vil gjøre det langt billigere også.

Det her er nor av det bedre jeg har brukt selv og smaken er ganske så bra.

http://proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Karbohydrater/Vitargo-Carboloader-2-Kg-Appelsin-Vitargo-12891.aspx

Blander du det med det her så vil du nok få en ganske så bra etter trening blanding.

http://proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Protein/Whey/Myseprotein-Isolat/Proteinfabrikken/Whey-Protein-Isolat-2000g-Appelsin-Proteinfabrikken-12098.aspx

Brukte proteinfabrikken sine produkter siden du nevnte de,men finnes selvfølgelig andre produsenter du kan bruke.  Blandingsforholdet kommer ann på hvilken bruk det er ment til. Kan alltid optimaliseres,men dette duger for de fleste og ligner mye på en blanding flere av våre toppidrettsutøvere bruker etter trening og konkurranser.

Vil gi god restitusjon og kroppen blir glad med alle sukkermolekylene som danser rundt i blodet :)

(Innlegget ble redigert 07.06.11 21:57)

soorum95
07.06.11 22:18
Mortirolo: kommer med en ny serie nå rettet mot utholdende idretter der man må få i seg næring underveis

Mener du dette?

Har du evt. noe erfaring med dette?

Mortirolo
MortiroloInnlegg: 10504
07.06.11 22:27
soorum95: Har du evt. noe erfaring med dette?

Om jeg ikke har erfaring med akkurat det så er jeg utdannet ernæringsfysiolog og jobber i olympiatoppen. Jobbet mye med ernæring og restitusjon å det er ikke noe hokus pokus. Det viktigste er at din kropp liker produktet. For noen kan slike produkter bli litt "tunge" for en følsom mage.  

Har litt kjennskap til folkene i proteinfabrikken og de lager gode produkter.  Tror nok denne serien vil bli fult på høyde med andre ting der ute. Men til syvende og sist er det personlig hva en selv liker. Men raske og lettopptagelige karb/prot etter trening er en god ide for raskere restitusjon og litt større treningsutbytte.  

(Innlegget ble redigert 07.06.11 22:28)

jakkis01
jakkis01Innlegg: 55
10.06.11 21:18

hei og hopp. er i min første sesong som syklist og har allerede kjøpt meg en landeveisykkel som jeg koser meg masse på:) Har også lyst å kjøpe meg en terrengsykkel for å ha muligheten for å sykle på annet underlag enn asfalt. Er helt grønn på hva jeg bør se etter på sykklene. Har satt ett tak på 7k for sykkelen.

Har sett på disse to:

White XC Lite

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykler/xc-lite-terrengsykkel-herre-2011-1058812

og denne:

Everest Renegade 2011

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-renegade-2011-terrengsykkel-26206.aspx

Er dette noe å satse på kanskje?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29041335

Cannondale Caffeine F1 med Lefty

Noen som har noen tanker om disse syklene? Eventuelt andre forslag?

(Innlegget ble redigert 10.06.11 21:19)

Wolfmaster
WolfmasterInnlegg: 246
10.06.11 22:25

Uten å ha prøvd sykkelen så virket White XC Lite som et godt kjøp i mine øyne. Renegade var i overkant tung. Å personlig synes jeg Cannondale sine lefty sykler ser helt jævlig ut.

soorum95
10.06.11 22:48
Wolfmaster: White XC Lite

Den varer jo i en sesong da. Syklenes svar på Lada. Ville gått for everesten, men jeg har ikke erfaring med sykkelopplevelsen på noen av de ..

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 6879
11.06.11 01:18
Wolfmaster: Å personlig synes jeg Cannondale sine lefty sykler ser helt jævlig ut.

Du om det, selv har jeg 2 stk,  en Taurine (hardtail) med 11 cm vandring, og Rize med 14 cm vandring. Begge carbon og overlegent andre gafler jeg har hatt både i vekt, stivhet og egenskaper til vandringen (som stigaffel holder nok f.eks Fox Talas like bra her + kan variere vandringen, men veier halvkilo mer).

Utseendet er dritt tøft. Minus er vedlikehold og det er greit å ha en butikk som kan skru Lefty i nærheten.

Men sykkel til 10 000 ? gå for Diamant, Nakamura (som er identisk med Diamant, iallefall ramme) eller White. Ellers får du mer respons på terrengsykkel.no en her på dette spm. Problemet der er at du fort blir overtalt til å gå for en 20 000 kr sykkel. Og hvorfor ikke hehe.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg