Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Etappe 17: Gap - Pinerolo 179 km

NYTT TEMA
Mortirolo
MortiroloInnlegg: 10578
19.07.11 17:15

Etter en mini-episk etappe til Gap kan dette bli en ny høydare. Etappen har en meget spennende profil med tanke på sammendraget.  Etappen inneholder 5 kategoriserte etapper. Selv om den siste bakken bare er en 2 kategori har den siste bakken meget bratte partier hvor vi snuser på nesten 17% i flere hundre meter flere steder.

http://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Colle-Pra-Martino&qryMountainID=1942

Shleckerne viste svakhetstegn og Contador,Evans og Sanchez viser styrke. Vi skal over kun en 1 kat og etter den bakken er det en lang utforkjøring på vei ned til bånn av Pra Martino bakken. Hvordan denne etappen blir kjørt blir spennende å se. Schleckerne er virkelig på defensiven med tanke på siste tempo i forhold til Evans.

Vil vi se et angrep fra favorittene på Sestriere fra f.eks Sanchez? Evans sitter ihvertfall i en meget god posisjon,men Contador har meget godt terreng i siste bakken i morgen som vil passe han meget godt.

Gul trøye:

1 Thomas Voeckler (Fra) Team Europcar 69:00:56

2 Cadel Evans (Aus) BMC Racing Team 0:01:45

3 Fränk Schleck (Lux) Leopard Trek 0:01:49

4 Andy Schleck (Lux) Leopard Trek 0:03:03

5 Samuel Sanchez Gonzalez (Spa) Euskaltel-Euskadi 0:03:26

6 Alberto Contador Velasco (Spa) Saxo Bank Sungard 0:03:42

7 Ivan Basso (Ita) Liquigas-Cannondale 0:03:49

8 Damiano Cunego (Ita) Lampre - ISD 0:04:01

9 Thomas Danielson (USA) Team Garmin-Cervelo 0:06:04

Grønn trøye:

Cavendish      319 p.

Rojas              285       

Gilbert            250

Hushovd        235

Profil og info om etappen:

http://www.tv2.no/sport/sykkel/tdf/2011/etapper/17-etappe-gap-pinerolo-3503565.html

(Innlegget ble redigert 19.07.11 17:16)

Sorte_Baron
Sorte_BaronInnlegg: 9603
19.07.11 17:17

Den 17. etappen er kanskje den mest undervurderte etappen etter min mening i årets Tour de France. Mens alle snakker om Galibier og Alpe d’Huez er den 17. etappen en liten godbit som tydeligvis har gått mange hus forbi. Likevel skal selvfølgelig jeg være den første til å påpeke at slike etapper også kan bli skuffelser.

Etappen starter i den meget kjente Tour de France byen Gap. Jeg liker å se på den som Alpenes Pau. En by som nesten alltid er med i rittet, enten som en anonym startby eller som målgang på en potensielt spennende etappe. 20 ganger har den vært startby for en etappe og det er ikke uten grunn. Dens sentrale beliggenhet gjør den perfekt til spille en rolle i Tour de France. Fun fact: Gap har 37 800 innbyggere mens målbyen Pinerolo har 36 000.

Grunnen til at jeg mener denne etappen har stort potensiale til å spille en stor rolle kommer først og fremst med erfaringene jeg har etter å ha sett den 10. etappen av Giro d’Italia 2009. Jepp du hørte riktig. Store deler av dagens etappe kjøres over akkurat de samme veiene og fjellene som i Giroen for to år siden. Det ser dessverre ikke ut til at ASO har valgt samme innkjøring til Pinerolo, men selve godbiten er den siste 2. kategorien, Côte de Pramartino, og dens påfølgende utforkjøring. Franco Pellizotti og Danilo Di Luca lagde et show jeg ikke glemmer opp og ned den stigningen. De fleste favorittene kom samlet over toppen, da stigningen ikke er så hard, men i utforkjøringen satte Di Luca inn et voldsomt kjør for å hente Pellizotti. Det som i alle fall skjedde var at Leipheimer, Basso og Soler ikke turte eller klarte å følge kjøret ned den meget tekniske utforkjøringen og luker oppsto tilnærmet umiddelbart. En god utforkjører som helst også angriper før toppen vil ha gode muligheter til å ta mange sekunder på sine kollegaer. 

Selve etappen er 179 km lang og har en lang og rolig start. Den første utfordringen kommer etter 71.5 km da man støter på dagens første 3. kategori. Deretter følger den innlagte spurten før man igjen går inn i en 3. kategori. På toppen er det lunsjpause og kanskje like greit, for det er nå dagens store utfordringer venter. Først kommer den 1860m høye 2.kat Col de Montgenèvre (7.9 km - 6.1%). Deretter følger en utforkjøring ned til Cesnana Torinese før man går inn i samme løypeprofil som også Giro d’Italia 2009 brukte. Fra Cesnana Torinese skal rytterne opp til Sestriere. For de fleste som har sett Tour de France fra og med 1999 burde det være en kjent stigning, og for alle andre som har fulgt Giro d’Italia siden 2005 burde den heller ikke være ukjent. I år blir den 2035m høye Sestrières klassifisert som en 1. kat (11.1 km - 6.3%).

Fra Sestrieres er det utfor til
Villar Perosa, 475 meter over havet, som er startskuddet for den siste og avgjørende stigningen. Côte de Pramartino er 6.7 km lang og stiger med et snitt på 6%. Ingen knallhard stigning eller Joux Plane for å si det på en annen måte. Til tross for dette, tror jeg at stigning kan få avgjørende betydning for sammendraget. Og i tillegg er det meldt regn og dårlig vær. En teknisk utforkjøring som i tillegg er våt, det er ikke alle rytternes ”cup of tea.

VicariousVagabond
VicariousVagabondInnlegg: 5152
19.07.11 17:17

Hushovd tar denne.

Mortirolo
19.07.11 17:23
Sorte_Baron: Den 17. etappen

Tommel gitt for meget god beskrivelse. Orket ikke skrive så langt i dag.

Nemanjev
NemanjevInnlegg: 4080
19.07.11 17:24

Dette er et sykt eventyr. Nyt det!

andwez
andwezInnlegg: 10472
19.07.11 17:26
Mortirolo: mini-episk

Nå får du faenmeg slutte å underdrive mann! Det var årets etappe - by far.

Sorte_Baron
19.07.11 17:26
Mortirolo: Tommel gitt for meget god beskrivelse. Orket ikke skrive så langt i dag.

Hadde gjort klar etappebeskrivelsen på forhånd, men du var for rask i dag ;)

andwez
andwezInnlegg: 10472
19.07.11 17:27
Mortirolo: Etappen inneholder 5 kategoriserte etapper.

Årets lengste?

quentez
quentezInnlegg: 21116
19.07.11 17:30

Masse utforkjøring etter 1. kategorien. Vil det bli støting blant GC-favorittene igjen? Kan jo drepe Andy sine sammenlagtsjanser totalt om han havner i bakleksa der.

Sykkelprat
SykkelpratInnlegg: 47
19.07.11 17:41

Jeg tror det blir seende ganske likt ut som idag. Ingen rykking mellom GC gutta før i siste stigning, men da blir det derimot heftig. Og nedkjørselen gir vann i munnen. Blir moro. www.sykkelprat.blogspot.com for mine tanker. Jeg tror Contador har fått blod på tann og kommer til å satse skikkelig på å gjenta dagens kjøring!

Mortirolo
19.07.11 17:54
andwez: Årets lengste?

Oi en glipp. Bakker/fjell skulle det selvsagt stå.

Mortirolo
19.07.11 17:56
andwez: Nå får du faenmeg slutte å underdrive mann! Det var årets etappe - by far

Selv om det var etter din mening årets beste etappe,så var den ikke episk i historisk målestokk mener jeg. I norsk målestokk ja,men ikke i tour historien. Dermed mini-episk :)

(Innlegget ble redigert 19.07.11 17:57)

Silium1
Silium1Innlegg: 95
19.07.11 18:22

Satser på ny NM-tittel til Hushovd!

Sorte_Baron
19.07.11 18:37
Mortirolo: Selv om det var etter din mening årets beste etappe,så var den ikke episk i historisk målestokk mener jeg. I norsk målestokk ja,men ikke i tour historien. Dermed mini-episk :)

Jeg kan ikke huske å ha sett en etappe der de har brukt så lang tid på å etablere dagens brudd. I tillegg gjorde været og at favorittene var så aktive etappen til et fantastisk skue for norske tv-seere og publikum. 

Mortirolo
19.07.11 18:46
Sorte_Baron: Jeg kan ikke huske å ha sett en etappe der de har brukt så lang tid på å etablere dagens brudd. I tillegg gjorde været og at favorittene var så aktive etappen til et fantastisk skue for norske tv-seere og publikum

Ja bruddet brukte lang tid å etablere seg og det påpekte jeg flere ganger under etappen. De norske i teten gjorde etappen spennende,men burde hatt litt større betydning for sammendraget etter min mening for å kalle den episk. Episk i mine øyne er etapper man vil snakke/skrive om i laaaaang tid i årene framover. 

Kan jo hende det skjer,men er usikker på om den var så fantastisk når det først ble action noen km før toppen av en en 2 kategori bakke rett før mål. Satt heller ingen kanonener i bruddet. I mine øyne mangler det litt til å kalle den episk i tour sammenheng. Og er vi uenige om det får det så bare være :)

Det som skjedde mellom favorittene var det jo flere her inne som skrev kunne skje. Det skjedde ikke noe spektakulært vi ikke har sett flere ganger før bortsett fra at bruddet brukte fryktelig lang tid på å etablere seg.

Episk var den dog sett med norske øyne.

(Innlegget ble redigert 19.07.11 18:52)

Kunstnern
KunstnernInnlegg: 566
19.07.11 18:49

Ser ingen grunn til at GC kandidater med utfor-egenskaper skal vente til siste bakken. Sanches og Evans ++ vil kjøre fra ned Sestrieres og skaffe seg sekunder (og kanskje minutt?) allerede før siste bakken.

Tror jeg :)

ekablitvon
ekablitvonInnlegg: 1842
19.07.11 19:06

Blir interessant å følge Lotto og Gilbert i morgen. De må være skuffet i dag, samtidig har han kanskje litt ekstra til i morgen i forhold til mange andre. Også ekstra spent på Voeckler i morgen.

Enzino
EnzinoInnlegg: 31066
19.07.11 19:13
Mortirolo: I mine øyne mangler det litt til å kalle den episk i tour sammenheng.

Episk i norsk sykkelhistorie, men ikke i Tour-historie! :-)

(Innlegget ble redigert 19.07.11 19:14)

Mortirolo
19.07.11 19:18
Enzino: Episk i norsk sykkelhistorie, men ikke i Tour-historie

Det er jeg enig i.

nanonils
nanonilsInnlegg: 2166
19.07.11 19:20

I morgen tror jeg vi får se en drøss med franskmenn i brudd, er ikke mange sjangsene igjen for en etappeseier. Rojas får ikke lov til å gå, Kanskje kan Gilbert få lov til å gå. Deles ut maks 40 poeng på grønn trøye i morgen.

Mortirolo
19.07.11 19:33

http://www.climbbybike.com/profile/Colle_Pra_Martino_Pinerolo_profile.gif

Her er profilen av bakken ned til Pinerolo. En ganske tøff bakke og lukter tid i sekken til Schleckerne. Med tanke på de bratte partiene på vei oppover som ikke vil passe de trege muskelfibrene deres lukter jeg fort 1 munutt i sekken her. Denne bakken suger big time med tanke på både vei opp og ned for brødrene. Tror ikke de gleder seg til morgendagen.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2304
19.07.11 19:50

Det spørs om vi får se noe action blant GC-kandidatene i morgen, med det programmet de har de neste dagene. Men the Schlecks føler kanskje for en å ta revansje. Vil ikke helt avskrive Andy ennå. Han hadde en dårlig dag, men hadde i tillegg uflaks som ble hindret av velt i Beloki-svingen. Uten det det hadde han nok sittet i gruppen til broder Frank i mål. Men det er ikke meg i mot om en av outsiderne sitter i gult til Paris dvs. alle andre enn Schlecks og Conta.

ekablitvon
ekablitvonInnlegg: 1842
19.07.11 19:56
Mortirolo: Her er profilen av bakken ned til Pinerolo. En ganske tøff bakke og lukter tid i sekken til Schleckerne
george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 9761
19.07.11 20:15
RazorBoy: Han hadde en dårlig dag, men hadde i tillegg uflaks som ble hindret av velt i Beloki-svingen. Uten det det hadde han nok sittet i gruppen til broder Frank i mål. Men det er ikke meg i mot om en av outsiderne sitter i gult til Paris dvs. alle andre enn Schlecks og Conta.

Uten velten hadde han nok sittet i gruppen til Basso inn. Allerede tidlig i utforkjøringen var han på halen av feltet(mens Frank lå mye lenger frem), og han ville uansett ikke kommet seg frem i første gruppe.

Sykkelprat
SykkelpratInnlegg: 47
19.07.11 20:48

Andy kjørte teknisk dårlig og svært nervøst det vi fikk se av ham på sendingen. Helt klart at han misliker utforkjøringene. Den gamle mtb verdensmesteren Evans derimot, han storkoste seg. Kommer nok til å prøve ned siste bakke i morgen også

tot-ka
tot-kaInnlegg: 6054
19.07.11 20:51

Takker for flott info om etappen SB og Mortirolo.

Tror det blir moro i morgen og jeg håper at Sanchez angriper opp mot Sestriere og satser på å kjøre enda mer i fra nedover. Hadde vært utrolig kult med et langvarig monsterbrudd som skapte skikkelig furore. Er liksom det som kan toppe denne smått utrolige utgaven av TdF

Troygirl
TroygirlInnlegg: 2880
19.07.11 21:02

Kan ikke huske at Andy har vært så pinglete nedover før. Er han blitt mer redd etter ulykken til Weylandt? Han har jo allerede tapt denne Touren i hodet når han kommer med kommentarer som etter etappen i dag og de om morgendagens etappe.

Noen har sammenliknet utforkjøringen ned til Pinerolo med den etappen i Sveits Rundt der Sagan tok igjen Cunego. Ganske vill, med andre ord.

Mortirolo
19.07.11 21:03

Video av utforkjøringen som venter i morgen.

http://www.youtube.com/watch?v=IcXElHKrxrc

(Innlegget ble redigert 19.07.11 21:11)

Mortirolo
19.07.11 21:11

Været for i morgen:

At start town, mostly cloudy by early morning. Then bright day with further sunny spells for many, with most clouds across Montgenèvre and Sestrières. Sunny weather will spread to the finish. Winds : Westerly to southwesterly at 10/15 kph Light wind in the plain and the valley Breeze in the mountain at 20/25 kph Temperatures : Start : 17/18 degrees Montgenèvre : 11/13 degrees Sestrières : 9/11 degrees Pinerolo : 26/27 degrees

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2304
19.07.11 21:15
Sykkelprat: Den gamle mtb verdensmesteren Evans derimot, han storkoste seg. Kommer nok til å prøve ned siste bakke i morgen også

Det er ikke alltid så lett å få med seg hva Evans sier i intervjuer. Men jeg synes så tydelig han sa han var dritnervøs ned bakken. Tror nok ingen storkoser seg nedover på våte veier.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg