Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vattenfall Cyclassics

NYTT TEMA
tot-ka
tot-kaInnlegg: 6054
21.08.11 12:50

Mitt innlegg nr 4000 her inne blir altså ritt-tråden for den 16.utgaven av Vattenfall Cyclassics (tidligere HEW Cyclassics) i Hamburg.
Til tross for sin relative korte eksistens har rittet oppnådd en viss prestisje som klassiker(semi), langt fra prestisjen av et P-R eller RVV, men nesten på nivå med Clasica San Sebastian.
Rittet har for vane å ende i en massespurt og i fjor var både Edvald og Aleksander Kristoff med og kjempet om seieren på oppløpet.
Rittets vinnere de siste fem år:

2010: Farrar (foran Hagen, Greipel og Kristoff)
2009: Farrar
2008: McEwen
2007: Ballan
2006: Freire
Som man ser ingen smågutter akkurat. De siste to års vinner Tyler Farrar er ikke med i år, han starter i Vueltaen. Dermed er det duket for en annen spurter og jeg tror det vil stå mellom Greipel, Edvald og kanskje en Thor Hushovd ute etter å vise Garmin noe (om han starter, står ikke på cyclingstartlists sin lister ennå)?

Mer info om rittet finnes på rittets hjemmesider.

Rittets endes på Eurosport fra kl 15.00 i dag.

ekablitvon
ekablitvonInnlegg: 1842
21.08.11 14:54
tot-ka: Dermed er det duket for en annen spurter og jeg tror det vil stå mellom Greipel, Edvald og kanskje en Thor Hushovd ute etter å vise Garmin noe

Selv håper jeg på at Alexander skal få til noe i spurten om det blir spurt. Det hadde virkelig vært morro. Uansett nå får vi bare håpe dette bilgreiene blir ferdig snart, så vi får syklingen på skjermen.

tot-ka
21.08.11 15:22

Under fire mil til mål. Edvald sitter langt framme.

Elaztico
ElazticoInnlegg: 1365
21.08.11 15:27

Bra med norske på startstrek i hvertfall.

Blir spennende dette. 

Elaztico
ElazticoInnlegg: 1365
22.08.11 03:00
Elaztico: Blir spennende dette.

Ja, og spennende ble det til de grader!

Fantastisk kjørt av Sky, fantastisk kjørt av Edvald. Begynner å se bra ut for EBH når det kommer til laget nå, han har funnet tryggheten og da regner jeg med at han blir i Sky en del år. Cav kan selvsagt sette sine spor i negativ forstand når det gjelder våre norske øyne, men på tros av at spurtsjanser i GT++ ryker får EBH forhåpentligvis tildelt nok av kapteinsbind til at det kan la seg løse.

Sorte_Baron
Sorte_BaronInnlegg: 9603
22.08.11 12:58

Flott seier av Edvald og SKY. Meget fortjent slik de styrte rittet på slutten. 

Ellers sikret vel Kristoff seg en VM billett med den prestasjonen der. Likevel blir jeg nesten målløs av sjansesløsingen hans. I en gruppe på 30 mann klarte han likevel ikke å rote seg inn i topp 10. Greit nok at han ikke hadde spesielt mye hjelp på slutten, men dette føyer seg bare inn i rekken av misbrukte sjanser denne sesongen. Hvorfor satser han som spurter når han ikke eier plasseringsevne?

Kanskje på tide å gjøre som Hushovd og fokusere på andre måter å oppnå resultater.  

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
22.08.11 13:40
Sorte_Baron: Hvorfor satser han som spurter når han ikke eier plasseringsevne?

Det kan synes som at plasseringsevne kanskje er en av hans tydligste svakheter (som spurter).

Jeg synes han bør utvikle den egenskapen like mye som andre - foreløpig.

I VM bør han få en 100% hjelperytterrolle. Får håpe at plasseringsevnen er bedre når den jobben skal gjøres. Hvis ikke er Gabba klart å foretrekke. Hans plasseringsevne er som kjent meget god.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10497
22.08.11 14:29

Giiiiiiiiiiiiiid det skal bli herlig å følge EBH i klassikerne til våren! Såfremt han endelig klarer å unngå skader så blir det sannsynligvis mye å juble for ;-)

Mikkelen
MikkelenInnlegg: 1169
22.08.11 15:40
hotkeg: Det kan synes som at plasseringsevne kanskje er en av hans tydligste svakheter (som spurter). Jeg synes han bør utvikle den egenskapen like mye som andre - foreløpig. I VM bør han få en 100% hjelperytterrolle. Får håpe at plasseringsevnen er bedre når den jobben skal gjøres. Hvis ikke er Gabba klart å foretrekke. Hans plasseringsevne er som kjent meget god.

Tror ikke det er plasseringsevnen som svikter, men at han er litt godtroende og litt for snill og mangler litt på toppfart i forhold til de beste. Du vil aldri se en Edvald skalle til en konkurrent på oppløpet. Mot syklister med et plagsomt stort ego og kynisme så det holder vil han slite, og miste hjulet han skal følge. Han kjørte forøvrig noen nydelige opptrekk for Cavendish i Giroen i fjor.

Draq
DraqInnlegg: 1101
22.08.11 16:00

^Det var snakk om Kristoff

ekablitvon
22.08.11 19:02
Krylatskoye: det skal bli herlig å følge EBH i klassikerne til våren!

Jeg tror jaggu mulighetene er store for at vi kan få se han i VM trøya i de klassikerne.

tot-ka
22.08.11 20:38

Veldig bra som dere sier av Edvald og SKY. Synes også Edvald er litt snill i spurtene, men han klarte å finne hjulet til Thomas igjen. Geraint Thomas er forøvrig en strålende rytter og han har en stor del av æren for resultatene til Edvald dette året.
Kristoff må skjerpe seg selv om det var imponerende å sitte med i gruppa. Kanskje det kosta litt mye?

Walko
WalkoInnlegg: 5130
22.08.11 21:00
hotkeg: I VM bør han få en 100% hjelperytterrolle.

????? Hvem skal være kaptein? Mannen som ikke er sterk nok for Garmins lag i Vueltaen og som ikke hang med i første gruppe i Vattenfall?

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10497
22.08.11 21:19
Walko: ????? Hvem skal være kaptein? Mannen som ikke er sterk nok for Garmins lag i Vueltaen og som ikke hang med i første gruppe i Vattenfall?

Håper dette er ironi. Hvis ikke; få deg et liv.

voldsmann
voldsmannInnlegg: 1816
22.08.11 21:44

Jeg ser at Walko har lyst på en krangel her. Nice try, but no cigar. :-)

Walko
22.08.11 21:51

Nei - jeg vil bare poengtere det vanvittige i å ville degradere verdens pt beste sykkelrytter til en 100 prosent hjelperytterrolle overfor en rytter som 95 prosent sikkert er "over the top" neste år.

(Innlegget ble redigert 22.08.11 21:51)

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4293
22.08.11 21:54
Walko: erdens pt beste sykkelrytter til en 100 prosent hjelperytterrolle

Nå var det vel Kristoff Hotkeg snakket om og han er vel ikke verdens beste enda.

Walko
22.08.11 21:58
Il_Falco: Nå var det vel Kristoff Hotkeg snakket om og han er vel ikke verdens beste enda.

da så... det lønner seg å følge med.

voldsmann
voldsmannInnlegg: 1816
22.08.11 22:00

Tror nok Norge kjører med begge de som kapteiner og 2 hjelperyttere. Og så gjør de som de bør gjøre, snakker sammen. Og jeg tror nok fortsatt att Hushovd er hakket bedre en Boasson Hagen når distansen blir lang. Og VM blir det kjørt mye hardere enn i de rittene Boasson Hagen har vunnet i år. Vi får se, men jeg tror ikke det er noen fra Norge som vinner i år.

ekablitvon
23.08.11 02:21
Walko: Mannen som ikke er sterk nok for Garmins lag i Vueltaen og som ikke hang med i første gruppe i Vattenfall?

Mener du mannen som faktisk er regjerende Verdensmester, du vet den trøya med regnbuestipene ? Greit nok at du trodde det var snakk om Edvald og ikke Alexander i en hjelperytterrolle det kan skje alle om en leser litt fort. Men det er ingen grunn til å slenge drit om Thor av den grunn. Mannen fortjener respekt, han har det i monn av en stor sykkelverden, med unntak av en furten Vaughters og deg.

ynnory
ynnoryInnlegg: 46488
23.08.11 02:25
Walko: Nei - jeg vil bare poengtere det vanvittige i å ville degradere verdens pt beste sykkelrytter til en 100 prosent hjelperytterrolle overfor en rytter som 95 prosent sikkert er "over the top" neste år.

Har vi nå alle blitt selvutnevnte sykkeleksperter i kjølvannet av Thor Hushovds suksess?  Moro er det, læll!

Walko
23.08.11 07:42
ekablitvon: Mannen fortjener respekt, han har det i monn av en stor sykkelverden, med unntak av en furten Vaughters og deg.

Han er jo tross alt verdens klart beste SPURTER i slak motbakke.

Jompa
JompaInnlegg: 8465
23.08.11 08:00

Kan ikke se at Hushovd klarer å kjøre for Edvald i VM som regjerende mester. Men nå får vi se om Edvald klarer å henge med i et ritt som varer over 250km først. Er vel liten tvil om at han er blitt en vassere avslutter enn Hushovd.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
23.08.11 09:21

Jeg vet ikke hvor mange som tenker over dette, men det er faktisk en del land der ute som nå frykter Norge i VM og det får konsekvenser for alternativene vi har og for laget som skal tas ut.

Det er en ganske unik situasjon, men den krever også mer ansvar. Her blir det antagelig mindre rom for å spille på de store nasjonene enn ellers og det betyr antagelig også at vi neppe kan stille med to kapteiner på forhånd slik jeg ser det. Det krever antagelig en tøff prat på bakrommet.

(Innlegget ble redigert 23.08.11 09:22)

Walko
23.08.11 10:06
WillyVoet: Det krever antagelig en tøff prat på bakrommet

Da er det bra vi har autoriteten Steffen kjærgaard i sykkelforbundet.

Sorte_Baron
Sorte_BaronInnlegg: 9603
23.08.11 11:47

Skal man ha en klar kaptein på forhånd, så er det Thor Hushovd som bør være den mannen. Hans erfaring og historikk samt at han har vist gjentatte ganger at han holder 250 km gjør at han bør få rollen som kaptein. Skulle formen hans vise seg å være ikke eksisterende får man skifte over til Edvald før VM. 

Med Edvald har man uansett et utall muligheter som gjør at Hushovd kan sitte i ro i feltet, noe jeg vil tro han foretrekker.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg