Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lars Petter Nordhaug

NYTT TEMA
Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 2035
07.02.12 18:38

Etter dagens prestasjon fortjener vel denne karen sin egen tråd. Det kan virke som vi nå har enda en "värdsåkare" somk Roberto Vacchi ville sagt det. Imponerende gjort, både at han gjør det og måten han gjør det på.

Nordhaug kan gjøre de mer kuperte rittene enda mer spennende med norske øyne, spesielt Ardennerklassikerne og kanskje Lombardiet. Vi gleder oss til fortsettelsen!

(Innlegget ble redigert 07.02.12 18:38)

MangeFineStunder
MangeFineStunderInnlegg: 1579
07.02.12 18:53

Vi begynner å bli en rimlig god nasjon i disse klassikerne om Nordhaug begynner å ta steget opp. Ikke minst med tanke på VM.

Sorte_Baron
Sorte_BaronInnlegg: 7707
07.02.12 19:06

Før jeg selv tar helt av i gledesrus. Amstel Gold Race er et ritt som passer LP ganske bra. Og er den bakkeklassikeren som er mest åpen for "overraskende" vinnere. LBL og FW vinnes sjelden av noen andre enn de største favorittene. I alle fall ikke i senere tid. Derimot er AGR et langt mer taktisk og kaotisk ritt. Vi får håpe at dette ikke var toppen av LPs sesong. Har tro på mer suksess fra den karen.  

Maltiv
MaltivInnlegg: 718
07.02.12 19:25

Julich uttalte tidligere at han tror Nordhaug har potensiale til å bli årets Froome. Fullt så god blir han nok ikke, men jeg har absolutt troen på at han kan få noen ekstremt gode resultater etter hvert. Det er fasinerende å se hvordan han har blitt bedre og bedre hvert eneste år siden han ble med i Sky, og de er nok selv meget overrasket over fremgangen hans. Han er nok en såkalt "late-bloomer", mye pga at han skiftet fokus til landeveissykling ganske seint og i tillegg tapte han en god del på å ha en ganske hissig kyssesyke i omtrent 1 år. 

Er det én nordmann som kan komme top 10 i en GT så tror jeg det er Nordhaug. Han er tross alt vår eneste rytter som er klatrespesialist og ser ut som en. Wilmann ser jo til sammenlikning ut som en sumobryter, mens Nordhaug har ganske lik kroppsbygning som Contador. 

Sorte_Baron
Sorte_BaronInnlegg: 7707
07.02.12 19:32

Lars Petter Nordhaug har i alle fall potensialet til å vinne ukeslange, kuperte etapperitt. Håper SKY sender han til Paris Nice og ikke TA. Konkurransen virker mye hardere i Italia i år, selv uten Conta. Ellers er det jo artig å se at Henao og LP har blitt det radarparet ;)

Spent på om LP blir å se i CI i år. Han var sterk der i fjor og kanskje han kan klatre seg enda høyre opp i år.  

Maltiv
07.02.12 19:34
Sorte_Baron: Lars Petter Nordhaug har i alle fall potensialet til å vinne ukeslange, kuperte etapperitt. Håper SKY sender han til Paris Nice og ikke TA. Konkurransen virker mye hardere i Italia i år, selv uten Conta. Ellers er det jo artig å se at Henao og LP har blitt det radarparet ;)

Ser ut som Nordhaug og Henao har funnet tonen ja, de har vært mye i brudd sammen de siste dagene. Til tross for at Henao overhodet ikke kan snakke engelsk :)

Small_boi
Small_boiInnlegg: 800
07.02.12 20:17
Maltiv: Til tross for at Henao overhodet ikke kan snakke engelsk :)

Da får Henao lære seg norsk ;)

Hatleking
HatlekingInnlegg: 6477
07.02.12 20:19

Finst det noko av sigeren hans i visuell form?

Relativisme
RelativismeInnlegg: 1789
07.02.12 20:26
Il_Falco: Etter dagens prestasjon fortjener vel denne karen sin egen tråd. Det kan virke som vi nå har enda en "värdsåkare" somk Roberto Vacchi ville sagt det. Imponerende gjort, både at han gjør det og måten han gjør det på. Nordhaug kan gjøre de mer kuperte rittene enda mer spennende med norske øyne, spesielt Ardennerklassikerne og kanskje Lombardiet. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Desverre eier ikke Nordhaug sjel eller guts .. Han vil aldri bli noe som helst; desverre.

Mikkelen
MikkelenInnlegg: 703
07.02.12 20:28

Visuell form på teamsky.com med bilde fra mållinjen, men jeg har ikke funnet noe audiovisuelt ennå. 

Stor grattis til Lars Petter! Herlig! Har åpenbart hatt godt av trenerskiftet!

Inbetweener
InbetweenerInnlegg: 2619
07.02.12 20:52
Maltiv: Henao

Har alltid synes hans resultater (og faktiske prestasjoner i VAM) har vært over-gode, men er han ren og pen (okei, kanskje ikke noe fruktfat) tror jeg vi ser på det største klatretalentet i verden. Ekstremt rykk til tross for at han sitter (og står) som en geit på sykkelen.

Håper ikke han er som Colombianere flest, svak psykisk og ufattelig ujevn i prestasjonene.

Inbetweener
07.02.12 21:17
Maltiv: Wilmann ser jo til sammenlikning ut som en sumobryter

Haha, det er kanskje det minst saklige jeg har lest noensinne!

Han har brede skuldre, men er så latterlig smal rundt midjen at du skulle tro han var jente. Kombiner med fettprosent på 4,5%, og bedre sykkelkropp finnes knapt.

Tror Wilmann er på gang nå, kjørte veldig bra i Argentina (til hjelperytter å være). Det er uvant å kjøre løp med proffene, hvor det går 10% fortere på flatene og arbeidsoppgavene er helt andre enn å bare sitte i feltet til siste bakke. At han i tillegg er Christinas nest beste klatrer er også veldig positivt, og han kommer til å få kjøre mye store løp i år. 

Maltiv
07.02.12 23:41
Inbetweener: Haha, det er kanskje det minst saklige jeg har lest noensinne! Han har brede skuldre, men er så latterlig smal rundt midjen at du skulle tro han var jente. Kombiner med fettprosent på 4,5%, og bedre sykkelkropp finnes knapt.

Det var selvfølgelig ikke ment seriøst, men at fyren har bredere skuldre enn de aller fleste som kaller seg klatrer er udiskutabelt. Stake Laengen har samme problem, uansett hvor lav fettprosent de har så er de likevel ganske store for å være klatrere pga uvanlig brede skuldre :)

Uansett så kan høydepunktene fra seieren sees her. Litt mangelfullt, men man får hvert fall sett angrepet hans. Imponerende hvordan han står og pusher på i reneste Gilbert-stil. Costa prøvde jo helt tydelig å følge støtet hans, men hadde ikke sjans!

Inbetweener
08.02.12 11:21

Jaja, vi får forbli litt uenige der ;)

Har uansett ekstremt tro på Stake Laengen. Han har dessuten noe de andre norske vi har har, jevne prestasjoner. Edvald, Nordhaug og spesielt Frederik sliter veldig når løpene blir lange (etappeløp) og de har ofte en dårlig dag. Hos Stake Laengen finnes ikke dårlige dager. Ser for meg at han kan prestere svært bra i type 1-ukers ritt, P-N eller Sveits rundt f.eks.

Interessant er det også at Nordhaug i år har skiftet fra runde ringer til Osymmetric. Effekten i sånne små rykk er helt sinnsyk, hvis du har styrken og motoren til å drive tannhjula rundt.

En annen observasjon er at norske ryttere (minus Kristoff som er småtjukk) alltid gjør det bra i testlab. Edvald har VO2max på 90 (minst) i toppform og matchvekt, Nordhaug har samme verdier og Thor Hushovd blåser nesten i stykker apparatene på OLT. Det er noe de tradisjonelle sykkelnasjonene har som ikke nødvendigvis vises i lab.

Uansett tror jeg vi går inn i en ny tidsepoke for norsk sykling. Hoem, Aasvold, Bystrøm og et par Joker-syklister er alle folk med noe internasjonalt over seg. Spesielt Aasvold har Norges råeste motor, men sliter med posisjonering i felt osv. Spår topp 5 i Tour of Norway for han, og du leste det først her ;) 

Hvale90
Hvale90Innlegg: 9389
25.03.12 15:06

Bra plassering i dag, men jeg tror ikke han helt visste hva han skulle gjøre da Rogers ikke satt på hjulet hans da han rykket seg opp til gruppen til Evans.

Step_up
Step_upInnlegg: 3254
25.03.12 15:07

Åh fy faen! 4.plass i årets criterium international og tredjeplass på dagens etappe. Helt fantastisk! Denne mannen kan bli stor! Sky is the limit!

Step_up
Step_upInnlegg: 3254
25.03.12 15:23
Sorte_Baron: Amstel Gold Race er et ritt som passer LP ganske bra.

Gleder meg virkelig til VM :D i tillegg til Amstel...

(Innlegget ble redigert 25.03.12 15:24)

Dutch_Corner_Warriors
Dutch_Corner_WarriorsInnlegg: 45
25.03.12 17:15

Fantastisk å se ham angripe i dag, er moro at vi har fått en rytter som  henger med opp fjellene og tør angripe der. Stort!

Mortirolo
MortiroloInnlegg: 4407
25.03.12 18:59

Utrolig gøy å se en norsk klatrer som er med opp i de høye fjell. Imponert over dagens prestasjon. Hva med en plass på tour-laget,eller er det helt urealistisk? Snakker vl fort heller Giro eller Vuelta. Ikke bare var han med,men angrep og satte preg på etappen. En nordmann som angriper i de bratteste partier er sjelden kost. 

(Innlegget ble redigert 25.03.12 19:05)

Gregor28
Gregor28Innlegg: 1119
25.03.12 19:03
Mortirolo: Hva med en plass på tour-laget,eller er det helt urealistisk? Snakker vl fort heller Giro eller Vuelta.

Fantastisk av Nordhaug, utrolig sympatisk fyr som fortjener alle resultater han kan få.

I touren vil han vel bare "slave" rundt for Cav, Wiggins og Froome. Håper han stiller i Giroen med en fri rolle, da kan det bli virkelig gøy!

tucan
tucanInnlegg: 8443
25.03.12 19:22
Gregor28: I touren vil han vel bare "slave" rundt for Cav, Wiggins og Froome. Håper han stiller i Giroen med en fri rolle, da kan det bli virkelig gøy!

fullstendig enig.. Håper han og EBH(dog lite trolig) heller hadde satset på giroen i år.

Elaztico
ElazticoInnlegg: 1365
26.03.12 00:31

Veldig gøy å se Nordhaug i dag. Tror han faktisk var enda sterkere enn 3. plassen tilsa, da jeg syns han fek.s stoppet for fort opp etter rykket sitt og ble heller stående å se på Evans. Var vel av lojalitet til Rogers for og slippe å dra Evans til sammenlagtseier, men sånn sett er han litt for hjelpsom. Rogers og de andre SKY-rytterne var sjanseløse...

Håper han i hvert fall blir stilt på lik linje med en som bl.a Löfkvist heretter. En frirolle i Giroen hadde gjort seg ja.

(Innlegget ble redigert 26.03.12 00:33)

LutonJay
LutonJayInnlegg: 944
26.03.12 10:07

Med tanke på hvilken VM-løype vi har i år, så håper jeg av hele mitt hjerte at Lars Petter får kjøre Vueltaen. Gå etter en etappeseier der, men allikevel med hovedfokuset på oppkjøring til VM, så har Norge en reell utfordrer til seieren opp Cauberg

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 1550
27.03.12 07:22

Håper Nordhaug kan få en fri rolle i giroen istedet for å dra på en halvdau svenske....

andybb
andybbInnlegg: 342
27.03.12 10:24

Nordhaug skal kjøre Tour of Norway. Det betyr at det ikke blir noe Giro.

Elaztico
ElazticoInnlegg: 1365
27.03.12 10:44

Selvsagt. Da blir det neppe noe frirolle i GT denne sesongen, da jeg antar at enten Wiggins eller Froome er for revansjesugent etter en myslyktes tour(?) og gir ikke fra seg en sammenlagtrolle i Vueltan til andre ryttere. Han burde jo ha fine muligheter til å kjøre på seg nok resultater til å enten bli med på TdF eller Vuelta laget, så noen enkeltsjanser burde det bli denne sesongen.

Kan tenkes at Nordhaug burde prestere noe i et par ukesritt før han får noen sammenlagtrolle i GT også... Litt forskjell fra helgritt til 3 uker, mener jeg.

(Innlegget ble redigert 27.03.12 10:46)

Maltiv
27.03.12 15:23

Litt tidlig å begynne å forvente at han skal få noen fri rolle i sammendraget av en GT. Hittil i karrieren har han vært for ustabil og har også vist tegn på dårlig resitutusjon (feks baskerland rundt ifjor da han falt ut av top 20 sammenlagt på en veldig lett etappe mot slutten av rittet). I tillegg virker det som han ofte blir forskjølet, og det er muligens hovedsakelig lite sykdomsproblemer som gjør at han i år virkelig viser sitt fulle potensiale. I fjor var han jo forskjølet gjennom alle ardenner klassikerne og i hele Giroen. 

En ting er hvert fall sikkert - det blir ikke noe problem for han å få proffkontrakt til neste år. Han har vel allerede opparbeidet seg til å bli en av de heteste overraskelsene på overgangsmarkedet (ikke helt på nivå med JTL, riktignok) og får nok en flerdobling av lønnen til neste år.

sankaa
sankaaInnlegg: 3350
28.03.12 02:55

Nordhaug imponerte meg virkelig i international. Om det ikke blir noe Giro, håper jeg vi får se han i touren. Hadde ikke vært feil med en god mann i fjellene for oss nordmenn, vi er vel ikke akkurat vant til at noen av våre henger helt med opp til toppen, om de ikke går i brudd og får en luke til feltet på et halvt år.

Har skikkelig sansen for han, håper han biter godt fra seg i Ardennene også.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 8210
28.03.12 08:10
sankaa: Hadde ikke vært feil med en god mann i fjellene for oss nordmenn, vi er vel ikke akkurat vant til at noen av våre henger helt med opp til toppen, om de ikke går i brudd og får en luke til feltet på et halvt år.

Norge skal en gang ut i august få tildelt antall deltakere vi kan stille med i VM. Dette gjøres som kjent bl.a. på bakgrunn av rankingen på rytterne våre. I et slikt perspektiv er det helt håpløst å se Nordhaug bruke krefter uten at han eller Norge får betalt for det poengmessig.

La heller Nordhaug gå under Brite-radaren og la han få kjøre inn poeng i endags og kortere etapperitt, det passer oss midt i blinken slik som situasjonen er nå.

(Innlegget ble redigert 28.03.12 08:11)

alehen90
alehen90Innlegg: 6
28.03.12 11:09

Nordhaug skal sykle Baskerland Rundt som går fra 2-7 april. Flere harde fjell etapper: http://vueltapaisvasco.diariovasco.com/index.htm.

Resten av Team Sky laget består av: Davide Appollonio, Sergio Henao, Thomas Löfkvist, Salvatore Puccio, Michael Rogers, Luke Rowe, Xabier Zandi.

Med den formen han har vist i det siste bør han få en kapteins rolle. Da kan det bli meget spennende i sammendraget. 

Siste innlegg