Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har Kristoff blitt en nestenrytter?

NYTT TEMA
hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 736
16.07.16 12:01

Kristoff har ikke vunnet på langt nær så mange så sykkelritt som han gjorde i fjor. Det kan virke som at formen han hadde i Tour de France og VM i fjor, har han dratt med seg i denne sesongen, og han viser bare "helt habile" resultater i klassikerne og Tour de France. Har Alexander Kristoff blitt en ny nestenrytter som Van Avermaet, Sagan m.fl har vært i tidligere år (disse har forøvrig funnet vinnerformen i år)?

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 4245
16.07.16 12:50

Kristoff vinner i dag. 

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 6262
16.07.16 12:55

Han må slutte å fokusere på tull som å holde opp drakter, spørre hvilket fotballag han heier på, stille opp på intervjuer på TV2, ukemagasiner etc.

Fokuser på hva du skal gjøre på sykkelen og steng alt annet ute.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2056
16.07.16 13:02

Følelser har vært svært høy i Tour de France med to dager skjemmet av en hendelse på vei til Mont Ventoux, tragedien i Nice og en hyllest betalt til ofrene i stedet for feiringen av Tom Dumoulin seier av en enorm margin i tempoetappen holdt i den vakre Ardèche. Den peloton trenger litt ro til å bli gjenforent før slåss igjen. De 187 gjenværende rytterne skal lede nord i Rhône-dalen med tre kategori 4 klatrer på i løpet av scenen 14. Det bør ikke forstyrre planene til sprint 'lag. Etixx-Quick Step, Lotto-Soudal, Dimension data og Katusha er forventet å lede gjengen, og forberede seg på en haug galopp. Mark Cavendish er den mest vellykkede av dem så langt i år, men han er alltid sulten på mer. Marcel Kittel kan ikke være fornøyd med bare én seier. André Greipel og Alexander Kristoff er ennå å streike. Det er de unge også, som Bryan Coquard, Dan McLay, Dylan Groenewegen, kncking på døren. Parc des Oiseaux (fuglenes park) er å se dem ...

Forfattet i all hast dette om dagens etappe..

(Innlegget ble redigert 16.07.16 13:03)

Jhinx
JhinxInnlegg: 3288
16.07.16 13:02

Ja en kan for trekke de konklusjoner. Men jeg er litt uenig.

Han er faktisk en av de mestvinnende rytterne i år. Laget er noe svekket enn hva det var tidligere. Men dette er ikke avgjørende mener jeg.

Det er mye hårfin ballanse i sykkel. I 2013 eller 14 når han vant 2 etapper, var han ikke i noen bedre form, men veldig flink taktisk. Slik som Sagan er. Nå sitter han i en rolle der laget blir sett på som en av de store og dermed passet på. Det har han sagt han ikke er så vant med enda.

En dårlig start på årets TDF. Men selv om jeg sjelden liker å unskylde spurtere, så har han faktisk hatt en del uflaks i år. To spurtetapper med brudd som har gått inn. Noen avslutninger som ikke er helt hans spesialitet. 

Men sånn sett kan man jo si han akkuratt nå er en "nesten rytter". Men det må mange være. Kan kun være en vinner. Resten blir det bare nesten på :)

Jeg har fortsatt håp både på Edvald og Kristoff i årets TDF. Og ingenting hadde gledet meg mer om Holst Enger hadde klart noe spektakulært.  Det hadde han fortjent. En fantastisk ny rytter for norge på dette nivået.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 3619
16.07.16 14:24

Der er vanskelig å vinne når han har et så ræva lag rundt seg. Det virker jo også som om Katusha egentlig er 2 lag, et Purito-lag og et Kristoff-lag. Eneste som får godkjent er Guarnieri, som har gjort en veldig bra jobb. Vi så jo hva slags hjelp Sagan fikk da han vant sine 2 etapper.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor en som har vunnet 8 ritt i år og 20 i fjor kan kalles en "nestenrytter". Da tror jeg dere har litt for store forventninger.

(Innlegget ble redigert 16.07.16 14:28)

Royasen
RoyasenInnlegg: 1271
16.07.16 14:47
Trehjulssykkel: Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor en som har vunnet 8 ritt i år og 20 i fjor kan kalles en "nestenrytter". Da tror jeg dere har litt for store forventninger.

Godt poeng...

Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 7947
16.07.16 15:03

Alexander "tar spurten i hovedfeltet" Kristoff? 

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 14798
16.07.16 15:19

Håper Alex la opp treningen og formen mot de viktige rittene i år, nemlig klassikerne og VM. Suksess i sommercirkuset er kun en bonus i mine øyne.

boltzmann
boltzmannInnlegg: 170
16.07.16 16:45

Kristoff har aldri vore den raskaste ryttaren i feltet, og heller aldri den mest køyresterke. På lette etappar har han alltid vore dårlegare enn Cavendish/Kittel/Greipel, og på kuperte etappar mindre køyresterk enn Sagan. Han har derimot den beste spurten etter lange harde klassikarar, og er den beste i feltet for løp som f.eks. Milan-Sanremo. I tillegg er han ganske sikker mot dårleg motstand. At han ikkje gjorde det like bra i Flandern i år, trur eg har med nivået å gjere. Fjerdeplass er likevel veldig bra. Antall sigrar har nok mest med kvaliteten på programmet hans.

Dei beste sjansane for Kristoff i Tour de France er etappar som er for harde for dei raskaste spurtarane, men som likevel ender i massespurt. Han kjem aldri til å sanke etappar ala Cavendish.

hodnemyr
16.07.16 16:52
boltzmann: nivået

Sagan og Vanmarcke var med i fjor også

2OLEGENDE
2OLEGENDEInnlegg: 9083
16.07.16 16:55
hodnemyr: Sagan og Vanmarcke var med i fjor også

Var de like sterke i fjor? Eller var de sterkere i år....?

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 4245
16.07.16 21:10

Vanskelig å gjøre noe med Cav i den formen han er nå. I tillegg er han svært dreven i gamet. Ser ut til å gjøre alt riktig for tida.

All-Equal
All-EqualInnlegg: 6951
16.07.16 21:22

Alex fikk i dag det beste utgangspunktet for å spurte som han har hatt til nå i årets tdf. Da blir han nr..2. 

Det sier meg at han med en god plassering fort kan vinne. Hadde utgangspunktet vært like bra på alle spurtetappene til nå, tror jeg han ville hatt en seier.

Synd at katusha ikke klarer å stable et opplegg på beina som ikke vakler slik det har gjort til nå. Ikke for tidlig og ikke for seint i front.  Vi ser jo gang på gang at vinneren på etappene kommer på de siste meterne. De som  åpner tidlig blir brukt som opptrekkere. Kittel fikk litt "Kristoff-utgangspunkt" i dag og måtte åpne tidlig mens resten kom bakfra. Da ble han sjanseløs. 

Timing og posisjon er enormt viktig i høyhastighetsspurter. Cavendish har tilsynelatende en egen evne til å treffe på dette hver eneste gang. 

(Innlegget ble redigert 16.07.16 21:26)

hodnemyr
16.07.16 21:23
All-Equal: opptrekkere

Cav åpnet tidlig i dag..

All-Equal
All-EqualInnlegg: 6951
16.07.16 21:27

Cav gikk vel fra hjulet til Kittel, så det var nok ikke det verste utgangspunktet 

Arshavin_93
Arshavin_93Innlegg: 29715
17.07.16 15:41

Kristoff kan vel ikke kalles noen "nesten-syklist". Isåfall bør Hushovd betraktes som det også. Personlig husker jeg vel han best med at han ble eid av McEwen, Boonen og Cav på flate etapper. Men vi vet alle hva han fikk til.

Kristoff er vel mer designet for klassikere og eventuelt VM. Hadde dog fortjent seier i Paris neste søndag. Har vært dritnært 2 ganger på rad nå.

Saftblanding
SaftblandingInnlegg: 1323
17.07.16 15:59

Hushovd var en nesten rytter. Håpløs satsing som spurter førte til at talentet hans ble kastet bort. Var på samme nivå som Cancellara i U21 klassen. Litt det samme vi ser med Edvald,  som var på nivå med Sagan i sine yngre dager. Også han satset mye på å spurte. 

Kristoff er ingen nesterytter. Han har et begrenset potensiale,  men i motsetning til de to nevnt over har han trent på sin spesialitet og blitt en rytter å regne med i klassikerne. Han er og med i de store etapperittene. Derimot er Katusha et lag som sitter mellom barken og veden. Kristoff er ikke den raskeste spurteren og trenger derfor ett ordentlig opptrekk for å kunne vinne. Samtidig har de Rodriguez,  som ikke er den beste klatrere og derfor trenger ett helt lag i fjellene. De velger da og splitte laget i ro,  noe som ikke er nok for noen av de. I inn øyne burde de satt opp hele laget rundt Kristoff og satset på at Rodriguez tok klatretrøya. Kristoff mangler også en ordentlig lead out man. 

Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 7947
18.07.16 17:55

Denne tråden er mer aktuell enn noen gang.

Felice_Gimondi
Felice_GimondiInnlegg: 5661
18.07.16 18:35

Er ikke lenge siden Sagan var den med flest andreplasser. Får håpe VM-formen til Kristoff har det siste ekstra som han ser ut til å mangle nå.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 3619
18.07.16 20:37
Felice_Gimondi: Er ikke lenge siden Sagan var den med flest andreplasser. Får håpe VM-formen til Kristoff har det siste ekstra som han ser ut til å mangle nå.

Tror du han har sjans? Skal vel holde rimelig hardt for at han vinner VM. Tror det kommer til å bli rene criteriumsrittet med de rundløypene og tysk seier.

Felice_Gimondi
18.07.16 21:03

På papiret ser det vanskelig ut, men det nytter jo ikke gi opp på forhånd og når det har gått 235km eller hva det er i VM så er bildet litt mer positivt for Kristoff.

Han har jo også spurta bra borti der før så jeg vil tro han har en god sjans. Ser ikke bort fra at han får litt hjelp av andre Katusha ryttere der selv om de sykler for andre land også.

(Innlegget ble redigert 18.07.16 21:04)

Perseus
PerseusInnlegg: 10801
25.07.16 00:22
Jhinx: Det er mye hårfin ballanse i sykkel. I 2013 eller 14 når han vant 2 etapper, var han ikke i noen bedre form, men veldig flink taktisk. Slik som Sagan er. Nå sitter han i en rolle der laget blir sett på som en av de store og dermed passet på. Det har han sagt han ikke er så vant med enda.

Er så mye feil her at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

Perseus
PerseusInnlegg: 10801
25.07.16 00:25
Il-Pirata: Håper Alex la opp treningen og formen mot de viktige rittene i år, nemlig klassikerne og VM. Suksess i sommercirkuset er kun en bonus i mine øyne.

Kristoff + Qatar må da bare bli bra.

Jhinx
25.07.16 12:16
Perseus: Er så mye feil her at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

Og hva har du bidratt med i denne tråden? 

Med mindre du kan utdype, blir det bare surmuling.

Men ser jo at du er en grinebiter ved å lese neste kommentaren din og. Bitter på at det ikke ble norsk tour seier i år? 

Jhinx
25.07.16 12:37

Skal ta setning for setning og se hva du mener er så hårreisende feil at det ikke er verdt å kommentere.

Det er mye hårfin ballanse i sykkel

Er du uenig i det?

I 2013 eller 14 når han vant 2 etapper, var han ikke i noen bedre form

I 2014 vant han 2 etapper. Enig? All trening i år har vist bedre tall enn i fjor og forfjor. Med andre ord, han var ikke i bedre form i 2014. Er ikke det en logisk konklusjon?

men veldig flink taktisk. Slik som Sagan er

Når han vant i 2014, var ikke det stort sett på egenhånd. Ved hjelp av god manuvrering og en god forståelse på løpet. Slik har vel Sagan vært i alle år han har vært med i sirkuset?

Nå sitter han i en rolle der laget blir sett på som en av de store og dermed passet på

Det er først i år og fjor at Katusha har blitt sett på som et spurtlag og kristoff som en spurtfavoritt. Det gjør jo at andre lag ser på dem og passer på. Eller kanskje jeg har totalt missforstått her?

Det har han sagt han ikke er så vant med enda.

Dette kommer fra hans egen mund via et intervjue på TV2. Ikke noe jeg dikter opp.

så om du er uenig er det helt i orden. Men jeg lurer jo på dine teorier når du bare lasher ut at dett er så feil at det ikke er vits å svare engang.

(Innlegget ble redigert 25.07.16 12:38)

Jhinx
25.07.16 12:40
Arshavin_93: Kristoff kan vel ikke kalles noen "nesten-syklist"

Men nå tror jeg vi kan strekke oss så langt og si at årets TDF ble litt "nesten" for AK :)

apobase
apobaseInnlegg: 10848
25.07.16 13:52

Helt klart en nestenrytter. Det hjelper lite å vinne oppkjøringsritt som MSR og Flandern når man ikke er på topp når det virkelig gjelder i juli.

IIHJ
IIHJInnlegg: 1821
25.07.16 14:14

Dette forumet har en tendens til å undervurdere prestisjen i å vinne TDF etapper.

Felice_Gimondi
25.07.16 14:31
IIHJ: Dette forumet har en tendens til å undervurdere prestisjen i å vinne TDF etapper.

Hva begrunner du det med?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg