Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva kan redde Tour de France?

NYTT TEMA
Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4300
20.07.16 19:12

Det er vel opplest og vedtatt at årets TDF går inn i historien som veldig lite minneverdig. Underholdningen har uteblitt, SKY-laget dominerer for sin kaptein Froome. Få våger eller orker å angripe, og de få som gjør det, får som regel svi for det. Froomes største utfordrer Quintana virker å ikke være i sin beste form, og det er ingen andre som ser ut til å true Froomes dominans. Folk som Mollema og Yates er naturlig nok svært fornøyd med å holde på sine plasseringer, og ser ingen årsaker til å angripe. Summen er at det viktigste av alt innenfor sykkelsporten, og all sport forøvrig, nemlig underholdningen forsvinner. Dermed graver sporten sin egen grav. Interessen vil nok aldri forsvinne, men dersom dette årets utgave blir normen, vet i alle fall ikke jeg om jeg gidder å skru på TV'en i juli.

Vi hadde noen år mellom Lance og SKY, der angrepsvillige ryttere som Contador, Schleck og Evans gjorde TDF til et høydepunkt i sykkelsesongen. Nå ser det ut til at den tiden er over. Conta er over toppen, og det ser ikke ut som noen andre har kapasitet til å steppe opp. For det vi ser nå, er jo mye av det samme vi så i Lance-epoken (ja da, han var dopet, men denne tråden handler ikke om doping. Dessuten var jo alle de beste konkurrentene hans også det) Mye handler om penger og budsjetter. Man så altså det samme med US Postal og Discovery. Lagene kjøper opp de beste rytterne som får i oppgave å være hjelperyttere i TDF mot å få egne sjanser i andre ritt. Opplegget fungerer stort sett godt, jamfør Poels' seier i LBL i år. På samme måte kjøpte Lances lag opp folk som Heras og Popovovitsj. SKYs finansielle muskler gjør at ingen er i stand til å konkurrere, og SKY kan dominere. Kanskje er det bare et tidsspørsmål før de dyrker fram spanjoler og italienere som kan vinne giroen og vueltaen på samme måten som Froome vinner TDF. 

Hva kan gjøres for å redde underholdningen? Sporten har jo møtt utfordringene fra både medisinsk og motorisert doping uten at det har gått ut over populariteten. Jeg tror at man må tenke innovativt, slik som for eksempel langrennsporten har gjort, selv om ikke alle endringene har vært like gode der. Dersom systemer og regler ikke fremmer sporten, må de endres.

Det største problemet slik jeg ser det, er at det er for lett for ett lag å styre og dominere rittene. Når laget er så sterkt som SKY sitt, kan gjerne to eller tre av rytterne ha dårlige dager, uten at det får noen konsekvenser. Når mer enn halve laget selv er kapable til å komme topp ti i sammendraget, sier det seg selv at det er umulig for andre lag å konkurrere. Med andre ord: Man må redusere de enkelte lagenes styrke, slik at det handler mer om rytternes individuelle kapasitet, enn lagenes. Kanskje er dette da en måte å gjøre det på:

Man har gjort forsøk i mindre ritt i å redusere antall ryttere på hvert lag. Jeg tror at det kunne være en ide å i stedet for å invitere tjue lag med ni ryttere hver til GT, inviterer man heller tjuefem lag med seks ryttere hver. På den måten tror jeg man vil få en positiv effekt på flere måter

1. Med færre ryttere, vil posisjonskampen på etappene bli mindre og risikoen for velt ikke like stor.

2. Flere lag fra flere nasjoner vil gjøre den globale interessen større. Det fins mange lag som er vel så gode som de svakeste lagene i årets TDF.

3. Det blir vanskeligere for et lag å kontrollere rittet slik som SKY gjør.

4. Med færre ryttere i TDF, kan det gjøre at flere vil satse på de andre GT'ene, siden det ikke vil bli like god plass på lagene.

5. Vi vil se flere isolerte kapteiner på slutten av ritt, og mer angrepsvillig kjøring.

Hva tror dere?

uglameg
uglamegInnlegg: 1409
20.07.16 20:47

Min umiddelbare reaksjon ved å gå fra 9 til 6 rytttere, er at vi da får flere rene sammenlagt-lag og rene spurtlag. 

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4300
20.07.16 20:53
uglameg: Min umiddelbare reaksjon ved å gå fra 9 til 6 rytttere, er at vi da får flere rene sammenlagt-lag og rene spurtlag.

Det har du nok rett i. Men er det ikke slik allerede? Lag som SKY og Movistar har jo ingen spurtere, og en haug med lag har ingen sammenlagtkandidater. Lag som prøver å være begge deler, lykkes sjelden. Denne diskusjonen var jo allerede veldig aktuell da Telekom skulle kjøre både for Ullrich og Zabel.

Jeg tror det først og fremst ville blitt flere lag med folk som var verken det ene eller det andre, folk som ville angripe og komme i brudd. Så flere bruddseire ville vi nok fått, noe som hadde vært negativt for spurterne. 

uglameg
uglamegInnlegg: 1409
20.07.16 20:57
Il_Falco: Jeg tror det først og fremst ville blitt flere lag med folk som var verken det ene eller det andre, folk som ville angripe og komme i brudd. Så flere bruddseire ville vi nok fått, noe som hadde vært negativt for spurterne.

Godt poeng! 

Har aldri tenkt på dette før nå. Interessant. 

voldsmann
voldsmannInnlegg: 1821
20.07.16 21:24

Jeg har lenge tenkt at 7 rytter på laget i de store rittene ville gjort susen. Og flere lag. Da blir det umulig å kontrollere rittene på samme måte. Det vil tippe mer i favør av offensive ryttere og mer aktiv kjøring. Og mer uforutsigbart. 

tucan
tucanInnlegg: 19213
20.07.16 21:30

Alltid for færre rittere på lagene. Sky sine best beste er på nivået med utfordrerne i fjellene. Det gjør det håpløst å utfordre. 

Ellers ser jeg personlig ikke så mørkt på det.. Når det ikke er spenning, slipper man følge med så mye. Frigjør mye tid.. Dagens etappen så jeg i fast forward da jeg kom hjem fra dagens sykkeltur. Gikk ikke glipp av all verdens.

Hvale90
Hvale90Innlegg: 22978
20.07.16 21:34

Zomegnan mangler.

IIHJ
IIHJInnlegg: 1904
20.07.16 21:40

Selv om SKY sitter fremme og kjører kan ikke farten være allverden når man ser at ryttere som Yates og Meintjes henger med. Det som mangler er først og fremst at relativt mange av de som kunne angrepet i fjellene ser ut til å være i dårlig form. Quintana, TJVG, Pinot, ARU etc.

Færre ryttere på laget tor jeg hadde vært et stort pluss ifor underholdningen i de fleste løpene.

(Innlegget ble redigert 20.07.16 21:44)

Hvale90
Hvale90Innlegg: 22978
20.07.16 21:43

Det man lett kan gjøre er å forandre på hvilke fjelloverganger som brukes. Særlig i Pyreneene kunne ASO ha funnet mange nye og interessente traseer. Det hadde fått bort forutisgbarheten man har nå. Greit at de kan starte i Pau, men man må ikke gå over Aubisque eller Peyresourde hver gang!

PerfektForThor
PerfektForThorInnlegg: 1272
20.07.16 21:47
IIHJ: Selv om SKY sitter fremme og kjører kan ikke farten være allverden når man ser at ryttere som Yates henger med. Det som mangler er først og fremst at relativt mange av de som kunne angrepet i fjellene ser ut til å være i dårlig form. Quintana, TJVG, Pinot, ARU etc.

Det var da en ekstremt merkelig konklusjon? "Ryttere som Yates" slår regjerende Vuelta-mester Aru, Bardet, Quintana og Purito ned i støvlene. Hvordan rittet kjøres tyder på ekstremt høy fart i bakkene, da mange av favorittene har mer enn nok med å henge på. Når Poels og Nieve kjører inn Valverde, Aru som ingenting, da forteller det mye om Sky sitt jevne og drepende tempo. Før etappen er mange offensive i intervju, men de får det samme tempoet i fleisen hver gang.

Bardet er vanligvis en veldig offensiv rytter, men også han må bite seg fast på halen. Jeg tror vi kan konkludere med at SKYs tempo ikke innbyr til angrep, og jeg husker forrige gang man hadde det slik i Tour de France. Jeg kjøper ikke den at flere favoritter bommer på formen.

Men jeg skal ikke gjøre dette til en dopingtråd. Forslagene til trådstarter er meget interessante, og jeg tror rittet ville fått en solid underholdnings-boost med disse regelendringene.

(Innlegget ble redigert 20.07.16 21:49)

IIHJ
20.07.16 22:04
PerfektForThor: Jeg kjøper ikke den at flere favoritter bommer på formen.

Det var da en ekstremt merkelig konklusjon. Hadde du forventet før TDF at Yates og Meinjes skulle kjøre likt som feks ARU og Quintana?

PerfektForThor
20.07.16 22:06
IIHJ: Det var da en ekstremt merkelig konklusjon. Hadde du forventet før TDF at Yates og Meinjes skulle kjøre likt som feks ARU og Quintana?

Jeg kjøper ikke det at ALLE favorittene mister formen i samme rittet. Dette handler mer om Sky sin styrke, enn at de andre rytterne er ubrukelige.

IIHJ
20.07.16 22:09

Forøvrig så var tidenes kjedligeste TDF i 2014 da SKY var helt fraværende.og Contador crashet ut. Nibali vant med over 7 minutt. 

Noe lignende preger årets ritt da de to antatt største utfordrerene enten er borte eller er i dårlig form.

IIHJ
20.07.16 22:25
PerfektForThor: Jeg kjøper ikke det at ALLE favorittene mister formen i samme rittet. Dette handler mer om Sky sin styrke, enn at de andre rytterne er ubrukelige.

De 3 siste årene så var avstanden mellom de 10 første 13 minutter etter etappe 17. I år er avstanden 6 minutt.  Det underbygger min påstand om at SKY farten ikke har vært drepende. Hadde vi hatt en Contador og Quintana i kjempeform så hadde nok en del av hjelperytterene til SKY blitt blåst av tidligere.

(Innlegget ble redigert 20.07.16 22:32)

PerfektForThor
20.07.16 22:31
IIHJ: De 3 siste årene så var avstanden mellom de 10 første 13 minutter etter etappe 17. I år er avstanden 6 minutt.

Folk som ikke ser bak resultatene tar ikke jeg seriøst. Ser ingen verdi i å liste opp resultater uten å ta hensyn til taktiske disposisjoner og løpsopplegg. Du kan jo vinkle et resultat slik at det støtter ditt standpunkt.

På samme måtte kan jeg si at de mer jevne differansene tyder på høyere nivå i toppen. Du kommer med et håpløst argument.

Se heller på hva rytterne sier etter etappene. Flere av favorittene har klaget på de høye watt-verdiene Sky-gjengen produserer i front. Rolland er sitert på: "When it rises to 400 watts, it is almost impossible to attack"

Og hvordan forklarer man at et toppet Astana-lag blir kontrollert av Sky-gjengen? Det samme laget som herjet i giroen 2015? Jeg fatter ikke at Movistar, Astana og resten av lagene har bommet med formen. Er det realistisk?

(Innlegget ble redigert 20.07.16 22:39)

IIHJ
20.07.16 22:39

Det var da fryktelig så usakelig alle blir mot de som ikke deltar i den kollektive forbannelsen av laget SKY.

(Innlegget ble redigert 20.07.16 22:40)

PerfektForThor
20.07.16 22:40
IIHJ: Det var da fryktelig så usakelig alle blir mot de som ikke deltar i den kollektive forbannelsen av laget SKY.

På hvilken måte er innlegget mitt usaklig? Ingenting av mitt innlegg er diktet opp. Det er fakta

Felice_Gimondi
Felice_GimondiInnlegg: 6653
20.07.16 22:43

At farten i bakkene i år ikke er like fort som tidligere år viser tidene og wattberegningene som gjøres av et stort antall følgere der ute og burde være en erkjent og klar sak. Det er først når Porte og Froome tråkker til i dag at de matcher gamle nivåer. Før det går det fort, men altså ikke på det nivået man bør forvente kapteinene.

Rolland, Valverde og co kan jo publisere verdiene sine slik som et par andre så får vi enten  se om de smører på eller tråkker veldig ineffektivt.

(Innlegget ble redigert 20.07.16 22:53)

IIHJ
20.07.16 22:47
PerfektForThor: Og hvordan forklarer man at et toppet Astana-lag blir kontrollert av Sky-gjengen? Det samme laget som herjet i giroen 2015? Jeg fatter ikke at Movistar, Astana og resten av lagene har bommet med formen. Er det realistisk?

3 av de bedre klatrerene til Astana kjørte og vant Giroen.

IIHJ
20.07.16 22:48
PerfektForThor: På hvilken måte er innlegget mitt usaklig? Ingenting av mitt innlegg er diktet opp. Det er fakta

Du avfeier alt jeg sier som useriøst og kaller det elendig argumentasjon.

I stedet kan du jo prøve å vise meg noen høye wattberegninger fra årets Tour i stedet for å stole på vitnemålet til Valverde, som forøvrig også ligger overaskende nærme teten tatt i betrakning han kjørte Giroen.

(Innlegget ble redigert 20.07.16 22:52)

Viracocha
ViracochaInnlegg: 10621
20.07.16 22:56
PerfektForThor: Jeg kjøper ikke det at ALLE favorittene mister formen i samme rittet. Dette handler mer om Sky sin styrke, enn at de andre rytterne er ubrukelige.

Nja, dette er vel ikke helt riktig.

Molle har sannelig ikke mistet noen form, han er rett og slett ikke bedre, og det ser ikke ut for at Porte har nevneverdige problemer med å kvitte seg med alle Skyene bortsett fra Froome.

Da står vi igjen med de halvråtne, Niba, Aru, vinglebukken Valverde og den pillråtne Quinten.

IIHJ
20.07.16 23:00
Viracocha: Da står vi igjen med de halvråtne, Niba, Aru, vinglebukken Valverde og den pillråtne Quinten.

I tillegg har vi mistet Contador og Pinot.

Felice_Gimondi
Felice_GimondiInnlegg: 6653
20.07.16 23:01

5. Vi vil se flere isolerte kapteiner på slutten av ritt, og mer angrepsvillig kjøring.

Ja, Giroen og Vueltaen har vist oss det en del ganger. Færre på hvert lag ville hjulpet mye. Se bare hvordan OL sykles anderledes enn VM, men man må beholde distansene får å få topp-gutta til å ende opp mano a mano.

PerfektForThor
20.07.16 23:09
IIHJ: 3 av de bedre klatrerene til Astana kjørte og vant Giroen.

5 av gutta som kjørte giroen 2015 kjører også i år. I Tour de France fremstår de som tullinger, mens i giroen herjet de med konkurrentene.

IIHJ
20.07.16 23:15
PerfektForThor: 5 av gutta som kjørte giroen 2015 kjører også i år. I Tour de France fremstår de som tullinger, mens i giroen herjet de med konkurrentene.

Jeg snakker om årets Giro. Siden disse 3 var med på å vinne giroen i år så er det ikke så overaskende at formen ikke er på topp nå. Aru skuffer ellers presterer Astana omtrent som forventet. De har ligget mye foran de siste etappene, men så har kapteinen sviktet.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13410
20.07.16 23:28

Hva med at Sky får ha 6 mann og resten 9? Kunne blitt litt spenning da. :)

Ellers mange gode poenger, 6 mann på hvert lag kunne vært spennende å se.

thomas_72
thomas_72Innlegg: 1285
21.07.16 00:22

- Contador kan godt ha vært i fin form, men han har problemer med å holde seg konsentrert i lette partier og velter av egen fri vilje ut av touren for andre gang på rad

- Aru sliter med formen (var tydelig i Dauphine også, på tross av etappeseieren)

- Quintana sliter med formen (han pleide å være bedre enn Meintjes og Yates.)

- Porte ser slett ikke ut til å være i dårlig form

- Mollema ser ut til å være i kjempeslag, han mister alltid tid etter hviledagen uansett. Mollema-vennlig løype = uten hviledager.

Det blir for drøyt å hevde at ALLE favorittene mister formen i samme rittet, slik du sier.  Det er egentlig bare Quintana du tenker på, med mindre du holdt van Garderen som din favoritt.

Jeg synes fremdeles at vi ikke har sett Froome suveren i oppoverbakkene slik vi er vant til å se han på minst en etappe, og at så langt er avstandene mindre enn man skulle forvente basert på historien fra Froome sine gode år. Håper Porte smeller inn et halvminutt på han i morgen :)

EDIT: Kudos for god tråd @ alle :)

(Innlegget ble redigert 21.07.16 00:23)

PerfektForThor
21.07.16 00:25
thomas_72: Det blir for drøyt å hevde at ALLE favorittene mister formen i samme rittet, slik du sier. Det er egentlig bare Quintana du tenker på, med mindre du holdt van Garderen som din favoritt.

What? Jeg hevder da det motsatte?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32024
21.07.16 00:28
thomas_72: - Contador kan godt ha vært i fin form, men han har problemer med å holde seg konsentrert i lette partier og velter av egen fri vilje ut av touren for andre gang på rad - Aru sliter med formen (var tydelig i Dauphine også, på tross av etappeseieren) - Quintana sliter med formen (han pleide å være bedre enn Meintjes og Yates.) - Porte ser slett ikke ut til å være i dårlig form - Mollema ser ut til å være i kjempeslag, han mister alltid tid etter hviledagen uansett. Mollema-vennlig løype = uten hviledager. Det blir for drøyt å hevde at ALLE favorittene mister formen i samme rittet, slik du sier. Det er egentlig bare Quintana du tenker på, med mindre du holdt van Garderen som din favorit

Quintana, Contador og Aru er nok de tre presumptivt beste rytterne i fjellene utenom Froome, og når ingen av de tre er i topporm eller kræsjer ut, så blir det litt tynt med Porte, Yates og Mollema.

Er også nokså skuffet over Pinot. Etter en svak TDF i fjor, forventet jeg at han skulle prestere bedre i år og kanskje kjempe om en pallplassering. I stedet er han helt utenfor.

thomas_72
thomas_72Innlegg: 1285
21.07.16 00:40
KongOlav2: Er også nokså skuffet over Pinot. Etter en svak TDF i fjor, forventet jeg at han skulle prestere bedre i år og kanskje kjempe om en pallplassering. I stedet er han helt utenfor.

Nå var det vel snakk om kyssesyke, så da er jo det ganske naturlig, men det er ikke til å komme unna at han sliter med hjemmefavorittstempelet, sliter med varmen og ikke akkurat er den sterkeste i verden psykisk. De fleste jeg har lest sier at han passer bedre i Giroen, men at han aldri får lov å kjøre den fordi han er stjerne på Frankrikes største lag. 

Det positive er at dette kanskje kan ordne seg når han nå også er flopp i Frankrikes største ritt.... :) Reichenbach og Eiking fikser TdF til neste år!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg