Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM i Bergen 16-24. sept 2017

NYTT TEMA
Progressen
ProgressenInnlegg: 1492
24.09.17 21:47
MyWays: Som bergenser må jeg si at det har vært et flott mesterskap. Men som bergenser må jeg si at det er pinlig med all denne sjøldiggingen og onanien over at det er folk i gatene under et sykkel-VM. Det får faen meg være grenser til selvskryt. Fy faen så pinlig. Det verste med dette er jo at de som ofte føler behovet for å skryte er de som sitter bak en pult og skriver artikler, og ikke er ute i løypene og bidrar til å skape en kjekk atmosfære. Noen må skjerpe seg. Dette VM'et har ikke handlet om Bergen, men om syklistene (først og fremst).

Det er vanskelig å takke syklistene for det du kaller et flott mesterskap.

petruspan
petruspanInnlegg: 2043
24.09.17 21:57

Bra for kristoff at han slipper å ha en meningsløs formtopp i septwmber neste år (hva skal han bruke formen til utover?)

LBJ91
LBJ91Innlegg: 10183
24.09.17 21:59
LBJ91: Kan ikke si det samme om typer som Ballan, Rui Costa og til en viss grad Oscar Freire.

Glemte Hushovden her gitt. Man kunne stort sett stole på at han kom til å vinne 1 etappe i juli, men resten av sesongen er han jo underlegen Kristoff.

nanonils
nanonilsInnlegg: 2166
24.09.17 22:02
Progressen: Det var helt sikkert det Matti Manninen sa til seg selv, i det han støtet fra hovedfeltet ute i Øygarden i morgentimene i dag.

Bortsett fra at begge er/har vært nasjonale mestere, så er det vel en smule forskjeller på nivå på disse karene eller?

Hvale90
Hvale90Innlegg: 22941
24.09.17 22:26

Hadde det ikke vært bedre sponsing for Bora om Sagan faktisk kjørte i Bora-drakten?

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4279
25.09.17 00:30

Kristoff er hvert fall enig med meg:

– Jeg vil huske det for folkelivet, og at vi tapte gullet, sier Kristoff til VG.

FooDog
FooDogInnlegg: 2197
25.09.17 04:19
Il-Pirata: den største i Norge gjennom tidene.

Norge har fostret flere gode syklister gjennom årene.

For meg er Knut Knudsen den største.

Han har vunnet både OL- og VM-gull.

I tillegg kåret til verdens beste temporytter 1979-81.

Øvrige viktige seire:

1978 Trofeo Laigueglia og Trofeo Baracchi

1979 Giro del Trentino og Tirreno-Adriatico

1980 GP Eddy Merckx

1981 GP Eddy Merckx

Knut Knudsen

Progressen
25.09.17 07:18
Trehjulssykkel: Kristoff er hvert fall enig med meg:

Men ikke nødvendigvis uenig med dem som mener at 2. plass i VM også har en betydelig verdi.

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7133
25.09.17 09:22

Etter litt ambivalens siste ukene om vi (samboer og meg) skulle ta turen over fjellet eller ikke( for å få med VM rittet i går) bestemte vi oss sent på fredag at jo vi tar turen. Ambivalensen pga mye reising/turer i helgene i forkant og også en del i oktober, og da føltes det de siste ukene riktigere å slappe av hjemme foran tv'n.

Men tempoen på onsdag ga meg den følelsen "faen, må jo til Bergen, kan ikke være sykkelfan og la denne opplevelsen gli i fra, hvor mange år til vi får oppleve sånn igjen i Norge, og hvor mange sykkelritt man egentlig se på tv i løpet av et år (mange). Når så værmeldingen sa grått, tåke og vått på Østlandet og sol på Vestlandet så var det bare å pakke en bag, ta sykkelen på taket og stå opp tidlig på lørdagen. Veldig tidlig.

En pitstopp på Gudvangen og 10 milstur opp Vikafjellet (nydelig og snill klatring) via Stalsheimskleiva (ikke spesielt snill he he) hvor det var 19 grader rett før toppen og skyfritt. Kunne egentlig bare snudd og kjørt hjem igjen etter den turen uten at det hadde vært bortkastet biltur. Fikk også en flott tur ut på Osterøya tidlig i går/søndag. Dæven meg fint terreng, tunge bakker og møtte vel nesten ikke en bil. Ble litt overrasket over at det var egen kommune og stort fint vidergående skole der for ikke mange som var ute å luftet seg søndagsmorgen. Parkerte ved broen på Osterøya siden og syklet om Bruvik.

Folkefesten i Salmon Hill var enorm. Det som er forskjellen mellom å se på tv (hvor en får god oversikt over hva som skjer i front) og se live i tillegg til stemningen er hva som skjer langer bak. Når hjelperytterne slipper, eller de fra Romania og gud vet hva slipper. Men en ser de også nyter denne stemningen og tar med seg den gode følelsen av å bli heiet på. Dvs noen så ut til å hate tilværelsen også he he. Når tempoet ble skrudd opp på siste 5-6 rundene var det nesten umulig å følge med hvem som var med for det gikk så fort. Og vi sto i bratteste partiet (ikke at det er veldig bratt men lell da). Sagan for eksempel spottet jeg aldri, for hadde nok med å se etter de Norske.

Siden alle Bergensere er verdensmestere fra fødsel så gjør det ikke noe mye at det ikke ble noen norske verdensmestere. For en kan jo ikke bli mer verdensmester en verdenmester...dvs Sagan kan det he he. Men Bergen skal ha kudos for dette, de skapte en folkefest og skal få lov til å være litt høye på seg selv. Lokale, tilreisende nordmenn, utlendinger, fra små barn til langt ut pensjonisttilværelsen koste seg timesvis, og hvor tiden fløy.

Norske resultater: Ikke all verdens kanskje, men mener at det er viktigere at arrangementet ble bra en at resultatene ble bra. Jeg hadde ikke trodd på medalje i går så for min del ble sølv til Alex en stor opptur (ok litt surt i minuttet etterpå når han var så nær). Men Norge var med på å prege rittet og medalje henger høyt. At bare 1 plass teller er jo bare sprøyt for andre en Alex den første timen. For vi var vel skikkelig skuffa i fjor at det ikke ble medalje, var vel ikke gullet som glapp men medaljen som glapp da ?

For jr og U 23 var det litt skuffende, men sånn er det. Stang inn ett mesterskap blir stang ut i år. Tror tv2 hypet de litt for mye, for var ikke måte på hvor mye forhåndsreklame det var at vi hadde verdens beste landslag i ditt og i datt. Men er jo litt det som TV2 gjør, de hyper/Jinxer jo for harde livet. Er derfor det er digg med fjelletapper på TdF for da slipper en den evinnelige hypingen av Edvald og Alex m.m.

Alt i alt gir jeg liveopplevelsen jeg hadde i Bergen 9/10, kunne gitt full pott, men siden jeg faktisk sto i Budorbakken når det var målavslutning på TdN der så kan selvsagt ikke noen ting måles med den og VM må et hakk ned. Terreng VM i Hafjell var også stort, men så er jeg veldig interessert i terrengsykling også da, var jo ikke nærhet av dette folkelivet (dog enda mer tilskuervennlig).

(Innlegget ble redigert 25.09.17 09:24)

Hvale90
25.09.17 12:12

Gratulerer med dagen til Scarponi!

den12mann
den12mannInnlegg: 8875
25.09.17 12:27

dobbelpost

(Innlegget ble redigert 25.09.17 12:27)

den12mann
den12mannInnlegg: 8875
25.09.17 12:27
hrrreminius: Feilen lå forøvrig i noen kabler mellom Korskirken og Øvre Korskirkeallmenningen. Altså midt i sentrum like ved løypa.
hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 6767
25.09.17 12:31

Latterlig dårlig timing. Hadde det skjedd 5 min senere ville det knapt hatt betydning.

lok1
lok1Innlegg: 3868
25.09.17 13:23

Ikke rart det går i underskudd når de setter inn så mye politi. Faktisk latterlig mye politi har det vært.

Kan skjønne det på onsdagen og søndagen, men når jeg satt og tok bilder av juniortempoen o.l. var det like mye politi ute som i går, og det gir jo ikke mening i det hele tatt.

Kagawa
KagawaInnlegg: 865
25.09.17 13:25

Skulle tro de sparte litt penger på strømbruddet, rutinert der.

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3764
25.09.17 14:13
den12mann: Kabelen er funnet

Det står i linken at det var Tv2-seerne som mistet bildene. Stemmer antydningene fra Afenbladet om at det bare var Tv2 som mistet produksjonen og at resten av verden hadde en egen tv-produksjon som fungerte også i de 2 minuttene og 38 sekundene? Høres rart ut. Vi jo tro at Norge også stod for den internasjonale sendingen.

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 6767
25.09.17 14:28

TV2 stod for den internasjonale produksjonen. Så ingen hadde bilder.

GatlingGun
GatlingGunInnlegg: 43540
25.09.17 14:46

Den kjekkeste dagen jeg har hatt i Bergen i hele mitt liv. Fantastisk, fantastisk, fantastisk!

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3764
25.09.17 15:14
GatlingGun: Den kjekkeste dagen jeg har hatt i Bergen i hele mitt liv.

Eg var i startområdet på Rong. Har aldri sett så mange folk der, og det var jo 17. mai, julafta, FN-dagen og Jonsok kombinert og vel så det når det gjald opplegg for festivitas. Eg måtte klype meg i armen i takt med at stadig ny verdsstjerne entra podiumet for å sikra meg at dette verkeleg skjedde her ute i havgapet. Eg skulle til å ta ein sjølvie undervegs, og utan at eg visste det så stod Erna Solberg halvmeteren bak meg, og først då eg skulle sende snap'en såg eg på fotoet at ho sneik seg med som linselus. Det sportslege utbytet var rett nok minimalt der me berre i nokre sekund såg ryttarane rulla avgårde, så eg vil ikkje kalla det for ei idrettsoppleving, men heller for ei gedigen hending av storslåttheit, mønstring av lokalsamfunnet og særs god stemning. Og i desse morgontimane virka det heilt utenkeleg at speaker Kjell Erik Kristiansens røst skulle vare til det heile var overstått på Torgalmenningen i 17-tida.

(Innlegget ble redigert 25.09.17 15:15)

lok1
lok1Innlegg: 3868
25.09.17 15:23

Våknet klokken halv fem med fylleangst og en enorm tristhet for at denne uken sluttet. For en uke, og for en avslutning. Har faktisk ikke ord på hvor morsomt det var i går, selv om jeg hverken stod i laksebakken eller i sentrum. 

Good luck Innsbruck!

uglameg
uglamegInnlegg: 1409
25.09.17 16:19

haha..herlig ..! Lok1

MyWays
MyWaysInnlegg: 3214
25.09.17 16:48
Progressen: Det er vanskelig å takke syklistene for det du kaller et flott mesterskap.

Hva mener du?

Progressen
25.09.17 17:22
MyWays: Hva mener du?

At det ikke er syklistenes fortjeneste at mesterskapet er flott.

Langorm
LangormInnlegg: 7390
25.09.17 18:23
mcclair9: Eg var i startområdet på Rong.

Jeg skulle ønske løpet fra Rong og inn til sentrum av Bergen, ble sendt i reprise på TV. For en utrolig flott reklame for Bergen og Norge, hele VM ble. Til og med værgudene var med. Avsluttningen kunne vel neppe vært mer spennende.

Sulfat
SulfatInnlegg: 7976
25.09.17 18:34

Sykkelforbundet kan gå konkurs på hele greia.

Her må de smi mens jernet er varmt. Få opp en vippskonto. Tror mange av de
?00.000 som fikk seg en gratisfest hadde vært villig til å legge igjen en hundrelapp som takk, nå mens euforien fortsatt lever i Bergen.

Staten er jo vinneren. Sponser med 50mill, får norgesreklame for 500mill tilbake.

(Innlegget ble redigert 25.09.17 18:34)

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4293
25.09.17 21:00
Biff_Byford: Folkefesten i Salmon Hill var enorm. Det som er forskjellen mellom å se på tv (hvor en får god oversikt over hva som skjer i front) og se live i tillegg til stemningen er hva som skjer langer bak. Når hjelperytterne slipper, eller de fra Romania og gud vet hva slipper. Men en ser de også nyter denne stemningen og tar med seg den gode følelsen av å bli heiet på. Dvs noen så ut til å hate tilværelsen også he he. Når tempoet ble skrudd opp på siste 5-6 rundene var det nesten umulig å følge med hvem som var med for det gikk så fort. Og vi sto i bratteste partiet (ikke at det er veldig bratt men lell da). Sagan for eksempel spottet jeg aldri, for hadde nok med å se etter de Norske.

Kjenner meg veldig igjen i denne beskrivelsen. Vi sa det til hverandre flere ganger: Hvor var Sagan? Kan jo ha noe med å gjøre at han ikke har så gjenkjennelig hår lenger. Også artig med karen fra Romania som havnet bak veldig tidlig, men likevel kom tilbake runde etter runde. Og karen fra Hellas som gikk over toppen på bakhjulet. Og Skjerping og Jensen som kjørte over toppen en ekstra gang bare for å takke publikum. Alt i alt en opplevelse for livet.

Trist at det allerede dagen etter bare skal handle om økonomi. Sykkel er jo en sport hvor folket får full uttelling uten å betale noe for det. Hvilken annen idrett kan du stå tre meter fra målstreken uten å betale? Man bør jo skjønne at det ikke er spesielt god økonomi i et slikt arrangement. Men du verden for en norgesreklame! Her bør staten ta regningen. Burde gjort det for lenge siden.

Morilov
MorilovInnlegg: 104
25.09.17 21:11

Er det krise med 50 mil underskudd da? Hva er det for staten??

Småpenger

Minner om at vi har brukt 290 mil på å IKKE arrangere ol.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ol-2022/har-brukt-naer-280-millioner-paa-ol-soeknader/a/23307078/

(Innlegget ble redigert 25.09.17 21:12)

Hvale90
25.09.17 21:31

Skulle ha tatt betalt for å stå i Laksebakken. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg