Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tour de France 2017

NYTT TEMA
hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 709
18.10.16 20:40

Som forrige gang lager jeg åpningsinnlegget i Tour de France-tråden. Denne gang med litt mer enn et tweet-format.

Endelig har vi fått vite på Tour de France-løypen for det herrens år 2017. Fra før av visste vi at neste års utgave skulle starte med en etappe i Düsseldorf Grand Départ, og at det - som den har gjort i 41 år - avsluttes på Paris Champs Elysées. Ryktene har tilsagt at rytterne skal gjennom Les Vosges, Massif du Jura, Massif Central, Alpene og Pyreneene, og at det skal være målgang ved blant annet La Planche des Belles Filles, Peyragudes og til og med Col d'Izoard.

I morges fant presentasjonen av løypen sted, i sedvanlige Le Palais des Congrès. I skyggen av storhetene Chris Froome og Romain Bardet, var også mer ukjente Bernard Hinault, Bernard Thévenet invitert til dette smått spektakulære arrangementet i Paris. Nok snakk om den dustete presentasjonen, la oss heller se på løypene.

 

Etappe 1 / Düsseldorf > Düsseldorf / 13 km
2017-utgaven av Tour de France innledes med en kort tempoetappe, som en paddeflat strekning på 13 kilometer. Verdensmester Tony Martin må finne seg i å være den største favoritten, hvis han klarer å finne seg til rette på Canyon-sykkelen han har skrytt uhemmet av. Hvor mye kan Chris Froome, Thibaut Pinot og småfeite Richie Porte tjene til fordel på de andre sammenlagtfavorittene, Nairo Quintana, Romain Bardet og Alberto Contador?

Etappe 2 / Düsseldorf > Liége / 202 km
De siste gangene Touren har besøkt Liége, har etappene blitt utkjempet enten mot klokka, eller i korte og stupbratte bakker á la Liége-Bastogne-Liége. Denne gangen vil Boulevard de la Sauveniére ønske feltet velkommen til årets første spurtoppgjør, hvor belgiske spurtere vil sannsynligvis komme til kort for feltets raskeste menn, Andre Greipel, Marcel Kittel og Mark Cavendish. De norske spurterne, anført av Alexander Kristoff og Sondre Holst Enger vil nok ikke være blant de aller største favorittene, men de er verdt å se opp for.

Etappe 3 / Verviers > Longwy / 202 km
Fra Philippe Gilberts hjemby, Verviers skal rytterne kjøre den akkurat samme distansen på rittets tredje dag. Avslutningen opp Citadelle de Longwy vil bli avgjørende i kampen om å få bære den gule trøyen i løpet av den første uken. Nevnte Gilbert, Alejandro Valverde, Julian Alaphilippe, Greg Van Avermaet og ikke minst Peter Sagan er blant de største favorittene på denne etappen.

Etappe 4 / Mondorf-les-Bains > Vittel / 203 km
Fränk Schleck kan angre på at han la opp etter årets sesong, nå som ASO gir han og hans brors hjemby, Mondorf-les-Bains, æren av å være startby på en etappe i Tour de France. Etappen er flat, og har ingen større vanskeligheter i form av oppoverbakker, men den har visse områder som er utsatt for sidevind. Sannsynlig spurt i Vittel, hvilket det ikke ble forrige gang, da Nicki Sørensen vant.

Etappe 5 / Vittel > La Planche des Belles Filles / 160 km
Vincenzo Nibali og Chris Froome er de eneste som har vunnet på La Planche des Belles Filles, som med sin maksimale stigning på 20% er en av årets bratteste affærer. Nå kommer klisjé-setningen til monsieur Kaggestad: "man kan ikke vinne Touren her, men man kan i aller høyeste grad tape den, vær klar over det!"

Etappe 6 / Vesoul > Troyes / 216 km
Denne mellomlangeetappen blir en ny etappe for spurterne, den første av to som har målgang i Troyes. Sist gang feltet gikk i mål i Troyes, vant Erik Zabel foran Robbie McEwen og Jeroen Blijlevens, når spurtlagene førte feltet gjennom de brede veiene i sentrum av Troyes.

Etappe 7 / Nuits-Saint-Georges > Troyes / 214 km
Ryttere som er ute etter å hevne seg etter et eventuelt nederlag på den forrige etappen kan glede seg til denne syvende etappen som ender med en rundløype på 40 km, med potensiell sidevind og tøff kjøring. Selvom etappeprofilen kan tilsi en vinner á la Cavendish, er derfor ikke Greg Van Avermaet noe dårligere valg for dagen.

Etappe 8 / Dole > Station des Rousses / 187 km
Denne etappen som dunker gjennom Massif du Jura, ender ved Station des Rousses, etter en hard klatring opp det som har blitt min favorittklatring på grunn av dens vakre navn; Côte de la Combe de Laisia Les Molunes. Sylvain Chavanel vant ved stasjonen sist gang, og dette kan vel tilsi at denne etappen, som de fleste andre etapper i denne fjellkjeden, vil bli vunnet ut ifra et brudd.

Etappe 9 / Nantua > Chambéry / 181 km
Tre av klatringene på denne etappen har en gjennomsnittsstigning på over 10%. Det første av fire fjell er Côte des Neyrolles, det andre fjellet er Col de la Biche, og deretter Col de la Directissime du Grand Colombier, hvilket er den bratteste av året (22% stigning), og den siste er Mont du Chat, hvor Poulidor brakk Eddy Merckx på vei opp, men "kannibalen" tok ham igjen i den vel så bratte utforkjøringen.

Etappe 10 / Périgueux > Bergerac / 178 km
Vi har sett disse to stedsnavnene sammen i Tour de France før. Omvendt vei knuste Tony Martin all motstand på temposykkelen i 2014, mens dagen før kunne Bahrain-aktuelle Ramunas Navardauskas juble for soloseier. I år blir det en spurtetappe, akkurat som det var ventet at det skulle bli i Bergerac i 2014. Da må bare feltet klare å samle det.

Etappe 11 / Eymet > Pau / 202 km
Denne obligatoriske etappen i Pyreneene avsluttes i Pau, som etterfølger en hviledag i Dordogne, pleier å være til glede for colombianske benrangler som har et naturlig høyt oksygenopptak fordi de er født og oppvokst pau 3000 meters høyde. Pau vei til Pau skal derimot ikke rytterne over Col du Tourmalet eller Col du Peyresourde, fordi etappen er heller flat, og pau veiene inn mot Pau vil de rytterne med spurtere pau laget prøve så godt de kan for å hente inn bruddet, som sannsynligvis ikke vil bestå av noen Katusha-ryttere. Sist gang det var massespurt i Pau, var det Erik Zabel som kunne sykle over linja uten hendene pau styret.

Etappe 12 / Pau > Peyragudes / 214 km
I dette fjelltoppavslutningsfattige rittet, ønsker Peyragudes feltet velkommen til den andre av tre toppavslutning. Men før de klatresterke kjemper seg i mellom opp mot flystripen skal rytterne forsere fire saftige klatringer. Col des Ares er en pen stigning på 7,4 km, med et gjennomsnitt på 4,6%. Col de Menté er verre, med sine 8,1% over 6,9 km. Port de Balés er den verste på menyen, og knekker 7,7% i gjennomsnitt over 11,7 ujevne kilometer. Col de Peyresourde så Chris Froome knuse alle sine konkurrenter utfor ned mot Bagnères-de-Luchon forrige gang, men nå skal rytterne bare kjøre to og en halv kilometer av samme utforkjøring før de skal til på finalen, desserten opp til Peyragudes. Etappen er ikke den mest kreative, fordi denne etappeprofilen og denne etappeprofilen inneholder så og si de samme klatringene. Alejandro Valverde vant der i 2012, spørs om han får lov til å gjøre det i år også.

Etappe 13 / Saint-Girons > Foix / 100 km
100 km er veldig lite, faktisk  En spurtetappe - greit nok - men denne gangen er det ikke det. De hundre kilometerne er kuperte, Col de LatrapeCol d'Agnes og stupbratte Mur de Péguère. Foix klinger bra i norske ører, men det klinger ikke noe bedre etter denne etappen. Thomas Voeckler ville elsket etappen.

Etappe 14 / Blagnac > Rodez / 181 km
Forrige gang Rodez var målby for en Tour de France-etappe var i 2015, da Greg Van Avermaet og Peter Sagan, de to beste nestenrytterne på den tiden, spurtet om seieren. Belgieren kom best ut av oppgjøret den gang. I 2017 skal rytterne nok en gang forsere Côte Saint-Pierre, en hard bakke på litt over 300 meter. Kan de norske håpene AKA Edvald Boasson Hagen henge med slik han gjorde i Critérium du Dauphiné på etappen til Belley, eller blir det for tøft? Hva kan Alejandro Valverde gjøre, og lukter Sagan hevn over Van Avermaet? Uten tvil en spennende etappe.

Etappe 15 / Laissac-Sévérac l'Église > Le Puy en Velay / 189 km
En mellomhard etappe før en hviledag i Le Puy en Velay kan være en mulighet for typer som Edvald Boasson Hagen, Michael Matthews, Peter Sagan og Greg Van Avermaet. Etappen er ikke en klatreetappe, men den har blant annet stigningen Col de Peyra Taillade. Denne stigningen på 8,3 km med et snitt på 7,4% kan øke mulighetene for et sterkt brudd. Vil Katusha gjøre all jobben for å sikre massespurt for Alexander Kristoff, for så å se at han til slutt blir nummer 12?

Etappe 16 / Le Puy en Velay > Romans-sur-Isère / 165 km
Rhône-dalen er kjent for massespurt. Valence, Nîmes, Lyon og St. Etiénne er byer i denne dalen som har vært ankomster på etapper, som har endt med massespurt. Diverse kupering på vei mot mål eksisterer, og vil skape håp hos bruddryttere. Vinden kan også være en viktig faktor, men det meste ligger tilrette for en spurt som kan passe Alexander Kristoff. Rhône-dalen har passet ham bra tidligere.

Etappe 17 / La Mure > Serre-Chevalier / 183 km
Denne spektakulære etappen blir Tour de France på sitt beste. Først en solid begynnelse med Col d'Ornon, 5,1 km og 6,7% stigning. Deretter raser feltet ned mot Allemont, for så å dra oppover brutale Col de la Croix de Fer, drøye 24 km med 5,2%. Som om ikke dette var nok, skal de klatre episke Col du Galibier. Den var planlagt på den nest siste etappen i 2015, men ble fjernet fra profilen fordi det hadde gått et jordras på veg opp Galibier. Etter dette monsteret, stuper rytterne ned mot skistedet Serre-Chevalier, hvor alt i fra 15 til 1 rytter kan komme i mål sammen.

Etappe 18 / Briançon > Izoard / 178 km
Den siste sjansen for klatrerne kommer på den 18. etappen. Først skal feltet over Col de Vars, 9,3 km på 7,5% stigning, som er brutal nok i seg selv. Dette fjellet har faktisk blitt besøkt 33 ganger siden Philippe Thys var først over i 1922. Målgang på Col d'Izoard på 2360 meter over havet har aldri skjedd før, selvom fjellet er hyppig besøkt. Joaquim Rodríguez var siste Tour de France-rytter over fjellet, som stiger 6% i gjennomsnitt over 19 km. Vil Quintana brekke Froome som han nesten klarte i 2015, eller vil Froome klare å holde sin stabile form gjennom hele Touren og minimere tapene til de rene klatrerne helt til tempoetappen? Førstemann til topps av sammenlagtfavorittene er nok fort den som vinner hele Touren.

Etappe 19 / Embrun > Salon-de-Provence / 220 km
Den lengste etappen av denne utgaven av Tour de France kommer på rittets nest siste fellestartetappe. Etappen er småkupert i begynnelsen, men har ikke de største vanskelighetene på vei fra Embrun til Salon-de-Provence. Det er ikke ofte at spurterne får to muligheter på de tre siste dagene av Touren, men denne gangen får de virkelig sjanser til å hevde seg. Norsk, tysk eller britisk etappeseier?

Etappe 20 / Marseille > Marseille / 23 km
Denne siste skikkelige Tour de France-etappen blir avgjørende for sammendraget. I urbane strøk i Marseille, skal rytterne én etter én kjempe mot klokka, i det som sannsynligvis blir en svingete og utholdenhetstest av de sjeldne. Selvom løypa er like flat som Qatar, kan kanskje Quintana, Bardet og de svakeste temporytterne av sammenlagtfavorittene, minimere tapet til Froome, Pinot og Porte.

Etappe 21 / Montgeron > Paris Champs Elysées / 105 km
Siste etappe av Touren er nordmenn alltid å regne med. Kristoff i storslag kan være farlig, men de siste utgavene har blitt vunnet av tyskere, tyskere, tyskere, tyskere ... Det er iallefall tid for å hylle Tourens store vinner, den gule trøyen!

 

Denne utgaven er definitivt en utgave for de rene klatrerne. Få tempokilometre å gjøre det på for Chris Froome, Thibaut Pinot, Richie Porte og Tom Dumoulin. Dette er en klar fordel for Romain Bardet, Nairo Quintana og Alberto Contador. Det er nok flere som er fornøyd med årets løype en bare sammenlagtkandidatene. Spurterne, anført av Marcel Kittel, Andre Greipel og Mark Cavendish får massevis av sjanser til å vise seg frem, og det er to individuelle tempoetapper for ryttere som Tony Martin, Tom Dumoulin og Jonathan Castroviejo.

Det er lov å håpe på flere nordmenn i rittet. Kristoff og Boasson Hagen er selvskrevne, men Vegard Stake Laengen bør ha en reell mulighet, da det er sannsynlig at laget hans, Project TJ Sport, vil satse tungt på Giro d'Italia. Om Thibaut Pinot ønsker å kjøre Giro-Vuelta-dobbelen vil det åpne seg for Daniel Hoelgaard, som opptrekker for Arnaud Demáre. Odd Christian Eiking kan komme med, om Pinot likevel måtte ville kjøre Touren. 
Sindre Lunke har nok ikke helt fått den posisjonen i laget til å kunne være med på stjernelaget til Barguil og Matthews. Vegard Breen og Kristoffer Skjerping er ikke klare for noen lag, mens Amund Grøndahl Jansen sannsynligvis ikke er helt klar for Touren enda.
Imidlertid er det en stor sjanse for at Sondre Holst Enger kommer med på AG2R La Mondiale sitt Tour de France-lag. Laget vil være bygget rundt Romain Bardet, men som tidligere år har de fått med noen som kan kjøre godt på flatene (Montaguti, Samuel Dumoulin, Vansummeren, m.fl.).

Felice_Gimondi
Felice_GimondiInnlegg: 5368
19.10.16 10:15

Ser Tv2 forsøker holde liv i gul-trøyeambisjonene til våre norske ved Edvald og Kristoff.

Det foregår i Tyskland dette og Tony Martin i superslag, som i tillegg ønsker revansjere sist han veltet ut i gult, kommer til å bli veldig vanskelig å slå.

Det er mange elementer som skal gå vår vei for at det blir noen gul trøye på de norske.

(Innlegget ble redigert 19.10.16 10:16)

hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 709
19.10.16 12:37
Felice_Gimondi: Det er mange elementer som skal gå vår vei for at det blir noen gul trøye på de norske.

- Det må være medvind når Alexander og Edvald kjører, og lite vind eller motvind når Tony Martin, Tom Dumoulin og Nelson Oliveira kjører.

- Det må være null nedbør og tørre veier når Kristoff og Boasson Hagen kjører, og våt vegbane og yr/regn når Martin, Dumoulin og Oliveira kjører.

- Kristoff og Boasson Hagen må ha en kongedag, og Martin, Dumoulin og Oliveira må ha en middels eller ganske dårlig dag.


Jeg tror disse faktorene må spille inn hvis vi skal ha håp om en norsk gul trøye til Kristoff etter 2. etappe, og/eller Edvald etter 3. etappe. Som jeg ser det, vil disse faktorene hjelpe dem med å minimere tapet til de største temporytterne. Jeg hadde hatt troen hvis løypen var mindre enn 12 km (altså hatt status som en prolog), men sånn som det er nå tror jeg ikke de norske har en sjanse. Dessuten er det flere faktorer enn de jeg har nevnt som må spille inn:

- Alexander Kristoff må etter all sannsynlighet vinne 2. etappe, som ender i en paddeflatt avslutning. Her er han sjelden eller aldri bedre enn Kittel, Greipel og Cavendish.

- Edvald Boasson Hagen må ta bonussekunder, og sannsynligvis vinne 3. etappe til Longwy. Etappens avslutning er ikke stupbratt, men det er ingen flat affære. Peter Sagan, Greg Van Avermaet og Julian Alaphilippe vil nok være de sterkeste i denne bakken. Itillegg er det sannsynlig at Sagan og Van Avermaet, samt Dumoulin og Martin har kjørt bedre enn Edvald på tempoen. Laget må også gjøre en klar beslutning i om de skal kjøre for enten Edvald eller Cavendish.


#EDIT: Man glemmer ofte Vegard Stake Laengen når man snakker om neste års Tour, men hvis han utvikler seg på tempo, kan han vel kanskje være med å kjempe om en topp 10 plassering. God kjøring på de neste etappene kan kanskje sende ham i en topp 5-posisjon sammenlagt, men gul trøye skal holde hardt.

(Innlegget ble redigert 19.10.16 12:39)

Hvale90
Hvale90Innlegg: 21907
19.10.16 12:43

Står over denne. Det er Giroen som teller.

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4052
19.10.16 16:27
Felice_Gimondi: Ser Tv2 forsøker holde liv i gul-trøyeambisjonene til våre norske ved Edvald og Kristoff.

Tv2 har som vanlig skjønt hva som er viktigst. Skulle Kristoff begynne å stå over TDF?

hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 709
19.10.16 16:38
Il_Falco: Tv2 har som vanlig skjønt hva som er viktigst. Skulle Kristoff begynne å stå over TDF?

Hvis Zakarin, som etter alt å dømme blir den nye sammenlagtkapteinen, ønsker å kjøre Giro/Vuelta-dobbelen istedenfor Tour de France, burde selvfølgelig Kristoff satse på Tour de France. Da kan Team Katusha bygge opp laget rundt ham, med samtlige 9 ryttere slik som Omega Pharma-Quick Step gjorde med Mark Cavendish i sin tid, Argos-Shimano gjorde med Kittel, Lotto-Soudal gjør med Greipel, osv. Da kan han faktisk ha en sjanse til å ta etappeseire, med et lag bygd opp med Tony Martin, Marco Haller, Michael Mørkøv, Rick Zabel, Reto Hollenstein, Viacheslav Kuznetsov, José Gonçalves, Sven Erik Bystrøm og Kristoff. Dessuten hadde ikke laget trengt å ta hensyn til andre ryttere á la Joaquim Rodríguez og Ilnur Zakarin.

Eller var du ironisk?

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4052
19.10.16 18:07
hodnemyr: Eller var du ironisk

Nei, jeg mente at han vel har prata om det før, at han heller skulle stase på andre ritt. Noe jeg støtter fullt ut.

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 6820
19.10.16 18:44
hodnemyr: Tre av klatringene på denne etappen har en gjennomsnittsstigning på over 10%. Det første av fire fjell er Côte des Neyrolles, det andre fjellet er Col de la Biche, og deretter Col de la Directissime du Grand Colombier, hvilket er den bratteste av året (22% stigning), og den siste er Mont du Chat, hvor Poulidor brakk Eddy Merckx på vei opp, men "kannibalen" tok ham igjen i den vel så bratte utforkjøringen.

Spennende med Grand Colombier for andre år, syklet selv ned denne veien i sommer og den er ganske bratt og direkte ja, snitt på 10 % Nydelig område for landeveisykling (Annecy/Chambery/Bourg en Bresse) med klatringer som ikke står bak sine noe høyere brødre i alpene (strengt tatt alpene dette også). Anbefalles, kort vei fra Geneve!  

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 29588
19.10.16 18:49
hodnemyr: Denne utgaven er definitivt en utgave for de rene klatrerne. Få tempokilometre å gjøre det på for Chris Froome, Thibaut Pinot, Richie Porte og Tom Dumoulin. Dette er en klar fordel for Romain Bardet, Nairo Quintana og Alberto Contador. Det er nok flere som er fornøyd med årets løype en bare sammenlagtkandidatene. Spurterne, anført av Marcel Kittel, Andre Greipel og Mark Cavendish får massevis av sjanser til å vise seg frem, og det er to individuelle tempoetapper for ryttere som Tony Martin, Tom Dumoulin og Jonathan Castroviejo.

Nokså kjedelig profil. Den store beholdningen er Mont du Chat som er kanskje Frankrikes tøffeste stigning og brukes for første gang siden 1975. I tillegg er det bra at de kuperte etappene og fjelletappene er godt spredt utover rittet. Det store minuset er etappene i Pyreneer og Alpene. En kun 100 km lang etappe til Foix. Kun to etapper i Alpene hvor den siste har kun to stigninger. Meget skuffende. Man burde virkelig funnet på noe bedre her.

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 2659
01.11.16 00:28

Contador i nytt lag kan bli spennende. Han har sett past his best ut denne sesongen, men jeg avskriver han likevel ikke neste år så sant han satser på Touren og ikke Giro og Vuelta. De siste årene har Giroen vært den desidert mest underholdende. Froome og sky dominansen har rett å slett ødelagt underholdningen i rittet. Løypa i år er også godt tilrettelagt for et superlag som Sky. Selv om det er betydelig færre TT-kilometer passer den Froome ganske godt. 

Setter en knapp på at Giroen blir årets høydepunkt nok en gang, la oss håpe flere av favorittene kan møte til start i Tyskland med formen på plass. Det er på høy tid med en jevn og intens kamp om den gule trøya

(Innlegget ble redigert 01.11.16 00:30)

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 44557
30.01.17 15:32
WaltonBreckRd: Det er på høy tid med en jevn og intens kamp om den gule trøya
WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 2659
30.01.17 17:46
lusekoftan: Med eller utan motor ? :o)

Armstrong mistenkes for dette å ja, ingen bombe det. Om det derimot viser seg at Froome/Nibali etc. brukte motor under de siste årenes Tour vil det isåfall være en skandale.

hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 709
10.02.17 09:22

Håper Quintana kan utfordre Froome i år. 2015 ble nesten spennende den siste uken.

hodnemyr
hodnemyrInnlegg: 709
13.02.17 13:28

Ikke noe om 2017 men 2018 starter i Vendée-regionen. Passage de Gois blir brukt på 1. etappen slik som i 2011. Phet

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg