Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Veien til 9 ryttere i Bææærgen

NYTT TEMA
Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4210
30.05.17 12:41

Stillingen akkurat nå:

10. plass Slovakia 5085 poeng

11. plass Norge 4964

12. plass Polen 4848

(Er for langt opp og ned til andre land til at vi trenger å bry oss om de)

Jeg har sett litt på rankingen, og hvordan vi ligger an. Før Giroen ble avsluttet, så lå vi på 12. plass, bak Slovakia og Polen. Men nå som Giroen er ferdig, så er vi oppe på 11. plass, bak Slovakia fordi Majka mistet sine poeng for 5. plassen han fikk i Giroen ifjor. Alle resultater som er tatt for over 365 dager siden blir altså strøket og erstattet med nye poeng. Og Majka var ikke med i Giroen og derfor får han ingen nye poeng. Polens håp er nok at Kwia skal klare å sanke noen ekstra poeng - men det kommer an på om han kjører Polen rundt eller Touren. Kwia kommer foresten ikke til å miste noe særlig poeng frem til 15. august som er cut'en, da han ikke fikk noen topplasseringer fra 30.5.2016 til 15.8.2016.

En annen ting som gjør at det skal bli veldig vanskelig for Polen å ta 10. plassen er at Majka også mister poengene han fikk i OL (400 poeng). Majka fikk også en rekke topplasseringer i Touren ifjor, så han er avhengig av å ta like mange poeng for å ikke miste poeng fra Touren også.  

Hos Slovakia er det nesten bare Sagan som har stått for alle poengene. Sagan tok en del poeng i Sveits rundt og TdF ifjor, så han er også avhengig av å ta like mange poeng i år for å ikke miste poeng. Og det er vel tvilsomt at han kommer til å øke poengsankingen drastisk (han hadde 10 topp 4-plasseringer ifjor). 

Så er det Norge. Det ble ikke veldig mange poeng på Kristoff og Edvald i fjor fra dette tidspunktet til 15. august. Fordelen er at vi har Arctic Race som avsluttes 13. august, og der kan vi sikkert sanke en del poeng med gode plasseringer hos cont-rytterne. I tillegg burde det være gode muligheter for å ta mer poeng i TdF med så mange flate etapper, og spesielt hvis Edvald kan spurte inn til noen topp 5-plasseringer.

Oppsummert: Slik jeg ser det ligger Norge best an til å ta 10. plassen og få 9 ryttere, siden vi også har størst potensiale til å sanke ytterligere poeng enn det vi gjorde ifjor. Det er ikke mange poeng opp til Slovakia, så muligheten er der. Vil vel nesten avskrive Polen også, så det står nok mellom oss og Petyr Sagen.

st.sixtus
st.sixtusInnlegg: 178
30.05.17 13:17

Hvordan er reglene nå? Kan WT-ryttere kun ta poeng i WT-ritt?

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 1865
30.05.17 13:20
st.sixtus: Hvordan er reglene nå? Kan WT-ryttere kun ta poeng i WT-ritt?

Nei, heldigvis. Det er bare en ranking nå, der alle resultater teller. Poengene til EBH og Jensen fra de norske tourene teller på samme ranking.

Felice_Gimondi
Felice_GimondiInnlegg: 6653
30.05.17 13:24

Makskvota for Norge blir i praksis 8 ryttere i og med vi stiller to lag likevel:=)

voldsmann
voldsmannInnlegg: 1785
30.05.17 14:41

De tallene stemmer ikke Trehjulssykkel.

Var inne på UCI sine sider nå.

10: Polen, 5268 poeng

11: Slovakia, 5089

12: Norge: 5031

glitteringprizes
30.05.17 14:48
voldsmann: De tallene stemmer ikke Trehjulssykkel. Var inne på UCI sine sider nå. 10: Polen, 5268 poeng 11: Slovakia, 5089 12: Norge: 5031

Dette er tallene fra søndag, men etter dette så har poengene fra Giroen i 2016 falt bort, fordi den sluttet den 29. mai i fjor. Se f. eks. procyclingstats for en slags live-ranking.

(Innlegget ble redigert 30.05.17 14:49)

IIHJ
IIHJInnlegg: 1898
30.05.17 16:33

Om vi havner på 11 plass, hvor mange ryttere får vi da?

Hvordan ligger det an i u23 klassen med kvoter?

glitteringprizes
30.05.17 16:55
IIHJ: Om vi havner på 11 plass, hvor mange ryttere får vi da? Hvordan ligger det an i u23 klassen med kvoter?

Plass 11 til 20 gir seks plasser. For U23 så får de aller fleste landene fem rytter, men Norge får nok en ekstra rytter pga Halvorsen.

Hvale90
Hvale90Innlegg: 22855
30.05.17 17:50

Jeg vil snu på det. Flere ryttere betyr at de må ta mer ansvar. Bør heller gjemme seg i feltet slik Sagan gjorde det i Richmond. Trenger ikke å ta med folk som uansett ender opp som kanonføde. Få med Edvaldo og Kristoffer + fire arbeidshester som gjør turen til de siste 50 lettest mulig.

Felice_Gimondi
Felice_GimondiInnlegg: 6653
30.05.17 19:11

Bra poeng Hvale, og det blir ikke mindre av at det er hjemmebane og to ryttere med gode vinnersjanser for Norge.

Kan fort bli brudd som går inn hvis lag i feltet synes det er mer moro at de norske taper enn at de selv skal kunne vinne....slik som fellesstarten i OL i London utvikla seg.

Så allerede nå må vi ha fokus på indianerne som skal ut i brudd:)

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 15853
30.05.17 20:19
Felice_Gimondi: Så allerede nå må vi ha fokus på indianerne som skal ut i brudd:)

Absolutt, vi må ha med noen ryttere som kun skal slenge seg med i brudd for å minske presset på oss. Så jeg håper nok på full kvote.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4210
11.08.17 18:06

Over 200 poeng til Polen nå, så da kan vi slå fast at 9 ryttere er bankers. Kommer nok til å få like mange poeng i Arctic som ifjor, og Bodnar kommer ikke til å ta mer enn 200 poeng i BinkBank.

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12573
11.08.17 18:12

Viss det er tilfelle, er det veldig bra. Me har absolutt gode nok hjelperyttarar i Noreg til at det betrar sjansene våre. Så spørs det då kven som kjem til å representere oss.

Kristoff, Boasson Hagen, Eiking, Hoelgaard, Stake Laengen, Bystrøm, Korsæth, Lunke, Jensen

Eg veit ikkje kva form Lunke er i. Moglegens kan ein type som Vangstad ta den plassen i staden.

glitteringprizes
11.08.17 18:44
Hatleking: Viss det er tilfelle, er det veldig bra. Me har absolutt gode nok hjelperyttarar i Noreg til at det betrar sjansene våre. Så spørs det då kven som kjem til å representere oss. Kristoff, Boasson Hagen, Eiking, Hoelgaard, Stake Laengen, Bystrøm, Korsæth, Lunke, Jensen Eg veit ikkje kva form Lunke er i. Moglegens kan ein type som Vangstad ta den plassen i staden.

Grøndahl Jansen må vel være en hetere kandidat enn Lunke?

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12573
11.08.17 18:58
glitteringprizes: Grøndahl Jansen må vel være en hetere kandidat enn Lunke?

Ja, gløymde han. Men det er jamnt.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21803
14.08.17 10:19
Hatleking: Viss det er tilfelle, er det veldig bra. Me har absolutt gode nok hjelperyttarar i Noreg til at det betrar sjansene våre. Så spørs det då kven som kjem til å representere oss.
Kristoff, Boasson Hagen, Eiking, Hoelgaard, Stake Laengen, Bystrøm, Korsæth, Lunke, Jensen
Eg veit ikkje kva form Lunke er i. Moglegens kan ein type som Vangstad ta den plassen i staden.

Procycling.no melder at det nå er sikkert at Norge får 9 deltagere.

Kjetil_e
14.08.17 10:21

Hvordan er det med deltagere i dame og juniorklassene?

Er det noen av våre proffer som skal være med på lagtempoen?

Får et av kontinentallagene våre stille på lagtempoen?

glitteringprizes
14.08.17 10:47
Kjetil_e: Hvordan er det med deltagere i dame og juniorklassene? Er det noen av våre proffer som skal være med på lagtempoen? Får et av kontinentallagene våre stille på lagtempoen?

Det står jo om dame og juniorklassene i artikkelen du nevner. Seks damer og junior-gutter. Fire juniorjenter. Burde være greie uttak, selv om det kan bli litt bråk om de siste dame-plassene...

Joker har sagt at de vil kjøre lagtempoen, men jeg aner ikke om de er kvalifiserte.

Kjetil_e
14.08.17 11:22
glitteringprizes: Det står jo om dame og juniorklassene i artikkelen du nevner. Seks damer og junior-gutter. Fire juniorjenter. Burde være greie uttak, selv om det kan bli litt bråk om de siste dame-plassene...
Joker har sagt at de vil kjøre lagtempoen, men jeg aner ikke om de er kvalifiserte

Tusen takk.

voldsmann
14.08.17 17:22

Bystrøm skal sykle vueltaen. Hans første GT så vidt jeg vet. Kanskje det kan hjelpe ham opp på et høyere nivå. Og han burde komme til VM i god form gjennom et påfølgende superkompboost.

glitteringprizes
14.08.17 17:26
voldsmann: Bystrøm skal sykle vueltaen. Hans første GT så vidt jeg vet. Kanskje det kan hjelpe ham opp på et høyere nivå. Og han burde komme til VM i god form gjennom et påfølgende superkompboost.

Syklet Vueltaen i fjor også, men ellers enig!

voldsmann
14.08.17 17:32

Takk for korreks. Jeg var ikke helt sikker der.

FeliceGimondi
FeliceGimondiInnlegg: 1534
14.08.17 17:59

Bare synd lagtempoen ikke går opp fløyen slik den individuelle gjør:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg