Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sykkelteknisk spørsmål

NYTT TEMA
DiazB
DiazBInnlegg: 10
11.12.17 10:14

Hei!

Har sykkelen hengende i garasjen. Når jeg sveiver i gang bakhjulet så fortsetter drivverket (krankarm, krans og kjede) å gå av seg selv. Hva skyldes dette? Kjøpte nytt bakhjul i sommer og har kanskje syklet 200 mil på det. Og nei, jeg har ikke motor i sykkelen ;-)

Mvh.

DiazB

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7459
11.12.17 16:31

Trenger ikke å være noe feil, men skulle jeg gjette noe så kan det være tight boss i navet på det nye hjulet. Hvis en bytter nye lagre i nav kan en oppleve dette. Men går den tregt eller kan du bare "spinne" krankarmen så går den fort i rundt noen ganger ? Går den tregt så er det nok noe motstand en plass.

DiazB
12.12.17 10:40

Jeg opplever ikke at den går tregt. Drivverket (krankarm, krans og kjede) fortsetter bare å gå av seg selv etter at jeg har stoppet å sveive. Hvis jeg fysisk stopper krankarmen så fortsetter likevel kransen å gå, og dermed samler kjede seg opp i en klase. Kan dette ha en sammenheng med at sykkelen henger ute kaldt i en garasje, og at noe fett eller lignende har fryst inni bosset?

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7459
12.12.17 10:44

Tipper det er bosset ja. Skal den ha fryst eller tatt skade av kulde så må det vel være evt vann som har trengt inn, ellers skal de tåle kulde.

(Innlegget ble redigert 12.12.17 10:44)

DiazB
12.12.17 10:57

Takk for svar. Tenker du at det kan være møkk som har trengt inn i bosset? Jeg har som sagt bare syklet ca. 200 mil på det bakhjulet, og det har i all hovedsak foregått på tørre asfaltveger i godt vær. Eventuelt at noe vann kan ha fryst i forbindelse med at jeg vasket og satte vekk sykkelen i høst, og at dette vil tine og fikse seg selv med en gang jeg tar sykkelen inn i varmen? :-)  

Hvale90
Hvale90Innlegg: 23197
12.12.17 19:56

DonDonDonDon!!!!

glaucus_atlanticus
glaucus_atlanticusInnlegg: 80
12.12.17 22:43

Vino4ever

glaucus_atlanticus
glaucus_atlanticusInnlegg: 80
12.12.17 22:44

Bala