Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan trene optimalt til Styrkeprøven?

NYTT TEMA
Zabel
ZabelInnlegg: 3875
14.12.03 17:16
Skal sykle Styrken til sommeren, er 17 år og rimelig uerfaren i slike sammenhenger, og lurer derfor på hvordan man skal trene for å oppnå mest mulig av treningen.

Har lest litt her inne og fått med meg at når sommeren er her lønner det seg å begi seg ut på en del langturer, både for treningens skyld og for at kroppen skal bli vant til å sitte på sykkelen så lenge.

Men nå er det som alle vet vinter og det blir lite med sykling ute. Hva vil da være den beste treningen? Trener nå 4-6 ganger i uken på treningsstudio, hvorav tre av gangene er Spinning, type puls. De andre gangene ror jeg en del og trener overkropp med få vekter og flere repitisjoner for å unngå å bli så jævlig svær og tung.

Skal, når pengene strekker til, gå til anskaffelse av pulsklokke slik at jeg får bedre utbytte av pulstimene.

Men siden jeg er rimelig uerfaren med tanke på trening til slike anstrengelser så hadde det vær fint med litt tips. Har syklet terrengritt før, bl.a. Birken og Savalen - Oppdal, men det kan vel ikke sammenlignes med tanke på lengde og at Styrkeprøven ikke foregår i skauen.

Forventer ikke noe oppsatt program her, men enkle tips om hva det er lurt å trene, og hvordan det er lurt å trene.

Håper på svar.
Christi
ChristiInnlegg: 1338
14.12.03 18:03
"trener overkropp med få vekter og flere repitisjoner for å unngå å bli så jævlig svær og tung."

Dette er feil! Skal du unngå å bli stor og tung, skal du trene med tunge vekter og få repetisjoner, altså max styrke. Antall rep. bør ligge mellom 4-8. Men for å trene med tunge vekter, må du være litt herda.

Bodybuildere som skal bli store, trener gjerne 10-16 repp, etter det jeg har kjennskap til.

Nå om vinteren bør du trene langrenn hvis det er mulig, og sykle spinning eller på rulle, samt styrktrening.
Bør også ha minimum en løpetur i uka.

En ting du bør passe på med spinning er at du må variere intensiteten slik at ikke alt blir f.eks. mellomhardt. Varier mellom rolige økter og tøffe intervaller. Men unngå å kjøre deg stiv, hvertfall ikke før helt mot slutten av økta.
htollef
htollefInnlegg: 107
14.12.03 18:33
"Dette er feil! Skal du unngå å bli stor og tung, skal du trene med tunge vekter og få repetisjoner, altså max styrke. Antall rep. bør ligge mellom 4-8. Men for å trene med tunge vekter, må du være litt herda."

Er du sikker på at det er sånn? Etter hva jeg har hørt av både min trener, og en hel del andre trenere med peiling, så skal man ta ganske lette vekter, men mange repetisjoner.

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve å kjøre endel langturer ute nå, så godt som det er mulig. Kle GODT på deg og ha heldekkende skjermer bak så du ikke blir kald og syk, og kjør -rolig-, helst opp til 3-4 timer og gjerne mer. Så lenge det ikke er vått med slafs eller regn kan en sykle i mange timer ute så lenge en kler godt nok på seg. Prøv å få kjørt langturer særlig i helga, så lenge du har tid og lyst!
Ellers er det fint å kombinere det å jogge litt ute og så sitte på rulle/spinning eller hva som måtte passe, bare pass på at du ligger på langkjøringspuls!
Zabel
ZabelInnlegg: 3875
14.12.03 18:48
Etter deg jeg erfarer skal du ta lette vekter å lange repetisjoner for å unngå å bli stor og få mye muskelmasse.

Glemte å skrive at jeg også skal prøve å gå en del på ski. Var ute en tur i går og testet forholdene i Granåsen.

Takk for tips, begge to :)
htollef
htollefInnlegg: 107
14.12.03 20:14
Høres bra ut. Du får ha lykke til.. Du skal ikke være med på NM i trøndelag da? Blir vel på hjemmebane for deg :-)
Zabel
ZabelInnlegg: 3875
14.12.03 20:19
Takk skal du ha.

Nei, skal nok ikke det. Er ikke med i noen klubb. Er bare for moro skyld :)
Cipo
CipoInnlegg: 131
14.12.03 20:21
...ser ikke konflikten mellom sykkelklubb og for morro skyld????

Cipo
Zabel
ZabelInnlegg: 3875
14.12.03 20:24
Nei, selvfølgelig. Var ikke slik jeg mente det.
htollef
htollefInnlegg: 107
14.12.03 22:10
Nei da så.. Er vel forresten en hel del på din alder som sykler oppe i trøndelag som du sikkert kan trene endel med? Prøv å snakk med de om å bli med på langturer i helgene når våren kommer! Kan være lurt..
Zabel
ZabelInnlegg: 3875
14.12.03 22:26
Joa, det er det. TVK har en del syklister og har vel også et eget opplegg for styrkeprøven. Men det har seg slik at jeg skal sykle med to kompiser, så jeg har noen å trene med, men det har sikkert ikke skadet å trene med litt mer erfarne folk nei :)
htollef
htollefInnlegg: 107
15.12.03 01:06
Okay, da er det jo greit.. Skader nok uansett ikke å ta en tur eller to med syklistene fra TVK.. er vel et par av dem som er 15-17 ihvertfall.. Ålreite folk :-)
gulesider
gulesiderInnlegg: 1904
15.12.03 10:32
Det viktigste er å få nok mil i beina før starten i Trheim. Jeg tør anbefale at du legger opp til program som gir deg minimum 250-300mil regnet fra mars. Om du har syklet Birken før, så vil du antagelig etter styrkeprøven si at det er det værste du har vært med på. Jeg hadde med meg noen landeveisfolk på Birken og de sa etterpå at dette var det værste de hadde vært med på. Det er vanskelig å sammenligne Birken med Styrkeprøven av flere grunner. Men først og fremst er det totalt forskjellige måter å sykle på. Birken er mere "full pupp” men styrkeprøven er mer tæring. Å henge på andre i Birken er lurt, mens det i styrkeprøven er vesentlig.
Det betyr at du uansett må trene på gruppekjøring. Pulsnivåene er viktig. Så noen langturer på min 15 mil bør du ha.
Noen her skrev at du skal trene overkropp på tunge vekter og med få rep. Dette er totalt vranglære. Beste måten å bygge store svulmende muskler (som stjeler oksygen som skulle gått til beina) er å: trene på tunge vekter, med 4-6 rep og spise mye. Slik tung trening for beina er imidlertid helt ok. Som syklist trenger du generell og seig styrke i hele kroppen. Det betyr mye trening med betydelig vekt på mange rep og lav intensitet. Spinning er veldig bra for å bygge opp styrke så fortsett med det. Prøv å legge inn noen lengre økter med lav intensitet i tillegg.
Christi
ChristiInnlegg: 1338
15.12.03 13:04
Vranglære!? Absolutt ikke.

Både langrennsløpere og skiskyttere brukes max styrke for å bli sterkere uten å bli større.
Tester utført på syklister og løpere har også gitt meget gode resultater.

Jeg anbefaler dere å lese føgende artikkel:

http://trening.no/svar.php?kat=instruk&page=1&id=687
cewo
cewoInnlegg: 402
15.12.03 14:19
Christi skrev:

Dette er feil! Skal du unngå å bli stor og tung, skal du trene med tunge vekter og få repetisjoner, altså max styrke. Antall rep. bør ligge mellom 4-8. Men for å trene med tunge vekter, må du være litt herda.

-Dette er den mest effektive måten å pumpe opp musklene på. Prøv og se.

Bodybuildere som skal bli store, trener gjerne 10-16 repp, etter det jeg har kjennskap til.

-Nei, intervaller på under 10 rep.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uansett, trening av overkropp er ikke viktig for syklingen(tråkker ikke med armene).
Selv nøyer jeg meg med svømming for å vedlifeholde styrken i rygg og mage og trener styrke med bena.
Cipo
CipoInnlegg: 131
15.12.03 14:21
Nå er det vel slik at det ikke (ennå iallefall) finnes en fasit innen hvordan man skal trene, og hva som er rett og galt, og det er jo en vesens forskjell mellom skiskyttere og langrennsløpere og syklister som sikter mot Trondhjem-Oslo. De førstnevnte konkurrerer jo sjelden mer enn 1 time. Riktignok har langrennsløperne en femmil som varer ca 2 timer, men de går et fåtall av disse pr sesong, og det er heller ikke skilt mellom denne typer konkuranser og kortvarige i artikkelen du sikter til. I og med at kroppen har nok karbohydrater til 45-90 min arbeid uten påfyll, så falller som oftest langrenn og skiskyting inn i denne kategorien, mens en langsdistansesyklist skal holde aktiviteten gående vesentlig lenger.

Og videre: noe som er riktig for noen trenger ikke være det for andre. Dvs artikkelen du viser til sier ikke noe om treningsbakgrunn til dem dette gjelder. Er det f.eks. aktive langrennsløpere med en treningsmengde på 500-1000 timer/år over flere år som opplever forbedringen eller er det relativt ferske kondisjonsutøvere? Vil tro det har mye å si.

Jeg har mest tro på formelen: 2*7*52*10:
Tren 2 ganger pr dag, syv dager i uken, 52 uker i året i 10 år, så blir du så god som du har potensiale til:-)

Angående trening mot Styrkeprøven så er jo dette også omtalt i en tråd for ikke så lenge siden...

Cipo

Zabel
ZabelInnlegg: 3875
15.12.03 14:38
Tusen takk alle sammen for mange gode tips her :)
emin
eminInnlegg: 20782
15.12.03 15:12
Se denne:

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=188&Group=Sykkel&ThreadID=533849&Thread=Noen+som+kan+hjelpe+%3F#5902654

Hentet den opp nå...

emin
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg