Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dust nr. 100

NYTT TEMA
indurain
indurainInnlegg: 4566
17.08.05 18:38
Fabrizio Guidi er tatt for doping.

Cyclingnews.com
Valomon
ValomonInnlegg: 335
17.08.05 18:44
For en idiot Guidi er...
Pinlig at jeg har han på laget i Tyskland rundt....

Kan Phonak slite med å få ny pro tour lisens etter nok en rytter er dopingtatt?
Håper UCI smeller til med et skremmeskudd for andre lag og bortviser Phonak fra Pro Tour nå...
Goldberger
GoldbergerInnlegg: 1430
17.08.05 19:52
Helt enig, nå må UCI ta affære med Phonak, det får då være måte på.
Ikkemazzo
IkkemazzoInnlegg: 4031
17.08.05 21:01
Ut over den "offisielle" tilfellene Camenzind, Hamilton og Santi Perez, og nå Guidi, har de jo også internt hatt problemer med Tomasz Nose og Santos Gonzalez i år. En ting er UCI/ProTour (de har pr dato bare lisens ut 2006), en annen er at jeg ikke begriper at sponsoren vil være involvert i slikt.

At Hamilton og Guidi begge kom fra CSC får vi anta er en tilfeldighet.
eirikkk
eirikkkInnlegg: 1273
17.08.05 23:08
Eg som har han på laget også.......
Gruber
GruberInnlegg: 875
18.08.05 07:57
Phonak bør helt klart få et problem med UCI nå. Eneste rette er nå å sparke de vekk fra øverste nivå. Om så dette skader andre eventuelt uskyldige på laget får ikke hjelpe... 4 (+2 uoffisielle) tilfeller på under ett år går ikke ann...
Jeg tror forsåvidt ikke det er noe organisert doping fra laget sin side, men de kan jo jammen ikke gjøre så mye for å stoppe det heller...
Gruber
15.09.05 15:28
Nå har Phonak fått sitt 3. "uoffisielle" tilfelle... Santos Gonzalez "strøyk" på en intern kontroll av blodverdier i går... Phonak har valgt å ta han ut av Spania Rundt men ikke suspandere han...

Nå må vel UCI snart ha fått nok av dette ikke bare hørselhemmede, men også jerneskadde sveitsiske laget... Makan til doplag har ikke sykkelsporten sett siden 90-tallet...

djs86
djs86Innlegg: 1383
15.09.05 17:00
Perdiguero brøt i dag, og var topp 3 i går, antydet KEK noe i måten han sa det på, husker ikke ordrett hva han sa..
Ikkemazzo
15.09.05 23:02
Gruber skrev:
Nå har Phonak fått sitt 3. "uoffisielle" tilfelle...
---
Til Phonaks ære skal det sies at hvis det er riktig det laget hevder, så luker de jo ut folk som ikke ville blitt oppdaget hvis ikke laget selv sier fra. Hvis f.eks. Milaneza Maia hadde kjørt samme opplegg som Phonak, ville det ikke forundret meg om de hadde funnet en og annen der også.

Det blir jo helt meningsløst om laget skal straffes for at de faktisk gjennomfører reaksjoner på "rusk" som bare de kan oppdage og/eller reagere mot. I så fall blir jo moralen den vanlige sykkel-moralen "hold kjeft om det du vet, hvis du sier noe, så skal du få kjørt deg".

Azevedo
AzevedoInnlegg: 509
15.09.05 23:27
Ikkemazzo skrev:
Det blir jo helt meningsløst om laget skal straffes for at de faktisk gjennomfører reaksjoner på "rusk" som bare de kan oppdage og/eller reagere mot.

> Er dette forbudt på samme måte som dopingtest av egne spillere er forbudt i fotball? I så fall er jeg helt enig i regelen. Og dermed sannsynligvis uenig med ditt syn :-)

Grunn:
Dersom et lag driver med organisert doping så kan de teste rytterene sine før de skal ut på trilletur og dersom det slår ut som en positiv prøve så er det bare å ta rytteren ut av løpet.
Ingen skade skjedd og rytteren kan starte neste ritt. Akk så enkelt.

Og Phonak må jo enten dra til seg idioter som fluepapir eller så er det noen som skaffer for dårlig non-stop...
Ikkemazzo
16.09.05 10:23
At Phonak tiltrekker seg idioter som fluepapir er vel ingen i tvil om :-)

Jeg er naturligvis enig i at det er høyst tvilsomt hvis Phonak sjekker rytterne for dop, og tar dem ut for å forhindre at de blir hektet.

Men det er jo ikke det de gjør! For det første sier de fra at det er noe muffens, og derved gir de WADA eller tilsvarende en klar indikasjon på at her er det lurt å gå inn og teste rytteren utenom konkurranse. Hvis de var ute etter å skjerme doperne fra å bli tatt, så hadde a) prøvd å få rytteren under grenseverdiene (jf. SMS-ene til Museeuw) og hvis de ikke klarte det, så hadde de b) tatt ut rytteren med en begrunnelse om magesjau eller lignende.

Det påstås det at Phonak har strengere krav enn de offisielle grensene. Det kan for eksempel være slik at en rytter som ligger jamt på 42 % plutselig, og uten spesiell grunn har 49 %. Da er det noe muffens, men WADA kan ikke reagere mot det ut over eventuelt å gi en underhånden advsarsel om at de følger med (slik de gjorde med Hamilton og co.). Det må jo være bra at laget tar affære der de offisielle systemene ikke kan gjøre det?

Det Phonak burde gjøre, var å være helt åpne på hvilke interne regler de bruker og hva som har skjedd (f.eks. at rytteren uten god grunn "hoppet" fra 42 til 49 %). Men det er mulig at det siste er problematisk, f.eks. i forhold til personvern(?)

Men jeg mener fortsatt at Phonak opptreden er bra, og at laget bør ha kreditt, ikke straff for å ha reagert offentlig. Det er noe av det samme som skjedde når Boygues Telecom tuppet ut Yus for å ha medisin i strid med lagets policy.
Gruber
19.09.05 17:16
Nå gjorde jo Phonak det eneste rette (?)... nemlig sparke Santos Gonzalez. Med denne saken er nok likevel ikke over. Gonzalez truer Phonak med rettsak på grunn av usakelig oppsigelse eller noe i den duren...

Uansett, en tanke som plutselig slo meg... Phonak har i år hatt en stall på 25 stykker. Inneværende sesong har de som vi vet 2 "offisielle" dopingsaker... Guidi, som så vidt jeg vet kun foreløpig er suspandert, og nå Gonzalez... Som nevnt så er Gonzelez nå sparket og Phonak sitter da igjen med kun 24 ryttere... Dette strider mot UCI sitt Protour-reglement som sier at de skal ha 25 ryttere ansatt på heltid over gjennom hele sesongen...

Så hva skjær nå? - Sparkes Phonak ut (endelig) ut av Protour?
Troygirl
TroygirlInnlegg: 2879
19.09.05 18:15
Gruber skrev:
Så hva skjær nå? - Sparkes Phonak ut (endelig) ut av Protour?

Får bare håpe at dette ikke har noe med Luigi Cecchini å gjøre, for da er det vel ikke så lenge til en av CSCs ryttere også sitter i klisteret. Og det ville være fryktelig, fryktelig trist. Man kan vel ikke tro noe annet enn at Men Mr. 60 har kommet på bedre tanker i dette århundret.
Troygirl
TroygirlInnlegg: 2879
19.09.05 22:00
Rabobank-rytter testet positiv

Den australske cykelrytter Rory Sutherland er blevet suspenderet fra Rabobank-holdet på grund af en positiv dopingtest. Det oplyser det hollandske hold søndag.
23-årige Sutherland blev testet positiv under Tyskland Rundt i sidste måned...

[url]http://www.doping.dk/visNyhed.asp?artikelID=3091[\url]

Azevedo
AzevedoInnlegg: 509
19.09.05 22:06
http://www.doping.dk/visNyhed.asp?artikelID=3091

Iflg Rabobank er det altså ikke snakk om EPO eller bloddoping og man venter på resultatet av B-prøven.
Rufs
RufsInnlegg: 18669
22.09.05 13:47
Vet ikke om dette er nytt, men EPO er det ihvertfall

Ludovic Capelle (Landbouwkrediet-Colnago) will not be starting in the Circuit Franco Belge next week after his team suspended him for testing positive for EPO in a race in Gullegem in June

Godt de har fått bukt med dopingen nå
Rufs
28.09.05 17:48
cycling4all.com

Aitor Gonzalez Jimenez (Spa) = Euskaltel winner of the Vuelta in 2002
was "positive" in a doping control in the Vuelta a Espana this year. (AFP)

Det er ikke kjent hvilket stoff som han har brukt, men hvis dette er tilfelle er det vel i år tatt en del syklister og at det forekommer mindre dop er vel en sannhet med modifikasjoner.
Lystgass
LystgassInnlegg: 739
30.09.05 15:37
Har liten tro på at det foregår mindre doping. Rytterene som er tatt denne sesongen er nok ikke en gang halvparten av alle synderene. Gang på gang i sykkel-historien er det vist hvor enkelt det er å lure systemet.
Ikkemazzo
30.09.05 17:30
En liten solskinnshistorie (?): Guidis B-prøve var negativ, og han er tilbake med umiddelbar virkning, melder flere kilder.

Hvorfor i alle dager tok det så lang tid å finne ut av det?!
WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
30.09.05 17:35
Mye som skjer på dopingfronten for tiden.

Guidis B-prøve er negativ melder Feltet i ettermiddag. Får håpe det kommer noe supplerende info her på testresultatet. Vi er ikke tjent med stor usikkerhet rundt testene og metodene. Synes det er for mange saker i grenseland hvor A og B-prøven gir ulikt resultat eller tullete prosessuelle feil.

Det kan jo være noen spekulerer i å komme innenfor marginene her når det gjelder testresultatene mens man samtidig høster noen forbedringer kunstig? Fra før vet en at mange ryttere eksperimenterer med alt man kan finne som er lov og som gir bedre prestasjoner, men preparatene er ikke nødvendigvis så bra for kroppen.

Angående Aitor Gonzalez skal han etter ryktene ha testet positivt på to typer anabole steroider. Kanskje han manglet sertifikat på dette?

Der var Mazzo foran gitt med Guidi:)
Freitas
FreitasInnlegg: 17450
03.10.05 17:57
Museeuw og medvirkende ser ut til å stille med litt av en liste hvis siste oppslaget til Het Laatste Nieuws stemmer. Sjekk siste på dagens cyclingnews.com.
Ikkemazzo
15.11.05 19:25
Unai Yus kan vi vel alltids plassere i idiot-gjengen. I følge Bouygues Telecom var det Somatropin han hadde på rommet. Det er et veksthormon som forbedrer restitusjonen, og som det visstnok ikke testes for i Vueltaen, i følge L'Equipe/feltet.dk 12. november. Neste år kjører han i Euskaltel, der han nok passer bedre inn med medisinskapet sitt.

Allan Peiper, som er intervjuet av cyclingnews.com i dag, har en interessant uttalelse i boka si: "I tried to ride clean, most of the time". Modig skrevet.

Heras er behørig omtalt i andre tråder, og uansett om han er dopa eller ikke, så kvalifiserer han jo fint inn i idiotgjengen med sin uttalelse til Marca om at folk skal tro på at sykkelsporten er ren.
Ikkemazzo
10.01.06 19:19
Da har Hondo klart det helt store. Han anket utestengelsen på ett år til CAS. Og fikk to. Hehehe. Goodbye.
Rufs
10.01.06 20:05
Ikkemazzo skrev:
Da har Hondo klart det helt store. Han anket utestengelsen på ett år til CAS. Og fikk to. Hehehe. Goodbye.

----------------------------------------------------------
For en dust og han må vel ha skjønt at det kunne være en konsekvens av å anke dommen. På en annen side så kan det vel ha vært en premie fra CAS siden han anket så slipper de kanskje det i fremtiden
Hgunnar
HgunnarInnlegg: 773
10.01.06 21:24
Ikkemazzo skrev: Heras er behørig omtalt i andre tråder, og uansett om han er dopa eller ikke, så kvalifiserer han jo fint inn i idiotgjengen med sin uttalelse til Marca om at folk skal tro på at sykkelsporten er ren.
------------------------
Som du sa så var Heras diskutert i andre tråder. Men, jeg gidder ikke å lete. Er det så at B-prøven er umulig å analysere? Hva er standard prosedyre ved et slikt tilfelle?
vicfalk
vicfalkInnlegg: 960
10.01.06 21:47
Ja, da er saken Holdo etter alt ä dömme opp og avgjort. Greit nok. Han blir den förste som fär fyken etter de nye reglene. Sä fär vi heller bare leve med at den bekjennende EPO-junkien Millar stiller til start i Tdf - fordi han ble tatt med buksa nede i (for ham) rett tid. La oss häpe at det er overgangen til noe bedre vi ser nä.
vicfalk
vicfalkInnlegg: 960
11.01.06 23:11
Og selvsagt kommer Hondo med sin egen tolkning av de nye reglene, i en virekelighets-loop som minner mistenkelig om tiden för - nettopp de nye Pro-Reglene. Han er til og med sä dum at han drar Millar inn i bildet.
emin
eminInnlegg: 21764
12.01.06 00:16
Det postive med Millar er jo at han la alle kortene på bordet. Han innrømte doping utover det han beviselig ble tatt for. Dermed mistet han VM-gullet sitt fra 2003 som han tok nesten et år før han ble tatt.

emin
rsol
rsolInnlegg: 5356
12.01.06 08:22
Ikkemazzo skrev:
---------
>Fullt så enkelt er det ikke. CAS har lenge vært siste ankeinstans, men i fremtiden kommer vi til å oppleve at de aller fleste (som hevder å være uskyldige) vil ta saken til sivil domstol.

Med tanke på den usikkerhet som ligger i testmetodene, og at det finnes rettspraksis fra Belgia om at metodene ikke er gode nok (gjelder særlig epo-testingen) så vil nok de sivile domstolene stille størrre krav til bevis mot utøveren.

Dette er en svært uheldig utvikling. Om ikke prosessen rundt en dopingsak var lang nok fra før, så kan sakene ta enda lengre tid fra nå av.
Men her må WADA og antidoping arbeidet skylde seg selv; Å satse på testmetoder som det langt fra er vitenskaplig enighet om, er å be om bråk.
Dessuten er båndene mellom IOC, WADA og CAS for sterke. CAS er jo ikke akkurat en uhildet klageinnstans..

Jeg frykter dessverre mer kaos og usikkerhet rundt dopingtatte utøvere fremover.
Ikkemazzo
12.01.06 10:58
Det går jo ikke an å anke en CAS-avgjørelse, hvis det er det du tror. (CAS er jo en voldgiftsdomstol).

"Is it possible to appeal against a CAS award ?
Judicial recourse to the Swiss Federal Tribunal is allowed on a very limited number of grounds, such as lack of jurisdiction, violation of elementary procedural rules (e.g. violation of the right to a fair hearing) or incompatibility with public policy."

http://www.tas-cas.org/en/present/presentR.htm

Bare fint for meg at Hondo svir av enda litt mer penger. Jeg vil anbefale ham Menneskerettsdomstolen også.

(Temaet doping og juss er så komplisert at jeg ikke har lyst til å rote meg inn i det. Jeg er fortsatt rekonvalesent etter en runde med VillyWoet.)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg