Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ATP på gress 2017

NYTT TEMA
Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 20358
11.06.17 19:31

For meg betyr gresstennis at sommeren er i anmarsj, og det er den jo da vitterlig! Gresstennis er litt annerledes enn tennis på grus og hardcourt; dette er feinschmeckernes og servekanonenes tid!

Programmet på touren er som følger:

12.06 - 18.06: Stuttgart (250) og s'Hertogenbosch (250)

19.06 - 25.06: Halle (500) og Queen's (500)

26.06 - 02.07: Eastbourne (250) og Antalya (250)

03.07 - 16.07: Wimbledon (2000)

17.07 - 23.07: Newport (250)

I fjor ble sesongen utvida med ei uke, gledelig nok, og Queen's og Halle fikk 500-status. Burde kanskje vært ei Masters-turnering på gress også, men ok. Legg merke til at Wimbledon kommer veldig seint i år.

Hvem gjør det skarpt i år?

(Innlegget ble redigert 11.06.17 19:33)

drazyc
drazycInnlegg: 2833
11.06.17 20:17
Skraevadottir: Hvem gjør det skarpt i år?

Roger og Rafa har vunnet alt av store turneringer (utenom Roma-turneringen) så langt i år, så spørsmålet er om de kan fortsette denne trenden. Helt utrolig egentlig hvordan 2017 har utspilt seg. Det er som å skru klokken 10 år tilbake!

Wimbledon er jo Federers store mål for sesongen, så det vil være en skuffelse om Federer ikke viser seg fra sitt beste i den turneringen. Men men, han har allerede hatt en fantastisk sesong, og mannen er snart 36 år. Det er litt begrenset hvor lenge man kan ta for gitt at Federer utfordrer om Grand Slam-titler.

Det skal bli spennende å se om Rafa kan hevde seg på gresset i år. Ser egentlig ikke bort fra det ut fra hvor bra han spiller på offensiven og hvor bra han spilte på det relativt raske underlaget i Melbourne. Det er vel i det hele tatt bare et spørsmål om tid før Nadal tar over som verdensener hvis han holder seg skadefri ut sesongen (med mindre Roger skulle fortsette storspillet fra tidligere i år...).

Murray er alltid farlig på gress og blir å regne med, tror jeg. Med Djokovic er jeg mer usikker. Han er egentlig ikke noen naturlig gresspiller, men har vunnet Wimbledon de sesongene han har vært den beste spilleren forøvrig. Det er han ikke per dags dato.

Blir spennende å se hvordan de yngre formspillerne, som Thiem, Zverev og Kyrgios, hevder seg på gresset i år.

pro-v1
pro-v1Innlegg: 667
11.06.17 20:58

Endelig tennis slik det skal spilles, på gress!!!

Meget interessant å se formen til fed, lov å håpe at den er like god, men alltid usikkert etter nok en lang pause.

Kundera
KunderaInnlegg: 5485
11.06.17 21:28

Wimbledon er naturligvis den største og viktigste GS, men spillemessig blir det ofte kjedelig på gresset med god serving og korte poeng.

drazyc
11.06.17 21:42

Federer ligger per dags dato faktisk an til å bli femteseedet i Wimbledon. Dette kan endres med et godt resultat i Stuttgart eller Halle eller hvis Wawrinka gjør det svakt i Queens. Nadal kan gå forbi Djokovic som andreseedet dersom han får et godt resultat i Queens. Djokovic skal vel som vanlig ikke spille før Wimbledon. Murray er garantert å bli førsteseedet.

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 11736
11.06.17 22:33

Tommel for flott åpningsinnlegg:) . Den viktigste delen av sesongen vi skal inn i nå. Bare å glede seg! 

Skraevadottir
11.06.17 22:45

Ja, blir spennende å se om Rafa greier å spille bra på gress igjen. Han har ikke vært i nærheten siden han tapte Wimbledon-finalen mot Djokovic i 2011. Og selv i 2013, da han hadde sin kanskje beste sesong, røk han jo omtrent rett ut av Wimbledon da også. Kommer han seg inn i andreuka, kan han bli farlig, men jeg ser på det sånn ca. 50/50 om han greier det eller ei.

Ellers er jeg spent på Pouille i år. Gikk til kvarten i fjor, og er en naturlig gresspiller med silkemykt fotarbeid og veldig reine, fine treff. Litt ustabil, sånn som Wawrinka, men er bedre på raske dekker. I tillegg til Wimbledon-kvarten i fjor, slo han jo Nadal i US Open og gikk til kvart også der, og vant finalen i Metz mot Thiem på rask, innendørs hardcourt. Kan fort tape i første runde i Wimbledon, men kan også gå til semi eller til og med finale om det sitter. En spiller for framtida, og en spiller uten egentlige svakheter i spillet sitt (dog litt svak andreserve, kanskje); husker bl.a hvordan han lekende lett bare blokkerte Nadals toppspinnballer og drilla ned backhand etter backhand på linja.

LBJ91
LBJ91Innlegg: 10596
11.06.17 22:56

Endelig litt tennis igjen som det er verdt å følge med på. Har vært en lang pause nå fra Miami

(Innlegget ble redigert 11.06.17 22:57)

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 11736
11.06.17 23:09

Som Drazyc sier er Federer faktisk seedet 5 og 105 poeng bak Wawrinka på wimbldon rankingen. Heldigvis 1500 poeng å kjempe om i Stuttgart og Halle. Så bør ha alle muligheter til å bli seedet 4 når Wimbledon trekningen er om snaut 3 uker.

(Innlegget ble redigert 11.06.17 23:10)

Fox_club
Fox_clubInnlegg: 1781
11.06.17 23:16

Nevnte det i RG-tråden, men kanskje litt mer relevant her. Paul Annacone blir med i trenerteamet til Wawrinka i gressesongen i en slags rådgiverrolle. Kan bli bra for Stan, som har sine dårligste resultater på gress. 

Magnific
MagnificInnlegg: 11552
Skraevadottir
12.06.17 16:35

Skikkelig storoppgjør i Stuttgart nå: Hanfmann mot Fucsovics! Ikke ofte jeg ser kamp og ikke har hørt om en av spillerne, men denne Hanfmann har jeg aldri hørt om før.

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 3561
12.06.17 20:00

Men Fucsovics har du hørt om, selvsagt, for det var han som slo en syk Casper Ruud 6-0, 6-0 i finalen i Budapest i februar.  Han har også spilt helt enormt med kamper på grus i vår (det føles ihvertfall slik).   Nå forsøker han seg på grss, og kom seg gjennom kvalifiseringen her, sikkert happy med at hans forventede motstander i kvalrunde 2 Taylor Fritz røk i sin første kvalkamp. 

drazyc
12.06.17 21:49
Skraevadottir: Hanfmann

Jeg likte det jeg så av Hanfmann egentlig. Bevegde seg bedre enn Fucsovics, servet bra og var slett ikke verst fremme ved nettet. Skal bli interessant å se om han kan utfordre Zverev i neste runde.

spårt
spårtInnlegg: 2380
12.06.17 23:58
Garrincha58: Federer First Grass Practice Stuttgart 2017

Frekk tweener 50 sekunder ut.

Magnific
13.06.17 00:50
Garrincha58: Roger Federer - First Practice in Stuttgart 2017

Mer folk på treningen til Federer enn det var på kampene der borte idag :P

LittleSteven
LittleStevenInnlegg: 771
13.06.17 01:09

Gleder meg så sinnsykt til resten av sesongen nå :D Har en god magefølelse for Federers sjanser i Wimbledon og US Open, men jeg er inntil videre forsiktig optimist

drazyc
13.06.17 10:35
drazyc: Det skal bli spennende å se om Rafa kan hevde seg på gresset i år.

Jeg synes Nadal selv virket litt skeptisk på pressekonferansen i Paris etter finalen på søndag. Han uttalte at han ikke vil konkurrere i Wimbledon dersom knærne ikke føles klare for gresstennis.

drazyc
13.06.17 10:53
Skraevadottir: Ellers er jeg spent på Pouille i år. Gikk til kvarten i fjor, og er en naturlig gresspiller med silkemykt fotarbeid og veldig reine, fine treff. Litt ustabil, sånn som Wawrinka, men er bedre på raske dekker. I tillegg til Wimbledon-kvarten i fjor, slo han jo Nadal i US Open og gikk til kvart også der, og vant finalen i Metz mot Thiem på rask, innendørs hardcourt.

Enig, Pouille er utvilsomt best på raske dekker og bør ha gode muligheter i Wimbledon. Det er egentlig litt vanskelig å forstå hvorfor Pouille er så ustabil. Han virker å ha et stort register å spille på, og da skulle jeg tro at han har en del å falle tilbake på dersom enkeltslag ikke fungerer. Han er kanskje litt for glad i "flashy" tennis av og til og spiller dermed litt for ambisiøst. Litt synd, for jeg mener Pouille absolutt bør kunne sikte seg inn mot topp 10.

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 3561
13.06.17 11:04
drazyc: Det er egentlig litt vanskelig å forstå hvorfor Pouille er så ustabil.

Med fare for å bli oppfattet som en stereotyp-forfekter:  men kan svaret være (blant annet) Frankrike?  Pouille, ja, men også Paire, Tsonga, Monfils, etc.  

mersey1892
mersey1892Innlegg: 943
13.06.17 11:16

Rafa om sjansene sine i Wimbledon, og at alt kommer an på hvorvidt han føler at knærne fungerer som de skal, og at han får gått langt nok ned for å skape nok kraft i slagene:

"I love grass, everybody knows, and it's a surface that I really enjoyed a lot playing on. And I missed playing at Wimbledon," said Nadal. 

"So I hope that my knees hold well and I can have the preparation that I really need and the preparation that I want. 

"So if that happens, why not? If I have pain in the knees, then I know from experience that it's almost impossible. Because I need to feel strong and have low, powerful legs to play well in Wimbledon. 

"If I don't feel that, then probably my chances are not there, no? But if I am healthy and I am able to have the right preparation and feel healthy during Wimbledon, then probably gonna have my chances to play well." 

LittleSteven
LittleStevenInnlegg: 771
13.06.17 22:10

I morgen begynner endelig moroa! Federer spiller sin første gresskamp for sesongen kl 15:30 mot Tommy Haas. Det blir et artig oppgjør mellom to gamle ringrever.

Sitter med en følelse at gressesongen enten blir over all forventning (2 eller 3 gresstitler) eller en gedigen skuffelse (ingen finaler). Men vinner han Wimbledon i år er resten av gressesongen, årets ATP-sesong, og for den del karrieren ganske uvesentlig for min del :) Allez Roger!

mersey1892
mersey1892Innlegg: 943
13.06.17 23:15

Rafa har trukket seg fra Queens. Trenger mer tid til restitusjon, og håper å være klar til Wimbledon.

Fox_club
13.06.17 23:23

Smart av Nadal å lytte til kroppen. Har jo bommet mye på det før. Men kommer han til å spille Wimbledon uten gresskamper i beina? 

Fox_club
13.06.17 23:31

Tidligere verdensener dobbel, Mark Knowles, joiner trenerteamet til Milos Raonic. Der enkelte har samme trener fra man er tre år, velger andre å bytte flere ganger i året. Hver sin smak og kan fungere for canadieren som forsvarer en finale fra Wimbledon i fjor.

drazyc
14.06.17 00:33

Forståelig at Nadal dropper Queens. Det lå vel litt i kortene etter veldig mye tennis de siste ukene. Det skal bli veldig spennende å se hvordan han presterer i Wimbledon uten kamper på gress i forkant. Han har jo nesten alltid spilt en oppvarmingsturnering på gress når han har deltatt og prestert bra i Wimbledon. Den siste gangen han droppet det, var i 2013. Da tapte han i første runde i Wimbledon, mot Darcis.

Magnific
14.06.17 17:47

Huffda Haas.  

Magnific
14.06.17 17:49

Og huffda for Federer også. 1-1 i sett.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg