Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

*Wimbledon 2017*

NYTT TEMA
mersey1892
mersey1892Innlegg: 863
20.06.17 12:29

- Wimbledon 2017

- London 3.juli til 16.juli

- Roger Federers lekegrind med hele 7 titler

- Regjerende mester er Andy Murray, d. Raonic.

For mange tennisfans årets desidert største høydepunkt. Vi legger grusrøyken bak oss og finner frem den hvite piquetrøyen. Wimbledon er en fornem og historisk enorm tennisturnering, og en seier her henger høyt. I flere år var det Federer som regjerte gresset, men i de senere år er det Novak og Andy som har tatt over. Det har vært noen klassiske finaler her i løpet av de siste 10-12 årene, og da kanskje spesielt mellom Rafa og Roger, hvor de en periode delte titlene her broderlig. Tennisen endrer karakter i Wimbledon, og de store serverne kommer bedre til sin rett. Dette så vi blant annet så sent som i fjor med Raonic i finalen. Store server, mange ess, serve og volley, og mye kortere ballvekslinger enn på grusen. Det stiller helt andre krav til spillerne, og spesielt å ha en bunnsolid 1.- og 2.-serve blir viktig.

Blant favorittene i år har vi kanskje to gamle travhester i første rekke, nemlig Roger og Rafa. De har begge to levert store resultater i inneværende sesong, og har sopt med seg alt av større titler. Det er dog spørsmåltegn bak begge disse to. Roger har vært av touren i noen måneder nå, og sto over alt av grusspill. Er han fortsatt i samme slag som tidlig i våres? Kanskje får vi svaret i Halle. Rafa er i toppform og støvsugde grusen for gull og glitter. Knærne hans virker solide, og det er det største ankepunktet ved hans kandidatur som vinner. Han må ha muligheten til å bevege seg fritt og trykke maks til i alle slag om vi skal unngå resultater som han har hatt her de siste årene. Jeg anser disse to legendene som de to største favorittene i år.

Bak disse kommer Andy Murray. En spiller som har skuffet voldsomt i år, men som viser bedre takter nå, blant annet med å nå semifinale i French Open. Murray er regjerende mester, og jeg føler på meg at han kommer til å løfte spillet sitt ytterligere. Jeg blir ikke overrasket om det blir nok en finale på skotten. Novak Djokovic tør jeg ikke spå om. Jeg har ikke anelse hvordan han kommer til å gjøre det. For alt jeg vet så ryker han i første runde, eller så er også han blant de siste fire. Han er opp og ned, og dessverre for ham, mest ned. Varierer voldsomt i nivå, ikke bare gjennom en turnering, men også i løpet av en kamp. En outsider. Toppen det.

Raonic, Cilic, Wawrinka, Dimitrov, Thiem, Zverev, Kyrgios, Monfils og Pouille er alle navn som kan finne på å gjøre seg bemerket i år. Det er flere spillere her på gresset som kan blande seg inn i toppen føler jeg, og det vil ikke være så overraskende om vi ser flere av #nextgen-gutta blant de siste 16. Raonic og Cilic er mer enn gode nok for semifinaler, og disse to kan også finne på å gå hele veien. Når vi når kvartfinalene skal det bli veldig vanskelig å tippe vinnere i år tror jeg.

Så der har vi det, en stor turnering på trappene, med favoritter som også var favoritter for ti år siden, og med et kobbel av utfordrere. Trekningen vil avgjøre mye, og det er flere av de jeg nevnte ovenfor jeg tenker det er flere av kanonen som ønsker å unngå i sin kvart av tablået. I tillegg har vi gutta på rundt to meter som kan serve hvem som helst opp på tribunen på en god dag. Som Sam Querrey, Isner og Karlovic.

Til slutt en liten oppfordring til flere her inne. Om dere ønsker mangfold i form av tennisfans fra ulike leire, så hold dere for gode til nedlatende utspill rettet mot andre spillere og andre debattanter. Det er allerede 90% Federer her, og hvor interessant hadde det vært om de siste 10 % logget av for godt? Hva skulle dere da pratet om fra april til begynnelsen av juni hvert år...

Ha en flott turnering alle sammen!

Ps. Dametennis følger jeg ikke, så her må noen andre bidra med en innledning.

(Innlegget ble redigert 20.06.17 12:31)

LittleSteven
LittleStevenInnlegg: 693
20.06.17 13:09

Fantastisk åpningsinnlegg, mersey! Smilte bredt og fikk en god følelse da jeg leste det :)

Ønsker i likhet med deg stort mangfold her inne, så håper Rafa-fansen, Novak-fansen og alle andre bidrar til en god diskusjon her inne. Jeg var tidligere en av synderne her inne, så beklager til Davesky og alle andre som følte jeg tråkket over streken i 2016.

Som jeg har nevnt en del ganger tidligere skal jeg på Wimbledon i år. Ord kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg til å drikke litt champagne og spise jordbær med fløte mens jeg nyter verdensklasse-tennis på tennisens mekka Centre Court de fire første dagene. Synes det var veldig synd at Serena trakk seg, men håper inderlig å få se alle de fire store, og kanskje også Wawrinka. Lov å håpe at alle de fire store spiller på Centre Court i både 1. og 2. runde?

Hvis noen andre her inne på VGD har tenkt å ta turen til Wimbledon, er det bare å ta kontakt. Hadde vært hyggelig å møttes i så fall :)

Setter stor pris på tips og råd om å være publikum på Wimbledon/GS. Har billetter til Centre Court de fire første dagene som sagt, og spillet begynner der kl. 13 lokal tid hver dag. Så hvor tidlig bør jeg komme, hva bør jeg gjøre/oppleve på anlegget, osv osv?

(Innlegget ble redigert 20.06.17 13:17)

drazyc
drazycInnlegg: 2781
20.06.17 13:54
LittleSteven: Setter stor pris på tips og råd om å være publikum på Wimbledon/GS. Har billetter til Centre Court de fire første dagene som sagt, og spillet begynner der kl. 13 lokal tid hver dag. Så hvor tidlig bør jeg komme, hva bør jeg gjøre/oppleve på anlegget, osv osv?

Jeg var i Wimbledon i 2009 og 2010, men aldri på Centre Court. Kun Court 1 og sidebanene. Det er nok det fineste tennisanlegget i verden, og Wimbledon-arrangøren gjør en god jobb med å oppgradere anlegget samtidig som tradisjonene bevares. Jeg personlig synes området rundt Court 18 og Aorangi Terrace (ved storskjermen) er høydepunktet. Det er jo de delene av Wimbledon-anlegget som vises mest på TV.

Har du CC-billetter, trenger du ikke å komme så lenge før kl. 13, men det er vel spill på andre baner før den tid? Det kan jo være fint å få med seg det også. Mener anlegget åpner kl. 10 lokal tid, men ikke sikker.

God tur!

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 3119
20.06.17 14:33
mersey1892: Det er allerede 90% Federer her, og hvor interessant hadde det vært om de siste 10 % logget av for godt?

Oppfordring notert, selv om jeg ikke føler meg blant de verste.  Men selvsagt fint om vi kan holde diskusjonene saklige, og ingen av oss er tjent med at forumet blir et rent fanboy-forum i en eller annen retning. 

LittleSteven:  God tur!!  Blir en herlig opplevelse, som jeg desverre ikke får med meg i år.  Jordbær er godt, men det er Pimms også. :-)

Fox_club
Fox_clubInnlegg: 1734
20.06.17 17:45

Et veldig fint åpningsinnlegg, Mersey. Supert om noen kunne skrevet noen ord om damene også, veldig åpent og spennende uten Serena. God tur tur a, Steven! Blir jo magisk med to mulige kamper med Federer? Lett å få tak i billetter? 

(Innlegget ble redigert 20.06.17 17:46)

Kundera
KunderaInnlegg: 5406
20.06.17 19:23
LittleSteven: Setter stor pris på tips og råd om å være publikum på Wimbledon/GS. Har billetter til Centre Court de fire første dagene som sagt, og spillet begynner der kl. 13 lokal tid hver dag. Så hvor tidlig bør jeg komme, hva bør jeg gjøre/oppleve på anlegget, osv osv?

Hei. Har kun vært ringside i Wimbledon en gang - for to år siden. Mitt tips: Kom tidlig og få med deg flest mulig matcher på småbanene. Center Court og Court 1 blir mer som å se tennis på TV - på småbanene får du langt bedre inntrykk av hvor gode de nestbeste spillerne også er, og ikke minst hvor fort spillet går.

Selv så jeg blant mange andre Gilles Simon i første runde, og da satt jeg så tett inntil spillerne at jeg kunne kjenne lukta til Gilles og høre ham mumle til seg selv etter tapte poeng.

Husk at det er mye folk, så du må være tidlig ute for å få sitteplass på småbanene hvor det ikke er nummererte seter og alle med dagspass har adgang etter først til møllaprinsippet. God tur!

Fox_club
20.06.17 19:33

Murray slått ut av Queens. Med tap også for Stan og Raonic er de tre toppseedede spillerne ute allerede i andre runde. Ta med at Kyrgios måtte trekke seg med skade, del Potro sliter med skader, Djokovic med formsvikt og en Nadal som ikke har levert på gress siden 2011 og heller ikke spiller noe på gress før Wimbledon. Federer soleklar favoritt til Wimbledon?

(Innlegget ble redigert 20.06.17 19:34)

Magnific
MagnificInnlegg: 11023
20.06.17 22:55
Fox_club: Federer soleklar favoritt til Wimbledon?

Han må nok påta seg favorittstempelet ja.  Nadal seiler opp som andre favoritt nå.  Man kunne kjøpe ham til 13 x pengene før RG startet, nå er han nede i 5.50 til å ta tittelen.  Han og Federer har vært best hele sesongen, og det er ikke mye som tilsier at det ikke skal være slik på gress også slik jeg ser det.    Alltid vanskelig å tippe i forkant, og jeg synes alltid at Wimbledon er den vanskeligste slamen å spå. Mye god serving og flere tiebreaks gir flere utfall osv samt at fysikken ikke i like stor grad spiller en så stor rolle som på feks grus. 

Uansett legger jeg hodet på blokka og sier at Djokovic og Murray blir slått ut før semiene.  Har rett og slett mer tro på spillere som Cilic,Raonic,Zverev,Dimitrov,Pouille og også en Kyrgios om han er skadefri.

Jorge86
Jorge86Innlegg: 17316
20.06.17 23:13
mersey1892: Trekningen vil avgjøre mye

Her lurer jeg på noe. I French Open møttes Murray (1) og Wawrinka (3) i semifinalen, mens lavere rangerte Nadal og Thiem var i den andre. Hvorfor er det ikke sånn at den høyest rangerte spilleren til enhver tid møter den lavest rangerte?

Hvorfor måtte Wawrinka som nest høyeste seed av semifinalistene møte den eneste som var rangert høyere?

"Hva er det som avgjør hvem som møter hvem?" er vel egentlig det eneste jeg lurer på.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 19702
21.06.17 07:10

1. og 2. seeda trekkes tilfeldig mot 3. eller 4. seeda. Jeg er enig i at det kan framstå noe spesielt, men det har alltid vært sånn.

drazyc
drazycInnlegg: 2781
21.06.17 10:13
Jorge86: "Hva er det som avgjør hvem som møter hvem?" er vel egentlig det eneste jeg lurer på.

I Grand Slam er det 32 spillere som blir seedet. Reglene er at topp 2 ikke kan møtes før finalen, topp 4 ikke kan møtes før semifinalene, topp 8 ikke kan møtes før kvartfinalene og topp 16 ikke kan møtes før fjerde runde. Det er også slik at de 4 beste blir trukket mot 13-16 i fjerde runde (kan ikke møte 9-12 før kvartfinalen), mens de 8 beste blir trukket mot 25-32 i tredje runde (kan ikke møte 17-24 før fjerde runde).

Reglene er satt slik at man gir de seedede spillerne fordeler og unngår for mange toppkamper tidlig i turneringen, balansert opp mot at ikke ting skal bli for forutsigbart. Full "rettferdighet" skulle jo betydd at nr. 1 alltid ble satt opp mot nr. 32 i tredje runde, nr. 16 i fjerde runde, nr. 8 i kvartfinalen og nr. 4 i semifinalen.

LittleSteven
21.06.17 15:32

Tusen takk drazyc og Kundera for tips, settes pris på :)

Ja Fox_club, blir helt insane å få sett Federer kanskje to ganger på CC! Så kommer til å være veldig spent på "Order of Play" hver kveld. Men gleder meg faktisk enda mer til å oppleve Wimbledon live og suge inn stemningen. Føler turneringen er større enn enkeltspillerne.

Var ikke særlig vanskelig å få tak i billetter faktisk, men så koster det jo en del da.

Jorge86
Jorge86Innlegg: 17316
21.06.17 16:00
drazyc: I Grand Slam er det 32 spillere som blir seedet. Reglene er at topp 2 ikke kan møtes før finalen, topp 4 ikke kan møtes før semifinalene, topp 8 ikke kan møtes før kvartfinalene og topp 16 ikke kan møtes før fjerde runde. Det er også slik at de 4 beste blir trukket mot 13-16 i fjerde runde (kan ikke møte 9-12 før kvartfinalen), mens de 8 beste blir trukket mot 25-32 i tredje runde (kan ikke møte 17-24 før fjerde runde). Reglene er satt slik at man gir de seedede spillerne fordeler og unngår for mange toppkamper tidlig i turneringen, balansert opp mot at ikke ting skal bli for forutsigbart. Full "rettferdighet" skulle jo betydd at nr. 1 alltid ble satt opp mot nr. 32 i tredje runde, nr. 16 i fjerde runde, nr. 8 i kvartfinalen og nr. 4 i semifinalen.

Ok, takk for svar. Med mindre jeg misforstår betyr det at hvis semifinalistene er nr 1, 3 og to useedete spillere, så kan nr 1 og 3 møte hverandre i semifinalen?

Det ville kanskje vært enda mer logisk med det du betegner som "full" rettferdighet. Er man seedet som nr 1 har man på sett og vis gjort seg fortjent til å møte den lavest rangerte spillere. Samtidig vil det bli enda vanskeligere for overraskelsene å komme langt ettersom de til enhver tid vil møte den høyest rangerte spilleren som er igjen.

Men sånn det er nå fungerer vel også ganske bra, antar jeg. En hybrid av rangering og trekning som avgjør.

mersey1892
22.06.17 13:44

Det rapporteres at Nadal trener hardt på gresset på banene hjemme på Mallorca. Han skal føle seg frisk og fin, og ikke merke noe til tidligere skadeproblemer. Det er ihvertfall gode nyheter med tanke på knær, Wimbledon og 1.plassen på rankingen. 

Murray forsvarer 2000 poeng i Wimbledon, Rafa 0. Forskjellen mellom de to gutta er litt over 2000 per i dag. Når Rafa de senere rundene av turneringen er han høyst trolig ny verdensener. Murray er nærmest nødt til å nå finalen for å ikke se 1.plassen på rankingen glippe mellom fingrene. Blir han utslått i semifinalene mister han 1280 poeng, og når Rafa finalen da så er det gjort. Får vi ikke en endring nå på gresset så får vi den i nordlige deler av Amerika tidlig på høsten. 

Fox_club
22.06.17 15:50
LittleSteven: Men gleder meg faktisk enda mer til å oppleve Wimbledon live og suge inn stemningen. Føler turneringen er større enn enkeltspillerne. Var ikke særlig vanskelig å få tak i billetter faktisk, men så koster det jo en del da.

Blir sikkert magisk! Kan jeg spørre hvor du kjøpte bill og hvor mye det kan koste meg? Vurderer å dra til neste år.

LittleSteven
22.06.17 19:54
Fox_club: Kan jeg spørre hvor du kjøpte bill og hvor mye det kan koste meg? Vurderer å dra til neste år.

Anbefaler deg å ta en titt her og her :) Der finner du alt av informasjon.

Jeg fikk ikke billetter gjennom "Overseas Ballot", og jeg tok ikke sjansen på å stille meg i kø på samme dag. Dermed måtte jeg krype til korset og bestille gjennom Keith Prowse som selger såkalt "Hospitality Packages". Det var ikke billig for å si det mildt, men der var det ledig alle 13 dager på både Centre Court og No. 1 Court da jeg bestilte i januar.

Som du kan lese om på de 2 linkene ovenfor er det mange måter å få tak i billetter til Wimbledon på. Men en generell tommelfingerregel virker å være at du enten må betale veldig mye eller være sinnsykt heldig (ballot eller køen) vil du oppleve Centre Court og/eller No. 1 Court. Når det er sagt er det sikkert lettere og ikke minst mye billigere å få tak i billetter til de andre banene dersom du ikke absolutt må oppleve crème de la crème.

Mitt tips er at du allerede nå bør begynne å planlegge turen og følge med jevnlig på nettsiden dersom du virkelig har tenkt å dra neste år ;) Lykke til!

Fox_club
23.06.17 11:03
LittleSteven: Mitt tips er at du allerede nå bør begynne å planlegge turen og følge med jevnlig på nettsiden dersom du virkelig har tenkt å dra neste år ;) Lykke til!

Tusen takk for tips!  Planleggingen er i gang..:) 

Barmadu_F
Barmadu_FInnlegg: 3841
23.06.17 11:17
LittleSteven: Men en generell tommelfingerregel virker å være at du enten må betale veldig mye eller være sinnsykt heldig (ballot eller køen) vil du oppleve Centre Court og/eller No. 1 Court.

Tror ikke man må være "sinnsykt heldig" for å få billeter til CC/C1. Jeg skal i køen i år, sammen med to kompiser som også var der i fjor. De fikk billetter. Det gjelds bare å være tidlig nok ute i køen. Gleder meg!

Fox_club
23.06.17 11:48
Barmadu_F: Tror ikke man må være "sinnsykt heldig" for å få billeter til CC/C1. Jeg skal i køen i år, sammen med to kompiser som også var der i fjor. De fikk billetter. Det gjelds bare å være tidlig nok ute i køen. Gleder meg!

Hvor tidlig må man være i køen?

Barmadu_F
23.06.17 12:46

Nei, det vet jeg ikke. Akkurat når er det vel nesten umulig å si. Men vi kommer med et ganske sent fly til London onsdag kveld, og mine tidligere nevnte kompiser mener at vi kommer for sent til å få billetter til hovedbanene på torsdag, men at det går bra på fredag og lørdag. På torsdag får vi nøye oss med såkalte outside court-billetter, som er gyldige på alle andre baner unntatt hovedbanene. Gøy det òg!

LittleSteven
24.06.17 00:09
Barmadu_F: Nei, det vet jeg ikke. Akkurat når er det vel nesten umulig å si. Men vi kommer med et ganske sent fly til London onsdag kveld, og mine tidligere nevnte kompiser mener at vi kommer for sent til å få billetter til hovedbanene på torsdag, men at det går bra på fredag og lørdag. På torsdag får vi nøye oss med såkalte outside court-billetter, som er gyldige på alle andre baner unntatt hovedbanene. Gøy det òg!

Så bra, trodde det var mye vanskeligere i køen enn som så. For min del synes jeg det uansett ville vært en for stor risiko å reise over uten å være sikret billetter på forhånd. Men blir garantert en bra tur på dere også og sikkert god stemning i køen :) Håper dere får billetter, lykke til! Blir det Murray Mountain på torsdag da? God tur og kos dere masse!

(Innlegget ble redigert 24.06.17 00:11)

Barmadu_F
24.06.17 11:10

Takk for det, LittleSteven, og god tur til deg også! Hva vi skal på torsdag får vi ta litt på sparket, men vi kommer nok ganske sikkert til å være innom Murray Mountain, ja, i tillegg til utvalgte kamper på småbanene :)

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 11681
24.06.17 11:21

Henman Hill!!! :)

CFN
CFNInnlegg: 3799
24.06.17 20:48

Roger & Rafa blir seedet 3 & 4, og kan ikke møte hverandre før i en finale. Sånn sett smart av Rafa og ikke spille Queens, hadde fort vært forbi Djokovic da. Tipper han heller tar Murray og Djokovic anno 2017 enn Roger.

Så får vi se om det er Rafa på gress anno 2006-2011, eller Rafa på gress anno 2012-2016 som dukker opp i år. Jeg har en gut feeling på  førstnevnte...

Sellerulle
SellerulleInnlegg: 107
26.06.17 01:20

For å få det rette tenningsnivået før wimbledon, kan eg anbefale boka som Gudmund skjeldal har skrevet. Ei bok som inneholder alt fra hvordan man skaffer seg billetter til Wimbledon, til beskrivelser om legendariske kamper. Ei bok for tennis elskere.

Garrincha58
28.06.17 00:21
Sellerulle: For å få det rette tenningsnivået før wimbledon, kan eg anbefale boka som Gudmund skjeldal har skrevet. Ei bok som inneholder alt fra hvordan man skaffer seg billetter til Wimbledon, til beskrivelser om legendariske kamper. Ei bok for tennis elskere.

Takk for tipset. Skal sjekkes ut.

Garrincha58
28.06.17 00:22
Sellerulle: For å få det rette tenningsnivået før wimbledon,

(Innlegget ble redigert 28.06.17 00:22)

mersey1892
28.06.17 14:43

Rafa er på plass i Wimbledon og trener og står på. Gledelig å se. Vamos!

Garrincha58
mersey1892
28.06.17 22:44

Tror du han snudde og dro hjem når han så Rafa i avklippet t-skjorte prikke inn lassoslag og løpende forehands på treningsfeltet, Garri? ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg