Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Australian Open 2018

NYTT TEMA
drazyc
drazycInnlegg: 2847
07.01.18 16:09

Australian Open, årets første Grand Slam, settes snart i gang. Kvalifiseringsturneringen spilles til uken, mens hovedturneringen starter mandag 15. januar. Finalen for damer spilles lørdag 27. januar, mens finalen for herrer spilles søndag 28. januar. Som vanlig har Eurosport rettighetene til turneringen i Norge.

Her er lenke til turneringens nettsider. Trekningen til hovedturneringen foretas på fredag.

Dessverre har en rekke spillere dratt med seg fjorårets skader inn i det nye året, noe som blant annet har medført at Andy Murray (hofte) og Kei Nishikori (håndledd) har måttet trekke seg fra turneringen. Andre spillere som er usikre, er Djokovic (albue), Wawrinka (kne) og Nadal (kne?). Sistnevnte spiller sannsynligvis, mens de to førstnevnte er mer usikre. La oss håpe at alle stiller friske og raske!

Fjorårets Grand Slam-turneringer ble (utrolig nok) vunnet av de samme spillerne som også vant dem ti år tidligere, Federer og Nadal. Federer har hatt en fin innledning på 2018-sesongen uten noen tegn til skader og med oppløftende spill (og seier) i Hopman Cup. Han må sies å være en knapp favoritt til turneringen, selv om jeg tar meg i å klype meg litt i armen i det jeg skriver det. Mannen fyller 37 år i august. Nadal trakk seg fra Brisbane-turneringen, men virker å være klar. En skadefri Nadal vil selvsagt være en kandidat til tittelen også i år.

Jeg føler at utenom disse to, som vi neppe kan belage oss på at skal vinne disse titlene for evig og alltid, er det et hav av spillere som kan vinne: Del Potro, Goffin, Dimitrov, Thiem, Djokovic (?), Raonic, Kyrgios, Zverev, Cilic, Wawrinka, Monfils. Noen flere? Ellers er det mange av de aller yngste talentene det blir spennende å følge, som Shapovalov, Tsitsipas og Rublev.

På damesiden følger jeg dårligere med, men synd at Serena ikke ble klar til turneringen. Wozniacki virker å være i god form og bør være en av favorittene til tittelen. Halep er verdensener og vant nettopp en turnering. Og hva med Venus? Ellers er det (som vanlig) uhyre åpent om de store titlene når Serena ikke er med.

Her er det i alle fall bare å glede seg til to ukers tennis med forhåpentligvis mange minneverdige kamper!

Fox_club
Fox_clubInnlegg: 1782
09.01.18 10:52

Gode nyheter for Nadal-fansen, Marca skriver at Rafa skal spille med Sleeveless under AO. Første gang siden 2008.

Fox_club
09.01.18 13:35

Og kneet er i skjønneste orden

Wenger_Love
Wenger_LoveInnlegg: 1758
09.01.18 19:37

Gleder meg som et lite barn. Hva tror dere vi kan forvente oss av prestasjoner fra gamle Federer og Nadal?

BoyaBondola
BoyaBondolaInnlegg: 1376
09.01.18 20:44
drazyc: På damesiden følger jeg dårligere med, men synd at Serena ikke ble klar til turneringen. Wozniacki virker å være i god form og bør være en av favorittene til tittelen. Halep er verdensener og vant nettopp en turnering. Og hva med Venus? Ellers er det (som vanlig) uhyre åpent om de store titlene når Serena ikke er med.

Man bør se opp for Kerber og Svitolina. Spennende med Sabalenka (selv formen virker å være på tur nedover).

For øvrig har Bouchard vondt i rumpa.

drazyc
09.01.18 23:13

Fin gjennomgang av mulige førstegangsvinnere på herresiden her. Er enig i at Dimitrov, Kyrgios, Goffin, Raonic og Zverev er de som er nærmest akkurat nå. Synes likevel at spillere som Monfils, Tsonga og Berdych må nevnes, selv om de alle er godt over 30 nå, og de to sistnevnte er vel over toppen kanskje.

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 3582
09.01.18 23:24

Håper for Guds skyld ikke at det blir Raonic.  Finnes ikke noe særlig kjedeligere å se på i tennis enn ham.  Stiller meg litt tvilende til Kyrgios sin helse gjennom en lang 5setts-turnering. Zverev ble avkledd av Federer, men jeg gir ham størst sjanse blant de yngste. 

Håper på Federer, men føyer meg til de som tror på en skrell.  Jeg tror absolutt det kan være en semifinalist som vi ikke har ansett for å være finalekandidat i en GS før 

mersey1892
mersey1892Innlegg: 943
10.01.18 09:45
Fox_club: Sleeveless under AO

Vintage Nadal altså. Dette MÅ jo bare bli bra!

Fox_club
10.01.18 10:01

Hadde vært veldig kult, men tror det ikke før jeg ser den på Nadal i AO. Spiller oppvarmingskamp mot Pouille nå, med sleeves, og spiller veldig bra . Knuser Pouille. 

(Innlegget ble redigert 10.01.18 10:10)

Fox_club
10.01.18 10:11

Djoko taper mot Hewitt (!), men sier han føler seg veldig bra. Rapporter på ny servebevegelse for Novak.

LittleSteven
LittleStevenInnlegg: 772
10.01.18 10:34

Gledelig å endelig se Juan Martin tilbake i topp 10! Med seieren i dag er han på 10. plass på live-rankingen, og kan ikke bli forbigått før Australian Open.

Outsider til AO? Spilte hvertfall latterlig godt i fjor høst.

mjordan23
mjordan23Innlegg: 17148
10.01.18 10:45
Fox_club: Djoko taper mot Hewitt (!), men sier han føler seg veldig bra. Rapporter på ny servebevegelse for Novak.

Men knuser Thiem greit idag. Sies at han kortet ned svingen på serven, interessant. Mulig det er for minske belastningen på albuen. 

LittleSteven
10.01.18 11:13

Magefølelsen min sier at det er grunn til å frykte både Djokovic og Nadal, så krysser fingrene for at de møtes i 4. runde :)

Kundera
KunderaInnlegg: 5488
10.01.18 19:33

Må bare håpe albuen holder, men jeg har mine tvil. Et par lange matcher innlednongsvis i AO kan knekke en rusten Novaks drøm om å komme tilbake på tronen. Tennisalbue er en lumsk lidelse det er lite å gjøre med annet enn å hvile og spille lite.

Synes klippene fra matchen mot Thiem viste flere enkle feil fra østerrikeren enn godt spill av Novak. Lukter dessverre Federer i årets AO også.

LittleSteven
11.01.18 08:20

Ikke lenge igjen til trekningen er i gang. Starter om 40 minutter (kl. 09:00 norsk tid)

Fox_club
11.01.18 09:54

Fin trekning for Nadal for en gangs skyld.

R1: Estrella

R2: Jarry/Mayer

R3: Dzumhur/Coric

R4: Isner7Schwartzman

QFs: Carreño/Cilic

Verre for Federer:

R1: Bedene

R2: Struff/Kwon

R3: Gasquet

R4: Raonic/Querrey

QFs: Goffin/Berdych/Del Potro/Fognini

Del Potro vs Berdych mulig R3!

Tøft også for Djokovic

R1: Young

R2: Monfils

R3: Ramos-Vinolas/Donaldson

R4: A.Zverev

QF: Thiem/Wawrinka

Mulige kvartfinaler

Nadal vs. Cilic

Dimitrov/Kyrgios vs.Sock/Anderson

Thiem/Wawrinka vs. Djokovic/A. Zverev

Goffin/Del Potro vs. Federer

(Innlegget ble redigert 11.01.18 10:07)

drazyc
11.01.18 10:00

Den trekningen til Nadal må være den letteste trekningen han har hatt noen gang. Selv Isner, som er den eneste klare trusselen, har vel vist litt skrantende form og har ikke så mange resultater å vise til fra Australia. Klart den svakeste kvarten av de fire.

Federer bør også være brukbart fornøyd, men Raonic i fjerde runde liker jeg ikke. Goffin og Del Potro er formspillere, så det blir tøft i en eventuell kvartfinale.

Djokovic har fått en kjip trekning. Monfils i andre runde må være rene marerittet for en sår albue. I det hele tatt en ganske tøff kvart for Djokovic å havne i, med mange sterke fysiske spillere.

LittleSteven
11.01.18 10:14

Tror ingenting kan måle seg med motstanden Nadal hadde i 2017 US Open, men veldig lett trekning her også. Setter definitivt noen kroner på Nadal som vinner her.

Raonic kan være farlig, men Federer har vanligvis god kontroll på han. Er del Potro jeg virkelig frykter...

Djokovic får en like vanskelig trekning som Federer hadde i fjor. Hadde vært rått om han hadde gjort det samme som Federer i fjor, men tviler.

Kan fort få en reprise av fjorårets finale. Gleder meg uansett, kjøper 1 mnd med Eurosport Player asap :)

Fox_club
11.01.18 10:24

Trekningen til Grigor er både tøff og lett:

R1: Qualy

R2: Qualy

R3: Rublev/Ferrer/Baghdatis

R4: Kyrgios/Tsonga/Shapovalov/Tstitsipas

QF: Anderson/Sock

SF: Nadal/Cilic

(Innlegget ble redigert 11.01.18 10:24)

drazyc
11.01.18 10:28

Interessante kamper i starten:

Første runde:

Tsitsipas-Shapovalov

Tiafoe-Del Potro

Berdych-De Minaur

Andre runde:

Tsitsipas/Shapovalov-Tsonga

Djokovic-Monfils

Khachanov-Del Potro

Tredje runde:

Kyrgios-Tsonga

Berdych-Del Potro

Zverev mot Zverev :)

Fox_club
11.01.18 10:31

Kamper i første runde man bør se:

Tiafoe vs Del Potro

De Minaur vs Berdych (Ung lokal formspiller møter Berdych i form)

Federer vs Bedene

Djokovic vs Young

Tsitsipas vs Shapovalov (denne!)

Cuevas vs- Youzhny

Rafael Nadal vs Estrella Burgos

(Innlegget ble redigert 11.01.18 10:41)

Fox_club
12.01.18 19:09

Kyrgios-Federer i Miami var en av de beste kampene i fjor. Mulig finale i år?

Hoostil
HoostilInnlegg: 130
12.01.18 21:15

Slettet

(Innlegget ble redigert 12.01.18 21:21)

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 11736
13.01.18 12:04
Fox_club: Kyrgios-Federer i Miami var en av de beste kampene i fjor. Mulig finale i år?

Alt ligger til rette for at Kyrgios skal ta steget nå ja. Men det har det også gjort før og han har sviktet totalt. Har han en dårlig dag hvor timingen ikke sitter så har han en tendens til å falle sammen. Skal man vinne slams må man være sterke mentalt på sånne dager, akseptere tingenes tilstand, spille med mer margin og kjempe til siste slutt. 

Det samme gjelder til en hvis grad Dimitrov, men føler han har skjerpet seg siste året. Hans problem er at toppnivået kanskje ikke er helt der oppe med Kyrgios(?).

sexxes
sexxesInnlegg: 11728
14.01.18 04:14

Kan vel ikke si at man er så lei seg for at Bernard Tomic røk i kvaliken. Slipper synsing om når og hvilken bane han skal spille på mm. I det minste gadd han stille i kvaliken. Nesten litt overraskende. 

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 8697
14.01.18 08:35
sexxes: Kan vel ikke si at man er så lei seg for at Bernard Tomic røk i kvaliken. Slipper synsing om når og hvilken bane han skal spille på mm. I det minste gadd han stille i kvaliken. Nesten litt overraskende.

Tomic er en vits. Trist at en såpass talentfull spiller kaster bort karrieren slik han gjør.

janesaj
janesajInnlegg: 35084
15.01.18 04:07

Bencic tok første sett mot Williams med 6-3. I konksammenheng ville det vært katastrofe om hun tok det hjem, all den tid jeg har Williams på tipset, men ellers er det helt greit.

Der brøt Williams til 2-1, hun har definitivt ikke gitt seg enda. Men de bryter jo hverandre over en lav sko her, så kan gå hvilken vei som helst.

janesaj
15.01.18 04:42

Og der vinner Bencic 7-5 i andre og tar det i to strake! Sterkt!

janesaj
15.01.18 05:13

Anderson også ute etter en femsetter mot Edmund, sterkt av briten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg