Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tipping på Stortingsvalget 2017

NYTT TEMA
OrigoKing
OrigoKingInnlegg: 7817
20.07.17 01:34

Da er det under 2 måneder til stortingsvalget, og nok en gang skal internasjonale bookmakere motivere meg til å sette meg godt inn i norsk politikk. Jeg hadde også tråder for stortingsvalget 2013, og kommunevalget 2015. Jeg begynner ekstra tidlig i år, da det allerede ligger mange spennende tilbud ute.

Unibet: Tilbyr spill på største parti, statsminister og nasjonal oppslutning for alle partier på Stortinget.

comeon!: Foreløpig kun spill på statsminister.

Coolbet: I tillegg til statsministerspill, tilbyr de spill på oppslutning for alle stortingspartier + Rødt nasjonalt og i samtlige fylker. Kan også friste med et spenstig spill på partileder i Venstre.

Nordicbet/Betsson: Statsministerspill, spill på oppslutning for stortingspartiene + Rødt nasjonalt. Ser også ut til at man kan tippe på største parti i samtlige av landets kommuner!

I tillegg håper jeg også etterhvert at noen kommer med spill på statsråder i neste regjering. Jeg klarte ikke å få inn noen vinnerspill i 2013, men var inne på flere navn med svært høy odds som jeg kan ergre meg over at jeg ikke satte penger på,samt at en av de jeg tippa på ble statsråd senere.

Jeg skal straks komme med mine vurderinger av valget og av hvert enkelt parti.

OrigoKing
20.07.17 01:46

Dette valget kan fort ende opp med Senterpartiet som vinner, og resten som tapere. Iallfall ser ting veldig lyst ut for Sp, mens alle de andre partiene har problemer i varierende grad. Jeg gir her en kort vurdering og odds for hvordan det går på landsbasis, mer lokale analyser kommer jeg kanskje med senere.

Arbeiderpartiet

Var i fjor nærmere 40-tallet på målingene, mens de i år har ligget i nærheten av valgresultatet fra 2013. De kniver veldig med Høyre om hvilken virkelighetsoppfatning som skal råde når det gjelder norsk økonomi og sysselsetting. Jeg synes de sliter med å sette agenda for valgkampen, da Senterpartiet fremstår som et mye tydeligere opposisjonsparti. Man må på den andre side ta i betraktning at Ap er partiet med mest ressurser, og at markedet gjerne regner med at de skal tjene noen prosentpoeng gjennom valgkampen. Så er det slett ikke alltid at det hjelper å ha mest penger i et valg, noe USA-valget i fjor beviste for oss. Uansett skal det en del til for å lure meg til noe spill her.

Spill:

Oppslutning over/under 31.5 prosent: 1.60/2.20 (Unibet)

Oppslutning over/under 33.05 prosent: 2.15/1.65 (Coolbet)

Oppslutning over/under 32.5 prosent: 1.85/1.85 (betsson/Nordicbet)

Statsminister: 1.30 (Unibet), 1.36 (comeon!), 1.20 (Coolbet), 1.42 (betsson/Nordicbet)

Største parti: 1.02 (Unibet)

Høyre 

Har det siste året ligget stabilt mellom 20 og 25 prosent, og ligger an til en nedgang på 3-4 prosentpoeng, som tilsvarer resultatet ved kommunevalget. Det vil på mange måter være et bra resultat for Høyre, men vil likevel bli regnet. som et nederlag. Selv synes jeg de er i ferd med igjen å bli kalkulator-Høyre, et image de tidligere jobbet hardt for å bli kvitt. Jeg er helt enig i linja til betsson/Nordicbet.

Spill:

Oppslutning over/under 23.5 prosent: 2.10/1.65 (Unibet)

Oppslutning over/under 21.5 prosent: 1.60/2.20 (Coolbet)

Oppslutning over/under 23.5 prosent: 1.85/1.85 (betsson/Nordicbet)

Statsminister: 3.75 (Unibet), 3.00 (comeon!), 3.60 (Coolbet), 2.65 (betsson/Nordicbet)

Største parti: 10.00 (Unibet)

Fremskrittspartiet

De gikk jevnt nedover i oppslutning fra de gikk i regjering frem til kommunevalget, men fikk en kraftig boost på målingene etter flyktningstrømmen på tampen av 2015. Siden har de gått gradvis nedover igjen. Her er det to underliggende konflikter som er verdt å nevne, den ene er mellom partieliten og grasrota, der grasrota flere ganger har blitt regelrett pissa på i mine øyne. Den andre er mellom Siv Jensen og Sylvi Listhaug. Hvis Listhaug tar over som leder, har partiet potensial til å få godt over 20 % ved et valg, mens Jensen på side har blitt ganske profilløs etter fire år som finansminister. Visstnok er ikke Listhaugs fremferd særlig populær blant andre Frp-statsråder. Jeg tror begge disse konfliktene vil slå ut i full blomst i neste stortingsperiode, og jo lavere oppslutning det blir ved høstens valg, jo fortere kommer det til å skje. Frp er ellers et parti som gallupbyråene sliter med å beregne oppslutningen til, kanskje er det litt verdi i overspillet til Unibet.

Spill:

Oppslutning over/under 13.5 prosent: 2.00/1.72 (Unibet)

Oppslutning over/under 13.4 prosent: 1.60/2.20 (Coolbet)

Oppslutning over/under 14.0 prosent: 1.85/1.85 (betsson/Nordicbet)

Kristelig Folkeparti

Veldig lite bevegelse i oppslutning siden forrige valg. Lite tyder på at typiske Krf-saker vil dominere valgkampen, så det naturlige å tro er at de går ned noen tideler i prosentpoeng, slik meningsmålingene tilsier. Bookmakernes linje ser ut til å ligge en anelse høyere, uten at det er noe jeg finner det verdt å spekulere i.

Spill:

Oppslutning over/under 5 prosent: 1.65/2.10 (Unibet)

Oppslutning over/under 5.5 prosent: 1.85/1.85 (Coolbet)

Oppslutning over/under 5.5 prosent: 1.85/1.85 (betsson/Nordicbet)

Senterpartiet

Hvis jeg ikke husker feil, var det en VGD-debattant som spådde for noen år tilbake at Sp ville få over 10 % i dette valget på grunn av motstand mot kommunereformen. Vi kan i dag fastslå at den spådommen var en fulltreffer, i tillegg er partiet i vinden på grunn av flere "by mot land"-saker er aktuelle. Med Navarsete ute av bildet har partiet også appell utover kjernevelgerne. Spørsmålet er om de har så mange flere distriktsvelgere å ta av, skal de vokse videre må de også vinne noen urbane velgere. Uansett frister det med et overspill hos Coolbet eller Nordicbet.

Spill:

Oppslutning over/under 12.5 prosent: 1.85/1.85 (Unibet)

Oppslutning over/under 11.5 prosent: 1.85/1.85 (Coolbet)

Oppslutning over/under 11.0 prosent: 1.70/2.03 (betsson/Nordicbet)

Venstre

Coolbets partilederspill oppsummerer situasjonen greit. Abid Raja er den med lavest odds til å være Venstres partileder 1. januar 2018. Trine Skei Grande er ikke populær blant folket. Hun har måttet tåle masse urimelig hets, samtidig har hun også ertet på seg flere enn hun har vært i stand til å håndtere. Utover utfordringer med partilederen, har Venstre også generelt problemer med å markedsføre sine saker. Snittmålingene har vært under sperregrensen i alle måneder siden februar, så man kommer ikke unna et underspill.

Spill:

Oppslutning over/under 4 prosent: 1.95/1.75 (Unibet)

Oppslutning over/under 3.5 prosent: 1.60/2.10 (Coolbet)

Oppslutning over/under 3.8 prosent: 1.85/1.85 (betsson/Nordicbet)

Sosialistisk Venstreparti

De ser ut til å holde seg på stedet hvil, like over 4 prosent. De ser ut til å ha sperregrensen på en fingerlengdes avstand, men har konkurrenter på omtrent alle fronter i Ap, Sp, MDG og Rødt. Spillene som tilbys, ser det ikke ut til å være noen verdi i.

Oppslutning over/under 4.5 prosent: 1.55/2.30 (Unibet)

Oppslutning over/under 4.5 prosent: 1.85/1.85 (Coolbet)

Oppslutning over/under 4.5 prosent: 1.85/1.85 (betsson/Nordicbet)

Miljøpartiet De Grønne

Til tross for noen positive målinger i det siste, ser det totalt sett heller kaldt ut, og det er tvilsomt om de vil vokse i oppslutning fra forrige valg. Unge velgere har lavt oppmøte, og MDG har gjort det dårligere enn på målingene både i 2013 og 2015. De må nok nøye seg med å beholde Oslo-mandatet, og det skal de ikke ta for gitt, selv om de har en del å gå på der. Jeg er på jakt etter gode underspill, men det ser ut som at  markedet deler mine vurderinger. Jeg kommer til å avvente, flere gode målinger kan kanskje trekke oddsen i den retning jeg ønsker.

Oppslutning over/under 4 prosent: 3.50/1.25 (Unibet)

Oppslutning over/under 2.5 prosent: 1.35/2.90 (Coolbet)

Oppslutning over/under 2.8 prosent: 1.85/1.85 (betsson/Nordicbet)

Rødt

Må nevnes, da de har hatt flere oppsiktsvekkende gode målinger. De vil trolig være langt fra like hete i valget som i målingene, men kanskje er den gode trenden nok til å vinne et Oslo-mandat. Her frister både underspillet til Coolbet og overspillet til betsson/Nordicbet.

Oppslutning over/under 2.3 prosent: 1.90/1.80 (Coolbet)

Oppslutning over/under 1.2 prosent: 1.50/2.42 (betsson/Nordicbet)

(Innlegget ble redigert 20.07.17 01:48)

OrigoKing
20.07.17 01:50

Spill 1:

Venstre under 4 prosent: 1.75 (Unibet)

Innsats: 8/10 units

Det smerter å sette dette spillet, partiet beholder min stemme, men lite tyder på at de klarer sperregrensen. Som jeg nevnte i åpningsinnlegget, sliter de med upopulær partileder, og virker heller ikke å ha noen god strategi i valgkampen. Svært god verdi i dette spillet, jeg tviler på at denne oddsen blir stående lenge.

OrigoKing
20.07.17 02:37

Spill 2:
Jonas Gahr Støre statsminister 1. november 2017: 1.42 (Nordicbet)

Vi kan anta at Solberg er avhengig av flertall H+Frp+Krf+V for å bli statsminister, ellers blir det Støre. Et klart flertall av målingene viser at Solberg mangler flertall for sin blokk, og på de målingene hun har flertall, er det knapt. Hun er trolig avhengig av at både Venstre kommer over sperregrensen, og at SV kommer under. Selv med dette flertallet kan ikke Solberg være sikker, da Krf kan finne på å bytte side, blant annet på grunn av motvilje mot Frp. Dermed skal det være godt over 70 % sjanse for at Støre blir statsminister. Jeg tror nok Coolbet har den riktigste oddsen på dette spillet.

OrigoKing
20.07.17 13:41

Spill 3: Rødt over 1.2 prosent: 1.50 (Nordicbet)

Innsats: 5/10 units

Spill 4: Rødt under 2.3 prosent: 1.80 (Coolbet)

Om det er noe hold i meningsmålingene, vil Rødt forbedre seg fra sine 1,1 prosent i 2013. Jeg tror derimot man kan  regne med at mange som sier de skal stemme Rødt i meningsmålinger vil la være å møte opp eller stemme noe annet når det kommer til stykket. Jeg satser på at de vil ende opp et sted trygt mellom disse to punktene.

BoyaBondola
BoyaBondolaInnlegg: 1261
20.07.17 15:39

Finnes det noe spill på mindretallsregjering? Evt. mindretallsregjering med Jern-Erna som statsminister?  Tror ikke Støre er rett mann for AP

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39613
20.07.17 23:13

Lurer på om Norsk tipping har noe spill på valget. Ville ha vært morsomt 

OrigoKing
21.07.17 22:09
BoyaBondola: Finnes det noe spill på mindretallsregjering? Evt. mindretallsregjering med Jern-Erna som statsminister?  Tror ikke Støre er rett mann for AP

Har ikke sett noe, men det kan hende noen av bookmakerne er åpne for forslag.

Hoostil
HoostilInnlegg: 107
21.07.17 22:49

Setter pengene mine på at Trine Skei Grande er partileder ut året til 3.0 i odds. Grunnen er enkel. Selv om hun skulle varsle sin avgang etter valget vil hun etter all sannsynlighet bli sittende som fungerende leder frem til neste landsmøte, som er på sommeren. 

Hun er også førstekandidat på Stortinget fra Oslo som er så og si en sikker plass. Og hun kan da trolig bli en av få som sitter der. Misnøyen mot Abid Raja, som er første nestleder er også stor, så tror partiet ser seg tjent med at Trine sitter frem til de får løftet opp en ny soleklar arvtaker. Da trenger de mer tid enn å kjøre et ekstraordinært årsmøte på høsten, som også er en supertravel politisk tid med tanke på et potensielt regjering- og stortingsskifte. 

(Innlegget ble redigert 21.07.17 22:54)

OrigoKing
23.07.17 23:54

Nordicbet og betsson tilbyr spill for alle kommuner, hvor vi kan spille på største parti. De har nok ikke gjort hjemmeleksa si når det gjelder Senterpartiet, for det virker som at de undervurderes kraftig her. Den som gidder å lete, kan trolig finne et tosifret antall spill med veldig høy verdi. Dessuten er det flere kommuner der de ikke er blant alternativene, selv om de kanskje er favoritter til å bli størst.

I de aller fleste kommuner vil resultatene samsvarene med tendensene på landsbasis, så må man selvfølgelig være obs på spesielle lokale forhold. Derfor bør man velge kommuner man kjenner godt. Jeg velger meg Gjemnes og Vestnes.

Spill 5: 

Største parti i Gjemnes kommune: Senterpartiet 3.85 (Nordicbet)

Dette er alternativene for Gjemnes med 2013-resultat i parentes:

Arbeiderpartiet 2.10 (27,5 %)

Høyre og FrP tilsammen 2.65 (15,9 % + 15,7 %)

Senterpartiet 3.85 (21,2 %)

Nylig ble det offentliggjort en meningsmåling som viser at Senterpartiet ser ut til å doble sin oppslutning i Møre og Romsdal, i tråd med trenden nasjonalt. Høyre faller kraftigere enn ellers i landet, og har lav oppslutning på Nordmøre. 

Gjemnes er en bufferkommune mellom Molde og Kristiansund, og folket er delt på midten når det gjelder hvilken retning de bør orientere seg, noe folkeavstemningen i fjor også viste. Folk i sør er nok godt fornøyd med sykehusplasseringen på Hjelset, mens de i nord av naturlige grunner ville foretrukket Frei i Kristiansund. Jeg regner med de i nord vil bidra til ekstra oppgang for Senterpartiet. Senterpartiet ble dessuten størst av de tre alternativene i kommunevalget 2015 med 29,9 %, og har hatt ordføreren siden da. 

Verdien ser ut til å være veldig stor, men vær obs på at det foreløpig kun er snakk om én meningsmåling der Høyre har såpass stor nedgang, og at Gjemnes er en liten kommune med 2600 innbyggere. Derfor holder jeg litt igjen på innsats.

OrigoKing
23.07.17 23:56

Spill 6: 

Største parti i Vestnes kommune: Senterpartiet 20.00 (Nordicbet)

Innsats: 1/10 units

Her er alternativene for Vestnes, med 2013-oppslutning i parentes:

Høyre 1.10 (26,4 %)

Fremskrittspartiet 12.00 (21,9 %)

Arbeiderpartiet 12.00 (18,6 %)

Et annet parti 20.00 (Senterpartiet fikk 14,5 %)

Her fant de det ikke engang verdt å ta med Sp som eget alternativ. Hvis Vestnes følger nasjonale tendenser, vil Sp være med i kampen om å være størst. Det som virkelig får dette spillet til å lukte fugl er imidlertid at deres populære ordfører Geir Inge Lien, er andrekandidat for Sp i Møre og Romsdal, og det er veldig realistisk for Sp å klare to mandater! I kommunevalget 2015 fikk for øvrig Sp 41,8 %, mer enn tre ganger så mye som nest største parti.

148 kroner var det jeg fikk lov å sette på dette spillet, det tilsvarer ca. 1 unit.

(Innlegget ble redigert 24.07.17 00:00)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 29014
24.07.17 23:06
OrigoKing: 148 kroner var det jeg fikk lov å sette på dette spillet, det tilsvarer ca. 1 unit.

Ja, tenkte jeg skulle kommentere om du fikk satse noen kroner på disse spillene, men så svarte jo du på det selv!

Dvs. mange av oss ville vel kun få satset noen få kroner på ett 20-odds spill.

OrigoKing
25.07.17 22:22

Spill 7: 

Største parti i Ålesund kommune: Arbeiderpartiet 15.00 (Nordicbet)

Igjen ser det ut som at Nordicbet setter odds heller ukritisk ut fra 2013-resultatet:

Høyre 1.02 (32,3 % i 2013)

Arbeiderpartiet 15.00 (23,1 % i 2013)

Fremskrittspartiet 15.00 (22,7 % i 2013)

Ålesund har tradisjonelt vært en sterk by for både Høyre og Frp, men de gikk på en smell i kommunevalget 2015, der Arbeiderpartiet fikk 36,2 %, mer enn Høyre og Frp til sammen. Ap var også større enn H i 2009, da Frp var størst. At Marianne Synnes, tidligere rektor for Høgskolen i Ålesund, er på andreplass på Høyres liste taler mot spillet, men lokalpatriotismen er nok mindre i en såpass stor kommune. Jeg tror det er ganske åpent hvem som blir størst av H og Ap, så dette bør være et spill med stor verdi.

(Innlegget ble redigert 25.07.17 22:22)

OrigoKing
25.07.17 22:51

Registrerer at Haram kommune ikke er med. De skal sammenslås til Ålesund mot sin vilje, og det ville vært interessant å se oddsen der. Høyre var klart største parti i 2013, men kommer naturligvis til å bli straffet hardt for dette. Trolig har det blitt satset så mye her, slik at spillet er blitt tatt bort. Ikke åpenbart om man skulle gått for Ap eller Sp, men ville nok gått for det sistnevnte og tydeligste alternativet.

For Vestnes har oddsen for "et annet parti" gått ned fra 20 til 6, jeg mener det fortsatt skal være god verdi.

OrigoKing
27.07.17 14:27

Da har comeon! også odds på partienes oppslutning og største parti i hvert fylke. Disse spillene er akkurat de samme som på Nordicbet og betsson, men det ser ut til at de legger på en hundredel på oddsen på noen av spillene. Litt merkelig siden de ikke har samme eier, og hvis de skulle ha stjålet oddsen, ville de vel i det minste gjort et forsøk på å skjule det. Mest trolig har de kjøpt inn odds fra samme tredjepart.

Spill 8:

Største parti i Møre og Romsdal: Arbeiderpartiet 1.90 (comeon!)

Oddsen hos comeon! og Nordicbet tilsier at det blir jevnt mellom Høyre og Arbeiderpartiet, mens meningsmålingene viser at Høyre er mye lavere. Infacts siste måling hadde Ap på 26,1 % og H på 16,5 %. Høyre kommer neppe så lavt, men det viser at det er langt opp for Høyre. Coolbets odds indikerer at Ap får 28 %, mens Høyre får 22 %. Det virker rimelig for meg, tror det er over 80 % sjanse for at denne går inn.

OrigoKing
01.08.17 23:05

Da har Coolbet kjørt i gang en promo for Stortingsvalget. Det ser lovende ut med lekker grafikk og blogg. Dessverre er ikke innholdet i tråd med det de lover ennå, de sier de har odds for alle kommuner, men jeg finner ikke noen regionale spill for øyeblikket. Forhåpentligvis fikser de dette ganske fort, for dette er et flott initiativ jeg håper de lykkes med.

OrigoKing
09.08.17 13:55

Spill 9:

Oppslutning for Rødt i Oslo: Under 5.5 prosent 2.60 (Coolbet)

Innsats: 3/10 units

Coolbet tilbyr nå spill på oppslutning for alle partier i samtlige fylker. For Rødt er det spennende om Bjørnar Moxnes får et mandat i Oslo, jeg tror det er i overkant av 50 % sjanse for det. Coolbet legger linja et godt stykke over forventet grense for å få mandat. Pollofpolls har dem oppe på 7-tallet på meningsmålinger brutt ned, men her er datagrunnlaget beskjedent. Ellers det to målinger fra juni som ga dem 4,7 og 6,2. Som jeg var inne på i mine nasjonale spill på Rødt, tror jeg de ligger for høyt på målingene. Man kan sammenligne med MDG i 2013, som fikk 2,8 % nasjonalt og 5,5 % i Oslo. De lå langt høyere på målingene enn det Rødt gjør i dag.

Coolbet gir meg en del lavere limit enn Nordicbet, så fikk satt 292 kroner, tilsvarende 3 units.

OrigoKing
28.08.17 20:20

Da har comeon! lagt ut noen statsrådspill, men det blir ikke gjentagelse av festen fra 2013. Da var det flere som ble statsråder som i starten hadde en tresifret odds, og de gikk nok på en smell den gangen. Nå tilbyr de spill på spesifikke poster til dårligere odds enn man fikk i 2013 på om noen ble statsråd i hvilket som helst departement. Denne gangen er de villig til å gi hele 3.75 i odds på at Une Aina Bastholm blir kulturminister, og 7.50 på at Bjørnar Moxnes blir forsvarsminister. Åpenbart har de ikke giddet å gjøre noen ordentlig research, og bare satt opp mer eller mindre tilfeldige norske politikernavn, og gi svært lav odds.

Et mer seriøst spill de har lagt ut, er neste regjeringskoalisjon:

H+Frp: 3.00

Ap+Sp: 3.10

Ap alene: 5.00

Ap+Sp+SV: 5.50

Ap+MDG+Sp: 10.00

H alene: 15.00

Ap+MDG+SV: 15.00

H+Frp+V: 17.50

Ap+Sp+Krf: 20.00

H+Krf+V: 40.00

Andre: 8.75

Jeg regner Ap+Sp som den mest sannsynlige, og 3.10 har kanskje litt verdi. Ellers synes jeg det er verdi i de to høyeste oddsene. Ap+Sp+Krf er ikke utenkelig hvis det borgerlige flertallet ryker, og Krf kan sikre denne konstellasjonen flertall. H+Krf+V kan virke håpløst, men kan bli en realitet hvis MDG kommer på vippen, særlig hvis Rødt også kommer på vippen. MDG vil ikke støtte Frp i regjering, mens Frp i utgangspunktet vil foretrekke Solberg foran Støre. Og selv om Solberg da vil få en veldig utakknemlig jobb med å please både Frp og MDG, vil ikke ting være noe enklere for Støre med 4-5 andre småpartier å forholde seg til. I en slik situasjon kan det hende Ap vil se seg mest tjent med å være i opposisjon. I tillegg har vi en liten mulighet i at Frp vil innfinne seg med å være opposisjonsparti ved borgerlig flertall.

Setter ikke noe spill på dette nå, da regjeringsspørsmålet ser ut til å bli uklarere jo nærmere valget vi kommer.

OrigoKing
28.08.17 23:04

Skolevalgene er nå i gang, og jeg tenkte jeg i år skulle prøve å komme med spådommer om hvordan det går der.  Jeg tar for meg alle partier jeg tror får minst 1 % oppslutning, i synkende rekkefølge. Jeg bruker NSD Samfunnsveven som kilde for tidligere resultater.

Arbeiderpartiet

De gjorde tidenes beste skolevalg i 2015, og det er nødt til å bli en nedtur i år. Samtidig så tror jeg ikke nedturen blir like stor som den dårlige trenden på meningsmålingene tilsier. Jeg tror resultatet i 2015 i stor grad kan tilskrives Utøya-effekten, og at den fortsatt vil være ganske sterk i 2017, med mange overlevende som stiller i debattene og elever som enda noen år er gamle nok til å huske 2011. Ellers vil fraværsgrensa bli en stor sak i skolevalgene, og spørsmålet er om regjeringspartiene vil ta all støyten, eller om Ap også vil bli straffet for å være med på dette vedtaket. Vil AUF gå mot fraværsgrensa, og vil isåfall de andre partiene la de slippe billig unna? Det er iallfall nok av usikkerhetsmomenter.

Resultat 2013: 23,0 %

Resultat 2015: 31,8 %

Min spådom for 2017: 24 %

Høyre

De opplevde en voldsom nedgang i 2015 hvor de ble nesten halvert fra 2013, nedgangen i det ordentlige valget var på moderate 3,6 prosentpoeng. Regjeringspartier pleier å slite i skolevalg, og det blir neppe enklere med fraværsgrensa som heteste sak. På den andre side er den mindre upopulær enn for ett år siden, og en del elever er også blitt ganske positive til den. Unge Høyre har også mye ressurser til å skolere sine ungdomspolitikere, så det er ikke sikkert at det blir så stor nedgang siden 2015.

Resultat 2013: 28,2 %

Resultat 2015: 16,4 %

Min spådom for 2017: 15 %

Fremskrittspartiet

I 2015 gjorde de sitt dårligste skolevalg noensinne. I utgangspunktet skal man da tro at de vil gå litt opp igjen i år, siden meningsmålingene ligger et godt stykke over resultatet fra 2015. Jeg ser imidlertid flere skjær i sjøen. Som regjeringsparti er de i forsvarsposisjon, og med Liberalistene i fremmarsj, kommer de til å bli angrepet på flere fronter. Det er vel også ting som tyder på at den gjennomsnittlige Frp-velgeren er i ferd med å bli eldre.

Resultat 2013: 15,6 %

Resultat 2015: 10,7 %

Min spådom for 2017: 10 %

Sosialistisk Venstreparti

2015 var året de klarte å bryte trenden med tilbakegang i vært skolevalg siden 1999. Ting ser generelt litt lysere ut for partiet nå, og SV vil også dra fordel av at dagens elever neppe husker særlig av SVs regjeringsperiode. Rødt blir en hard konkurrent, men det er nok av andre partier å spise av, blant annet Ap.

Resultat 2013: 5,0 %

Resultat 2015: 7,5 %

Min spådom for 2017: 10 %

Senterpartiet

Partiet alle forventer skal bli stortingsvalgets store vinner, kommer naturligvis også til å gå frem i skolevalget. Spørsmålet er hvor de går frem mest. Partiets vinnersaker som EU-motstand, by-land-konflikt og reformmotstand tror jeg i mindre grad opptar tenåringer enn voksne velgere, samtidig vil det være regioner der engasjementet vil være stort. Jeg tror fremgangen vil være noe svakere i skolevalgene.

Resultat 2013: 4,2 %

Resultat 2015: 5,7 %

Min spådom for 2017: 9 %

Rødt

Rødt har alltid ligget høyere i skolevalge enn i de ordentlige valg, og de har nok forhåpninger om å gjøre sitt beste skolevalg noensinne, også når vi inkluderer historikken til RV. Det skal det være gode muligheter for, samtidig som jeg tviler på at rekorden blir slått med så mye, da jeg tror det er begrenset hvor mange elever som vil kjøpe partiets virkelighetsoppfatning.

Resultat 2013: 3,7 %

Resultat 2015: 4,7 %

Min spådom for 2017: 7 %

Miljøpartiet de Grønne

Verken 2013 eller 2015 ble de brakskolevalgene jeg hadde sett for meg, oppslutningene blant tenåringene har vist seg å være en del lavere enn hos velgere i 20-åra. Kanskje blir det bedre når politikerne blir mer erfarne og skolerte, jeg velger å tippe de på omtrent samme oppslutning som i 2015.

Resultat 2013: 3,8 %

Resultat 2015: 6,8 %

Min spådom for 2017: 7 %

Venstre

Unge Venstre har pleid å fokusere på mer liberale verdier i skolevalg, med brukbare resultater de siste skolevalgene. Sammenhengen med de faktiske valgene har vært mer uklar. De kan sikkert operere relativt fritt for moderpartiets problemer, men en liten nedgang i forhold de foregående valgene må man vel uansett regne med.

Resultat 2013: 6,7 %

Resultat 2015: 6,5 %

Min spådom for 2017: 5 %

Liberalistene

Det blir spennende å se hvor godt Liberalistene vil gjøre det i skolevalget, det er iallfall flere ting som tyder på de kan få et lite gjennombrudd i år. De ser ut til å ha langt bredere appell enn gamle DLF, de har 14000 likes på Facebook, har mange unge folk på listene sine, og faktisk en del kvinner. Det spørs hvor mange skoler de vil stille til debatt, det blir iallfall langt flere enn før. Jeg velger et litt forsiktig anslag i min spådom, men jeg blir ikke overrasket om de kommer enda høyere.

Resultat 2013 (for DLF): 0,2 %

Resultat 2015: 0,1 %

Min spådom for 2017: 5 %

Kristelig folkeparti

Det har vært lite bevegelse i oppslutning de siste årene både i skolevalg og faktiske valg, og føler meg trygg på at jeg treffer ganske bra her.

Resultat 2013: 2,8 %

Resultat 2015: 3,2 %

Min spådom for 2017: 3 %

Piratpartiet

De har kjørt sin linje de to valgene de har deltatt, og fått sin andel av stemmene på det. Jeg tror kanskje dagens ungdom ikke er like opptatt av deres kjernesaker som for noen år siden. Jeg har også inntrykk av at det kan være noen interne problemer i partiorganisasjonen. Basert på dette tror jeg vil tape en del oppslutning i år.

Resultat 2013: 4,3 %

Resultat 2015: 4,1 %

Min spådom for 2017: 2 %

OrigoKing
29.08.17 19:00

Tiden er inne for å på tokt i et nytt fylke. Sogn og Fjordane er et fylke hvor Senterpartiet har veldig sterk fremgang, som Nordicbet undervurderer kraftig i sin oddssetting. Dermed er det mange kommuner hvor Senterpartiet har god sjanse, eller til og med favoritt til å bli største parti, og oddsen er høy. Jeg kjenner ikke dette fylket like godt som Møre og Romsdal, og mange av kommunene er veldig små i folketall, så her kan spesielle lokale forhold jeg ikke kjenner til spille inn. Men den generelle trenden i fylket er klar, i et fylke med spredt bosetning, og fjorder og fjell som gjør avstandene større er distriktspolitikk og reformmotstand saker som mobiliserer velgerne og gir Sp en oppslutning på 30-tallet. Hvis jeg setter en liten innsats på mange små kommuner, føler jeg meg trygg på at det totalt vil gi en god profitt. Nordicbet har nok basert seg på 2013-resultatet med 20,6 % til Sp og 28,1 % til Ap. Alle kommuner der Sp hadde over 15 % oppslutning i 2013, og mindre enn 10 prosentpoeng opp til største parti, skal de i utgangspunktet ha veldig god sjanse for å bli størst.

Spill 10: Største parti i Sogn og Fjordane: Sp+Krf 1.72 (Nordicbet)

Innsats: 10/10 units

Alternativene her er Ap og Sp+Krf til sammen. På Poll of Polls finner jeg 4 målinger for Sogn og Fjordane fra i år. Alle gir Sp oppslutning på 30-tallet, og Ap godt nede på 20-tallet. Dette ville vært et godt spill om det var på Sp alene, når man legger til Krf er dette spillet to uker før valget så sikkert at det nok ville gått inn selv om Liv Signe Navarsete skulle gått amok med skytevåpen i tettbygd strøk.

Spill 11: Største oppslutning i Gulen kommune: Senterpartiet 2.25 (Nordicbet)

Innsats: 2/10 units

22,7 % i 2013. Høyre var størst med 23,1 %, Ap hadde 22,5 %.

Spill 12: Største oppslutning i Hornindal kommune: Senterpartiet 10.00 (Nordicbet)

34,2 % i 2013. Merk at alternativet er Ap+H til sammen, og de klarte 42,0 % i 2013. Usikkert med antall stemmeberettigede under 1000 og at de var positive til sammenslåing i fjor.

Spill 13: Største oppslutning i Luster kommune: Senterpartiet 5.85 (Nordicbet)

28,3 % i 2013, Ap var størst med 35,3 %.

Spill 14: Største oppslutning i Naustdal kommune: Senterpartiet 6.00 (Nordicbet)

23,1 %, Ap var størst med 26,2 %.

Spill 15: Største oppslutning i Sogndal kommune: Senterpartiet 9.00 (Nordicbet)

21,7 % i 2013, Ap var størst med 30,0 %. I fylkesmålesstokk en veldig urban kommune. Blir tvangssammenslått med Balestrand og Leikanger. Folkeavstemning i Sogndal ga riktignok flertall for sammenslåing, på litt over 60 prosent.

Spill 16: Største oppslutning i Stryn kommune: Senterpartiet 5.75 (Nordicbet)

20,8 % i 2013. H fikk 29,1 %, mens Ap fikk 24,2 %.

I tillegg vurderte jeg å satse på at Sp blir størst i Selje til 10.00 i odds, men siden de må gå forbi fire partier som var større i 2013, droppet jeg det.

OrigoKing
06.09.17 22:28

Herregud for et valg! Det tegner til å bli tidenes mest spennende valgnatt, og jo nærmere vi kommer, jo mer ser det ut til at hva som helst kan skje. Jeg hadde planlagt flere Senterparti-tokt på utvalgte kommuner i Oppland og Hedmark denne uka, jeg ønsket bare å få stadfestet Arbeiderpartiets dårlige trend. Dette er nå avlyst pga. dårlige værmeldinger. Senterpartiet ser ut til å falle litt over hele landet, og i dag fikk jeg denne WTF?-målingen fra Møre og Romsdal.

Det betyr at de fleste spillene mine har svekket seg i verdi, skjønt de er svekket fra å være "forsyne seg grådig fra Nordicbets bankhvelv"-spill til å bare være svært gode spill. Siden Ap (hardeste konkurrent om å bli størst i de fleste kommuner) også har gått ned, er det ingen krise. Likevel er jeg såpass eksponert i Senterpartiet, at det er på tide å sette inn bremsen. Og jeg slutter meg til den voksende gruppen som nå lengter etter å få det hele overstått. Et siste spill på Sp skal jeg uansett dele med dere.

Spill 16: Største oppslutning i Snillfjord kommune: Senterpartiet 5.85 (Nordicbet)

Snillfjord med sine knapt 1000 innbyggere er om et par år historie som egen kommune. Her er det ikke snakk om vanlig sammenslåing, men å rive den i fillebiter. Dette skal visstnok være rimelig i tråd med folkets vilje, skjønt Sp på sedvanlig vis stemte mot dette i kommunestyret. Kommunesammenslåinger er for Sp det skjenkebevilgninger er for Krf. Mulig at dette gir noen bisarre utslag kommende mandag, men når Sp fikk 26,4 % i 2013, og Ap var størst med 31,6 %, så vil Sp vinne med god margin så lenge kommunen noenlunde følger nasjonale og fylkesvise trender på målingene.

(Innlegget ble redigert 06.09.17 22:32)

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 11595
06.09.17 22:45

Morsomt opplegg, spent på om du går med overskudd og ev. hvor mye.

BoyaBondola
BoyaBondolaInnlegg: 1261
07.09.17 23:31

Hva er det egentlig som skjer med Jonas?

Virker som han får den ene drittpakken etter den andre. LO forbund ut mot Støre Så er dette med hans formue

Blir han motarbeidet av sine egne slik som han Jagland ble av Stoltenberg? Dette har Stoltenberg innrømmet i ettertid.

Edit: Stoler ikke de 5 øre på Trond Giske, men han har nødvendigvis ikke noe med saken å gjøre

(Innlegget ble redigert 07.09.17 23:34)

OrigoKing
08.09.17 17:42

Jeg er i en dårlig posisjon til å vurdere hva som er skjer innad i Arbeiderpartiet, men Coolbet har iallfall kommet med en Støre-spesial:

Vil Jonas Gahr Støre gå av som partileder for Ap før 22. september 2017?

Ja 1.71

Nei 2.09

Alle innsatser vil bli tilbakebetalt om Arbeiderpartiet er i lederposisjon etter valget.

Så ikke umulig at han blir motarbeidet av sine egne. Selv vil jeg si at han skaper nok problemer for seg selv.

(Innlegget ble redigert 08.09.17 17:45)

TheUntouchable
08.09.17 18:15
OrigoKing: Alle innsatser vil bli tilbakebetalt om Arbeiderpartiet er i lederposisjon etter valget.

Må da være et kjempespill? Å spille at han går av.

(Innlegget ble redigert 08.09.17 18:15)

OrigoKing
08.09.17 18:59

Var selvfølgelig regjeringsposisjon det skulle være.

Litt uklart hva som er spillet, men jeg antar at det skal telle om han annonserer sin avgang før 22. september, selv om han formelt ikke går av før neste landsmøte.

Det frister litt å spille på Nei. Valget ligger an til å bli veldig jevnt, og med flere dagers kontrolltelling av stemmer er det stor sjanse for at det er ganske uavklart valgnatten, og kanskje også dagene fremover, hvem som ligger an til å kunne danne regjering. I et slikt tilfelle vil ikke Støre annonsere sin avgang.

Vi har også muligheten at MDG kommer på vippen og starter forhandlinger med venstresiden. Med potensielt fem partier som trenger å komme til enighet, vil det ikke være noen bombe om forhandlingene bryter sammen, og at MDG også vil prøve å forhandle med H+V+Krf.

Den siste muligheten er at det blir tidlig klart at Nydalen-partiene har flertall, men at Støre heller kommer med noe à la "vi skal foreta en grundig evaluering av valgkampstrategien" og dermed utsette lederspørsmålet.

Når det gjelder de siste dagers avsløringer, tror jeg ikke det biter særlig på ham, selv om de denne gang nok er mer potente enn tidligere.

(Innlegget ble redigert 08.09.17 19:01)

Julemann
JulemannInnlegg: 1099
08.09.17 23:40

Tenker å spille litt på Ap+SP+Sv til 5, ser litt verdi der. Ellers er vel H+FRP mest sannsynlig - men 2.10 gir ikke nok uttelling tenker jeg. 

TheUntouchable
08.09.17 23:58

Næh, tror fortsatt verdien er i at han går av. Mdg under grensen og relativt klart borgerlig flertall spår jeg.

OrigoKing
09.09.17 01:29
Julemann: Tenker å spille litt på Ap+SP+Sv til 5, ser litt verdi der. Ellers er vel H+FRP mest sannsynlig - men 2.10 gir ikke nok uttelling tenker jeg.

Har ikke fått med meg når SV ble så ivrig på å gå inn i regjering igjen, trodde de var innstilt på opposisjon for å gjenbygge selvrespekt. Men registrerte at trepartiregjering ble nevnt i kveldens partilederdebatt. Alternativet jeg har hatt mest tro på, Ap+Sp, har jo bare gått oppover i odds.

Kent
KentInnlegg: 111371
09.09.17 10:39
OrigoKing: Spill 2:
Jonas Gahr Støre statsminister 1. november 2017: 1.42 (Nordicbet)

Fåes til 1.75 hos Unibet.

Litt irriterende at jeg ikke spilte i går, da var den 1.85.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg