VigiInnlegg: 9059
Jeg har i flere år hatt lyst til å se kjempeløpet til Johan Muhlegg fra OL i 2002. Jeg fant endelig en film på youtube der store deler av løpet er med. I klippet dere ser klarer Bjørndalen og Elofsson akkurat å ta igjen Muhlegg i det lette terrenget før stigningen, men derfra og ut ser vi trolig det råeste løpet som noen gang har blitt gjort i et OL.
Drittsekken Johan Muhlegg sier jeg bare! Legg merke til de voldsomme avstandene allerede tidlig i løpet. Kun Bjørndalen, Elofson og Piller Cotrer makter å følge de første kilometerene og fra 6 kilometer og ut er det game over for også disse tre. Elofson gjør derimot en stor tabbe og blir med på Muhleggs syke tempo litt for lenge. Kanskje var det med på å ødelegge svenskens karriere.
http://www.youtube.com/watch?v=8z8qe7YWDOQ
(Innlegget ble redigert 21.01.10 00:26)
eltorgInnlegg: 21092
Jeg blir deprimert når jeg tenker tilbake på det som skjedde. Tror nok det kan sies at Elofson fikk karrieren sin ødelagt av Muhleg. Ole Einar var vel i sitt livs langrennsform da, og det hadde vært spennende og se han konkurrere med Elofson og de andre om gullet.
(Innlegget ble redigert 21.01.10 20:23)
HetfieldInnlegg: 5308
Skjønner ikke hvorfor Muhlegg skal få skylda for at Elofsson sin karriere ble ødelagt.
Bjørndalen hang jo for det meste på Elofsson, og det har jo ikke gått galt for han siden?
(Innlegget ble redigert 21.01.10 21:03)
Zeb_SweInnlegg: 588
Litotes: Han vant jo første del av jaktstarten ganske klart. Det var ingen egen medaljedisiplin. Han loset inn seieren i fridelen uten problemer.
Jag har den andra delen av den jaktstarten också (på engelska dock). Kan lägga upp den om en stund på youtube. Klassisk spurtduell, minst sagt. Sorligt bara att det inte kunde få vara en riktig guldduell precis då.
(Innlegget ble redigert 21.01.10 22:58)
Zeb_SweInnlegg: 588
Xenofex: Det er et par femmiler jeg skulle likt å se igjen. Falun-93 og Val di Fiemme-03. Begge var fantastisk spennende slik jeg husker det.
Tenkte om du kanskje hadde dem, med tanke på de gode svenske resultatene?
Jo, jag har bägge dem. Dock bara Falun på svenska.
Det är dessutom mitt äldsta riktiga skidminne. Underbart lopp! Det finns ett litet sammandrag från det på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=qYk0-NHnnXc
Men visst borde jag kanske lägga upp mer själv eftersom att det just gick som det gick. Men det dröjer nog lite i sådana fall.
Val di Fiemme-03 har jag också. Och det var ju också kul med Brink. Jag hade dock hellre sett att han höll på stafetten än här...
Xenofex: Har du konto på youtube?
(Innlegget ble redigert 22.01.10 01:17)