Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slakten i Soldier Hollow - Johan Muhlegg

NYTT TEMA
SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 3246
22.01.10 22:15

Hadde ikke glemt den årsaken. Så du ikke punktet om paranoia?  :-)

Men ærlig talt: Grunnen til at russerne blir tatt og de andre ikke blir det er at alle doper seg, men russerne har det dårligste dopet? Her snakker vi om den store og ressurssterke russiske bjørnen, som sto bak den østeuropeiske dop-systematikken på 70- og 80-tallet, kun slått av perfeksjonisten DDR. Det er helt på det rene at mange utøvere åpenbart har dopet seg lenge før de ble tatt (du nevner Jones, Muhlegg er en annen, sykkelsporten sliter fortsatt med dette), men dermed å si at de som blir tatt ikke er mer skyldige enn alle andre blir å snu alt fullstendig opp ned. Det er ingen grunn til at ressurssterke Russland skulle ha noe dårligere dop enn de andre nasjonene. Snarere tvert imot vil jeg påstå.

Russland er ressurssterke, har en drøss med talenter og all fornuftig tolkning av nyhetsstrøm innen dop i vinteridretten tyder på at de heller er mindre enn mer rene enn andre nasjoner. At de faktisk leverer så svakt som de har gjort det siste tiåret tyder på at de gjør noe fundamentalt feil. Eventuelt at det er noe kulturert som gjør at utøverne er mindre motivert enn de var, og mindre motivert enn i andre land, for å bygge seg en stor idrettslig karriere. Men

SnorreSolano
22.01.10 22:17
Liberite1: Kan du dokumentere dette?

Ikke noe å dokumentere om du bare leser hele setningen: "Innen vinteridrett er det nærmest bevist at russerne i større grad enn andre nasjoner driver med urent spill. Om man ikke er tilnærmet paranoid, og legger til grunn at russerne blir testet hardere enn andre, og at WADA m.fl. ser mellom fingrene når det er andre nasjoners utøvere som testes"

Jeg er ikke paranoid, jeg tror ikke russerne blir testet spesielt hardt. Russerne har et dop-problem, et holdningsproblem, innen vintersport.

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
22.01.10 23:08
SnorreSolano: Det er ingen grunn til at ressurssterke Russland skulle ha noe dårligere dop enn de andre nasjonene. Snarere tvert imot vil jeg påstå. Russland er ressurssterke, har en drøss med talenter og all fornuftig tolkning av nyhetsstrøm innen dop i vinteridretten tyder på at de heller er mindre enn mer rene enn andre nasjoner. At de faktisk leverer så svakt som de har gjort det siste tiåret tyder på at de gjør noe fundamentalt feil.

Synes du ikke dette er litt selvmotsigende? De er ressurssterke når det gjelder juks, men ikke når det gjelder resultater? Hvorfor er de flinkere til å jukse enn å få resultater av det? Hvis de var så ressurssterke burde de fått bedre resultater enn de gjør nå uten å behøve å jukse mer enn de andre for det. Selv er jeg veldig forbløffet over hele saken, at de både underpresterer og hele tiden mister utøvere til positive tester. En pussig kombinasjon.

Blant mulige forklaringer har vi at de er udyktige juksere, som bruker ulovlige midler som virker dårligere enn de lovlige midlene vi bruker i Norge. Det ville dog være rart om de ikke fant ut av dette over tid.

En annen forklaring er at de egentlig beste russerne ikke jukser i det hele tatt - at juksemakerne var nasjonale B-løpere før de begynte med ulovlige midler. Kan ikke utelukkes. Hvis gutta på plassene 21-30 i NM fyrte løs ville nok de også kunne få gode resultater internasjonalt uten å bli gode nok til å dominere sporten.

SnorreSolano
22.01.10 23:20

Litotes, jeg er helt enig i at kombinasjonen ressurssterke Russland + mange dopingtilfeller = dårlige sportslige resultater er rimelig pussig. Det henger faktisk ikke på greip. Men faktaene er klare, så årsakene må jo finnes.

Udyktige juksere?  Neppe. Jeg vil påstå at det i enkelte leire ser ut som jukset er systematisk. Det passer ikke med udyktighet.

B-løperne som jukser? Nja, sist ble Tchepalova og Dementiev tatt. Da har de isåfall jukset lenge. Vylegzhanin og Legkov er i kikkerten nå, og teknisk/fysisk virker vel ikke dette som b-løpere. Og hvor er isåfall a-løperne en nasjon som Russland burde ha.

Kan det være slik at russiske idrettstalenter er desillusjonerte? At de har sett at doping er så utbredt i russisk idrett at de betviler muligheten til å nå til topps uten juks? Og at det isåfall kveler treningsevnen og -lysten?

Eller er det slik at det nye Russland ikke gir idrettsutøvere den samme status som Sovjetunionen gjorde i gamle dager. Den gangen man var sikret livsvarig jobb og pensjon hos det militære eller et statlig selskap, og man ble hyllet hos et folk sultent (blant annet) på sportslige triumfer og seire over kapitalismens folk?

Ramos_Pereira
Ramos_PereiraInnlegg: 34
22.01.10 23:42
SnorreSolano: B-løperne som jukser? Nja, sist ble Tchepalova og Dementiev tatt. Da har de isåfall jukset lenge. Vylegzhanin og Legkov er i kikkerten nå, og teknisk/fysisk virker vel ikke dette som b-løpere.

I tilfellet Tchepalova så kan det jo tyde på at hun dopet seg for å redde restene av en karriere som har vært på hell en stund.

Men om den nasjonale prestisjen kanskje er noe mindre i dagens Russland enn hva som var tilfelle i Sovjet-tiden, så må vi ikke glemme det økonomiske aspektet her.  Det er store penger ute og går, ikke bare i premier men i form av sponsorkroner og personlige avtaler.  Ikke bare for utøverne selv, men også for støtteapparatet, som fortsatt er svært i russisk idrett.  Når dopingen er satt i system og har kommet så langt som tilfellet er i Russland i dag, så er det nok dessverre som du er inne på at de fleste ser på som den enkleste, raskeste - og kanskje eneste- veien til personlig suksess. Nedsiden er jo tilsynelatende stor, men hvis alternativet er å gå arbeidsledig uten mulighet til å opprettholde en akseptabel levestandard for seg og sine, ja da er nok dessverre valget enkelt for de fleste.

Regner også med at støtteapparatet dekker rimelig godt over de mulige konsekvensene av å bli tatt for doping. Husk bare hva som ble sagt til finnene  av Kari-Pekka Kyrö og resten av støtteapparatet  "Alle bruker jo HemoHES plasmaekspandere for å maskere sin bruk av EPO, det er bare det at ingen snakker om det. Ta sprøytene dine med god samvittighet Virpi..."

Liberite1
Liberite1Innlegg: 3951
22.01.10 23:49
SnorreSolano: WADA m.fl. ser mellom fingrene når det er andre nasjoners utøvere som testes"

Var vel mer denne setningen jeg lurte på om du kan dokumentere.

Entonces
EntoncesInnlegg: 2390
23.01.10 00:12

Er ikke noe utpreget langrennsentusiast, men ble veldig fascinert av de klippene av Mühlegg, for ikke å snakke om provosert!

Liberite1
23.01.10 00:22
Entonces: Er ikke noe utpreget langrennsentusiast, men ble veldig fascinert av de klippene av Mühlegg, for ikke å snakke om provosert!

Enig i provosert, for ikke å si forbanna.

Si at en syklist i TdF prøvde å henge på et dophode opp et fjell og gikk på en smell som ødela resten av Touren for den rene syklisten?

Blir litt som Ben Johnson på 100 metern... 

SnorreSolano
23.01.10 00:41
Liberite1: Var vel mer denne setningen jeg lurte på om du kan dokumentere.

Men hva skal jeg dokumentere?  Igjen: "Om man ikke er tilnærmet paranoid, og legger til grunn at russerne blir testet hardere enn andre, og at WADA m.fl. ser mellom fingrene når det er andre nasjoners utøvere som testes"

Altså: Paranoide kan legge til grunn at WADA ser mellom fingrene. Jeg gjør det ikke. og naturlig nok har jeg heller ikke sett noe dokumentasjon på det heller. Hva de som forsvarer russeres dopholdninger med bruker som unnskyldninger har jeg heller ikke spesifikk dokumentasjon på.  

Liberite1
23.01.10 00:45
SnorreSolano: Men hva skal jeg dokumentere? 

Du kan begynne med påstanden at WADA ser mer mellom fingrene om andre utøvere enn russerne...

Vigi
VigiInnlegg: 10932
23.01.10 01:53
Liberite1: Si at en syklist i TdF prøvde å henge på et dophode opp et fjell og gikk på en smell som ødela resten av Touren for den rene syklisten?

Mange hevder at Elofsons karriere IKKE ble ødelagt av at han prøvde å henge på Muhlegg på 30 kilometeren i OL i 2002. Han tok jo faktisk et VM-gull året etter. Likevel så har Elofson i ettertid sagt at han gikk på en knekk etter Muhleggs løp, og at han slet med sykdom i forkant av sesongen som til slutt endte med VM-gull i 2003. Han måtte derfor kun satse på en kortvarig formtopp under VM i Val Di Fiemme og han klarte å ta ett gull på duatlon-løpet med noen helt sinnsvakt gode ski. Etter det ble det derimot full stopp og helsen hans ble mer eller mindre ødelagt.

Man skal være forsiktig med å konkludere at en løper ødelegger karrieren sin etter å ha gått på en smell etter bare ett løp, men jeg synes likevel vi ikke bare kan avvise det. Elofsson ble aldri den samme etter 2002-sesongen.

At Muhlegg til slutt mistet alle gullmedaljene synes jeg var helt på sin plass, men det hjalp fint lite for Per Elofson.

Ellers er det verdt å merke seg den kolosale formen som Bjørndalen hadde i OL 2002. Han var jo en av tre løpere som faktisk klarte å henge på Muhlegg frem til den tredje stigningen der han klokt nok ga opp å henge på spanjolen.

(Innlegget ble redigert 23.01.10 01:54)

vangen06
vangen06Innlegg: 8777
23.01.10 01:58

Ja, jeg er redd de er blitt litt flinkere til å porsjonere sin dopingbruk nå - sånn at de ikke blir tatt. Det er bokstavelig talt suksessresepten for russisk skiidrett framover mot OL i vinter - og ikke minst i Sotschi 2014 - å kunne foreta vellykket doping uten å bli tatt. Jeg tror enorme ressurser er fokusert omkring dette nå.

Resultatet kan bli russisk medaljeskred - og en tragedie for idretten...  

Litotes
23.01.10 10:00
Liberite1: Si at en syklist i TdF prøvde å henge på et dophode opp et fjell og gikk på en smell som ødela resten av Touren for den rene syklisten? Blir litt som Ben Johnson på 100 metern... 

Det første har sikkert skjedd noen ganger, uten at det er godt å si hvem de rene syklistene var.

Når det gjelder Ben Johnson er ikke hans tilfelle egentlig så ille, siden de nærmeste bak ham på resultatlisten også har blitt avslørt som dopere ville ikke den beste rene vunnet noe selv om han ikke hadde vært med.

Litotes
23.01.10 10:03
vangen06: Ja, jeg er redd de er blitt litt flinkere til å porsjonere sin dopingbruk nå - sånn at de ikke blir tatt. Det er bokstavelig talt suksessresepten for russisk skiidrett framover mot OL i vinter - og ikke minst i Sotschi 2014 - å kunne foreta vellykket doping uten å bli tatt.

Hva har du å si om at de ikke har klart det hittil, da? Er det fordi de ikke har prøvd? Eller kan det være fordi det ikke er noen sentral organisering? DDR viste jo tydelig hva som kan skje når doping blir sentralt organisert. Ingen positive prøver. Spionene deres visste hva dopinglaboratoriene var i stand til og de sørget for å teste sine egne utøvere og holde dem innenfor grensene. Noe Russland ikke har gjort i senere år. Jeg tror ikke det er fordi den russiske stat er ute av stand til å skaffe seg kunnskaper om hvilke stoffer som kan avsløres eller ikke, men fordi den ikke involverer seg i sånt.

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
23.01.10 10:26
Liberite1: Du kan begynne med påstanden at WADA ser mer mellom fingrene om andre utøvere enn russerne...

Har du vondt for det?

Han har prøvd å forklare dette et par ganger nå. Prøv å les hele setningen en gang til

SnorreSolano
23.01.10 10:32
Liberite1: Du kan begynne med påstanden at WADA ser mer mellom fingrene om andre utøvere enn russerne...

Si meg, leser du de innleggene du kommenterer?  Jeg mener da ikke at WADA ser mellom fingrene på noe som helst, så jeg kan nødvendigvis ikke dokumentere noe. Nå skal jeg innrømme at setningen ikke var fantastisk bra, men det burde neppe overraske dem som hadde giddet å lese den at jeg ikke tror så veldig mye på russerne i dopingsaken. Men det er de som hevder både det ene og andre, så be heller dem om å dokumentere det du stiller deg tvilende til.

Liberite1
23.01.10 11:21
SnorreSolano: Si meg, leser du de innleggene du kommenterer? 

Jeg leste ditt innlegg ganske nøyaktig. Kan forøvrig være enig med deg at det er påfallende at flere russere "plutselig" reiser hjem midt i en verdenscup, uten at lederne kan forklare det. Historien forteller at russerne fremdeles har et voldsomt problem med doping, ikke rart ryktene og spekulasjonene florerer. Spesielt i en OL-sesong...

SnorreSolano
23.01.10 11:54

Helt enig. Disse plutselige avhoppene fra tour'en (joda, vet at andre også hoppet av, men det var enklere å skjønne logikken der), kombinert med blodverdiene og det faktum at de bare blir borte deler av sesongen tegner et mønster som gjør det vanskelig å tro på deres renhet. Samtidig er det påfallende mange russere som blir tatt innen vintersport sammenlignet med omtrent alle andre nasjoner. Summen av alt dette gjør at jeg er meget skeptisk til russisk vinteridrett sett fra et doping-perspektiv.

Og nei, jeg frikjenner ikke dermed fx. amerikansk friidrett eller italiensk sykkelsport ved å finne en større "værsting". Jeg snakker utelukkende om vinteridrett, og der er det russerne som har mest å svare for.

vangen06
23.01.10 19:11
Litotes: Noe Russland ikke har gjort i senere år. Jeg tror ikke det er fordi den russiske stat er ute av stand til å skaffe seg kunnskaper om hvilke stoffer som kan avsløres eller ikke, men fordi den ikke involverer seg i sånt.

Jeg tror heller ikke dte er den russiske stat som styrer dette. Tvert imot er det nokjså tydelig at man på statlig nivå prøver å forhindre doping, da man ser at dette påfører nasjonen betydelig goodwill-belastning. Jeg har ingen tror på at det er noen etiske/moralske prinsipper som styrer hos russerne i så måte, kun en kost/nytte-vurdering, der ledelsen sentralt på departementsnivå altså har kommet til at det koster mer enn det smaker å bli tatt i doping. At de totalt mangler moralen, har vi sett på måten avslørte dopere blir behandlet i Russland, nærmest som helter som er "urettferdig behandlet" av verden.

Når jeg mener at det er sentralt organisert, hander det nok mer om forbund, krets - evt. klubbnivå.  Jeg tror uansett ikke at den enkelte utøver sitter i en brakke i Sibir og organiserer dette med EPO, andre avanserte preparater, maskeringsmedikamenter osv. på egenhånd. Dopingen foregår nok mer systematisk og organisert i Russland enn i andre land, med mye medisinsk eekpertise involvert.

Men det er nok også mye internt hemmelighold, løgn og faktamanipulasjon innad i den russiske idretten rundt dette.

Regelen & "moralen" synes å være: Vinn, vinn, vinn med alle midler - men for all del, ikke et pip om det, og unngå for all del å bli tatt!   

Litotes
23.01.10 19:45
vangen06: Når jeg mener at det er sentralt organisert, hander det nok mer om forbund, krets - evt. klubbnivå.  Jeg tror uansett ikke at den enkelte utøver sitter i en brakke i Sibir og organiserer dette med EPO, andre avanserte preparater, maskeringsmedikamenter osv. på egenhånd. Dopingen foregår nok mer systematisk og organisert i Russland enn i andre land, med mye medisinsk eekpertise involvert.

Hvis du snakker om krets og klubbnivå har du ingen spesiell grunn til å mistenke alle. Om f.eks. alle spillere i Rosenborg og Brann dopet seg ville ikke det si stort om hva de gjør i Stabæk og Vålerenga. Russland er et enormt land med mange regioner, enda flere kretser og et utall klubber. Noen av disse er lengre unna hverandre enn Bodø og Sicilia er. Med en gang du aksepterer at det er de regionale enhetene som styrer butikken så ser du at det er svært lite sannsynlig at alle gjør det samme, hva de nå enn gjør. De konkurrerer jo også mot hverandre og vel neppe dele informasjon seg imellom. Kun statlig styring ville berettige mistanke mot alle russere.

THE_ELECTRON
THE_ELECTRONInnlegg: 18692
23.01.10 20:03
Litotes: Hvis du snakker om krets og klubbnivå har du ingen spesiell grunn til å mistenke alle. Om f.eks. alle spillere i Rosenborg og Brann dopet seg ville ikke det si stort om hva de gjør i Stabæk og Vålerenga. Russland er et enormt land med mange regioner, enda flere kretser og et utall klubber. Noen av disse er lengre unna hverandre enn Bodø og Sicilia er. Med en gang du aksepterer at det er de regionale enhetene som styrer butikken så ser du at det er svært lite sannsynlig at alle gjør det samme, hva de nå enn gjør. De konkurrerer jo også mot hverandre og vel neppe dele informasjon seg imellom. Kun statlig styring ville berettige mistanke mot alle russere.

Det er en myte at russernes lag er fryktelig oppsplittet. Det meste av den russiske eliten befinner seg i 2 lag som trener sammen; landslaget og teamet rundt Rotchev.

http://www.xc-ski.de/teams/russland-2009-2010

eddard
eddardInnlegg: 14530
23.01.10 20:05
vangen06: At de totalt mangler moralen, har vi sett på måten avslørte dopere blir behandlet i Russland, nærmest som helter som er "urettferdig behandlet" av verden.

En del norske saker er nærliggende å tenke på når du trekker fram dette.

Wigernæs/Valen - "Bare" koffein, bagatellisert og tatt ytterst lett på i pressen. Juks likefullt selv  om det siden er blitt tillatt.

Trine Hattestad - Tatt for doping men senere frikjent fordi hun skulle ha fått forbudte stoffer i seg fra kylling hun hadde spist. Hvor mye hadde vi latterliggjort om russerne kom med en slik forklaring tror dere ?

Norske kastere på 80-tallet, tatt på rekke og rad, uten at det gir dem noe dårlig omdømme i dag. Klassikeren er jo at noen har blandet noe i kosttilskuddet jeg trodde var rent.

Bruk av høydehus, tillatt verden over, men ikke i Norge. Nå ser man på dette som moralsk forkastelig, og kritiserer således kongen av norske langrennsløpere, Dæhlie, indirekte.

Å si at et folk mangler moral og heve sitt eget folk opp i forhold er ganske drøyt. Men ellers skal jeg si meg enig i at russerne virker å ha større problemer med doping enn oss. Spesielt kvinnefriidrett er jo en versting, og på mellomdistanse for kvinner har jo russerne vært forferdelig sterke, inntil en del av dem røk til i 2009.

Her er en interessant uttalelse fra en russisk høydehopper:

"

Jaroslav Rybakov tror han er den eneste rene friidrettsutøveren.

Den russiske høydehopperen Jaroslav Rybakov vant nylig VM-gull i Berlin, men er ikke fornøyd med tilstanden i internasjonal friidrett.

Han mener doping gjennomsyrer internasjonal idrett, og at idrettens ledende organer ignorerer problemet.

- Det virker som det internasjonale fellesskapet vender et blindt øye til for å ikke la dopingskandaler lede til friidrettens kollaps, og til profesjonell sports kollaps i det store og hele, sier Rybakov til Sovetsky Sport, ifølge Russia Today.

- Selvsagt blir noen tatt for doping, men som regel er det utøvere som ingen trenger. Så vidt jeg kan forstå kan man bare oppnå et virkelig gjennombrudd dersom man bruker ultramoderne greier. Det er ekstremt dyrt. Ingen idrettsmenn har råd til det uten hjelp fra noen med finansielle muskler, sier Rybakov.

Og på spørsmål om hvem som vil være igjen på friidrettsarenaen om alle de dopede friidrettsutøverne ble utestengt, er Rybakovs svar enkelt:

- Meg. "

http://msn.tv2sporten.no/ovrig/russisk-friidrettsstjerne-tror-alle-andre-er-dopet-2875322.html

vangen06
23.01.10 20:27
eddard: Å si at et folk mangler moral og heve sitt eget folk opp i forhold er ganske drøyt.

Nå er det vel ikke det jeg har sagt - jeg har ikke snakket om verken vårt eller det russiske "folk" og moral, men om hva som skjer innen idretten.

Jeg har ikke noe vondt å si om "det russiske folk" - og har heller ikke noe behov for å "heve" det norske folk opp noe sted. Jeg komm enterer kun de realiter vi har sett avdekket på idrettsarenaene - da spesifikt innen skiidrett i denne omgang.

Alle som har fulgt med litt har sett hvordan russiske media, poiltikere og idrettsledere "håndterer" rekken av dopede toppidrettsutøvere, ofte OL-vinnere.  Det er skammelig, og helt utenkelig i de fleste andre land. Å bli tatt for dop anses som en slags arbeidsulykke.

Å trekke inn den evinnelige og lett komiske kaffe-saken til Wigernes i dette bildet blir for dumt, det innser du sikkert. Bare det faktum at en slik fillesak fikk såpass presse som den gjorde her i Norge sier sitt om den fordømmende og strenge kultur som finnes her i landet rundt dette med dop. Tror du det har vært mye presse på slike kaffe-saker i Russland?

Spike11
Spike11Innlegg: 12441
23.01.10 20:57
vangen06: Ja, jeg er redd de er blitt litt flinkere til å porsjonere sin dopingbruk nå - sånn at de ikke blir tatt. Det er bokstavelig talt suksessresepten for russisk skiidrett framover mot OL i vinter - og ikke minst i Sotschi 2014 - å kunne foreta vellykket doping uten å bli tatt. Jeg tror enorme ressurser er fokusert omkring dette nå. Resultatet kan bli russisk medaljeskred - og en tragedie for idretten...  

Dette er ganske heftige påstander... men det finnes altså ikke et fnugg av dokumentasjon som peker i den retning, snarere tvert om:

1. At østeuropeiske utøvere i en lang rekke idretter var gjennomdopet på 70- og 80-tallet er hevet over enhver tvil. Der, som i USA, ble det politisk viktig å vinne for enhver pris, altså oppsto en dopkultur som gjennomsyret hele idrettssystemet.

2. Det å se på doping som et lite alvorlig problem, har vært utbredt i mange land. I sykkel har det rammet samtlige store nasjoner (Tyskland, Spania, Italia, Frankrike, Nederland, USA osv, osv), i langrenn/skiskyting har Finland og delvis Østerrike blitt avslørt og bl.a. Italia blitt sterkt mistenkt for systematisk dopin. "Oppfinneren" av skøyting, Bill Koch, var jo en anerkjent bloddoper. 

3. Innen langrennssporten har imidlertid ikke russerne resultater som tilsier at de er mer dopede enn en del andre, særlig ikke antall utøvere tatt i betraktning, uten at det nødvendigvis behøver å si allverden.

4. Litt på siden, men likevel: De senere årene har "mindre" langsrennsnasjoner hatt store fremganger. Spania viste seg som et fuskeprosjekt, det kan selvsagt være at det samme gjelder andre i tilsvarende situasjon, uten at jeg har tenkt å beskylde noen for noe som helst.

5. Russiske skiskyttere og langrennsløpere har blitt avslørt i relativt stort omfang på 90- og 00-tallet, først av internasjonale antidopingorganisasjoner, senere også av nasjonale russiske. Det tyder på at russerne tar doping mer alvorlig enn tidligere, om enn ikke like alvorlig som enkelte mener de burde - Tsjasova og Sjiriajev rett inn på laget etter utestengelse er upopulært, særlig blant norske moralister. Nå er det ikke spesielt vanskelig å forstå poenget, men utestengelsen er nå engang tidsbegrenset, og det er per i dag helt greit å satse videre etter avsluttet soning. Hvorvidt dette er riktig, er en annen diskusjon.

6. Tragedien for langrennssporten, er at en forsøker å gjøre den interessant for folk som aldri kommer til å bli interessert, ikke at noen fusker. Denslags har eksistert i idretten siden tidenes morgen, og folk har ikke sluttet å la seg fascinere likevel.

vangen06
23.01.10 21:45
Spike11: men det finnes altså ikke et fnugg av dokumentasjon som peker i den retning, snarere tvert om:

Hm, merkelig..., ikke fnugg av noe som peker i retning av at russere doper seg i skiidrett, nei...

Her er bare en håndfull "fnugg" du åpenbart ikke har oppdaget, russere tatt for doping i skiidrett i løpet av de siste åra. Det finnes mange flere - dette fant jeg på et fem minutters søk:

-Tsjepalova

-Lazutina

-Danilova

-Denisov

-Gavriljuk 

-Jegorova

-Dementiev

-Sjiriajev

-Jarosjenko

-Baranova-Masalkina

-Burdiga

-Khandogina

-Kosjevoj

-Khazova

-Akatova

-Jurjeva

-Pyleva

-Rysina

-Kamenev

Ellers:

Mange hevet øyenbrynene da de to beste russerne plutselig forlot Tour de Ski i år midtveis. Maxim Vylegzhanin Alexander Legkov dukket rett og slett aldri opp i Toblach. Begge skal angivelig ha vært syke, og det kan selvfølgelig være riktig – selv om prestasjonene kunne tyde på at i hvert fall Vylegzhanin var i utmerket fysisk forfatning. Bevis? Nei, men kanskje ikke helt "dokumentasjon som peker i en annen retning enn doping", slik du hevder.

Samme Vylegzhanin fikk for øvrig startnekt i Davos før jul, på grunn av for høye hemoglobinverdier. Bevis? Nei, men kanskje ikke helt "dokumentasjon som peker i en annen retning enn doping", slik du hevder.

Også fra årets TdS: FIS bekrefter overfor Nettavisen at Alexander Kuznetsov har fått startnekt i fem dager, mens Ivan Alypov har fått en karantene på to uker. Sanksjonene tyder på at Kuznetsov har hatt for høyt hemoglobinnivå, mens Alypov har hatt en mistenkelig bloprofil – det vil si store variasjoner i hemoglobinnivået.

Ingen av dem har altså avlagt positive dopingprøver, i hvert fall ikke offisielt.

Bevis? Nei, men kanskje ikke "dokumentasjon som peker i en annen retning enn doping", slik du hevder.

Men det er ikke bare ski, her er noen friidrettsutøvere også fra det som etter din mening nå er det dopfrie Russland - der nå dokumentasjonen  peker "i en annen retning" enn doping:

Jelena Soboleva, Olga Jegorova, Tatjana Pisjtsjalnikova, Gulfia Khanafejeva, Tatjana Tomasjova, Julia Fomenko og Svetlana Tsjerkasova skal ha manipulert med urin under testing. Fem av utøverne er med i Russlands OL-tropp, og mange av dem var regnet som medaljekandidater i Beijing-OL.

Foquinha
FoquinhaInnlegg: 463
23.01.10 23:19

Er også skeptisk til flere av skiskytterne, men det gjelder kanskje ikke bare russere. Måten Landertinger og Ustyugov går motbakker på ser helt umenneskelig ut.. Og Ustyugov kom jo helt ut av intet også, mistenkelig..

Litotes
24.01.10 00:17
Foquinha: Er også skeptisk til flere av skiskytterne, men det gjelder kanskje ikke bare russere. Måten Landertinger og Ustyugov går motbakker på ser helt umenneskelig ut.. Og Ustyugov kom jo helt ut av intet også, mistenkelig..

Er motbakkestilen mistenkelig i seg selv? Ville du vært mindre skeptisk om de gikk 10 sekunder fortere bortover og 10 sekunder saktere oppover? Jeg bare spør. Det er fortsatt tre nordmenn som er de raskeste langrennsløperne i skiskytterleiren når de er friske, og det kan fort bli fire om Bjørndalen finner knallformen (eller to om du regner Hafsås som langrennsløper nå). 

Når det gjelder Ustyugov har han blitt klart bedre i år men jeg husker ham godt fra i fjor, han var ikke helt ueffen da heller.

vangen06
24.01.10 00:18

Ja, den der Ustyugov....

Når det kommer opp en "komet" fra Russland og brått leverer bortimot umenneskelige prestasjoner, da har vi vel lært oss hva det handler om, eller?   

Zeb_Swe
Zeb_SweInnlegg: 588
24.01.10 00:21

Just de österriska skidskytteherrarna är jag skeptisk till. Jag har inte studerat langrennstider från år till år ingående men det kändes som att de helt plötsligt gick från medelmåttiga skidlöpare till rakt i toppen på bara någon säsong.

Liberite1
24.01.10 11:24
vangen06: Regelen & "moralen" synes å være: Vinn, vinn, vinn med alle midler - men for all del, ikke et pip om det, og unngå for all del å bli tatt! 

Lukter litt gammel-kommunistisk tankegang...?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg