Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Priser ski VM Oslo

NYTT TEMA
Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 20130
05.08.10 22:19

Hei må si jeg reagerer litt på bilettprisene de skal ha under ski VM i Oslo. Fra litt i underkant av 300 til litt i undekant av 800. Og dette kaller de familievennlige priser.

De aller dyreste er nummererte sitteplasser alt annet er stå plasser. Synes dette er i overkant mye. 800kr er faktisk det man betalte for de aller dyreste plassene under åpnintssermonien og til kunstløp på Lillehammer.

Eller en ennå bedre sammeligning, da man hadde VM i alpint i Åre i 2007, kosta plasser på sittetribunen 350 svenske kr. Altså marginalt mer enn de dårligste ståplassene i Holmenkollen. For meg er det ihvertfall noe som ikke rimer her.

(Innlegget ble redigert 05.08.10 22:20)

MrSmenes
MrSmenesInnlegg: 1073
07.08.10 01:12

Man burde fått betalt for å se fellesstart (langrenn).

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 3731
09.08.10 20:28

Tja, noen må vel betale for at anleggsbudsjettet sprakk med et par milliarder.

bein1
bein1Innlegg: 8
03.09.10 17:02

Hei.

Lurer på om noen er "kjent" på arenaen. Har tenkt meg på et langrennsarrangement eller to. Vil jo selvfølgelig betale minst mulig for billettene, men er kjipt å betale for ubrukelige billetter...Noen som feks var på prøve-VM i fjor og vet om man får med seg spurten ordentlig hvis man står på felt U/W/ evt P, eller må man gå får billettene inne på stadioen om man skal få no utbytte av det?

Kjetil_e
04.09.10 00:38
bein1: Hei.   Lurer på om noen er "kjent" på arenaen. Har tenkt meg på et langrennsarrangement eller to. Vil jo selvfølgelig betale minst mulig for billettene, men er kjipt å betale for ubrukelige billetter...Noen som feks var på prøve-VM i fjor og vet om man får med seg spurten ordentlig hvis man står på felt U/W/ evt P, eller må man gå får billettene inne på stadioen om man skal få no utbytte av det?

Jeg vil annbefale deg å betale litt mere, og få bilett på felt K eller O. K er best. Da er du inne på selve indre arena, med god utsikt til spurten. P er bedre enn W, da vil du se selve målorådet men på avstand, siden dette er på gratishaugen. W som er kapellskråningen vil du ikke ha noen mulighet til å se en spurt ifra. W er ikke i salg til sprint og Team sprint da løperne ikke passerer dette området i det hele tatt.

craaazy
craaazyInnlegg: 2547
04.09.10 11:52

Er det mulig, som under femmila hvert år, og ta med seg pølser og kakao ut i skogen å se løp der? Gratis?

bein1
bein1Innlegg: 8
04.09.10 12:17

Tenkte sjøl på muligheten å kombinere det med en telttur og heie på løperne fra marka.

Hvis du ser denne linken:

http://burns.idium.net/oslo2011.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=711

som gjelder prøve-VM, men som de sier antagelig vil være gjeldende for VM og, virker det som om de legger opp til publikum uti løypa.

Kjetil_e
04.09.10 16:32
craaazy: Er det mulig, som under femmila hvert år, og ta med seg pølser og kakao ut i skogen å se løp der? Gratis?

Det vil være muligheter for det, først og fremst mandag 10km damer intervall start. Tirsdag 15km menn intervall start. Da skal de faktisk gå helt opp til bomveien. Det vil og gå greit siste helgen under 3 mila for kvinner på lørdag. Og 5 mila for menn på søndag. Snur ved Frognerseteren.

Den første lørdagen og den første søndagen 15km kvinner fellesstart med skibytte lørdag og tilsvarende 30km menn på søndag. Vil de forsåvidt passere Frognerseteren, men da kun på den klasiske delen. Det vil si en gang for damene og 3 ganger for gutta. Fristilsdelen vil kun gå rundt kappellet, Gratishaugen og bak hoppbakken.

Under stafettene vil de gå en liten sløyfe på andre siden av Holmekollveien, på alle etapper. Men det er ikke lange biten da de i hovedsak skal gå samme del som fristilsdelen 15 og 30km.

Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 7255
04.09.10 18:41
craaazy: Er det mulig, som under femmila hvert år, og ta med seg pølser og kakao ut i skogen å se løp der? Gratis?

Joda, men SV holder på å trumfe gjennom et nytt lovforslag i disse dager. Alle som bryter reglen "ikke smile, ikke le, ikke vise tennene" mens de ser på VM i Kollen, vil måtte betale MASSIVT med pesetas til statskassen :)

Winter_Wonderland
Winter_WonderlandInnlegg: 203
05.09.10 12:05
Kjetil_e: P er bedre enn W, da vil du se selve målorådet men på avstand, siden dette er på gratishaugen.

Hva tror du om U da?

Blir sikten fra U ødelagt på grunn av tribunene på P?

Kjetil_e
05.09.10 14:13
Winter_Wonderland: Hva tror du om U da? Blir sikten fra U ødelagt på grunn av tribunene på P?

Anngående U blir det bare synsing fra min side, men slik jeg har sett dette området fra der jeg vanligvis har plass (dvs felt K eller L) så vil det være mulig å se oppløpet derifra så sant tribune P bygges i et med bakken. Men da forutsatt at man er tidlig ute så man for plasser legnst frem.

For når løperne har kommet opp bakken på baksiden av "gratishaugen" så for de en liten dump ned slik at de er en god del lavere enn det som vil bli felt U. Og jeg regner med at flet P tribunen da vil bli bygget i et med terrenget i skråningen mellom løypa og felt U. Men som sagt dette er kun nogenlunde kvalifisert gjetning fra min side.

Winter_Wonderland
Winter_WonderlandInnlegg: 203
12.09.10 14:48

Er det noen som har fått tak i noen gode billetter?

Det virket som stadion billetten gikk med en gang.

Hva er din plan Kjetil_e skal du betale blodpris for å se alle øvelsene på stadion? Har du fått tak i billetter mellom K og N?

Kjetil_e
12.09.10 16:48
Winter_Wonderland: Er det noen som har fått tak i noen gode billetter? Det virket som stadion billetten gikk med en gang. Hva er din plan Kjetil_e skal du betale blodpris for å se alle øvelsene på stadion? Har du fått tak i billetter mellom K og N?

Jeg har fått biletter på Felt K. På torsdag (sprint K/M) lørdag (15km K og kombinert) søndag (30km M) Onsdag (Team sprint K/M) og fredag (4*10km M) Måtte ta til takke med O på 4*5km k på torsdag, men greie biletter deg også.

På mandag og tirsdag er det fortsatt ledige biletter til både felt K og felt M. Skal kjøpe biletter her når jeg for lønning på fredag. På alle andre dager untat siste fredag med 4*10km for menn er det fortsatt ledige biletter på felt O.

Men på fredagen med herrestafetten er det nå kun ledige billetter på U og W. Der var forøvrig alle biletter til og med felt O solgt ut i løpet av få timer 1 september. Det vil si 10.000 biletter.

Forøvrig ifølge VG så har bilettene til felt N aldri vært lagt ut for salg. Da dette er kun 700 biletter som ene og alene er forbeholdt VIP og Sponsorer. Hadde uansett aldri planer om å kjøpe biletter der. Ikke på felt M heller, da man ser like bra fra felt K og L. Og de er til gjegjeld billigere enn M.

(Innlegget ble redigert 12.09.10 16:53)

William S
William SInnlegg: 10189
25.09.10 11:34

Så har vi jo den klassiske Gratishaugen som ikke lengre er gratis at de tom har omdøpt den til VM haugen. Anbefaler ingen å se hopp stor bakke derifra uansett hva. Det vil se ut som miniatyrfigurer. Hilsen en som så derifra i fjor. Men var bra å se langrennsprinten derifra da. 

(Innlegget ble redigert 25.09.10 11:34)

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 3498
05.10.10 12:22

Jeg har ikke hatt mulighet til å bestille billetter før nå, og ser jo fort at det er bare stumpene igjen. Hvor dårlige er U og V-billettene?

Tenker også å ta et par dager ute i skogen, men hadde jo vært gøy med et par øvelser live.

Vil det være stor ståhei i Oslo sentrum med storskjerm og slikt?

Kjetil_e
05.10.10 13:03
daskedusken: Jeg har ikke hatt mulighet til å bestille billetter før nå, og ser jo fort at det er bare stumpene igjen. Hvor dårlige er U og V-billettene? Tenker også å ta et par dager ute i skogen, men hadde jo vært gøy med et par øvelser live. Vil det være stor ståhei i Oslo sentrum med storskjerm og slikt?

På mandag 10km klasisk intervallstart kvinner og 4*5km kombinert, og på tirsdag 15km klasisk menn intervallstart er det fortsatt mulig å få billetter på tribunen inne på selve langrennsstadion. Andre dager begynner det nok å bli lite med det.

På VM-Haugen (Gamle gratishaugen) har du egentlig en fantastisk oversikt, spesielt på fellesstarter og stafetter. Og du ser målområdet. Men det meste blir på en ganske god avstand.

I sentrum vil det være premieutdeling hver kveld. Og åpningssermoni onsdag kveld.

daskedusken
05.10.10 13:42

Har billetter på felt V til storbakkerennet og felt P på 5-milen. Herrestafetten har kun igjen billetter på W, og da sitter jeg like gjerne utenfor en lavvo i skogen. Pris er jo også et hinder her, for det første må jeg reise langt og lenger enn langt for å komme meg til Oslo, og da vil jeg ikke bruke penger på Kapell-billetter. Hvordan tror du stemningven vil bli ute i "felten"? Vil det bli Lillehammer-tilstander?

Kjetil_e
05.10.10 14:14
daskedusken: Har billetter på felt V til storbakkerennet og felt P på 5-milen. Herrestafetten har kun igjen billetter på W, og da sitter jeg like gjerne utenfor en lavvo i skogen. Pris er jo også et hinder her, for det første må jeg reise langt og lenger enn langt for å komme meg til Oslo, og da vil jeg ikke bruke penger på Kapell-billetter. Hvordan tror du stemningven vil bli ute i "felten"? Vil det bli Lillehammer-tilstander?

Litt av problemet med stafetten er at den går nesten utelukkende inne på området. Han går rett nok førs en liten sløyfe forbi Midtstubakken og ned igjen. Denne sløyfa er ca 2km, vet ikke hvordan mulighetene blir til å stå rundt løypa der. Resten av løypa (de siste 3km) går i området rundt kappellet/kappelskogen/gratishaugen. Og vil mest sannsynlig ikke være tilgjenglig uten bilett i det hele tatt. Kanskje med unntak av den delen av løypa som går helt på toppen. Det vil si der løperne beveger seg bortover mot baksiden av ovarennet på Holmenkollbakken hvis dette sier deg noe. Men dette ville jeg faktisk ringt VM arrangøren og hørt med dem om, de kan nok best svare deg på det.

På 3mila for kvinner på lørdag og 5 mila for menn på søndag vil det nok bli bra med folkeliv ute langs løypa. Særlig i området ved Frognerseteren. Her var det ihvertfall mye liv under Prøve VM. Da var det satt opp storskjerm her og tilrettelagt for camping med toaletter og greier. Men dit opp når som sagt ikke stafetten. Jeg vil annbefale deg faktisk å kjøpe bilett på W til stafetten. Du ser rett nok ikke oppløpet men du for løperne tett innpå deg 2 eller 3 ganger pr runde (litt avhengi av hvor du står) og du har nesten like bra utsikt som fra felt P. Samt at du ser storskjerm. Faktum er at du ser mere live her enn hvis du sitter inne på det indre stadion området.

daskedusken
05.10.10 18:01

Takk for tipset. Kapellbillettene høres jo greie ut, med storskjerm og mange passeringer. Ser ut til at det blir onsdag - søndag på meg da, forhåpentligvis med lavvo og stor stemning ute i skogen:)

Kjetil_e
06.10.10 09:34
daskedusken: Takk for tipset. Kapellbillettene høres jo greie ut, med storskjerm og mange passeringer. Ser ut til at det blir onsdag - søndag på meg da, forhåpentligvis med lavvo og stor stemning ute i skogen:)

Vær klar over at på onsdag er det kun tilgang til VM(Gratis)haugen i tillegg til Felt K-O. Da det er Team sprint og løypa går kun en runde rundt VM(Gratis)haugen. Kapellskråningen vil da være stengt og løperne kommer heller ikke ut i skogen i det hele tatt.

Opelgubbe
OpelgubbeInnlegg: 163
06.10.10 13:28

heisan,noen her som veit åssen felt V i hoppbakken er ??? er det dønn flatt så en må vara først ute å få plass fremst for å få sett noe ???  takker for svar hvis noen veit så jeg får ut finger`n å få bestilt før det blir tomt for billetter...

Kjetil_e
06.10.10 13:59
Opelgubbe: heisan,noen her som veit åssen felt V i hoppbakken er ??? er det dønn flatt så en må vara først ute å få plass fremst for å få sett noe ???  takker for svar hvis noen veit så jeg får ut finger`n å få bestilt før det blir tomt for billetter...

Hvis de ikke har gjort forandringer siden Prøve VM så heller det nedover så det går greit å se. I tillegg kan du stå på det som heter Lille VM-haugen. (Den høyden hvor tribunen på langrennsstadion var fra 1981 til 1998) Der vil du ha veldig god utsikt over hopprennet.

Opelgubbe
OpelgubbeInnlegg: 163
06.10.10 14:16
Kjetil_e: Hvis de ikke har gjort forandringer siden Prøve VM så heller det nedover så det går greit å se. I tillegg kan du stå på det som heter Lille VM-haugen. (Den høyden hvor tribunen på langrennsstadion var fra 1981 til 1998) Der vil du ha veldig god utsikt over hopprennet.

takker å bukker for svar :-) 

Kjetil_e
12.10.10 10:34
daskedusken: Takk for tipset. Kapellbillettene høres jo greie ut, med storskjerm og mange passeringer. Ser ut til at det blir onsdag - søndag på meg da, forhåpentligvis med lavvo og stor stemning ute i skogen:)

Her har du forøvrig info fra arrangøren for både de som skal telte og de som bare skal være ute i skogen uten å telte, men vil se løperne gratis.

http://www.oslo2011.no/no/finn_informasjon_for_deg/publikum/vm_i_marka/

tot-ka
tot-kaInnlegg: 5962
12.10.10 10:42

Har sone O på jaktstartene og X i Midtstua. Har du tro på at det blir bra?

Kjetil_e
12.10.10 11:09
tot-ka: Har sone O på jaktstartene og X i Midtstua. Har du tro på at det blir bra?

Tror nok sone O er bra ja, den tribunen vil stå rett forran der man har skyteskiver under skiskytinga. Så du vil få løperne kjørene ned mot deg, under klasiskdelen vil de runde rett forran deg, det vil de også gjøre når de skal bytte ski. Mens de under fristilsdelen vil gå opp bak deg for så å komme ned igjen i andre enden av sone O. Slik at du vil kunne følge dem enten da ut på ny runde eller du ser spurten bakfra. Så du har god utsikt til det som skjer inne på stadion. Hvis du i tilegg stiller deg opp nærmest mulig hoppbakken, vil jeg annta at du og lett kan følge løperne live med egne øyne da mens de går i området hvor statuen av Kong Olav og hunden Rex stod/står. Det vil si nedenfor kappellet og det området der. Her vil de være synbare 3 ganger på hver eneste fristilsrunde.

Midtstubakken har jeg aldri vært i, så vil ikke uttale meg om hvor godt du ser på felt X.

tot-ka
tot-kaInnlegg: 5962
12.10.10 11:55
Kjetil_e: Tror nok sone O er bra ja, den tribunen vil stå rett forran der man har skyteskiver under skiskytinga. Så du vil få løperne kjørene ned mot deg, under klasiskdelen vil de runde rett forran deg, det vil de også gjøre når de skal bytte ski. Mens de under fristilsdelen vil gå opp bak deg for så å komme ned igjen i andre enden av sone O. Slik at du vil kunne følge dem enten da ut på ny runde eller du ser spurten bakfra. Så du har god utsikt til det som skjer inne på stadion. Hvis du i tilegg stiller deg opp nærmest mulig hoppbakken, vil jeg annta at du og lett kan følge løperne live med egne øyne da mens de går i området hvor statuen av Kong Olav og hunden Rex stod/står. Det vil si nedenfor kappellet og det området der. Her vil de være synbare 3 ganger på hver eneste fristilsrunde. Midtstubakken har jeg aldri vært i, så vil ikke uttale meg om hvor godt du ser på felt X.

Takk:-) Gleder meg til dette. Tommel gitt.

Knutern_77
Knutern_77Innlegg: 206
13.01.11 22:25
Kjetil_e: 5 mila for menn på søndag.

Virker som om du har god greie på dette så retter spørsmålet mot deg :) Vet du hvordan forholdene vil være for de som står ute i skogen under nettopp 5 mila? Hvor de beste plassene er og hvor man har mulighet for å se spurten?

Eventuelt hvilke plasser er best hvis man ønsker å kjøpe billett? Helst til en rimelig penge ettersom prisene er såpass stive.. ;)

Kjetil_e
13.01.11 22:45
Knutern_77: Virker som om du har god greie på dette så retter spørsmålet mot deg :) Vet du hvordan forholdene vil være for de som står ute i skogen under nettopp 5 mila? Hvor de beste plassene er og hvor man har mulighet for å se spurten?

Eventuelt hvilke plasser er best hvis man ønsker å kjøpe billett? Helst til en rimelig penge ettersom prisene er såpass stive.. ;)

Altså hvis du ser på dette kartet http://www.oslo2011.no/filestore/Bilder/Kart/VMIMARKA_KART.pdf som viser løypa, teltplasser fine publikumsplasser med mere. Så går femmila helt til der det står Camp utsikten, Camp steinalderåkeren. De mørkegrønne feltene er forøvrig det som viser de beste plassene for publikum. Og hvis du ser helt inntill avsperret område rett på oversiden av midtstubakken så er det et mørkegrønt område. Her for du se løperne flest ganger, siden du vil få se dem både på vei ut fra stadion og på vei inn mot vending etter 5km på sløyfa. Står du derimot på det som heter Frognerseteren live så vil du ha gratis speekertjeneste og muligens storskjerm. Ellers kan jeg ikke si om den ene plassen er bedre enn den andre. Utenom disse to stedene.

Under VM vil det ikke være spurter underveis slik det er i vanlig WC renn. Den eneste spurten vil være på oppløpet etter 5 mil. Og her har du jo fine plasser men de er dyre. Hvis du vil innvestere i bilett som ikke er så dyr så annbefaler jeg P eller U på gamle gratishaugen (Nå VM Haugen) P er tribune og koster 490, 100kr billigere enn de nede i selve arenaen. Mens felt U som er oppe på haugen men ikke tribune koster 305. Hadde jeg vært deg ville jeg innvestert i en til 490 isåfall. Her har du flott utsikt over det som skjer nede på selve arenaen med start, runding og spurt. Selv om det blir litt avstand. Du vil se løperne gå i diverse rundinger rundt kappelskråningen/kappelskogen og du vil få se løperne passere rett forbi deg få meter unne 6 ganger på vei inn til runding/målgang.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg