Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Curling-VM for kvinner 2011, 18.-27. mars

NYTT TEMA
Coach
CoachInnlegg: 70590
19.03.11 23:02

Gams'god!  S'gu det vær en kamelåså?

Hmmm...  vi forstår hinanden åpenbart ikke, så herfra direkteoversetter jeg til norsk:  Velkommen til Esbjerg, som dette hjørnet av VGD kommer til å hete den nærmeste drøye uka!  Vi befinner oss altså på den virtuelle utgaven av Jyllands sørvest-kyst, nærmere bestemt i Granly Hockey Arena, der tolv lag fra Europa, Nord-Amerika og Asia kjemper om årets VM-tittel i curling for kvinner.

En isenkrambutikk av nyttige linker:

Mesterskapets offisielle sider

Direktelink til ovennevntes liveoppdateringer

Mesterskapssider fra WCF (naviger i menyen i høyre marg)

Oversiktilig og hyppig oppdatert wikiside

Programoversikt fra Eurosport, you're source to TV-curling  ;-)

Namnam  :-)

Pga tidspress kommer jeg til å fordele "typisk åpningsinnleggsinformasjon" i flere innlegg utover i tråden, akkurat nå nøyer jeg meg med å legge til at Eurosports første sending fra mesterskapet, et to timers opptak av kampen mellom Danmark og USA, skulle ha startet nå nettopp, men er forsinket pga at snookeren i forkant går på overtid.

Enn så lenge:  Vel bekomme (eller velbkschjmaeaie, som det antagelig heter på dansk).  :-)

(Innlegget ble redigert 19.03.11 23:05)

Bitbiter
BitbiterInnlegg: 16278
20.03.11 11:11

TAkk for at du laget tråden TS.

Curling er faktisk spennende.

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 6028
20.03.11 12:12

Ser at Norge slo Sverige 8-7 på fredag. Det var jo en flott måte å starte mesterskapet på. :-) Korea ble slått 5-2.

Hvem er det som spiller på Norges lag? Har vi realistiske medaljemuligheter (det har vi vel, siden Sverige ble slått?)? Er det fremdeles Anette Nordberg som er skip for svenskene?

Mange spørsmål her, håper å få svar på noen. :-)

Coach
20.03.11 13:24
Bitbiter: TAkk for at du laget tråden TS.

Same procedure as every year, vet du.  ;-)

Og ja, visst er curling spennende.  Aldeles ypperlig som TV-sport, hvor man har fugleperspektiv over boet og glimrende norske kommentatorer som gjør det enkelt og oversiktlig å følge med på utviklingen underveis i omgangene.

Apropos TV:  Kom over denne oversikten over kampene Eurosport planlegger å sende, og her har man fått med både kampene som skal sendes på de to TV-kanalene og de som vises på Eurosport Player (tydeligvis to parallelle spesialstreamer fra mesterskapet der).  Er selveste Hognestad som har lagt ut oversikten på sidene til Norges Curlingforbund, og praktisk nok for sjåarane uthevet Norges kamper.

NB:  Det som står om at det pga krisen i Japan likevel ikke arrangeres VM i kunstløp denne uka er allerede regnet inn i Eurosports programoversikt, så det er nok tvilsomt om det blir vist noe mer på TV-kanalene enn det som er oppgitt her.

Coach
20.03.11 13:47
Tullin_Thams: Mange spørsmål her, håper å få svar på noen. :-)

Tre spørsmål er da ikke så mange, og du skal få svar på samtlige i neste innlegg, der jeg har tenkt til å gå kjapt gjennom det som har skjedd så langt (kommer til å ta litt tid å skrive, du kan jo evt sjekke linkene i åpningsinnlegget for raskere informasjon om bl. a. lagoppstillinger).  Kom gjerne med flere spørsmål etterhvert, det bidrar til mer dynamikk i tråden og gjør det lettere for meg å skrive oversiktlig her.  :-)

Først tenkte jeg å nevne noe grunnleggende om turneringsstrukturen, nemlig at den er akkurat som den pleier å være.  Altså round robin hvor de fire første lagene avanserer (ved likt antall seiere blir det omkamp(er) om avansement, innbyrdes oppgjør og "dra mot knappen-statistikken" (får evt komme nærmere tilbake til den) benyttes for å rangere lag, men ikke for å bestemme hvem som går videre) og så Page playoff i det påfølgende cupspillet.  Fortsatt med bastardløsningen bronsefinale, som egentlig ikke hører hjemme i dette systemet (nå har de faktisk innført denne i de canadiske mesterskapene også, så vi blir nok neppe kvitt den med det første).

Tullin_Thams
20.03.11 13:59

Har aldri skjønt poenget med dette Page playoff-opplegget. Noen (blir vel gjerne Coach...) som kan forklare meg hvorfor det brukes i stedet for vanlige semifinaler? Mener å huske at de har hatt vanlige semifinaler i alle OL-ene med curling som jeg har fulgt (1998-2010).

Coach
20.03.11 14:09
Bruker: Har aldri skjønt poenget med dette Page playoff-opplegget. Noen (blir vel gjerne Coach...) som kan forklare meg hvorfor det brukes i stedet for vanlige semifinaler? Mener å huske at de har hatt vanlige semifinaler i alle OL-ene med curling som jeg har fulgt (1998-2010).

OL har hengt etter VM i så måte, ja.

Poenget med Page playoff er at det skal være en større fordel å gjøre det sterkt i seriespillet.  Nr. 1 og 2 har her en fordel i forhold til nr. 3 og 4, fordi vinneren av deres playoff-kamp går rett til finale, mens taperen får en anledning til til å spille om finaleplass. 

Taperen i 1/2-kampen stiller altså likt med vinneren av 3/4-kampen, mens taperen av sistnevnte er ute (får riktignok anledning til å spille en bronsefinale de egentlig ikke kvalifisert for, det er derfor en slik kamp ikke passer inn i dette systemet).  Eneren har også en fordel ift toeren iom at de får starte med sistestein, det samme har treeren ift fireren og 1/2-taperen ift 3/4-vinneren.

Dette anses som mer rettferdig enn at det kun er hvem som møter hvem i semifinaler som bestemmes ut fra rekkefølgen blant de fire første, og det synes jeg det er vrient å være uenig i.  Så jeg har sans for systemet, men altså ikke innføringen av bronsefinale i det.  :-)

Edit:  Og da blir det altså innlegget etter dette igjen som kommer til å ta for seg spørsmålene i ditt første innlegg.  ;-)

(Innlegget ble redigert 20.03.11 14:10)

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 25731
20.03.11 14:16

Fint å være i gang med VM,

Jeg har fått sett litt curling til nå, men ikke de norske jentene. Men så Danmark mot USA, og det var en skrekkelig kamp hvor tabbene sto i kø - og selvsagt bommet danske skippen i siste omgang på en lett dragning hvor boet var åpent å fint. Men som i hele kampen så gikk den for langt og USA stjal to til seier. Trasig når sånt skjer på hjemmebane. Hun setter sikkert der der 99 av 100 ganger.

Ellers har jeg sett Skottland mot Tsjekkia som var underholdende kamp hvor de tsjekkiske jentene utspilte Skottland med offensiv og morsom curling. Men de ble nok vel høye på seg selv og var en millimeter unna å rote bort en 6-1 ledelse (utfra tv-bildene så det ut som skottene hadde klart å stjele to til 6-6, men målingen ga tsjekkerne seiern (dobbelmåling siden empireren ikke trodde sine egne øyne). Uansett morsom og dramatisk kamp.

Akkurat nå er kampene akkurat begynt, og jeg føler med på Canada mot Russland.

GoingKronos
20.03.11 16:42

Russland feiet Canada ut av hallen, med en 9-4 seier. Schneider, treeren til Canada, hadde en grusom match og gjorde jobben umulig for skippen. Russland spilte solid og offensiv curling, var litt i trøbbel i 7.omgang - men Canada benyttet ikke sjansen.

Ellers så vant Kina oppskriftsmessig over Korea og Sveits lett over Tsjekkia som fortsetter sitt ustabile spill.

Coach
20.03.11 17:07

Da jeg i EM-tråden i desember varslet om vårens VM-datoer (nederst i dette inlegget) var lørdag 19. mars angitt som åpningsdag for kvinne-VM (hvilket den faktisk fortsatt er på mesterskapets allerede tillinkede wikiside).

Men de tjuvstartet altså allerede på fredag, hvilket rimer fint med at det var selveste Turboprinsen som satte den symbolske åpningssteinen.  ;-)

Som det også står å lese om i denne oppsummeringsartikkelen om VMs første dag hadde danskenes skip Lene Nielsen sjansen til å skaffe ekstraomgang med sin siste stein i åpningskampen mot tittelforsvarer Tyskland, men presterte det kunststykket å slippe steinen etter hogline, hvilket innebar at den ble tatt ut av spill og at tyskernes fire allerede poengplasserte steiner ga dem en noe flatterende 8-3-seier.  Og som GoingKronos nevnte bommet hun også grovt med sistestein mot USA kvelden etter, da danskene hadde seieren i lomma.  Kjedelig start for vertslandet.

Søskenparene Jensen og Dupont, som har representert Danmark i de fleste mesterskap i senere år, brøt samarbeidet før denne sesongen, og mange trodde nok at den nye kvartetten til Dupont-søstrene, ansett som lagets sterkeste halvdel, skulle få en grei jobb med å bli landets neste internasjonale representanter.  Slik gikk det imidlertid ikke;  Team Nielsen slo dem både i den nasjonale EM-kvalifiseringen i høst og i det danske mesterskapet (VM-kvalifisering) i februar.  Dette er nok en ulempe for danskene ift internasjonal rutine (Jensen/Dupont-laget tok flere ganger medaljer i både EM og VM, og hadde vært en outsider her), og i tillegg går vi sjåarane glipp av denne freske jenta (i litt mer påkledd utgave)...  :-/

De to andre nordiske lagene også i aksjon første matchpass, som kun inneholdt to kamper og var det eneste som ble avholdt første kvelden.  Og Norge vant altså 8-7 over Sverige på høydramatisk vis;  ved å stjele to poeng fra underlege i tiende omgang - en liten sensasjon, får det være lov å kalle dette!  :-)

I et mesterskap som framstår som svært åpent er det svenske laget nemlig det jeg merket meg med aller størst utropstegn på forhånd.  Sverige er en tradisjonsrik stormakt innen kvinnecurling, og selv om Team Norberg la opp etter sitt andre strake OL-gull i Vancouver ble det igjen svenske europamestere tidligere denne sesongen ved laget til Stina Viktorsson.  Laget de stiller med i Esbjerg virker usedvanlig spennende - Anette Norberg har nemlig gjort comeback, og fått med seg tre av ungjentene fra Team Östlund som representerte Sverige med oppsiktsvekkende bravur (fjerdeplass, altså avansement fra grunnspillet) i VM'et som gikk etter OL i fjor.  Kanskje de største favorittene i år.

Det norske laget beskrives vel mest presist som fremadstormende.  Det består av samme oppstilling som var nære ved å avansere fra grunnspillet i inneværende sesongs EM (ble til slutt nr. seks, med like mange seiere som Danmark på femte), altså Linn Githmark som skip (her med en riktig søt flagglue under fredagens kamp), Henriette Løvar, Ingrid Stensrud og Kristin Skaslien, med Marianne Rørvik som svært habil reserve.

Varianter av dette laget (først med Rørvik som skip (i ett tilfelle med Githmark med på laget som treer), så med Githmark som skip) har levert ujevne enkeltresultater, men samtidig klatret jevnt og trutt på resultatlistene etter at de rykket opp fra EMs B-gruppe i 2008.  De har også blitt mer stabile i den forstand at de sjeldent lenger taper for antatt svakere lag, noe oppfølgingen av den overraskende svenske-seieren med 5-2 over Sør-Korea i går er et fint eksempel på.

Githmark har i grunn blitt en internasjonalt svært erfaren spiller i en alder av 28 (ungt for en skip på dette nivået, selv om det finnes atskillig yngre talenter som også hevder seg i rollen), hun har i tillegg til ovennevnte innsats skippet Norge tidligere også, samt vært med som treer og viseskip i Dordi Nordbys lag på slutten av sistnevntes internasjonale elitekarriere.  Kanskje er dette mesterskapet der Linn og lagvenninnene virkelig slår ut i full blomst?  :-)

(Innlegget ble redigert 20.03.11 17:13)

Coach
20.03.11 23:13

Minner om 135 minutters opptak av Danmark-Canada på Eurosport nå straks (23:15).  ;-)

Coach
20.03.11 23:14

Edit:  Feil tråd, gitt...  ;-)

(Innlegget ble redigert 20.03.11 23:14)

GoingKronos
21.03.11 10:27

Godt at superkommentatorene er tilbake og gjør mandagsmorgen mye mer behagelig.

Jeg så siste halvdel av Sverige mot Skottland, og det var ingen fest av noen kamp - men det er det jo aldri når et skottisk lag spiller. Sverige vant på at de gjorde mindre feil, men de imponerte på ingen måte.

De norske jentene var nær med å klare et supercomeback mot Tsjekkia etter å ha vært bak 5-1, og den siste halvdelen av matchen stjal de sten etter sten - helt til det sto 5-5 etter 10 omganger, men så tok Tsjekkia 2 i ekstra omgangen og påførte de norske jentene turneringens første nederlag.

Jeg syns det er jevnt foreløpig i mesterskapet, utenom Korea så virker det som alle kan slå alle og det meste avgjøres tydeligvis av den hormonelle ståa i det enkelte laget akkurat i timene kampen pågår;)

Coach
21.03.11 10:34
GoingKronos: Russland feiet Canada ut av hallen, med en 9-4 seier.

Veldig overraskende.  Russerne er riktignok notorisk ustabile, og i stand til mye når det først klaffer for dem, men at de skulle slå Canada overlegent var i overkant.

Canada er åpenbart blant de største favorittene i alle mesterskap samme hva slags lag de stiller med, i år kanskje hovedsaklig sammen med Sverige, Sveits og Kina.

For å gi et lite eksempel på bredden der borte:  Jeg følger hver sesong med på resultatene fra de canadiske mesterskapene (som kalles The Brier for gutta og Tournament of Hearts for jentene, og fungerer som VM-kvalifisering).  I fjor gikk et lag fra mikroprovinsen Prince Edward Island, skippet av veteran Kathy O'Rourke (som spiller toer selv om hun er skip) noe overraskende helt til finale, men tapte der for Jennifer Jones' regjerende mestere fra Manitoba.  I år skulle det nasjonale mesterskapet spilles i O'Rourke-lagets hjemby Charlottetown, og jeg tenkte at det hadde jo vært moro om de tok steget opp til toppen av pallen akkurat der - men de klarte ikke engang å kvalifisere seg dit fra provinsmesterskapet, hvor de ble slått av et annet lag fra samme by og curlingklubb!  Selv i landets minst folkerike provins er altså konkurransen steinhard (og curlingsteiner er lagd av granitt, hvis noen skulle tvile på nevnte hardhet)...  ;-)

Til slutt var det laget fra Saskatchewan (den mest suksessrike provinsen på kvinnesiden i canadisk curling historisk sett, som imidlertid ikke hadde vunnet det nasjonale mesterskapet siden 1997) som gikk seirende ut.  Amber Holland er en merittert skip som har vunnet flere store turneringer i Canada, men dette er første gang hun har gått til topps i "hjerteturneringen" og representerer landet internasjonalt.  Relativt ung kvartett (36-26-28-27), muligens er de tre yngre jentene (og kanskje skipen også, for den saks skyld) noe preget av anledningen.

En skip som innledningsvis har virket veldig preget av anledningen er vertsnasjonens Lene Nielsen, men hun revansjerte seg kraftig i kampen som Eurosport viste i opptak i går kveld/natt - der slo nemlig danskene nettopp Canada 8-5 etter ypperlig spill av Nielsen og nok en under pari-forestilling av Saskatchewan-laget.  Når man først skal snu trenden i VM på hjemmebane er det jo greit å gjøre det mot verdens desidert største curlingnasjon!  :-)

Angående Canada, så spiller de nå mot Skottland i direktesendt kamp på Eurosport, hvor Hognestad har fått med seg Trulsen i kommentatorboksen.  Skottene har et overtak med 3-2-ledelse og sistestein i sjuende omgang, som nettopp har startet...

GoingKronos
21.03.11 10:40
Coach: Angående Canada, så spiller de nå mot Skottland i direktesendt kamp på Eurosport, hvor Hognestad har fått med seg Trulsen i kommentatorboksen.  Skottene har et overtak med 3-2-ledelse og sistestein i sjuende omgang, som nettopp har startet...

Taper Canada det her så er de i deep shit og da tror jeg de fort kan ryke. Og du som vet alt om curling, har Canada gått ut før playoff i et VM noen gang?

Coach
21.03.11 10:53
GoingKronos: Taper Canada det her så er de i deep shit og da tror jeg de fort kan ryke. Og du som vet alt om curling, har Canada gått ut før playoff i et VM noen gang?

Tre poeng til skottene i sjuende omgang, 6-2-ledelse, og allerede ganske deep shit for canadierne...

Har bladd meg litt bakover, og ser at damelaget deres røk ut i grunnspillet i 1999, så det blir i så fall i det minste ikke første gang.  Det skal også sies, som du har påpekt, at det ser veldig åpent i år, og jeg ser ikke bort fra at så mye som fem tap holder til tiebreak om playoffplass denne gang.

Coach
21.03.11 11:06
GoingKronos: superkommentatorene

Artig observasjon fra Trulsen, som har vært på Wikipedia og studert Saskatchewan-lagets hjemsted Kronau, en grend med 209 innbyggere sørøst for provinshovedstaden Regina:  De har egen skole, curlighall og gas station.  :-p

Skjønt, skolen ser ut til å være nedlagt, men bensinstasjonen og isfasilitetene (samt iskrembutikk!) består:

Used to have an elementary school by the then name of Saar School, featuring the Eagle mascot.

Home to Schnider's Ice Cream Shop.

Has one gas station, one curling rink, an outdoor skating rink (in winter)/ volleyball court (in summer).

:-P

GoingKronos
21.03.11 11:20
Coach: og jeg ser ikke bort fra at så mye som fem tap holder til tiebreak om playoffplass denne gang.

Ja, da gikk Canada på en til smell. Og de spiller virkelig under pari, så selvom de har råd til 1 eller 2 tap til så er det jo ingenting som tyder på at de skal komme ut av denne elendige formen.

For meg er nå Sverige klare favoritter, mens det bak er virkelig jevnt.

Coach
21.03.11 12:23
Coach: det var selveste Turboprinsen som satte den symbolske åpningssteinen. ;-)

For øvrig ikke første gang at kongelige gjør den jobben, kunne Hognestad og Trulsen fortelle oss.

Da VM gikk i Västerås i 1990 satte selveste Knugen åpningssteinen - og traff firefoten, uten kostere.  Antagelig den enete curlingsteinen Cal-Gustaff har satt i sitt liv, så han har i så fall en solid gjennomsnittlig draprosent!  :-P

I 2004, da EM ble arrangert i Bulgaria, ble Trulsen overrasket over at åpningsseremonien var fullsatt i dette landet uten særlige curlingtradisjoner.  Det folk hadde kommet for å se var imidlertid en prinsesse sette åpningssteinen, etterpå gikk nesten alle sammen hjem igjen...  ;-)

Bulgarias kongefamilie er tydeligvis stadig populære selv om monarkiet forlengst er avskaffet;  statsminister på denne tiden var faktisk ingen ringere enn landets siste tsar, som satt på tronen som barn og hadde vendt tilbake fra eksil under kommunist-tiden.

GoingKronos
21.03.11 13:17

Kan nevne at de 4 av de 5 neste norske kampene er mulig å se på Eurosport eller Eurosport Player:

Nå i dag klokken 14 på eurosport player mot Canada.

I morgen klokken 09 på eurosport player mot Tyskland.

I morgen klokken 14 på eurosport player mot Danmark.

Og på onsdag klokken 09 på Eurosport mot USA.

Kampen i kveld mot Russland ser ikke ut til å gå på Eurosport player (men de har bare satt opp en kamp på kveldspasset, så det er jo lov å håpe at de viser en kamp til).

Jeg gleder meg til å se de norske jentene som jeg ikke har fått sett til nå i turneringen.

Coach
21.03.11 13:22
GoingKronos: De norske jentene var nær med å klare et supercomeback mot Tsjekkia etter å ha vært bak 5-1, og den siste halvdelen av matchen stjal de sten etter sten - helt til det sto 5-5 etter 10 omganger, men så tok Tsjekkia 2 i ekstra omgangen og påførte de norske jentene turneringens første nederlag. Jeg syns det er jevnt foreløpig i mesterskapet, utenom Korea så virker det som alle kan slå alle og det meste avgjøres tydeligvis av den hormonelle ståa i det enkelte laget akkurat i timene kampen pågår;)

En strek i regningen for det norske laget, dette her.  Jeg synes som sagt de har blitt flinkere til å slå de lagene de "skal slå", og Tsjekkia befinner seg definitivt i den kategorien, på forhånd ansett som det kanskje aller svakeste laget i turneringen (vant B-gruppen i EM og kvalifiserte seg til VM via playoff mot Latvia).  Men tsjekkerne har jo overrasket så langt og slo som du nevnte også Skottland (begge seierene deres altså etter å nesten ha gitt fra seg store ledelser).

At "alle slår alle" er veldig betegnende for mesterskapet så langt;  da samtlige lag hadde spilt tre kamper etter gårsdagens siste matchpass var ingen ubeseirede, sju (!) lag (Kina, Norge, Russland, Sveits, Sverige, Tsjekkia og Tyskland) lå på delt førsteplass med 2-1, fire lag (Canada, Danmark, Skottland og USA) hadde 1-2 og Sør-Korea var eneste lag uten seier med 0-3.

Koreanerne vant imidlertid Asia/Oceania-mesterskapet på hjemmebane i høst, ved å slå storfavorittene fra Kina i finalen (vi snakker her om et kinesisk lag som har både gull og sølv fra VM og bronse fra OL), så de er ikke å kimse av de heller, selv om kineserne "gjenopprettet normalen" ved å slå dem hele 10-3 i går.

Kineserne tapte åpningskampen sin mot Canada, men slo så både Sør-Korea og tittelforsvarer Tyskland (8-2 på åtte omganger) overlegent i går og fulgte opp med 9-3 (igjen på åtte omganger, mens koreanerne faktisk først ga seg etter ni) over ustabile tsjekkere i dag.  Altså stikk motsatt utvikling av Canada, som har fulgt opp seieren over kineserne (på papiret en toppkamp) med tre strake tap.

Coach
21.03.11 13:58
GoingKronos: Ja, da gikk Canada på en til smell. Og de spiller virkelig under pari, så selvom de har råd til 1 eller 2 tap til så er det jo ingenting som tyder på at de skal komme ut av denne elendige formen. For meg er nå Sverige klare favoritter, mens det bak er virkelig jevnt.

For meg ser det veldig uforutsigbart ut!  :-)

Som sagt satte jeg ekstra utropstegn ved Sverige på forhånd, men åpningstapet for Norge viser jo at det fint lar seg gjøre å komme på talefot med dem også for lag utenfor favorittsjiktet.  Tre av de svenske jentene er i begynnelsen av 20-åra (de imponerte i VM i fjor, men svinger nok fortsatt en del i prestasjonene) og nestor Anette Norberg er også troendes til å falle drastisk i nivå iblant (da Norge stjal to poeng og seieren i sisteomgangen mot svenskene var det vel først og fremst hun som bommet med sine steiner).

Men de vant sine to neste kamper mot Russland og Skottland, og det skulle overraske meg mye om ikke svenskene avanserer meget greit.  Russerne som nevnt notorisk ustabile, og jeg aner lite om hvordan de framsto mot Sverige, men ut fra de andre resultatene deres til nå ser jeg ikke bort fra at dette blir et slikt mesterskap der de lykkes med det meste (som da de vant EM i 2006).  9-5 over Sør-Korea er solid, 9-4 over Canada rent sjokkerende, og i dag fulgte de opp med meget sterke 11-4 over USA på kun sju omganger.

Aller størst gullfavoritt hos meg akkurat nå (dette er tilbøyelig til å skifte ofte!) er kanskje Sveits.  Mirjam Ott leder et meget merittert og rutinert lag som vanligvis leverer stabilt og stort sett har gjort det de har skullet så langt.  7-10-tap for (de svekkede) tittelforsvarerne Tyskland i andre kamp, men med 5-3 over USA, 9-3 over Tsjekkia og i formiddag 8-6 over Sør-Korea (solid kontroll tross relativt jevne sifre) virker de å være i rute, og dette er et lag som er svært kapabelt til å heve seg med anledningen.

GoingKronos
21.03.11 14:04
Bruker: 9-4 over Canada rent sjokkerende, og i dag fulgte de opp med meget sterke 11-4 over USA på kun sju omganger.

Ja, Russland spiller på høy risiko og når det stemmer er de vanskelig å slå. Syns Tsjekkia spiller på samme måte - naivt, men morsomt.

Nå starter de norske jentene, og nå handler det om å sette en ny spiker i kista til Canada - håper de går ut i 100!

Ser at Canada har skiftet 2'er, så det er tydelig at de prøver å ta grep for å ikke havarere totalt.

(Innlegget ble redigert 21.03.11 14:07)

Coach
21.03.11 14:49
Bruker: Nå starter de norske jentene, og nå handler det om å sette en ny spiker i kista til Canada - håper de går ut i 100! Ser at Canada har skiftet 2'er, så det er tydelig at de prøver å ta grep for å ikke havarere totalt.

Ut med storesøster Schneider ja, mens lillesøster (treeren som du beskrev at hadde en så svak kamp mot Russland) fortsatt er med.

2-1 til Canada etter tre omganger, med ett poeng til begge lag hver gang de har hatt sistestein (som altså Norge har nå).  Noe forsiktig kamp så langt.

Litt rot på Eurosports programoversikt i dag, der hadde plutselig Kina-Sverige erstattet Tyskland-Skottland som TV-kamp (og sendestart var satt til 15:00), men det er opprinnelig oppsatte Tyskland-Skottland (som også vises på den andre Player-streamen) som er hovedkamp (og sendingen startet ca. 14:30).

Jeg kommer til å skrive litt bakgrunnsstoff om Tyskland-Skottland her underveis, så kan jo du ta deg av Canada-Norge (som man nok også får se noen glimt fra på TV-skjermen innimellom).  :-)

Edit  Ser at det jeg skriver på kommer til å ta tid, så det blir nok postet etter at kampene er ferdige (får følge med litt her nå).  Og Norge tok to poeng i fjerde omgang og leder 3-2 over Canada!  :-p

(Innlegget ble redigert 21.03.11 14:59)

GoingKronos
21.03.11 15:17
Coach: 2-1 til Canada etter tre omganger, med ett poeng til begge lag hver gang de har hatt sistestein (som altså Norge har nå).  Noe forsiktig kamp så langt.

Ja, par tabber fra begge lag - Canada burde tatt 2 i første omgang og Norge 2 i andre, men to dårlige siste stener ødela det.

Norge fikk 2 i fjerde omgang, men så kom smellen 5.omgang. Norge får 4 sjanser på dobbel takeout, men greier ikke å ta en eneste av de mulighetene og det fører til 3 poeng til Canada. Var vel akkurat det canadenserne trenger for å få opp troen på egne ferdigheter igjen.

Det har vært jevn kamp, og begynner kanskje å løsne litt etter tight spill i innledningen, og Norge må være mer offensive i andre halvdel nå om det her skal gå veien.

GoingKronos
21.03.11 16:41

Canada vant 7-5 over Norge, og det var en helt annen kvalitet på det Canada drev med i denne kampen enn tidligere i turneringa. Norge spilte helt greit, men det blir litt vel traust og de gjør for få 100% stener som kan legge press på motstanderen.

Norge hadde utrolig flaks i 10 omgang, Githmark bommer helt men går i en tysk sten og glir perfekt inn på knappen. Desverre for de norske jentene så gjorde Holland en kjempesten og stoppet dermed den canadensiske tapsrekken.

Norge i nøkkelkamp mot Russland i kveld, det er på tide med en seier igjen.

Coach
21.03.11 17:34
Bruker: Githmark bommer helt men går i en tysk sten

Det hadde vært bom det (helt over på en annen bane) !  :-p

De hadde flaks med det "kysset" som styrte en i utgangspunktet mislykket stein inn der den skulle likevel (fint reagert av Githmark i skiprollen da, hun så fort den alternative løsningen og justerte kosternes oppgaver deretter) og ga dem kjempelege for stjeling og ekstraomgang med halvguardet og fryst shot, ja.  Men det var også mer sedvanlig canadisk kvalitet over Holland & Co i ettermiddag enn i formiddag, så det holdt likevel ikke. 

Registrerte at Trulsen har mest tro på Kina og Russland i gruppespillet etter hva som har vært vist så langt, men med mindre russerne får fullklaff igjen (noe de ikke pleier å få i så mange kamper på rad) bør ikke det norske laget stå mye tilbake for dem.  Meget interessant kamp.  Kina tapte for øvrig for Sverige, så de stikker nok heller ikke av på tabellen med det første.

(Innlegget ble redigert 21.03.11 17:38)

Coach
21.03.11 20:33
Bruker: Kampen i kveld mot Russland ser ikke ut til å gå på Eurosport player (men de har bare satt opp en kamp på kveldspasset, så det er jo lov å håpe at de viser en kamp til).

De viser visst kun Sveits-Danmark nå (kjedelig at de ikke benytter begge streamkanalene de har satt opp fra mesterskapet i hvert matchpass).

Angående det jeg begynte å skrive om Skottland og Tyskland, så tar visst det enda mer tid enn antatt, ikke minst pga at andre ting også tar tid, og ettersom jeg snart blir opptatt med quiz et annet sted på VGD kommer jeg tilbake til dette i natt, sammen med en oppsummering av annet som har skjedd denne spilledagen.

Nevner mens jeg er innom at Norge sliter veldig mot Russland;  slapp på seg tre poeng i første omgang og fire nye tredje.  Russerne leder 7-2 halvveis...

(Innlegget ble redigert 21.03.11 20:35)

Coach
21.03.11 22:28

Det er pokker meg det villeste - Norge går fra 2-8 til 9-8 på fire omganger og vinner kampen!  Du verden så deilig det er med ustabile russere iblant (også på annet vis enn rent visuelt, hvor de jo er konstant deilige) !  :-p

Tullin_Thams
21.03.11 23:36
Coach: Det er pokker meg det villeste - Norge går fra 2-8 til 9-8 på fire omganger og vinner kampen! Du verden så deilig det er med ustabile russere iblant (også på annet vis enn rent visuelt, hvor de jo er konstant deilige) ! :-p

Heia Norge! :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg