I denne tråden kan dere skrive om de skiturene dere går i vinter. Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, da det jeg driver med på ingen måte kan kalles sport, men det er vel her de fleste skiglade VGDere oppholder seg.
Jeg fikk min første tur for året i kveld. Og de skia jeg gikk med fikk sin første tur på et par år, da mitt nyeste par, klassiskskia, ligger trygt plassert på kontoret mitt (skummelt nok på ei hylle - uæææ!). Disse skia er 1,90 (knapt høyere enn meg), knapt noe lengre enn de stavene jeg måtte spørre min bror om å få låne.
Forholdene i dag var etter sigende gode: klart blått på gradestokken, klarvær og totalt vindstille. Føret skulle imidlertid vise seg å være betraktelig vanskeligere å ha med å gjøre; først var det trått, så var det bakglatt, og så var det trått og bakglatt. Dårlig preparert løype, velsignet med sporadisk oppstikkende steiner, store som gresskar. Dette gjorde at jeg valgte den traséen som gikk mest oppover, slik at jeg kunne slippe å få nærkontakt med disse i 50 km/t. For så raskt gikk det definitivt ikke oppover med meg. Formen føltes riktignok god; jeg jogget en del i høst og har tatt av noen kilo, og det kom godt med da jeg skulle sluke meter i bakkene. Men jeg er og blir en markaløper. Traff ikke på mange folk på vei opp (ingen på ski), men en gammel lærerinne og en barnefamilie hvis hund var den eneste som utfordret meg på første innlagte bakkespurt. "Går du ikkje i dobbeldans?" lød det fra familiefaren, hvorpå jeg smilende måtte replisere at jeg heller holdt alpinbakketempo i dag.
Da jeg hadde forsert mesteparten av bakker, dog noen til fots (det var faktisk JÆVLIG steinete noen steder!), kom de forløsende nedoverbakkene inn mot skistadion. Vel framme ved oppløpet satset jeg på en liten spurt, og kunne allerede før jeg passerte målseilet konstatere at jeg var først. Så forsøkte jeg meg på noen drag. Først i enkeldans, noe som gikk ganske fint. Disse gamle pakkeskia var overraskende gode å skøyte med! Så tok jeg et par runder med staking, og det gikk ikke like bra. Det ble mer Therese Johaug enn Nikita Kriukov, for å si det slik. Her var ikke skia like bra, og de ekstra kiloene med muskler jeg hadde i fjor vår hadde nok kommet godt med. Til slutt tok jeg et par-tre intervaller i dobbeldans, og disse gikk sjokkerende bra. Jeg følte meg som Petukhov på flata, og hvalross-looken jeg fikk av å ha fått skjegget fryst fast til trynet gjorde at jeg ikke så helt ulik ut heller.
Før jeg vendte nesa hjemover, tok jeg den sedvanlige årsstart-/årsslutt-prøven, som går ut på å skøyte opp akebakken. På slutten av sesongen går det alltid greit, på starten kommer jeg sjelden helt opp uten å måtte gå over i fiskebein. I år kom jeg nesten helt opp. Tilfreds med det. Spesielt tilfreds med at en barnefamilie så meg i reneste Legkov-stil opp bakken. Ok, det var kanskje mer Northug-stil i dag. Uansett: terningkast 5.
Veien hjem gikk greit, men det er jo alltid et lite antiklimaks. Disse lange utforkjøringene fikk jeg ikke særlig glede av, men jeg klarte ikke å tryne - nedover; i en oppoverbakke klarte jeg nemlig på uforklarlig vis å kave meg overende, noe som må ha sett rimelig latterlig ut for eventuelle forbipasserende (som det ikke var noen av, forresten). Tror jeg var litt Langbein i "Langbeins Olympiske Leker" akkurat da. De siste bakkene ned måtte jeg ta til fots pga helsemessige årsaker (så ut som noen kjemper hadde spilt paradis der), før jeg staket meg til veien og tok av meg skia. Den lille gåturen hjem var usedvanlig kjedelig og jeg begynte å kjenne det rimelig godt i lysken da asfalten begynte å klinke under skiskoa. Jeg ble kikkende mye ned. Så i alle fall fin ut i skibuksa. Terningkast 6 der. Fikk enormt lyst på cola, men visste at jeg ikke hadde noe hjemme. Kom til slutt hjem, blandet meg en liten karbohydratdrikk i IsTe Guava-flaske. Skrev dette inn på VGD.
Vurdering (m/terningkast)
Vær: 5
Føre: 2
Form: 5
Skifølelse: 4
Sexiness i skibukse: 6
TOTALT: 5
Oppsummert er jeg godt fornøyd med årets første skitur. Den er helt spesiell og byr alltid på noen overraskelser. Gleder meg allerede til neste skitur, og håper du vil dele noen av dine turer med meg.
God tur!