Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Petter Northug tidenes mannelige skiløper?

NYTT TEMA
anjag
anjagInnlegg: 387
11.01.12 21:58

Er Petter Northug tidenes langrennsløper?Har aldri vært noen storfan av Northug,men mener at han er tidenes skiløper til tross for manglende seirer i Touren.Han har alt,god på intervallstart alle distanser,det være seg 15km eller 50 km,klassisk eller skøyting.Nesten uslåelig i fellesstart og dualthon.I verdenstoppen i sprint begge stilarter og beste spurter noensinne.I tillegg er han taktisk svært god og har masse karisma.Andre skiløpere har vunnet flere OL og VM gull,men jeg mener han går utenpå selv Bjørn Dæhlie,som jeg var stor fan av.Noen som har andre forslag?

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 1550
11.01.12 22:01
anjag: .Han har alt

Nope, han har ikke alt nei. I bratte alpinbakker får han grisebank hver gang.....

DickCockburn
DickCockburnInnlegg: 5793
11.01.12 22:05

Ekstremt vanskelig å si. Dæhlie står med 8 OL-gull, noe som er helt vanvittig uansett tidsalder. Samtidig er det ingen som gjort mer for sporten langrenn enn Northug, da særlig blant de yngre. 

Northug har ekstremkvaliteter som gjør ham veldig spesiell, men jeg klarer ikke å komme utenom Dæhlie her.

Nattsvermer
NattsvermerInnlegg: 1256
11.01.12 22:13
Krylatskoye: Nope, han har ikke alt nei. I bratte alpinbakker får han grisebank hver gang.....

Du sier det jo selv, Alpinbakker... 

lillegutt_80
lillegutt_80Innlegg: 2346
11.01.12 22:15
DickCockburn: Dæhlie står med 8 OL-gull, noe som er helt vanvittig uansett tidsalder.

Det jeg syns er det mest vanvittige med Dæhlie sin karriere,sånn bortsett fra alle gullmedaljene i OL er merittlisten totalt sett. altså 6 ganger vinner av verdenscupen totalt, og aldri dårligere enn nr.3 i verdenscupen totalt mellom 1989-1999. Og mellom alt dette klarte han altså 29 medaljer i OL og VM+16 NM titler.På midten av 90-tallet var det i perioder nesten vanskeligere å vinne NM-gull på en klassisk distanse, enn det var å vinne et Verdenscupløp i klassisk.

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 20137
11.01.12 22:18

Dæhlie er større, og vil forbli det også etter at Northug har lagt opp. Det er jeg ganske sikker på.

Merittlisten til denne Dæhlie er helt hinsides.

DickCockburn
DickCockburnInnlegg: 5793
11.01.12 22:20
lillegutt_80: Det jeg syns er det mest vanvittige med Dæhlie sin karriere,sånn bortsett fra alle gullmedaljene i OL er merittlisten totalt sett. altså 6 ganger vinner av verdenscupen totalt, og aldri dårligere enn nr.3 i verdenscupen totalt mellom 1989-1999. Og mellom alt dette klarte han altså 29 medaljer i OL og VM+16 NM titler.På midten av 90-tallet var det i perioder nesten vanskeligere å vinne NM-gull på en klassisk distanse, enn det var å vinne et Verdenscupløp i klassisk.

Enig, han var en maskin og en man kunne sette penger uansett distanse.

Litotes
LitotesInnlegg: 31107
11.01.12 22:40

Dæhlie er størst med betydelig margin. Om Northug skal forbi er det mye arbeid som må gjøres først.

LBJ91
LBJ91Innlegg: 2460
11.01.12 22:56

Dæhlie er selvsagt den største. Men Petter er vel allerede blant tidenes 5-6 beste og jeg har god tro på at han ved endt karriere vil stå igjen som tidenes nest beste løper.

Når det gjelder kompletthet vil jeg si Petter allerede er den største. Er den eneste som har vunnet verdenscupseire i  sprint i begge stilarter+fellesstarter i begge stilarter+intervallstarter i begge stilarter. Alt fra sprint til 50 km.

(Innlegget ble redigert 11.01.12 23:01)

KONG_FU
KONG_FUInnlegg: 1614
11.01.12 23:00
LBJ91: Dæhlie er selvsagt den største

Ingen tvil, så vannvittig godt utholdenhetstrent den mannen var kommer vi aldri til å få se igjen i skisporet:)

Xenofex
XenofexInnlegg: 2690
11.01.12 23:11

Det er vanskelig å sammenligne idrettskarrierer generelt, men kanskje spesielt vanskelig i langrenn. Sporten har endret seg radikalt, og det er helt andre forutsetninger for løperne idag. Jeg vil nesten si det er to ulike idretter.

Northug har framfor alt vært en dominant når det handler om spurting i skøyting. Flesteparten av hans medaljer har kommet fordi han er den beste i avslutningsfasen. De senere årene har han også blitt den beste til å spurte i klassisk. Han har aldri tatt noen medalje i tradisjonelt langrenn.

Historisk har langrennsløpere vært de som kunne gå jevnt fort over lengre distanser, og hvordan disse ville gjort det med dagens øvelsesprogram er heller uvisst. Personlig ble jeg mer imponert av den gamle typen langrennsløpere. Moderne langrenn har litt for mye preg av lettbeint underholdning framfor ordentlige idrettsprestasjoner. Jeg har også vanskelig for å bli imponert av mesterskapsmedaljer i sporter som skicross og kortbaneløp.

Uansett vil jeg nok si at Dæhlie, Svan, Järnberg m.fl. er større idrettsutøvere enn Northug, men dette kan endre seg med tiden. Tremila hans i Davos viste jo at han ikke er helt ueffen i tradisjonelt langrenn heller. Synd mesterskapsprogrammet er slik at han aldri vil få vist det...

molster
molsterInnlegg: 2393
11.01.12 23:13

Tviler på at Northug går forbi Dæhlie når det gjelder meritter, men likevel er Northug den beste som er aktiv i dag. Fyren har en enorm styrke, og gir janteloven fingeren. Dersom han vinner Vasa'en er det et godt bevis for begge påstandene mine. At han ikke har vunnet TDS enda er bare en bagatell, til tross for at det ikke er det i øynene til en vinnerskalle som Northug.

KONG_FU
KONG_FUInnlegg: 1614
11.01.12 23:26
Xenofex: Personlig ble jeg mer imponert av den gamle typen langrennsløpere. Moderne langrenn har litt for mye preg av lettbeint underholdning framfor ordentlige idrettsprestasjoner.

:) Tommel!

anjag
11.01.12 23:50
lillegutt_80: Det jeg syns er det mest vanvittige med Dæhlie sin karriere,sånn bortsett fra alle gullmedaljene i OL er merittlisten totalt sett. altså 6 ganger vinner av verdenscupen totalt, og aldri dårligere enn nr.3 i verdenscupen totalt mellom 1989-1999. Og mellom alt dette klarte han altså 29 medaljer i OL og VM+16 NM titler.På midten av 90-tallet var det i perioder nesten vanskeligere å vinne NM-gull på en klassisk distanse, enn det var å vinne et Verdenscupløp i klassisk.

Dæhlies meritter er jo fantastiske,men jeg mener Northug er en mer komplett løper.tror ikke Dæhlie ville vunnet så mange seirer hvis fellesstart og sprint hadde stått på programet i hans dager,mens jeg tror Northug ville vært best i dag med ''Dæhlies program''må innrømme at jeg hadde close race men endte opp med Northug.nå kan jo Northug vinne flere medaljer hvis han satser i 5-10 år til.blir jo selvsagt et hypotetisk spørsmål,men jeg tror at han kommer til  å gjøre nettopp det

Johnsli
JohnsliInnlegg: 10863
12.01.12 00:24
anjag: .tror ikke Dæhlie ville vunnet så mange seirer hvis fellesstart og sprint hadde stått på programet i hans dager,mens jeg tror Northug ville vært best i dag med ''Dæhlies program''må innrømme at jeg hadde close race men endte opp med Northug

Dæhlie var ikke dårlig til å spurte, men det var jo de som var bedre ja, så han ville jo ikke vunnet like mye med fellesstartprogram.

Northug har vel såvidt meg bekjent vunnet 2 intervallstartrenn. Alle mesterskapsgull er vel også tatt i fellesstart. Northug hadde ikke vunnet like mye om alt var intervallstarter, det kan vel ingen si noe på. Northug har de siste par åra også blitt en av de beste også på intervallstart/kapasitet, men om det hadde vært utelukkende intervallstarter nå, hadde vi nok ikke hørt noe fra de som mener at Northug er verdens klart beste skiløper.

Northug har mange år foran seg enda, om han ønsker, men vi skal huske på at Dæhlie også la opp relativt tidlig. For min del handler det å rate gode skiløpere om kapasitet heller enn om man har en god spurt etter X antall kilometre. Og Dæhlie er fortsatt tidenes mannlige skiløper, at han er en dårligere spurter enn Northug m.fl. forandrer ikke på det for min del.

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 3130
12.01.12 01:00
Johnsli: men om

Og?

Northug legger forståelig nok opp treningen for å bli best i verden på det FIS/Ulvang har bestemt at man skal konkurrere i. Hadde man beholdt det tidligere løpsprogrammet ville sikkert Northug trent for å bli best også på det.

lillegutt_80
lillegutt_80Innlegg: 2346
12.01.12 01:19
anjag: Dæhlies meritter er jo fantastiske,men jeg mener Northug er en mer komplett løper.tror ikke Dæhlie ville vunnet så mange seirer hvis fellesstart og sprint hadde stått på programet i hans dager,mens jeg tror Northug ville vært best i dag med ''Dæhlies program''må innrømme at jeg hadde close race men endte opp med Northug.nå kan jo Northug vinne flere medaljer hvis han satser i 5-10 år til.blir jo selvsagt et hypotetisk spørsmål,men jeg tror at han kommer til å gjøre nettopp det

Det blir jo som å spør, hvem er størst i Argentina av Messi eller Maradona? Og ville Maradona vært like dominerende i dagens fotball, som han var på 80-tallet/starten av 90-tallet.

For de aller fleste argentinere, er Maradona størst, ikke fordi han ledet Napoli til mange store triumfer. Men fordi han vant det største med Argentina man kan vinne i fotball. Noe fortsatt ikke Messi har klart, selv om han dominerer i Spania og vinner Champions Leauge med Barcelona 20 ganger. 

Det samme i Norge. Dæhlie blir sett på som den største, fordi Dæhlie vant og behersket alle konkurranseformer som langrenn hadde i hans epoke. Northug mangler Tour de Ski, som langrenn har i hans tidsregning, og han har ikke oppnådd like stor sukses i antall OL-gull, som er det største for en langrennsløper, på samme måte som Fotball-VM er det største man kan vinne for en fotballspiller. Ole Einar Bjørndalen har jo dobbelt så mange verdenscupseire som Dæhlie, han har vel også dobbelt så mange VM-medaljer som Dæhlie har. Men i OL-sammeheng, har Dæhlie dobbelt så mange gull som Bjørndalen har, derfor er Dæhlie størst for mange nordmenn enda, selv i sammenligning med Bjørndalen som overgår han på de fleste punkter i antall seire,men ikke i den viktigste konkurransen.

Og si at den eller den ikke hadde behersket langrenn slik det var da eller da, blir jo som å spørre om Maradona hadde dominert fotballen like mye som Messi gjør i dag. Man får aldri et svar på det, derfor er det heller ikke vits å bruke det som argument.

(Innlegget ble redigert 12.01.12 01:21)

anjag
12.01.12 02:43
Cirrostratus: Northug legger forståelig nok opp treningen for å bli best i verden på det FIS/Ulvang har bestemt at man skal konkurrere i. Hadde man beholdt det tidligere løpsprogrammet ville sikkert Northug trent for å bli best også på det.

dette gjelder selvfølgelig også Dæhlie,dersom fellesstart osv hadde vært innført tidligere

Nr-1
Nr-1Innlegg: 18036
12.01.12 02:44
anjag: dette gjelder selvfølgelig også Dæhlie,dersom fellesstart osv hadde vært innført tidligere

Dæhlie har ikke kroppsbygningen til å bli så god spurter som Petter.

anjag
12.01.12 07:18
lillegutt_80: Og si at den eller den ikke hadde behersket langrenn slik det var da eller da, blir jo som å spørre om Maradona hadde dominert fotballen like mye som Messi gjør i dag. Man får aldri et svar på det, derfor er det heller ikke vits å bruke det som argument.

er jo delvis enig i det du sier,men skal man sammenligne nå og før må man jo få lov å spekulere litt.fotballen har forandret seg med hensyn til tempo,taktikk og fysikk.selve spillet er jo fremdeles det samme og Maradona ville helt sikkert behersket nivået i dag hvis han hadde vært aktiv i dag.i langrenn er det jo kommet helt nye øvelser og det er her jeg mener at Northug har fordelen vs Dæhlie siden han behersker både intervall,sprint og felles.hvis man bare teller medaljene vinner jo så klart Dæhlie og er den største.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 2702
12.01.12 07:56

Ingen tvil i denne saken. Northug er en fantastisk skiløper, ingen tvil om det, men Dæhlie er Dæhlie. På 90-tallet konkurrerte de mot russere og finner proppfulle av dop, likevel dominerte Dæhlie så til de grader år etter år etter år. Å være så stabil og ha så vanvittig mange topp3-plasseringer i World Cup over så mange år kommer neppe til å skje igjen (og ja, jeg er klar over at det er fellesstartene som gjør at det er umulig å dominere i samme grad nå til dags).

Litotes
12.01.12 09:04
lillegutt_80: i sammenligning med Bjørndalen som overgår han på de fleste punkter i antall seire

En skal i denne sammenheng huske på at Bjørndalen har hatt veldig mange flere renn å konkurrere i. I sin beste sesong (målt i seiersprosent) vant Bjørndalen 12 av 27 konkurranser. Dæhlie vant 6 av 12 i sin beste. En kan jo tenke seg at han ville ha vunnet flere om det hadde vært like mange renn på hans tid.

madabj
madabjInnlegg: 4599
12.01.12 09:16
Litotes: En skal i denne sammenheng huske på at Bjørndalen har hatt veldig mange flere renn å konkurrere i. I sin beste sesong (målt i seiersprosent) vant Bjørndalen 12 av 27 konkurranser. Dæhlie vant 6 av 12 i sin beste. En kan jo tenke seg at han ville ha vunnet flere om det hadde vært like mange renn på hans tid.

Men så kommer variasjonen i øvelser inn når man skal se på Northugs prestasjoner. Både for Dæhlie og Bjørndalen så har de hele tiden konkurrert i omtrent den samme øvelsen hver gang. Mens i moderne langrenn er variasjonen i øvelsesprogrammet mye større, og en møter i mye større grad "spesialister". Slike faktorer må tas hensyn til når man skal rangere løpere fra forskjellige tidsepoker.

Når det er sagt så er det nærmest umulig å sammenligne løpere gjennom tiden, det blir stort sett synsing og sin egen smak og behag som avgjør slike diskusjoner!

Type-R
Type-RInnlegg: 790
12.01.12 09:23
Xenofex: Historisk har langrennsløpere vært de som kunne gå jevnt fort over lengre distanser, og hvordan disse ville gjort det med dagens øvelsesprogram er heller uvisst. Personlig ble jeg mer imponert av den gamle typen langrennsløpere. Moderne langrenn har litt for mye preg av lettbeint underholdning framfor ordentlige idrettsprestasjoner.

For meg er det motsatt. Gårdagens skiløpere var mer endimensjonalt trent. Den eneste fysiologiske kvaliteten som behøvdes var å kunne gå jevnt fort over lengre tid - alene for seg selv ute i skogen. Dagens langrenn krever mer fysiologisk sammensatt trening - en må både ha utholdenhet, eksplosivitet, evne til å restituere seg raskt etter å ha bevegd seg inn i anaerob sone. I tillegg kreves taktisk kløkt i tillegg til teknikk.

Derfor synes jeg at Northugs prestasjoner er langt mer imponerende enn Dæhlies sine, rent kvalitativt. At han greier å dominere på den måten han gjør i så sammensatte øvelser som dagens langrenn kan by på er helt fantastisk.

Men kvantitativt kan han ikke måle seg med Dæhlie ennå. Derfor kommer man fremdeles ikke unna å omtale Dæhlie som kongen.

Type-R
Type-RInnlegg: 790
12.01.12 09:27
KONG_FU: Ingen tvil, så vannvittig godt utholdenhetstrent den mannen var kommer vi aldri til å få se igjen i skisporet:)

Nja, var han nå egentlig så utholdende? Han hadde jo sin forse på de litt kortere distansene. En av grunnene til at vi var så imponerte da han vant OL-gull på 5-mila i Nagano var jo nettopp fordi han vant selv om han ikke var noen typisk 5-milsløper (på tross av at han vant 5-mila i Albertville også). Han greide det på ren og skjær vilje.

sertono
sertonoInnlegg: 31110
12.01.12 09:57
Type-R: (på tross av at han vant 5-mila i Albertville også).

pluss på 3-mila i VM Falun93 og 3 x vinner på 30km i Davos også, jo, jeg vil si han var rimelig utholdende ;) 

Nr-1
Nr-1Innlegg: 18036
12.01.12 10:02
Type-R: Nja, var han nå egentlig så utholdende?

Han har vel det største o2 opptaket som er målt i Norge, blant de høyeste i verden og faktisk.

mniko
mnikoInnlegg: 695
12.01.12 10:54

Fortsetter Northug til OL 2018, er det fullt mulig å oppnå tilnærmet med medaljer som Dæhlie.

steib
steibInnlegg: 818
12.01.12 11:32
Type-R: Nja, var han nå egentlig så utholdende? Han hadde jo sin forse på de litt kortere distansene. En av grunnene til at vi var så imponerte da han vant OL-gull på 5-mila i Nagano var jo nettopp fordi han vant selv om han ikke var noen typisk 5-milsløper (på tross av at han vant 5-mila i Albertville også). Han greide det på ren og skjær vilje.

Hehe.. Den påstanden du kommer med her er det ganske enkel å bryte ned.

Nei, han vant f.eks aldri en skikkelig Kollen-femmil (avsluttet riktig bok karrieren med 2. plass her), og dette hang litt ved ham - at han angivelig ikke var sterk nok til slike kraftprøver. Som du nevner har han to OL-gull på 50 km, i tillegg et VM-gull på 30 km. Videre har han en drøss med seire og pallplasseringer i WC på 30 km og 50 km - og kombinert med tidenes (?) høyeste o2-opptak av en lnagrennsløper, så er det vel liten grunn til å spekulere i hans utholdenhet..

(Innlegget ble redigert 12.01.12 11:32)

Litotes
12.01.12 11:34
madabj: Både for Dæhlie og Bjørndalen så har de hele tiden konkurrert i omtrent den samme øvelsen hver gang

Du synes at 10 km klassisk og 50 km skøyting er mer eller mindre samme øvelse? Kan ikke si meg helt enig i det.

For Bjørndalen er variasjonen ganske riktig mindre.

Siste innlegg