Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ski Classics: Vasaloppet 2012

NYTT TEMA
McLovin
McLovinInnlegg: 6123
30.01.12 11:47

Dato: 4 mars 2012 klassisk stil 90 km

Løypeprofil: Finnes her

Fjorårsvinner: Jørgen Brink 3.51.51, altså røffly en times tid lengre enn i Birken og Marciaen.

Favoritter: Brink, Svärd, Rezac, the Auklands, Ahrlin, Andreasson, Northug

Utfordrere: Fredriksson, Laugaland, Sjöholm, Østensen, Kjølstad (dersom han går, usikker)

Luringen: Alsgaard

Løypa er ikke spesielt teknisk krevende, men fryktelig lang. En del opp i starten, deretter svenske myrer og blåbærsuppe. Mye kok i starten for mosjonistene som alle skal inn i de samme trange sporene og alt stopper opp. At svenskene ennå ikke har lært seg puljestart overrasker, men det har vel med tradisjoner å gjøre.

Overraskende mye dårlig skiteknikk blant svenskene som gjerne tryner i selv den slakeste nedoverbakken. Mye kjip bekledning. Vindjakker, toppluer og slengete treningsbukser er ikke et uvanlig syn. Startnummer som henger og slenger. 

Tetgruppa skiller seg ofte ut ved Oxberg og det blir antagelig et spurtoppgjør. Men vi vil se noen TV rykk tidlig i løpet, som oftest av en halvgod nordmann som får det ved ca 50. 

Normalt et løp der det er tilstrekkelig med hardvoks under skiene for folk flest. Som kjent staker eliten, men det er mye flotte partier for optimal diagonalgang for mosjonistene.

En flott tur! Personlig skal jeg ikke gå i år, men stiller igjen til start i 2013 er planen.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 1550
30.01.12 11:52
McLovin: Løypa er ikke spesielt teknisk krevende, men fryktelig lang. En del opp i starten, deretter svenske myrer og blåbærsuppe. Mye kok i starten for mosjonistene som alle skal inn i de samme trange sporene og alt stopper opp. At svenskene ennå ikke har lært seg puljestart overrasker, men det har vel med tradisjoner å gjøre. Overraskende mye dårlig skiteknikk blant svenskene som gjerne tryner i selv den slakeste nedoverbakken. Mye kjip bekledning. Vindjakker, toppluer og slengete treningsbukser er ikke et uvanlig syn. Startnummer som henger og slenger. Tetgruppa skiller seg ofte ut ved Oxberg og det blir antagelig et spurtoppgjør. Men vi vil se noen TV rykk tidlig i løpet, som oftest av en halvgod nordmann som får det ved ca 50.

hehehhehe skikkelig god beskrivelse!!! Tommel gitt!

McLovin
30.01.12 12:04

Svensk skistemning, haha! 

Han etter 20 sekunder får seg en real hockeytakling

(Innlegget ble redigert 30.01.12 12:08)

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 4525
30.01.12 12:37

Krysser fingrene for at godeste Thomas får en perfekt oppladning og slakter alle sammen. Ser for meg et meget interessant løp der Simen Østensen ser sterkest ut av samtlige til han helt plutselig forsvinner etter seks mil. Det samme vil nok fort skje med Eldar også. Brink blir hard, ingen i nyere tid har vel vunnet tre strake? Og så blir det spennende å se hvor god Northug er de siste tjue!

Nattsvermer
NattsvermerInnlegg: 1256
30.01.12 13:04

Krysser fingrene for at godeste Northug får en god oppladning og slakter alle sammen. 

Jurginho
JurginhoInnlegg: 5230
30.01.12 14:08

Det er ikke gitt at alle i eliten staker dette løpet her. Noen få er det, og det kommer ann på føret. 

Tror forresten du glemte Daniel Tynell som en av favorittene. 3 ganger seierherre. Begynner å dra på årene, men kan fort ta dette hjem nok en gang.

steib
steibInnlegg: 818
30.01.12 14:23
Jurginho: Tror forresten du glemte Daniel Tynell som en av favorittene. 3 ganger seierherre. Begynner å dra på årene, men kan fort ta dette hjem nok en gang.

Tynell har ikke vist form siden Vasaloppet 2010, så det skal mye til for at han hevder seg i år. Alderen er ikke hinder i så måte, han er faktisk yngre enn de fleste favorittene for øvrig! :)

Selv håper jeg Thomas Alsgaard har dagen og tar knekken på resten av feltet!

madabj
madabjInnlegg: 4599
30.01.12 14:37
steib: Selv håper jeg Thomas Alsgaard har dagen og tar knekken på resten av feltet!

Sjanseløs er min spådom!

McLovin
30.01.12 14:45
Jurginho: Daniel Tynell

Nja, personlig tror jeg ikke på han lengre. Men listen er naturligvis ikke 100% utfyllende. Tror allikevel at vinneren er blant de oppramsede favorittene.

Har vært mye snakk om at WC-løpere som har prøvd seg ikke har klart å vinne dette løpet, og at Northug er første WC-løper som faktisk satser skikkelig målrettet. Skal dette ytes rettferdighet må man også ta med i betraktningen at langløpsguttas kvaliteter er på et helt annet nivå nå enn da eksempelvis Ulvang prøvde seg i 92 (var det vel). 

Estil, Sivertsen og Jevne har også prøvd og feilet (med å vinne).

(Innlegget ble redigert 30.01.12 14:47)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 1550
30.01.12 14:50

Håper Musgrave deltar og knuser alle!

KONG_FU
KONG_FUInnlegg: 1614
30.01.12 15:41
McLovin: langløpsguttas kvaliteter er på et helt annet nivå nå enn da eksempelvis Ulvang prøvde seg

Her et ett vesentlig punkt, som gjør sammenligningen fra tidligere tiders WC-løpere med dagens bortimot bortkastet. Dagens langløpere er på ett helt annet profesjonelt nivå, og det er svært få som kan vinne langløpene nå, kontra for bare ti år siden.

KONG_FU
30.01.12 15:44
McLovin: Overraskende mye dårlig skiteknikk blant svenskene som gjerne tryner i selv den slakeste nedoverbakken. Mye kjip bekledning. Vindjakker, toppluer og slengete treningsbukser er ikke et uvanlig syn. Startnummer som henger og slenger.

Svenskene er ikke like konkurransebevisste som oss nordmenn, i Sverige snakkes det om å gjennomføre Vasan, mens i Norge snakkes det om å klare merket i Birken. Altså to vesentlige forskjeller, svenskene vil gjennomføre og nordmenn vil prestere:)

KONG_FU
30.01.12 15:48
Jurginho: Daniel Tynell

Begge Tynell-brødrene ble sjuk før Marcialonga med en form for infeksjon, hodepine og feber. Satser på at begge blir friske og at særlig Daniel kommer seg i form til Vasaloppet, som er spesialøvelsen hans:)

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 2702
30.01.12 16:09
Krylatskoye: Håper Musgrave deltar og knuser alle!

Hehe, lurer på hvor lenge den skotske musa kunne hengt på, med fyrstikkarmene ville det blitt tungt ganske tidlig.

fenni
fenniInnlegg: 5819
30.01.12 18:27

Petter Northug har i alle fall valgt den rette oppladningen. Han dropper alle v-cup renn foruten om i Tsjekkia og lader opp med staketrening og høydeopphold. Mye bedre å gå enten for Vasaloppet eller v-cup. Begge deler ville bare blitt halvgjort om han skulle satset på alt. Spennende satsing med andre ord.

Ellers sa hadde det jo vært fryktelig artig med en Alsgaardtriumf, men tror vel kanskje at det blir vel tøft. Føles som om Brink har taket på hvordan formtoppen skal komme til Vasa'n.

KONG_FU
30.01.12 18:35
fenni: Ellers sa hadde det jo vært fryktelig artig med en Alsgaardtriumf

Håper også at Alsgaard for en gangs skyld klarer å henge med inn til mål i ett langløp, og da kan hva som helst skje:) Uttalte ikke Alsgaard at årets Vasalopp var karrieremålet da han gjenopptok satsingen for ett par år tilbake? 

fenni
fenniInnlegg: 5819
30.01.12 18:41
KONG_FU: Håper også at Alsgaard for en gangs skyld klarer å henge med inn til mål i ett langløp, og da kan hva som helst skje:) Uttalte ikke Alsgaard at årets Vasalopp var karrieremålet da han gjenopptok satsingen for ett par år tilbake?

Det tror jeg stemmer godt, men tror at han liker både NRK og managerjobben så godt at det går nok litt utover satsingen på Vasa'n.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 2702
30.01.12 19:04
fenni: men tror at han liker både NRK og managerjobben så godt at det går nok litt utover satsingen på Vasa'n.

Kommentatorjobben skaper perfekte treningsforhold ifølge en annen debattant her, så det skal ikke være noe problem...

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 3130
30.01.12 19:58
McLovin: Har vært mye snakk om at WC-løpere som har prøvd seg ikke har klart å vinne dette løpet

Uten bloddoping, vel å merke.

Den østerrikske Sovjet-russeren Botvinov knuste vel alle da han forsøkte seg i 1997...

(Innlegget ble redigert 30.01.12 19:58)

fabulator
fabulatorInnlegg: 11393
30.01.12 21:37

Jeg skjønner det er gjevt med Vasaloppet, men ærlig talt - har det egentlig så mye med langrenn å gjøre å stake 90 km på ski?

Type-R
Type-RInnlegg: 790
30.01.12 21:46
fabulator: har det egentlig så mye med langrenn å gjøre å stake 90 km på ski?

Jada, det er et 9 mil langt langrenn.

fabulator
fabulatorInnlegg: 11393
30.01.12 21:54
Type-R: Jada, det er et 9 mil langt langrenn.

Det var ikke distansen jeg siktet til.

McLovin
30.01.12 22:03
fabulator: Jeg skjønner det er gjevt med Vasaloppet, men ærlig talt - har det egentlig så mye med langrenn å gjøre å stake 90 km på ski?

Av 15 000 deltakere så kan du kanskje telle på en hånd eller to de som staker absolutt hele veien.

Komme selvsagt an på hvor glatte sporene er på renndagen.

VGD123
VGD123Innlegg: 282
30.01.12 22:07

Og så vidt jeg husker er det vel ingen som har vunnet vasaloppet med kun staking. Ikke det at jeg tror det kommer til å ta så mange år før det skjer.

epiphone
epiphoneInnlegg: 203
31.01.12 00:01
VGD123: Og så vidt jeg husker er det vel ingen som har vunnet vasaloppet med kun staking. Ikke det at jeg tror det kommer til å ta så mange år før det skjer.

Min hyttegranne i Oxberg var EXTREMT nära på slutet av 90-talet då han skadade ljumskarna(tror ja) och kunde ikke diagonala. Så Staffan idiottränade stakning och stakade ifrån alla de andra tidigt men blev hämtad några km från mål. Som den Mora-son han är sörjde hela byn. Dock fick han vinna i storstil 2 år efter. 

En av Vasaloppets största profiler.

En fin tråd till ett fint race skall sägas!

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 3367
31.01.12 00:04
epiphone: Min hyttegranne i Oxberg var EXTREMT nära på slutet av 90-talet då han skadade ljumskarna(tror ja) och kunde ikke diagonala. Så Staffan idiottränade stakning och stakade ifrån alla de andra tidigt men blev hämtad några km från mål. Som den Mora-son han är sörjde hela byn. Dock fick han vinna i storstil 2 år efter. En av Vasaloppets största profiler. En fin tråd till ett fint race skall sägas!

Husker saken med Staffan Larsson, ja. Det vakte stor oppsikt på den tiden. Sånn sett lå han ti år i forkant av utviklingen. Jeg trodde riktignok at det var kneet han hadde skadet. Noen som vet dette?

epiphone
31.01.12 00:06

Angående dålig skidteknik ska vi säga att Sverige har nästan dubbelt så många invånare som Norge. Och det bor nästan ett "helt Norge" i södra Sverige i områden som nästan aldrig har stabilt skidklimat.

Sen kombinerat med att 16.000 löpare sliter på spåren innan dessa skåningar får prova på backarna, inte märkligt att det blir en del fall :) kul är det också.

Ser man i mellersta Sverige och uppåt är nog skidtekniken iaf likvärdig Norge. Alpint kanske litt bättre i SWE. tycker det är högre nivå på åkarna i Åre,Vemdalen, Funäsdalen.(grov generalisering)  Än vad man kan hitta i Trysil och Hemsedal.

Vi ska nog dock inte blanda in Sälen i detta ;)

epiphone
31.01.12 00:08
Tullin_Thams: Jeg trodde riktignok at det var kneet han hadde skadet. Noen som vet dette?

Visst faen var det kneet. Jag snurrade till det lite. :)

heleneop
heleneopInnlegg: 786
31.01.12 00:10
Tullin_Thams: Jeg trodde riktignok at det var kneet han hadde skadet. Noen som vet dette?

I følge Svt var det kneet.

Her er en video fra løpet.

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 3367
31.01.12 00:11
heleneop: Her er en video fra løpet.

Takk! Artig gjensyn. Vidar Løfshus på tredjeplass, ser jeg. Visste ikke at han hadde såpass bra meritter fra løpet.

(Innlegget ble redigert 31.01.12 00:17)

Siste innlegg