Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håvard Bøkko

NYTT TEMA
bhros
bhrosInnlegg: 3913
08.02.12 11:36
neworleans: Du skriver som om sesongen allerede er ferdig.

Nei.  Når jeg skriver "har vært", så handler det om den delen av sesongen som vi har bak oss.  Skjønner ikke hvordan du kan få det til å innbefatte VM.

Når det gjelder VM, har jeg tvert imot gitt uttrykk for en viss optimisme, i likhet med flere andre her i forumet. Dog er jeg redd Kramer nok en gang kan bli for sterk.

De aller fleste her mener at sesongen så langt ikke har vært optimal for Bøkko.  Det gjelder også Stålisen, som var den jeg svarte nå sist. Han har også noen saklige betraktninger om hvorfor det har blitt som det har blitt (så langt, vel å merke, så du ikke henger deg opp i det!), betraktninger jeg langt på vei er enig i.

Og sesongen er ikke over. Det har jeg understreket flere ganger tidligere. I tillegg til allround-VM har vi jo også VM enkeltdistanser.

neworleans
neworleansInnlegg: 776
08.02.12 11:50
bhros: Jeg har tidligere spurt deg om du syntes han viste bedre form i EM i år enn i fjor.

EM i Budapest ble avviklet under spesielle forhold, det er vel de fleste enige om. I fjor hadde Bøkko 4 løpere forran seg, i år 2. Tar vi bort Kramer som ikke var med i fjor, blir det 4 forran i fjor mot 1 i år. Så sånn sett var det bare en løper som var i bedre "form" enn Håvard i forhold til 2011.

Det gikk også rykter om at han var småsyk under EM. Tror derfor det blir vanskelig å spekulere i hvordan formen hans var disse dagene.

Det du gjør er å trekke bastant konklusjoner om at han er i dårligere form i år med grunnlag i det skandalepregete EM i Budapest. Vi får forhåpentligvis et bedre gunnlag for å trekke konklusjoner om det etter Hamar om noen dager.

tucan
tucanInnlegg: 8443
08.02.12 11:56
neworleans: Tar vi bort Kramer som ikke var med i fjor, blir det 4 forran i fjor mot 1 i år

Om du tar vekk Kramer, bør du vel ta vekk Skobrev i fjor.. så status blir da 3 foran i fjor mot 1 i år....

Som flere har sagt tidligere, at selvom han resultatmessig hadde ett bedre EM  i år, var Bøkko selv, (og flere av oss her inne) ikkefornøyd med prestasjonene.. At forholdene var som de var endrer ikke på at mesterskapet altialt var skuffende..

Men nå er det kun 2 uker til VM, så påtide å rette fokus mot det :-)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 1550
08.02.12 12:00
tucan: Men nå er det kun 2 uker til VM, så påtide å rette fokus mot det :-)

Ja, men først så passer det utmerket å sette nederlenderne på plass i Vikingskipet nå på lørdag ;-)

tucan
08.02.12 12:03
Krylatskoye: passer det utmerket å sette nederlenderne på plass i Vikingskipet nå på lørdag ;-)

passer alltid å sette nederlenderne på plass ;-)

Men VM er viktigere:-)

bhros
08.02.12 17:35

Du la formodentlig ikke merke til det, neworleans, men jeg vurderte ikke formen på grunnlag av tidene i EM, men på grunnlag av tidene I FORHOLD TIL KONKURRENTENE. Det er en viss forskjell der.  Tar også et visst forbehold om at forholdene kunne variere fra par til par. Men de som gikk i samme par, hadde vel omtrent samme forhold.

Hvis han var småsyk under mesterskapet, kan en vel trygt si at formen der og da ikke var helt på topp....
Som nevnt tidligere, har også Stålisen vært inne på at ikke alt har fungert optimalt SÅ LANGT  i sesongen. Du pleier da å være enig med ham! 

Men jeg har overhodet ikke trukket bastante slutninger (dine ord) om at formen vil være dårligere i resten av sesongen. Formodentlig deler du håpet om framgang både på Hamar og i mesterskapene som følger. Jeg har flere ganger sagt at jeg er forsiktig optimist.

At plassering forteller mer om form enn tider i forhold til konkurrentene, må du bare fortsette å mene. Greit nok. 

neworleans
08.02.12 17:58
bhros: - Du spør hvorfor Bøkko ikke har vært  i like god form i år som i 2009, f.eks. Bra du tok med "f.eks". Jeg tenkte nå nærmest på 2011, nærmere bestemt VM dette året.

Men det er jo du som trekker inn VM i fjor når du sammenlikner formen i år kontra fjoråret ! Her står det blått på gult.

Ellers påpekte jeg at formen til Bøkko var bedre i år enn ifjor i forhold til konkurrentene.  Det er det som teller til syvende og sist. Derfor ble han nr 3 i år mot 5 i fjor.

Det gjelder å komme på pallen !

tucan
08.02.12 18:11
tucan: Om du tar vekk Kramer, bør du vel ta vekk Skobrev i fjor.. så status blir da 3 foran i fjor mot 1 i år....

Jeg må korrigere meg selv.. Olde Heuvel var jo ikke med i år.. Så i bunn og grunn var det 1 løper Bøkko slo i år som han kom bak i fjor..

tucan
08.02.12 18:13
neworleans: Derfor ble han nr 3 i år mot 5 i fjor.

er litt forundret over at nå betyr ikke de varierende forholdene like mye..

Men tror det som betyr noe for Bøkko er seier... Om han blir 3 eller 5 tror jeg er underordnet... Og tviler på at Bøkko liker at avstanden opp var såpass stor som den var.

neworleans
08.02.12 19:14
tucan: er litt forundret over at nå betyr ikke de varierende forholdene like mye..

Joda, jeg har vel nevnt forholdene opptil flere ganger.

Poenget er at det blir gnålt om hvor dårlig Håvard er i år (Mueller) mot i fjor (Pedersen) og hvor EM resultatene i år mot VM resultatet i fjor blir liksom ført som "bevis" for at Pedersen er en bedre trener enn Mueller.Det skrives ikke direkte slik, men det er lett å lese mellom linjene. Så kan dere jo blånekte på at det er det som er meningen.

Det samme var vel bakgrunnen for spørsmålet om hvordan det gikk med Elgersma som gikk så godt i fjor.

(Innlegget ble redigert 08.02.12 19:17)

tucan
08.02.12 19:21
neworleans: Poenget er at det blir gnålt om hvor dårlig Håvard er i år (Mueller) mot i fjor (Pedersen) og hvor EM resultatene i år mot VM resultatet i fjor blir liksom ført som "bevis" for at Pedersen er en bedre trener enn Mueller.Det skrives ikke direkte slik, men det er lett å lese mellom linjene. Så kan dere jo blånekte på at det ikke er det som er meningen.
Det samme var vel bakgrunnen for spørsmålet om hvordan det gikk med Elgersma som gikk så godt i fjor

Når det gjelder Elgersma aner ikke jeg hvordan det gikk med han i fjor. og bryr meg igrunn lite om det..

Når det gjelder sammenligningen mellom resultatene vil jeg ikke si Noen av sidene i denne debatten er noe bedre enn den andre.. Begynner igrunn å bli lei hele krangelen..

Hvem som er den beste treneren har ikke jeg kompetanse til å vurdere.. Mueller har utvilsomt best resultater tidligere, og har pt. de beste løperne.. Akkurat som du sier at dårlige resultater fra Bøkko ikke beviser det ene eller andre, beviser heller ikke det at Muellers løpere oppnår bedre resultater at Pedersen er en dårlig trener..

neworleans
08.02.12 20:18
tucan: Når det gjelder Elgersma aner ikke jeg hvordan det gikk med han i fjor. og bryr meg igrunn lite om det..

Det var Bhros som kom med den i en av skøytetrådene. Men når jeg siterer Bhros så er det du som svarer, så det er ikke lett....

bhros
08.02.12 20:59
neworleans: Ellers påpekte jeg at formen til Bøkko var bedre i år enn ifjor i forhold til konkurrentene

Gir opp denne debatten, neworleans, du forstår ikke, eller vil ikke forstå, hva jeg skriver.
Derimot er du tydeligvis en ekspert i å "lese mellom linjene".

Og så får jeg bare be om unnskyldning for at jeg spurte om Elgersma.  Jeg visste ikke at han hadde noe med Mueller å gjøre. Hadde jeg visst det, ville jeg selvfølgelig latt være.  Vet jo hvor hårsår enkelte kan være.

Type-R
Type-RInnlegg: 790
08.02.12 22:36
neworleans: Vi får se hva fremtia vil bringe, men uansett resultater og årstall må vi vel innse at Bøkko sine resultater siden 2005 er et resultat av samarbeidet med Mueller.

En skal ikke ta bort æren fra Mueller for å ha bidratt til å bygge Bøkko opp fra et ganske tidlig stadium av hans karriere. I så henseende er jeg enig i at det blir litt feil å gi (ihvertfall all) treneræren for fjorårets Bøkko-suksess til Pedersen. Samtidig blir det også feil om Mueller-fansen skal gi Mueller æren for alt som gikk bra under Pedersen, mens Pedersen (og co) får skylda for alt som går galt under Mueller.

Type-R
08.02.12 22:41
neworleans: Ellers påpekte jeg at formen til Bøkko var bedre i år enn ifjor i forhold til konkurrentene. Det er det som teller til syvende og sist. Derfor ble han nr 3 i år mot 5 i fjor.

La meg gi deg et prinsipielt tankeeksperiment:

Scenario 1: Bøkko går et bra mesterskap, og havner kun 0,3 tidspoeng bak vinneren. Likevel er det så jevnt at han totalt havner på 4. plass.

Scenario 2: Bøkko går et elendig mesterskap til ham å være, og havner 2 tidspoeng bak vinneren. Likevel faller 9 løpere på den avsluttende 10 000-meteren, slik at Bøkko ender på 3. plass.

I hvilket av disse scenarioene vil du si Bøkko var i best form i forhold til konkurrentene?

Type-R
08.02.12 22:44
neworleans: Ellers påpekte jeg at formen til Bøkko var bedre i år enn ifjor i forhold til konkurrentene. Det er det som teller til syvende og sist. Derfor ble han nr 3 i år mot 5 i fjor.

Dersom en kjøper ditt argument om at det kun er plassering som sier noe om formen, så blir ditt utsagn her likevel kun rett om en sier at formen til Bøkko var bedre under EM i år enn under EM i fjor. For i forhold til konkurrentene var Bøkko visserlig i dårligere form ved denne sesongen begynnelse enn ved fjorårets sesongs avslutning.

Han er med andre ord avhengig av å løfte seg i løpet av sesongen på samme måte som han gjorde i fjor for at årets sesong skal bli like vellykket som fjorårets.

Personlig håper jeg selvfølgelig at han greier det. Men jeg må si at jeg har mine tvil.

neworleans
08.02.12 23:19
Type-R: mens Pedersen (og co) får skylda for alt som går galt under Mueller.

Er det noen her som har påstått det ?

tucan
08.02.12 23:30
neworleans: Er det noen her som har påstått det ?

vel.. som du sier at man må lese mellom linjene, så ja ;-)

neworleans
08.02.12 23:54
Type-R: Scenario 1: Bøkko går et bra mesterskap, og havner kun 0,3 tidspoeng bak vinneren. Likevel er det så jevnt at han totalt havner på 4. plass. Scenario 2: Bøkko går et elendig mesterskap til ham å være, og havner 2 tidspoeng bak vinneren. Likevel faller 9 løpere på den avsluttende 10 000-meteren, slik at Bøkko ender på 3. plass.

I scenario 1  er han dårligere form enn tre konkurrenter, scenario 2 dårligere form enn to.

Det som har vært diskusjonen her er at det blir fastslått at Bøkko er i dårligere form i år enn i fjor med EM i år kontra VM i fjor som "bevis".Å sammenligne avslutningen i fjor med starten i år blir feil, i alle fall om ikke Mueller og Bøkko har bestemt seg for at formtoppen skulle være i nov-jan.

Så langt jeg kan se er det ingen ting som, på det nåværende tidspunkt, tyder på at Bøkko er i dårligere form i år. Det er disse påstandene jeg har gått imot.

Hvordan resten av sesongen vil bli vet verken jeg eller de som kommer med disse "formpåstandene".

Men det er vel lov til å håpe...

tucan
08.02.12 23:57
neworleans: I scenario 1 er han dårligere form enn tre konkurrenter, scenario 2 dårligere form enn to.

der tror jeg faktisk Håvard sjøl vil være uenig med deg.

neworleans
09.02.12 00:00
tucan: vel.. som du sier at man må lese mellom linjene, så ja ;-)

Hvis det er mine linjer du snakker om, så må du vise meg det.

Jeg har jo tvert imot prøvd å vise at Bøkkos form sannsynligvis ikke er noe dårligere i år enn i fjor. Det kan vel ikke oversettes til "alt som går galt under Mueller"? 

tucan
09.02.12 00:02
neworleans: Hvis det er mine linjer du snakker om, så må du vise meg det.

nei... det er det ikke.. Beklager om du oppfattet det sånn..

neworleans
09.02.12 00:03
bhros: Og så får jeg bare be om unnskyldning for at jeg spurte om Elgersma.  Jeg visste ikke at han hadde noe med Mueller å gjøre. Hadde jeg visst det, ville jeg selvfølgelig latt være.  Vet jo hvor hårsår enkelte kan være.

Beklager, jeg trodde du var en av dem som fulgte med i hva som rører seg i skøytesporten.

Så feil kan man ta.

4Ser
4SerInnlegg: 77
09.02.12 14:04
tucan: Hvem som er den beste treneren har ikke jeg kompetanse til å vurdere.. Mueller har utvilsomt best resultater tidligere, og har pt. de beste løperne.. Akkurat som du sier at dårlige resultater fra Bøkko ikke beviser det ene eller andre, beviser heller ikke det at Muellers løpere oppnår bedre resultater at Pedersen er en dårlig trener..

Nå får vi vel en sjekk på hva som virkelig er status for løperne på Team CBA og de som er på forbundslaget.

Forbundslaget: Michael Flygind-Larsen, Sverre Lunde Pedersen og Kristian Fredriksen samt Ida Njåtun og Mari Hemmer.

Team CBA: Håvard Bøkko, Hege Bøkko, Alexis Contin, Nicole Garrido, Shiho Ishizawa og Fredrik van der Horst.  Joel Erikssson er ennå ikke klar igjen etter meniskoperasjonen.  Lars Elgersma er reserve på det nederlandske 1500-laget, hvilket han før ikke har vært i nærheten av (han har i tillegg gått meget gode 3000-løp i år). Kanskje Elgersma satser mer på 1500 og lagtempo fremover - selvsagt i tillegg til 1000.

Det er nå vi får se på 1500 og 5000/3000 hvordan de to oppleggene har fungert.

Vi får håpe at Sverre Lunde Pedersen viser at EM-resultatet var reelt og ikke at han bare hadde maksimal flaks med is, vær og vind.

Og, spennende blir de jo å se hvordan Håvard ligger an i forhold til Kramer og Skobrev - en uke før VM!

tucan
09.02.12 14:15
4Ser: Det er nå vi får se på 1500 og 5000/3000 hvordan de to oppleggene har fungert.

som sagt.. Jeg tror ikke resultatene fra det ene eller andre laget beviser noe som helst angående hvem som har den beste treneren..

Og ærlig talt bryr jeg meg lite om hvordan Elgersma, Contin, Garrido og co.gjør det..

Angående EM og SLP.. Han var nok litt heldig med forholdene på 1500m, men samtidig hadde han nok en fordel av at han er vant til slike forhold på slåtthaug.. Men sammenlagtresultatet er nok høyst reelt..

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 1550
09.02.12 14:18
4Ser: Nå får vi vel en sjekk på hva som virkelig er status for løperne på Team CBA og de som er på forbundslaget. Forbundslaget: Michael Flygind-Larsen, Sverre Lunde Pedersen og Kristian Fredriksen samt Ida Njåtun og Mari Hemmer. Team CBA: Håvard Bøkko, Hege Bøkko, Alexis Contin, Nicole Garrido, Shiho Ishizawa og Fredrik van der Horst. Joel Erikssson er ennå ikke klar igjen etter meniskoperasjonen. Lars Elgersma er reserve på det nederlandske 1500-laget, hvilket han før ikke har vært i nærheten av (han har i tillegg gått meget gode 3000-løp i år). Kanskje Elgersma satser mer på 1500 og lagtempo fremover - selvsagt i tillegg til 1000. Det er nå vi får se på 1500 og 5000/3000 hvordan de to oppleggene har fungert. Vi får håpe at Sverre Lunde Pedersen viser at EM-resultatet var reelt og ikke at han bare hadde maksimal flaks med is, vær og vind. Og, spennende blir de jo å se hvordan Håvard ligger an i forhold til Kramer og Skobrev - en uke før VM!

vel, for meg så er helgas WC-løp Norge mot utlendingene. Ser du prøver å gjøre det til 'forbundsløperne' mot CBA. Du om det.

Kanskje du burde tatt med sesongens store stjerneskudd på forbundslaget også da;-)

Og hva mener du med at SLP skal vise at EM-resultatet var reellt? Er det 2.pl på 1500m du sikter til?  Isåfall er du hinsides enhver form for fornuftige forventninger.

4Ser
09.02.12 14:54
Krylatskoye: Kanskje du burde tatt med sesongens store stjerneskudd på forbundslaget også da;-)

Enig, HHL er spennende - selv om han skuffet litt i VM Sprint. Det var mange juniorer og unge løpere fra andre land som hevdet seg mye bedre, selv om Ove Eriksen skryter uhemmet av plasseringer på 20-tallet.

Nå får vi se om han har utviklet seg videre også på 1500.

(Innlegget ble redigert 09.02.12 14:54)

4Ser
09.02.12 15:03
Krylatskoye: Og hva mener du med at SLP skal vise at EM-resultatet var reellt? Er det 2.pl på 1500m du sikter til? Isåfall er du hinsides enhver form for fornuftige forventninger.

Jeg håper SLP kan komme inn blant de 8-10 beste, og da er vel det godkjent. 

Ser at Tore Øvrebø fra Olympiatoppen (ansvarlig for skøyteløp der)er anmeldt som del av NSF's tropp til Vikingskipet.  Hans skal vel være med å ta imot applausen for pallplasseringene til forbundslaget. Tror han kan bli noe skuffet...

Jeg erfarer at det i mange land er i ferd med å satses en god del, og at selv om Norge har gode juniorer, så er nivået i ferd med å høynes betraktelig.  Klarer vi med forbundsopplegget å få den nødvendige fremgangen frem til OL?  Neppe, tror nå jeg da.

Vi må nok sette alle våre kort på Håvard - nok en gang. 

tucan
09.02.12 15:32
4Ser: Det var mange juniorer og unge løpere fra andre land som hevdet seg mye bedre

det er vel ikke helt rett.. HHL var den eneste junioren som var med i herreklassen..
5 stk U23 løpere. der bestemann ble nr.21(Nenzi)..

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 1022
09.02.12 15:33
4Ser: var mange juniorer og unge løpere fra andre land som hevdet seg mye bedre, selv om Ove Eriksen skryter uhemmet av plasseringer på 20-tallet.

Sammenliknet med hva HHL presterte før jul, var vel innsatsen hans nokså ordinær i Sprint VM.

Jeg lurer likevel litt på hvem de var, de "mange juniorene" som hevdet seg "mye" bedre, når faktum er at HHL var den eneste juniorløperen som startet i årets sprint VM. Og selv om det deltok en del neoseniorer ("unge løpere") som slo ham, er samtlige av disse bortsett fra Greig, Australia, tre til fire år eldre.

Siste innlegg