Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rune Brattsveen må til VM.

NYTT TEMA
Luskelarsen
LuskelarsenInnlegg: 7581
07.02.12 08:40

Forstår ikke hvorfor Rune Brattsveen ikke allerede er VM klar. Han er en åpenbar 4 mann på stafetten om ikke langtidskadede Aleksander Os skulle sjokkere oss i comebacket

http://www.nrk.no/sport/skiskyting/1.7984767

Jag kan ikke fatte om landslagsledelsen i det hele vurderer Lars Berger til en etappe. Jeg ville ikke gitt han plass på stafettlaget om han vant sprinten. Når det 3 andre løperne er i verdensklasse trenger man en stabil mann som fjerdemann som ikke ødelegger stafetten alene.

Berger bør vurderes på sprinten om han er i form. Det er ingen vits i å la han gå noen andre distanser når han skyter som han gjør.

Litotes
LitotesInnlegg: 31107
07.02.12 09:22

Dette ordner seg. Han blir garantert tatt ut, og får gå 20 km om han ikke blir syk. Stafettlaget tar de ut under VM, ikke i forkant.

Luskelarsen
07.02.12 09:27
Litotes: Stafettlaget tar de ut under VM, ikke i forkant

Det vet jeg men eneste utfordrer til Brattsveen må være Os om han skulle komme i form. Jeg ville ikke latt Berger gå stafetten uansett hva han presterte på forhånd.

(Innlegget ble redigert 07.02.12 09:27)

neworleans
neworleansInnlegg: 776
07.02.12 09:47
Luskelarsen: Jeg ville ikke latt Berger gå stafetten uansett

Berger har flere gang sagt at han helst ikke vil gå stafett, da kan jeg ikke skjønne annet enn at det er smartere å finne en annen som er motivert for å gå.

Slik ståa er i dag er vel Brattsveen det beste valget.

Exspert1
Exspert1Innlegg: 119
07.02.12 10:22

Når Berger er i knallform langrennsmessig kan han være aktuell for en stafett, ikke minst pga. ekstraskudd-muligheten. Men pr. i dag er han helt ordinær i sporet, skyter dårlig selv til han å være, og har følgelig ingenting i stafetten å gjøre.

Pr. i dag er Bratsveen en soleklar 4. mann på stafetten, forutsatt at ikke Os imponerer til helgen.

Luskelarsen
07.02.12 10:41
Exspert1: Når Berger er i knallform langrennsmessig kan han være aktuell for en stafett, ikke minst pga. ekstraskudd-muligheten. Men pr. i dag er han helt ordinær i sporet, skyter dårlig selv til han å være, og har følgelig ingenting i stafetten å gjøre

Det er jeg uenig i. Han har vist mange ganger at når han først begynner å bomme så klarer han ikke å hente seg inn igjen.

I tillegg så har han så mange dårlige stafettoplevelser at det kan bli et psykisk problem, hvor han faktisk blir redd for å ødelegge stafetten og deremed blir defensiv.

Jeg ville ikke latt han gå stafetten om han vant sprinten.

neworleans
07.02.12 10:56
Luskelarsen: Jeg ville ikke latt han gå stafetten om han vant sprinten.

Det var vel det som skjedde med Frode A en gang i tia. Han vant sprinten men ble ikke uttatt til stafetten. Storm i Norge !

(Innlegget ble redigert 07.02.12 11:03)

Luskelarsen
07.02.12 10:59
neworleans: Det var vel det som skjedde med Frode A en gang i tia.

Frode A hadde også en tendens til å sprekke på stafetter ja. Han hadde heller ikke den selvinnsikt om problemet som Berger har

tucan
tucanInnlegg: 8443
07.02.12 11:03
neworleans: Det var vel det som skjedde med Frode A en gang i tia

han ble vel nr. 2 på sprinten i -98. Men ble vraket på stafetten for Dag Bjørndalen..(om jeg husker rett)

Er ikke nødvendigvis bedre å ta ut en god skytter, om han er forferdelig svak i sporet..

f.eks. ville Berger i form hatt bedre tid på etappen selv med en strafferunde kontra Brattsveen.

Nå er han derimot ikke i form, så er neppe aktuell for noe stafettlag..

(Innlegget ble redigert 07.02.12 11:04)

neworleans
07.02.12 11:07
tucan: han ble vel nr. 2 på sprinten i -98.

OK, nr 2, alzheimer light.

neworleans
07.02.12 11:11
tucan: f.eks. ville Berger i form hatt bedre tid på etappen selv med en strafferunde kontra Brattsveen.

En Berger i god gammel topp langrennsform ville muligens tatt 2, kanskje bortimot 3 runder på Brattsveen.

bhros
bhrosInnlegg: 3913
07.02.12 11:59

Men den langrennsformen til Berger må vi vel langt tilbake for å finne?
Har han vist noe som helst positivt denne sesongen?

Har ingen ting i mot Berger. En kjernekar, som har gjort mye bra. Men stafettlaget må han ikke slippe til på!  Det vil han vel ikke selv heller? 

Luskelarsen
07.02.12 12:12
bhros: Men den langrennsformen til Berger må vi vel langt tilbake for å finne?

Jeg er litt overrasket over at han ikke vagte å bli langrennsløper. Nå er vel det løpet kjørt også

Luskelarsen
07.02.12 12:14
neworleans: En Berger i god gammel topp langrennsform ville muligens tatt 2, kanskje bortimot 3 runder på Brattsveen.

Ikke på en stafett. Det tar også et halvt minutt i tillegg til strafferunden å skyte f.k.s 3 bom.

Brattsveen er ideel på en 1 etappe hvor det ofte blir lite forskjell i gangtid.

Luskelarsen
07.02.12 12:16
tucan: f.eks. ville Berger i form hatt bedre tid på etappen selv med en strafferunde kontra Brattsveen.

Ikke på stafett. det tar 30 sek å skyte 3 bom + strafferunde. Bruker man Bratsveen på 1 etappe blir også forskjellen i gangtid enda mindre for mye av etappen foregår i et stort felt.

tucan
07.02.12 12:26
Luskelarsen: Ikke på stafett.

jo..

Litotes
07.02.12 12:34

Nei, ikke Berger. Andresen i gammel form ville lett tatt inn en strafferunde i stafett og sikkert også to. Men Berger har en ekkel tendens til å rote fryktelig med ekstraskuddene og bruke ett minutt mer på standplass enn Andresen ville gjort. Så de to er ikke helt sammenlignbare.

tucan
07.02.12 12:37
Litotes: Nei, ikke Berger. Andresen i gammel form ville lett tatt inn en strafferunde i stafett og sikkert også to.

Berger i god gammel ville lett tatt en strafferunde på brattsveen..  selv med om han skulle klusset litt med ekstraskuddene.

Litotes
07.02.12 12:42
tucan: selv med om han skulle klusset litt med ekstraskuddene

Ja, hvis han hadde klusset litt er jeg enig med deg. Men siden han har uoffisiell verdensrekord i å klusse mye er det en vesentlig risiko å ta.

tucan
07.02.12 12:46
Litotes: Men siden han har uoffisiell verdensrekord i å klusse mye er det en vesentlig risiko å ta

det kommer helt an på alternativet..

Forøvrig har vel R.Brattsveen og rotet endel på standplass på stafetter. Han har vel gått litt i strafferunder han og..

en god skytter kan sikre en medalje, men om denne er dårlig i sporet.. (les D.Bjørndalen), vil det være liten sjanse for gull..

Men som sagt.. I dag har vi vel ingen av denne typen aktuell uansett..

Luskelarsen
07.02.12 12:53
tucan: det kommer helt an på alternativet..

Brattsveen gjør normalt en Ok etappe slik at vi fortsatt er i bildet. Berger har ved flere anledninger egenhendig ødelagt stafetten.

Om man ikke hadde 3 sterke løpere igjen på laget kunne man vurdert å gamble. Nå er det viktigst å henge med med fjerdemann i og med at vi har 3 stk i verdensklasse igjen på laget.

Luskelarsen
07.02.12 12:55
tucan: Berger i god gammel ville lett tatt en strafferunde på brattsveen

Problemet at det kan bli 2-3 runder og 5-6 ekstraskudd. Da er løpet kjørt.

tucan
07.02.12 13:06
Luskelarsen: Berger har ved flere anledninger egenhendig ødelagt stafetten.

som også Brattsveen har gjort..

Men om du hadde lest hva jeg har skrevet, vil er det ikke snakk om at Berger er aktuell for laget i dag...

Litotes
07.02.12 13:53
tucan: Men som sagt.. I dag har vi vel ingen av denne typen aktuell uansett..

Nei, vi har fremdeles et fjerdemannsproblem som vi jo har hatt i mange år nå. Akkurat i det Bø løste problemet for oss la Hanevold opp og det kom tilbake igjen.

La oss håpe Os gjør et bra comeback og at Brattsveen forbedrer formen i sporet. Hadde vært hyggelig med et "best of" i stedet for et "least worst of"-uttak.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 1550
07.02.12 14:00

Hva med Hafsås? Er han helt uaktuell? Følger ikke så mye med på skiskyting, men Hafsås kan jo gå som en racer i sporet og sikkert ta inn 2 strafferunder...?

Teleborian
TeleborianInnlegg: 476
07.02.12 14:08
neworleans: Det var vel det som skjedde med Frode A en gang i tia. Han vant sprinten men ble ikke uttatt til stafetten. Storm i Norge !

Det var i Nagano-OL. Frode tok sølv på sprinten etter Bjørndalen, men ble vraket til stafetten. Ble dritsur, klaget i media, dro hjem fra OL og truet med å legge opp...

Thestig91
Thestig91Innlegg: 34
07.02.12 14:14

Hafsås har ikke vist noe langrennsform i år, å er helt uaktuell.

Håper att laget blir. 1. Brattsveen 2. Bjørndalen. 3. Bø. 4. Svendsen.

Farten kommer neppe til å bli stor før siste runden på 1 etappen og da klarer Brattsveen å henge med såfremt at ikke nervene tar han på standplass.

tucan
07.02.12 14:31
Krylatskoye: Hva med Hafsås? Er han helt uaktuell?

ja.. Minst like dårlig som Berger på standplass. Og har ikke den farten i sporet som for ett par år siden.

Exspert1
07.02.12 14:48
Luskelarsen: Det er jeg uenig i. Han har vist mange ganger at når han først begynner å bomme så klarer han ikke å hente seg inn igjen.

Vi er vel stort sett enige om at Berger ikke er noen aktuell kandidat pr. i dag. Det jeg mente var at Berger evt. kun er aktuell når han er i toppform langrennsmessig og når vi ikke har klare alternativer.  Slik er ikke situasjonen nå. Brattsveen er for øyeblikket opplagt et bedre alternativ.

Exspert1
07.02.12 14:53
tucan: som også Brattsveen har gjort..
Men om du hadde lest hva jeg har skrevet, vil er det ikke snakk om at Berger er aktuell for laget i dag...

Berger bør være uaktuell for øyeblikket, det er vi stort sett enige om. Men selv om Brattsveen ikke har så mye å skryte av tidligere, har han vist gode tendenser denne sesongen. Skytemessig er han rimelig sikker og brukbar nok i sporet til å henge greie seg noenlunde på en stafettetappe. Han bør egentlig være en god kandidat for førsteetappen, der feltet i større grad går samlet og taktisk.  

Siste innlegg