Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

WC skøyter Hamar

NYTT TEMA
Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 1550
07.02.12 14:35

Da er det klart for årets skøytehappening her hjemme på bjerget med sesongens 5.(!) vedenscuphelg i Vikingskipet. Dette blir 14. gang med WC på Hamar (en gang på Hamar stadion), og som vanlig er det 1500m og 3000m/5000m som står på programmet, samt en lagtempo på lørdag.

NSF's infoside med endelig deltakerliste, program m.m.  her.

Banerekorder m.m. Vikingskipet her.

Den norske troppen; Hege Bøkko, Ida Njåtun, Mari Hemmer, Håvard Bøkko, Sverre Lunde Pedersen, Håvard Holmefjord Lorentzen, Mikael Flygind Larsen, Thomas Søfteland, Kristian Reistad Fredriksen, Fredrik van der Horst og Øystein Grødum. Forøvrig ledes den norske troppen avsportssjef Øystein Haugen, ettersom landslagstrener Jarle Pedersen er sykmeldt etter en øyeoperasjon.

La oss håpe alle er friske og raske, vi trenger gode resultater og dertil styrking av selvtilliten i den norske leiren før avreise til VM i Moskva påfølgende helg.

Av de påmeldte så mangler det faktisk ikke mange av verdens toppløpere; Silovs LAT, Bergsma NED (håper på Elfstedentocht?), Mace FRA på herresiden. På jentesiden blir det gledelig gjensyn med Stephanie Beckert TYS, blir spennende å se om hun kan tukte Sablikova CZE på 3'ern!

Kina glimrer med sitt fravær, men det er kanskje ikke så overraskende. Det merkelige er at USA har påmeldte lag for både kvinner og menn i lagtempo, men ingen løpere! Regner med dette er feil...? Ellers er det verdt å merke seg at Skobrev kun går 1500m og TP.

Blir også spennende å se hvilket lagtempolag Norge stiller; kjører vi kun juniorlag for å gi Skipet en ny verdensrekord eller topper vi med Bøkko for å klø treskogutta?

kenrojo
kenrojoInnlegg: 5665
07.02.12 18:59
Krylatskoye: og som vanlig er det 1500m og 3000m/5000m som står på programmet, samt en lagtempo på lørdag.

Dette er da langt fra et vanlig WC-program i Vikingskipet?

I de 2 foregående sesongen har det vært gått 1500m og 5000m/10 000m. For 3 år siden ble det ikke avholdt WC i Norge, mens det for 4 år siden var 500m x 2, 1000m, 1500 samt 5000m/10 000m.

Distansen 3000m (kvinner) 5000m (menn) kan jeg ikke se har vært avholdt i WC i Vikingskipet siden sesongen 2004/05.

Er faktisk litt forundret over at de i år velger å gå bort fra den gode tradisjonen med den klassiske tiern i Vikingskipet.

Xenofex
XenofexInnlegg: 2690
07.02.12 19:41
kenrojo: Er faktisk litt forundret over at de i år velger å gå bort fra den gode tradisjonen med den klassiske tiern i Vikingskipet.

Det skyldes vel at VM går en uke seinere. Kunne fort fått en noe halvhjertet satsning, spesielt nå som mange av spesialistene ser ut til å ville gå Elfstedentocht isteden.

Forøvrig kan Kramer ta rekorden i antall v-cupseire på 5000m i helga. Per nå står både han, Gianni Romme og Rintje Ritsma med 17 seire, men Kramer kan altså gå opp å lede alene.

Shani Davis kan tangere Uwe-Jens Mey i antall v-cupseire totalt med seier på 1500m, og dele andreplassen på den statistikken med 48 seire hver. Dette forutsetter naturligvis at han stiller.

(Innlegget ble redigert 07.02.12 19:44)

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 225
07.02.12 20:48
Krylatskoye: Det merkelige er at USA har påmeldte lag for både kvinner og menn i lagtempo, men ingen løpere! Regner med dette er feil...?

Helt riktig; deltakerlista er oppdatert og USA fyller kvoten på alle distanser unntatt 5000, hvor de bare bruker 3 av 5 plasser. Også Davis står over 5000, og hvis jeg har regnet riktig betyr det at Øystein Grødum får den siste plassen i A-gruppa.

BorisA
BorisAInnlegg: 555
07.02.12 21:48

Kramer tar nok 5000m, dessverre.

MrSimon
MrSimonInnlegg: 301
07.02.12 22:36

Førstkommende fredag, 10. februar, er det 60 år siden Hjalmar "Hjallis" Andersen satte sin legendariske verdensrekord på 10000 m på Hamar.

Det er Åge Dalby som skriver en fornøyeleig artikkel om det historiske milløpet på Norges Skøyteforbunds nettside.

Her kan vi lese at Hjallis gikk 10 000 m 27. januar og 10. februar. Det siste kort tid før OL i Oslo hvor han også vant tiern.

For meg er Hjalmar Andersens 16.32.6, Kupperns 15.46.6 og Jonny Nilssons 15.33.0 de mest legendariske rekordene på mila, selv om alle var mer eller mindre før "min tid" som skøyteinteressert.

Tider er ikke bare noe som skal avgjøre hvem som er raskest, de er også kulturhistorie. Derfor liker jeg ikke at det er hundredeler på de lengre distansene. De skulle vært forbeholdt 500 og 1000 m.

Selv jeg, som relativt stor skøyteentusiast, har problemer med å huske rekorder med hundredeler. Det stopper stort sett med sekunder. Rart at det ekstra sifferet på slutten gjør at nesten hele tallrekka forsvinner.

Synd det er blitt slik. I alle fall for en som husker tiden da "alt var mye bedre".

Krylatskoye
07.02.12 23:10
kenrojo: Dette er da langt fra et vanlig WC-program i Vikingskipet? I de 2 foregående sesongen har det vært gått 1500m og 5000m/10 000m. For 3 år siden ble det ikke avholdt WC i Norge, mens det for 4 år siden var 500m x 2, 1000m, 1500 samt 5000m/10 000m.

Det kommer an på hvordan man bruker statistikken såklart:-)

Men hele 6 ganger har det vært 1500+5000m kontra 3 ganger med 1500+10000m. Sånn sett kan man si at helgas program er det mest 'vanlige'. Grunnen til at det ikke er 10'er er helt sikkert med tanke på neste helgs VM allround.

Krylatskoye
07.02.12 23:11
MrSimon: Tider er ikke bare noe som skal avgjøre hvem som er raskest, de er også kulturhistorie. Derfor liker jeg ikke at det er hundredeler på de lengre distansene. De skulle vært forbeholdt 500 og 1000 m. Selv jeg, som relativt stor skøyteentusiast, har problemer med å huske rekorder med hundredeler. Det stopper stort sett med sekunder. Rart at det ekstra sifferet på slutten gjør at nesten hele tallrekka forsvinner.

Forsåvidt enig med deg. Og enda værre; nå brukes faktisk tusendeler til å skille....

Men enkelte tider, f.eks. 14.12.14 er enkle å huske da;-)

Krylatskoye
07.02.12 23:13
BorisA: Kramer tar nok 5000m, dessverre.

Regner med han får hard kamp av bl.a. Bøkko og de Jong.

Bob de Jong skal vel også motta Oscarmedaljen iløpet av helgas stevne for sin fantastiske 10000m under VM Enkeltdistanser i Inzell siste sesong.

MrSimon
07.02.12 23:19
Krylatskoye: Men enkelte tider, f.eks. 14.12.14 er enkle å huske da;-)

Jeg husker den også fordi tallkombinasjonen gjør det enkelt. Men til tross for at det var verdensrekord var ikke løpet legendarisk for meg.

Mens jeg skriver dette kom jeg til å tenke på 15.03.6 av Cees Verkerk fra 1969, også et stort øyeblikk.

Hadde Johan Olav Koss sin verdensrekord på 10 000m under OL i 1994 vært på tidel og ikke hundredel ville den vært det samme. Men en tid blir ikke legendarisk når man ikke husker alle tallene, til tross for at prestasjonen var fantastisk.

Krylatskoye
07.02.12 23:31

Blir spennende å se hvordan formen til amerikanerne er en uke før allround-VM. Både Kuck og Hansen har potensiale til å bli 'dark horses' i Moskva, i tillegg har vi jo Davis som jeg krysser fingrene for deltar i VM. Og hva med denne mystiske mannen Lee fra Sør-Korea?

Her er det mye å glede seg til!

kenrojo
kenrojoInnlegg: 5665
08.02.12 00:00
Krylatskoye: Det kommer an på hvordan man bruker statistikken såklart:-)
Men hele 6 ganger har det vært 1500+5000m kontra 3 ganger med 1500+10000m. Sånn sett kan man si at helgas program er det mest 'vanlige'.

Når man må 7 sesonger bak i tid for å finne forrige gang helgas program ble avvkilet vil jeg kalle det merkelig å bruke betegnelsen "som vanlig" uansett - uavhengig om det har vært tilfelle aldri så mange ganger før den tid. Vil tvert i mot kalle det uvanlig - og godt mulig at denne "programendringen" skyldes VM neste helg.

Uansett årsak håper jeg vi neste år er tilbake til normale 5000m- og 10000m-løp i Vikingskipet.

(Innlegget ble redigert 08.02.12 00:02)

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 225
08.02.12 00:08
kenrojo: Uansett årsak håper jeg vi neste år er tilbake til normale 5000m- og 10000m-løp i Vikingskipet.

Noen rykter forteller at neste sesongs norske verdenscup kommer til å gå i Stavanger og ikke i Vikingskipet.

silkshade
silkshadeInnlegg: 3405
08.02.12 00:09
Sjaksjakbajev: Noen rykter forteller at neste sesongs norske verdenscup kommer til å gå i Stavanger og ikke i Vikingskipet.

Høres greit ut det, man greier jo ikke å gjøre noe ut av det i Hamar uansett, så sett det bort til en by hvor man kanskje greier å lage et lite "utenomsportslig" arrangement også.

Krylatskoye
08.02.12 00:10
Sjaksjakbajev: Noen rykter forteller at neste sesongs norske verdenscup kommer til å gå i Stavanger og ikke i Vikingskipet.

Det tror jeg nok medfører riktighet. Husk at VM allround skal arrangeres i Vikingskipet, altså ligger det an til verdenscup i Stavanger.

Krylatskoye
08.02.12 11:43

Ettersom verdenscupleder på 5000/10000m Jorrit Bergsma ikke stiller på Hamar så blir det vel Bøkko-Contin og Kramer-de Jong som blir de 2 siste parene på 5000m. Så får vi se da om det å ha Mueller på isen utgjør 3-4 sekunder som Rolf Hauge (CBA) påstår.....

bhros
bhrosInnlegg: 3913
08.02.12 11:51

Interessant å se om Bøkko får revansje på Contin!  Det bør jo gå bedre enn i EM, skal jeg bevare trua fram til VM.....

Krylatskoye
08.02.12 13:10

Verdt å merke seg at Norge stiller med en verdenscupdebutant på 5000m - Thomas Søfteland, Arendal. Altså klubbkamerat med 'skøytepensjonisten' Øystein Grødum (Verdensmester allround 2005 ifølge Ove Eriksens forslag til poengberegning....).

Søfteland er en typisk langdistanseløper ala Grødum, med pers. 6.39 så langt. Regner med han benytter anledningen til å pynte på den!

Krylatskoye
08.02.12 13:47

På søndag ligger det an til noen heftige dueller på 1500m med de 3 siste parene slik (såfremt ingen strykninger...): Bøkko-Groothuis, Davis-Morrison og Skobrev-Nuis !

Kramer må forøvrig finne seg i å gå i B-gruppa på 1500m.

malvolio
malvolioInnlegg: 19885
08.02.12 17:53
MrSimon: Det er Åge Dalby som skriver en fornøyeleig artikkel om det historiske milløpet på Norges Skøyteforbunds nettside.
Her kan vi lese at Hjallis gikk 10 000 m 27. januar og 10. februar. Det siste kort tid før OL i Oslo hvor han også vant tiern.

Flott at slike historiske øyeblikk hentes fram. Det som også er interessant å merke seg, er at løpet ble gått i en landskamp mellom Norge og "Resten av verden". Og at Norge vant ...

Nå er det ikke helt betegnende for styrkeforholdet, for de sterke sovjetrusserne som snart skulle sette sitt preg på resultatlistene, hadde ennå ikke begynt å konkurrere internasjonalt. De kom først til VM i Helsinki året etter.

Dalby gjengir også opplysningen om at Hjallis egentlig ikke skulle gått 10000 m i landskampen (man kunne ta ut forskjellige løpere på forskjellige distanser), men da rekordforholdene meldte seg ble det for vanskelig å holde seg.

Resultatene fra den berømmelige landskampen er å finne her - med den nettsidens litt irriterende uvane at alle gamle tider konverteres til tilsynelatende hundredels-tider ...

tucan
tucanInnlegg: 8443
08.02.12 18:15
Krylatskoye: Søfteland er en typisk langdistanseløper ala Grødum

Er det Grødum som har tatt seg av sprinttreningen til Søfteland?

neworleans
neworleansInnlegg: 776
08.02.12 18:58
Krylatskoye: Banerekorder m.m. Vikingskipet her.

Den banerekorden som burde stå for fall, er Gunda sin fra 2001. Husker det var spenning om hun kom under 4 min. manglet knapt 3 tideler, men det ble verdensrekord. 

Er vel på tide at vi får se 3 tallet nå.

malvolio
08.02.12 19:25
neworleans: Den banerekorden som burde stå for fall, er Gunda sin fra 2001.

Det er fortsatt, over 10 år senere, den raskeste 3000-meteren av en kvinne på lavlandsbane.

neworleans
08.02.12 19:57
malvolio: Det er fortsatt, over 10 år senere, den raskeste 3000-meteren av en kvinne på lavlandsbane.

Med 2 hundredeler, Wurst har 4.00.28 Heereenveen 2007.

Skulle være greit for Sablikova om forholdene blir gode i Skipet. Det er vel muligens den eneste banerekorden vi kan håpe på (håper jeg tar feil)

MrSimon
08.02.12 21:31
malvolio: Resultatene fra den berømmelige landskampen er å finne her - med den nettsidens litt irriterende uvane at alle gamle tider konverteres til tilsynelatende hundredels-tider ...

Artig å lese resultatene fra landskampen. Var ikke klar over denne siden med så mye interessant skøytestoff. Den er derfor nå trygt plassert i Favoritter. Takk til Malvolio!

Ser at Sigmund Søfteland vant 500 m foran OL-mesteren fra 1948, Finn Helgesen.  Noen som vet om denne Søfteland har noe familiær tilknytning til Thomas Søfteland som skal delta i helgas WC?

bhros
bhrosInnlegg: 3913
09.02.12 00:03

Hører kanskje ikke hjemme her. Men spør likevel:

Hvem var nærmest rekorden til Hjallis før den ble slått?

malvolio
09.02.12 08:39

Vi hadde jo rekordløpene i Davos like før OL 1956, der Helmut Kuhnert fra DDR (!) og gamle gode Kees Broekman gikk på 16,33. Husker ikke hvem av dem som hadde den beste tiden, men Kuhnert fikk vel i hvert fall mest oppmerksomhet, så jeg satser på at det var ham.

Så gikk også Knut Johannessen på 16.33,9 da han vant VM i Östersund i 1957. Deretter kom da de to sovjetrusserne Stjelbaums og Sjilikovskij som har vært diskutert før, som faktisk gikk under rekorden men i ikke-godkjente stevner.

neworleans
09.02.12 09:21

Stelebaums hadde 16.31.4 i 1959 og 16.18.9 i jan.´60. Sjilikovskij 16.13.1  samme stevne i´60

Den enormt populære løperen Torstein Seiersten mener jeg var den nordmann som var nærmest da han i 1956 gikk på lavt 16.40.Han fikk 16.33.4 i OL´60, men jeg vet ikke om han gikk før eller etter Kjell Backman.

malvolio
09.02.12 09:56

Seiersten må ha gått etter Bäckman, ettersom det var Knut Johannessen som var Norges representant i første pulje (og allerede han gikk etter Bäckman, som altså var Sveriges representant i første pulje). Seiersten gikk i annen pulje. Mener jeg har sett parsammensetningen en eller annen gang, men finner den ikke her og nå.

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 1022
09.02.12 10:09
neworleans: men jeg vet ikke om han gikk før eller etter Kjell Backman.

Seiersten gikk etter Bäckman. På den tida hadde hver nasjon kun en løper i første pulje (slik var det til og med OL 1976). Fordi erfaringen hadde vist at isen i Squaw Valley ble bløtere og bløtere ut over dagen (ifølge Kupper'n var det "nesten ikke noe is igjen på slutten av tier'n") satte de fleste nasjonene, deriblant Norge, sin antatte bestemann i førte pulje.

Russerne derimot, gamblet og satte Kositsjkin i andre pulje for at han skulle få rundetidene til Kupper'n å gå på. Siden Kositsjkin trakk ett av de første parene i andre pulje var gamblingen vellykket, men han måtte han nøye seg med 15.49,2 mot Kuppern's 15.46,6.  

Andre løpere i første pulje var bl.a. Bäckman som satte standarden med sine 16.14,2 (Kupper'n: "Bäckmann var en bra skøyteløper, men jeg mente jeg var bedre enn ham"), briten Terence Monaghan (16.31,6) og de ovennevnte herrene Stjelbaums (16.41,9; disket) og Kuhnert (16.43,4 - Kupper'n: "Jeg gled noen runder på siden av ham på indre bane under oppvarmingen og forsto at 40 runder ble for spedt").

Seiersten var Norges mann i andre pulje, mens folk som Roald Aas (17.26,8) og Sjilikovski (17.13,9) i realiteten var sjanseløse i tredje pulje (sistnevnte var helt oppe i 47-runder mot slutten av løpet).

Komplett resultatliste med rundetider kan for øvrig leses her.

(Innlegget ble redigert 09.02.12 10:13)

Siste innlegg