Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM skøyter, Moskva

NYTT TEMA
tucan
tucanInnlegg: 8443
13.02.12 14:25

Da er det kun til årets store høydepunkt. VM, allround i moskva.

Ifølge NRKs tidsskjema skal de i utgangspunktet sende på NRK2 på lørdag fra 11.55, og fra 11.50 på søndag.. fra 15.55 på søndag går det på NRK1.. Men erfaringsmessig så blir det ofte endringer på dette..

Blandt herrene har Norge som kjent kun 2 deltagere med.. mens Nederland har som vanlig 4, og polen 3.. Russland har kun 1 deltager pga. at Skobrev sto over EM. Det betyr dessverre at 8.plassen fra EM dessverre ikke får være med.. regner med skøyteforbundet kommer med egne VM-sider i løpet av uken med endelig deltakerliste.

Mine tips:

menn

favoritt: Sven Kramer..
utfordrere/medaljekandidater: Jan Blokhuijsen, Ivan Skobrev, Håvard Bøkko, Koen Verweij,Ted-Jan Bloemen,
topp5-10 kandidater: Alexis Contin, Brian Hansen, Jonathan Kuck, Sverre Lunde Pedersen, Haralds Silovs.

kvinner

favoritt: Ireen Wust
utfordrerer/medaljekandidater: Marina Sablikova, Christine Nesbitt, Marrit Leenstra
4-10 kandidater: Diane Valkenburg, Cindy Klassen, Ida Njåtun, Claudia Pechstein, Linda De Vries, Yekaterina Lobysheva, Olga Graf, Natalia Czerwonka,Yuliya Skokova

Xenofex
XenofexInnlegg: 2690
13.02.12 14:57

Kramer kan ta sin femte seier, og med det komme opp på samme antall VM-titler som Oscar Mathisen og Clas Thunberg fra Finland. Begynner å bli en stund siden disse var aktive, så det er vel på tide at den rekorden blir slått snart.

Både Thunberg og Mathisen fikk deler av karrieren ødelagt av Første Verdenskrig, og det er nok ikke utenkelig at de hadde vunnet enda flere gull om ikke Wilhelm II og gjengen hadde vært så trigger-happy...

Kramer er forøvrig den eneste med fire gull på rad, men ble tvunget til å bryte den rekka i fjor.

(Innlegget ble redigert 13.02.12 14:58)

neworleans
neworleansInnlegg: 776
13.02.12 16:25
Xenofex: tvunget

? Det hørtes mistenkelig ut?

Kramer er vel ikke så stor favorett etter som han var før Hamar .

happydeathsuite
happydeathsuiteInnlegg: 6901
13.02.12 16:36

Kor blei det av koreanaren som tok gull og sølv i Vancouver?

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 1022
13.02.12 16:49
Xenofex: Mathisen fikk deler av karrieren ødelagt av Første Verdenskrig,

Mathisen gikk også glipp av et par forsøk på VM tittelen i 1910 og 1911 (begge mesterskapene ble vunnet av russeren Strunnikov) fordi han ble erklært som profesjonell etter å ha "stampet" deler av premiesamlinga si.

(Innlegget ble redigert 13.02.12 16:49)

Xenofex
13.02.12 16:53
happydeathsuite: Kor blei det av koreanaren som tok gull og sølv i Vancouver?

Lee Seong-Hoon? Han var med nå i helga og ble nr. 13 på 5000m. Usikkert hvor han står. Det er nokså sporadisk han leverer gode resultater, men når er han er i form er han jo helt i toppen. Denne sesongen er det bare på de noe ukurante øvelsene fellesstart og lagtempo at han har gjort noe utav seg.

Han er vel opprinnelig kortbaneløper, så det er mulig han deltar der også. Må innrømme jeg ikke her helt oppdatert der...

tucan
13.02.12 16:56
Xenofex: Lee Seong-Hoon? Han var med nå i helga og ble nr. 13 på 5000m. Usikkert hvor han står. Det er nokså sporadisk han leverer gode resultater, men når er han er i form er han jo helt i toppen. Denne sesongen er det bare på de noe ukurante øvelsene fellesstart og lagtempo at han har gjort noe utav seg.

Tok ikke Lee med blant favoritter etter den sesongen han har hatt.. Dessuten er han såpass dårlig på 500/1500m at jeg tror han er avhengig av en god form på de lange for å ha noe som helst sjans..

Tror igrunn han satser mer på VM enkeltdistanser som kommer senere i sesongen.

edit.. regner forresten med at du har en simulering av VM etter årsbeste for de som er med ;-)

(Innlegget ble redigert 13.02.12 16:57)

Xenofex
13.02.12 17:05
Tolbukin: Mathisen gikk også glipp av et par forsøk på VM tittelen i 1910 og 1911

Mathisen fikk sølv i 1910 bak nevnte Strunnikov, så det må i så fall bare ha vært dette ene året. Mathisen var forøvrig aktiv som profesjonell også etter krigen, så vidt jeg har forstått på et bra internasjonalt nivå, trolig like høyt som amatørene som ble verdensmestre.

Xenofex
13.02.12 17:07
tucan: edit.. regner forresten med at du har en simulering av VM etter årsbeste for de som er med ;-)

Joda, jeg hadde tenkt det. Det er litt arbeid så får se når jeg orker...;-)

Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 410
13.02.12 17:07
neworleans: Kramer er vel ikke så stor favorett etter som han var før Hamar .

Mulig Kramer ikke ønsket å gå helt i kjelleren for å vinne 5000m på Hamar 1 uke før VM, selv om det ikke ligner han å ville tape.

Med tanke på EM i Budapest, så er Kramer klar favoritt etter mitt syn. Tipper han går 3-4 sek raskere på 5000m i Moskva, i forhold til de sterkeste konkurentene (Blomen, Blokhuijsen, Werveij og Bøkko). Tror Kramer må gå en svært dårlig 500m om ikke skal vinne!

Sjefssløggern
13.02.12 17:11

Er det noen som vet hvem som deltar fra USA og Canada?

Xenofex
13.02.12 17:21
Sjefssløggern: Mulig Kramer ikke ønsket å gå helt i kjelleren for å vinne 5000m på Hamar 1 uke før VM, selv om det ikke ligner han å ville tape.

Det var egentlig et veldig rart løp. Først en rolig åpning, der han ikke så ut som han satset noe særlig, og så plutselig en 29.2-runde. Etter det måtte han opp i rundetider ganske raskt, og fikk til slutt bank av de Jong. Det så egentlig ut som han tok i en del på slutten.

Han er ikke helt der han var da han var på sitt beste, men jeg vil tro han kunne tynt ut et sekund eller to ekstra med et litt bedre løpsopplegg, og dermed vunnet distansen.

tucan
13.02.12 17:32
Sjefssløggern: Er det noen som vet hvem som deltar fra USA og Canada?

USA har 4 plasser.. Canada 3 og New Zealand 1..

Usikker på hvem som stiller, Men Jonathan Kuck, Brian Hansen, Lucas Makowsky og Shane Dobbin er jeg ganske sikker på.. De andre som kvalifiserte gjennom den nord-amerikanske/oceaniske uttaket er Jordan Belchios, Stefan Waples fra Canada. Patrick Meek og Josh Wood fra USA.. (Shani Davis var også topp 8. Men tipper Hansen tar hans plass.)

6 damer skal og være med..

topp 6 i kvalifiseringen var ihvertfall: Schussler, Rookard, Klassen, Garrido, Tutt og Christ.. nr 7 var Lamb.. 4 fra Canada og 2 fra USA.

Tipper Nesbitt kommer inn for Tutt..

tucan
13.02.12 17:34
Xenofex: Han er ikke helt der han var da han var på sitt beste, men jeg vil tro han kunne tynt ut et sekund eller to ekstra med et litt bedre løpsopplegg, og dermed vunnet distansen

tror nok han var mest opptatt å ikke gå på en smell..  Men når han nærmer seg mål så vil han alltid vinne. Men rimelig sikker på at om han hadde satset som vanlig ville han lagt seg så mye foran De Jong i starten at han ikke hadde klart å hente han..

Sjefssløggern
13.02.12 17:38
tucan: tror nok han var mest opptatt å ikke gå på en smell.. Men når han nærmer seg mål så vil han alltid vinne. Men rimelig sikker på at om han hadde satset som vanlig ville han lagt seg så mye foran De Jong i starten at han ikke hadde klart å hente han..

Det skal sies at de Jong er en seig jævel når han lukter seier med 3-4 runder igjen. 29.3 på sisterunde ble selv for mye for Kramer! Var en vanvittig fryd når Turbo-Bob vant!

neworleans
13.02.12 18:02
Sjefssløggern: Mulig Kramer ikke ønsket å gå helt i kjelleren for å vinne 5000m på Hamar 1 uke før VM, selv om det ikke ligner han å ville tape.

Satt like ved målgangen under 10 000, Kramer var faktisk den som så mest kokt ut av alle da han passerte mål. Og hvis noen tror han lar seg slå frivillig av Bob må de tro om igjen. De er vel så og si ikke på talefot.

Han kunne selvfølgelig valgt en bedre gjennomføring av løpet, f.eks. ventet med 29 runden. Men det var det flere som kunne ha gjort. Håvard var en av de som uttalte etter løpet at han hadde overvurdet isen og feilet litt med opplegget p g.av det.

Tror i alle fall at Kramer for en gang skyld fikk noe å tenke på, både etter mila og 1500. Og det er ikke så lite bare det ?

Dette ikke for å avskrive han i VM, men det er lov til å håpe på at han er menneskelig han også. Mange i hallen mente forresten at en burde frykte Blokhuijsen mer enn Kramer.

(Innlegget ble redigert 13.02.12 18:04)

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 1022
13.02.12 18:15
Xenofex: Mathisen fikk sølv i 1910 bak nevnte Strunnikov, så det må i så fall bare ha vært dette ene året. Mathisen var forøvrig aktiv som profesjonell også etter krigen, så vidt jeg har forstått på et bra internasjonalt nivå, trolig like høyt som amatørene som ble verdensmestre.

Du har rett. 1911 var karanteneåret til Mathisen.

Han konkurrerte som profesjonell i USA fra 1916 (stort sett på kortbane). Matchen mot Bobby Mc Lean på Frogner i 1920 er en klassiker, og var et revansjeoppgjør etter at Mc Lean hadde slått Mathisen i USA.

Ellers vil jeg anta at Mathisen i brorparten av de årene han gikk profesjonelt var klart bedre enn de samtidige amatørene. Han gikk under verdensrekorden både på 500 og 1000 i Davos så sent som i 1929, i en alder av 40 år. Det sies ellers at Mathisen under trening på Frogner Stadion vinteren 1935/1936 var fullt på høyde med Georg Krog, som tok OL sølv på 500 det året.

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 225
13.02.12 18:22
Tolbukin: Det sies ellers at Mathisen under trening på Frogner Stadion vinteren 1935/1936 var fullt på høyde med Georg Krog, som tok OL sølv på 500 det året.

Det er også mange som holder Georg Krog som moralsk vinner av 500-meteren i Garmisch-Partenkirchen i 1936 - ryktene forteller at tida til Ivar Ballangrud skulle vært 44,4 men ble manipulert til 43,4.

neworleans
13.02.12 18:26
Xenofex: Oscar Mathisen

Oscar Mathisen, sammen med Birger Ruud og Hjallis, er kanske de tre  aller mest populære idrettspersoner i Norge gjennom alle tider.

Livet hans endte tragisk i 1954 ,jeg var 10 år, men husker fremdeles avisoverskriftene.

Xenofex
13.02.12 18:30
Tolbukin: Han konkurrerte som profesjonell i USA fra 1916 (stort sett på kortbane). Matchen mot Bobby Mc Lean på Frogner i 1920 er en klassiker, og var et revansjeoppgjør etter at Mc Lean hadde slått Mathisen i USA.

Ja, jeg har hørt om denne legendariske duellen. Skal visstnok ha vært noe helt utenom det vanlige. Ser ut som det var spennende inntil siste distanse:

Mathisen: 43,3 - 9.05,0 - 2.27,8 - 18.39,1 = 203,022
McLean: ..43,7 - 8.53,7 - 2.28,2 - 19.19,4 = 204,440

Var det da bare disse to som gikk mot hverandre? Som i en tittelkamp i boksing nesten? Hadde vært moro om det hadde vært noe lignende idag. Føler av og til at det er nesten litt synd at de store favorittene møtes så ofte som de gjør. Man går dermed glipp av gigantmøtene.

Skobrev-Kramer i VM nå ligner jo litt på et slikt gigantmøte. De to har jo ikke virkelig barket sammen på to år nå. Frykter dessverre at ikke Skobrev har noe særlig å stille opp med i år...

(Innlegget ble redigert 13.02.12 18:39)

neworleans
13.02.12 18:40
Xenofex: Frykter dessverre at ikke Skobrev har noe særlig å stille opp med i år...

Ikke avskriv den mannen, det var mange som mente at han ikke gikk for fullt på Hamar.

Hvis han gjorde det, har han bommet på formen til VM.

tucan
13.02.12 18:47
Xenofex: Føler av og til at det er nesten litt synd at de store favorittene møtes så ofte som de gjør. Man går dermed glipp av gigantmøtene.

bare 2 og 2 mot hverandre høres litt kjedelig ut..

Men hva med å arrangere flere sammenlagtkonkurranser i verdenscupen? (ser noen har foreslått tourer, men det er bare tull)..

De kunne f.eks gått 500/1500/3000/5000 en helg med sammenlagtkonkurranse.. Vareiere hvilken distanser de går, så også mellomdistanseløpere kan hevde seg..(500/1000/1500/3000?)

tucan
13.02.12 18:48
neworleans: Hvis han gjorde det, har han bommet på formen til VM.

nærmest kastastrofe om Skobrev bommer på formen.. Han har jo lagt opp hele sesongen for dette.

tucan
13.02.12 18:51
Sjefssløggern: Det skal sies at de Jong er en seig jævel når han lukter seier med 3-4 runder igjen. 29.3 på sisterunde ble selv for mye for Kramer

det er ikke noe tvil om. Selv når Kramer kjørte med 29.2 runden, satt jeg med en følelse at dette kunne Bob ta.. Tok litt tid før Eriksen så at Bob gikk ned rundetiden bak Sven..

Unner Turbo-Bob suksess.. En av få nederlendere jeg virkelig liker..

Xenofex
13.02.12 18:51
neworleans: Ikke avskriv den mannen, det var mange som mente at han ikke gikk for fullt på Hamar.

Nei, jeg avskriver ham på ingen måte. Men han har ikke vist allverden i år, i alle fall ikke på de lange distansene.

Oppdaget forresten at Kramer nylig gikk en 500m på 36.39 i Inzell, og slo da Blokhuijsen (36.51) og var 2 tideler bak Konrad. Tror ikke vi kan regne med at Kramer taper spesielt mye til de andre sammenlagtfavorittene på 500m.

Xenofex
13.02.12 18:55
tucan: bare 2 og 2 mot hverandre høres litt kjedelig ut..

I grunnen enig. Det jeg mente var at jeg liker når ikke favorittene møter hverandre for ofte. I mine to andre favorittidretter sykkel og friidrett er jo dette en del av spenningsmomentet.

neworleans
13.02.12 18:57
Xenofex: Oppdaget forresten at Kramer nylig gikk en 500m på 36.39 i Inzell,

Samme tid som Håvard gjorde på et testløp i Hamar på tirsdag. Spørs om hvordan forholdene var på de to banene.

tucan
13.02.12 19:01
Xenofex: I mine to andre favorittidretter sykkel og friidrett er jo dette en del av spenningsmomentet

Forsåvidt sant. Problemet til skøyter isåmåte er at det er færre av de store løperne.. (Og med det verdenscup-programmet de har møtes de allerede sjeldenn nok).

Xenofex
13.02.12 19:10
tucan: Men hva med å arrangere flere sammenlagtkonkurranser i verdenscupen? (ser noen har foreslått tourer, men det er bare tull)..

Kunne gjerne sett en Ronde van Noorwegen (for det vel hollandsk som er skøytespråket), der man konkurrerte for eksempel konkurrerte på 4 forskjellige arenaer i Norge i løpet av ei uke. For eksempel noe slikt for menn:

Søndag: Stavanger: 3000m og 500m
Tirsdag: Arendal: 1500m
Fredag: Frogner: 500m og 1000m
Søndag: Hamar: 1000m og 5000m

Sammenlagtkonkurransen ville da vært som i allroundmesterskap. Tror noe slikt vært vært spennende. Kunne for min del også vært lagt inn en eller to fellesstarter med bonussekunder, så lenge ikke dette blir den dominerende øvelsesmetoden.

(Innlegget ble redigert 13.02.12 19:13)

neworleans
13.02.12 19:25
Xenofex: Kunne gjerne sett en Ronde van Noorwegen (for det vel hollandsk som er skøytespråket), der man konkurrerte for eksempel konkurrerte på 4 forskjellige arenaer i Norge i løpet av ei uke

Dette begynner jo å ligne på det Bøkko foreslo. Men om det her snakkes om kun norske deltakere, tror jeg ikke interessen ville bli stor.

Siste innlegg