Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Smøresabotasje i Russland

NYTT TEMA
mniko
mnikoInnlegg: 695
22.02.12 10:56

Dette er katastrofe i mine øyne. Husker vi var litt forsiktig med dette i Kollen også, men da det var vel virkelig under oppbyggingen? Når Russland stiller med sikkerhetspoliti for å stenge konkurrenter ute, mens de russiske smørerene tydelig er på innsiden for å teste så er dette så langt fra fair play som overhodet. Er jeg overrasket? Nei, egentlig ikke. Men synes jeg det burde komme en reaksjon? ja! Her mener jeg at IOC burde gå inn. For hele meningen med OL er vel at det skal være fair, og at man har samme utgangspunkt? I dagens langrenn hvor smøring har så mye å si, er slike aksjoner på samme nivå som doping om du spør meg. Det er rett og slett juks for å skaffe seg selv et fortrinn.

Litotes
LitotesInnlegg: 31107
22.02.12 12:54

Dette er ikke noen nyhet. Var ikke full tilgang i Canada i 2010 eller USA i 2002 heller. Sistnevnte hadde tilogmed bygget snowboardbanene helt annerledes enn vanlig og bare latt sine utøvere trene der. I tillegg til at de jukset til seg massevis av medaljer under selve lekene. Kan umulig tenke meg Russland 2014 blir noe verre enn USA 2002.

Nattsvermer
NattsvermerInnlegg: 1256
22.02.12 13:27

Ikke overraskende... men syns det stinker. 

Litotes
22.02.12 13:37
Nattsvermer: men syns det stinker.

Klart det stinker. Men en kan jo forstå russerne. De har også blitt skadelidende i tidligere leker. Nå er det deres tur til å ta igjen.

Nattsvermer
22.02.12 14:36

Dette begynner å bli en farse... 

"Landslagsledelsen og de norske skismørerne møter kraftig motstand under oppholdet sitt i OL-byen Sotsji. Onsdag ble de anholdt av russisk sikkerhetspoliti."

Link 

fenni
fenniInnlegg: 5819
22.02.12 17:44
Litotes: Klart det stinker. Men en kan jo forstå russerne. De har også blitt skadelidende i tidligere leker. Nå er det deres tur til å ta igjen.

Hverken USA eller Russland har vel noen spesiell god grunn til å "ta igjen" når de arrangerer lekene? Her snakker vi vel om to verstinger på juksefronten, i alle fall når vi trekker inn dopingproblematikken i debatten. DDR og Sør-Korea er selvsagt andre kandidater å nevne i denne klassen..

For øvrig husker jeg ikke helt hva som skjedde i Vancouver, kan du påminne meg? ;) Vet at bare Østerrikerne og hjemmenasjonen fikk bruke alpinløypene, men den taktikken fungerte jo overhodet ikke for noen av de nasjonene.

heleneop
heleneopInnlegg: 786
22.02.12 18:47
icedude1: http://nyheter24.se/sport/vinterkanalen/skidor/527975-psykkriget

Dette husker jeg også, svenskene var rasende.

Jeg er alikevel vel litt usikker på hvor mye sannhet denne artiklen inneholder, sporene var stengt også for de norske løperne for å sikre gode spor, men hvis det stemmer at de slapp inn norske smørere og ikke utenlandske skulle det bare mangle at russerne gjør det samme nå. Håper noen jounalister kjenner sin besøkelsestid og undersøker hva som var fakta i denne saken.

Nattsvermer
22.02.12 19:06

Hvis Norge har gjort noe dumt (hvis det er sant) forsvarer ikke at russerne skal "ta igjen" eller hva de driver med. Juks kan ikke forsvares, uavhengig av hvem som gjør hva. OL blir en parodi hvis russerne ikke gir seg her. 

Det er visst flere enn Norge som ikke får komme inn og teste. 

– En rekke andre nasjoner har også klaget til oss, og sagt at de har hatt akkurat de samme problemene i Sotsji. Vi vil ta det opp igjen, og igjen. Dette må vi få hull på, avslutter Heiberg.

Litotes
22.02.12 20:56
fenni: Hverken USA eller Russland har vel noen spesiell god grunn til å "ta igjen" når de arrangerer lekene?

Naturligvis ikke. Men ting er som de er. Jeg forutså mye tull når USA arrangerte i 2002 og ble allikevel negativt overrasket. Og allikevel - amerikanerne slapp stort sett unna med det. Da tror nok russerne, som har god hukommelse, at de kan gjøre det samme.

De som ser for seg at Northug skal vinne gull i 2014 skal være forsiktige i sin optimisme. Den koreanske kortbaneløperen på 1000 meter var også først i mål i 2002, uten å ha gjort noe galt, men det hjalp ikke...mye vil avhenge av nasjonaliteten på nærmeste løper bak. Og Vylegzhanin er jo ikke noe dårlig tips der. Sånn sett er vinnersjansene til Bjørgen mye større. Lite tyder på at det vil hjelpe russerne å bli kvitt henne, da blir det bare polsk seier i stedet. Eller en annen norsk.

Litotes
22.02.12 20:57
Nattsvermer: OL blir en parodi hvis russerne ikke gir seg her.

OL i 2002 ble en total parodi. Det plaget ikke de arrangerende amerikanerne. Så hvorfor skulle noe tilsvarende plage russerne?

Nattsvermer
22.02.12 22:44
Litotes: OL i 2002 ble en total parodi. Det plaget ikke de arrangerende amerikanerne. Så hvorfor skulle noe tilsvarende plage russerne?

Tja, det plager iallefall alle oss andre. Jeg trodde toppidrett var seriøst men dette er det motsatte. Dette burde pampene klare å rydde opp i istedenfor å være etterpåklok etter OL. Fordi det har gått skeis før så er ikke det noe argument for at det skal gjøre det nå. 

Litotes
22.02.12 22:51
Nattsvermer: Tja, det plager iallefall alle oss andre.

Det er sant nok. Jeg har vært plaget av dette i alle år, uansett hvilken hjemmenasjon det er som jukser. Men jeg har vel mistet illusjonene om at en kan komme ondet til livs. Så får jeg heller bli positivt overrasket om det skjer allikevel.

Nattsvermer
22.02.12 23:18
Litotes: Det er sant nok. Jeg har vært plaget av dette i alle år, uansett hvilken hjemmenasjon det er som jukser. Men jeg har vel mistet illusjonene om at en kan komme ondet til livs. Så får jeg heller bli positivt overrasket om det skjer allikevel.

Skjønner hva du mener. Får inderlig håpe det blir rettferdig... 

ehall
ehallInnlegg: 7645
22.02.12 23:31

Slik blir det når Russland har fått OL. Ikke noe overraskende.

fiskarguten
fiskargutenInnlegg: 1319
23.02.12 08:37
ehall: Slik blir det når Russland har fått OL. Ikke noe overraskende.

Det er jo dette som kalles å ha hjemmebane-fordel.

Det er jo bare å huske det til neste gang vi skal arrangere noe, verre er det ikke. 

icedude1
icedude1Innlegg: 10
23.02.12 14:53

"Da Petter Northug og Norge feide konkurrentene av banen i VM, var det med japansk supersmurning under skiene - som langrennsledelsen har hindret utlendingene å få tak i.

De inngikk avtale med importøren av smurningen på det europeiske markedet om at det ikke skulle selges til utenlandske lag før etter ski-VM i Oslo i vinter."

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10099739

nanonils
nanonilsInnlegg: 822
23.02.12 15:25

Det skulle kanskje vært som i orientering, der ingen får trene eller løpe i området som skal ha mesterskap.

Nå blir det vel uansett prøve-OL neste år, i utgangspunktet syns jeg det er nok for testing av løyper.

icedude1
23.02.12 15:51

Litt sykt at de reiser for å teste langrennsski og skismurning to år før OL og dessuten syte over at det ikke er fair play.

Konkurransefordel for Norge er jo det store målet, ikke fair play.

hotkeg
hotkegInnlegg: 5842
23.02.12 16:11
icedude1: Litt sykt at de reiser for å teste langrennsski og skismurning to år før OL og dessuten syte over at det ikke er fair play. Konkurransefordel for Norge er jo det store målet, ikke fair play.

For det første:
Nei, det er ikke snakk om at Norge prøver å oppnå en fordel. 

Langrenn er (og har alltid vært) en utstyrsidrett, der blant annet vitenskap innenfor smøring har avgjørende betydning. Det er derfor ingen fair-play-betenkligheter ved at man i ulik grad prioriterer å være flink med denne siden av sporten.

For det andre:
Har IOC sanksjonsmuligheter? I saker som denne, som er en fair-play-sak, burde de i alle fall ha det.

(Innlegget ble redigert 23.02.12 16:11)

icedude1
nanonils
23.02.12 16:23

Snøen som faller om to år kan vel fort være annerledes enn den som ligger der i dag. 

Dessuten hvis man er så opptatt av smøreforhold, kan man vel bare teste snøen utenfor OL anlegget, skulle tro snøen var omtrent den samme der.

Nå husker ikke jeg hvordan det var før Vancouver, men vi presterte da å ha dårlige ski der også.

tarsen
tarsenInnlegg: 682
23.02.12 16:28
heleneop: men hvis det stemmer at de slapp inn norske smørere og ikke utenlandske skulle det bare mangle at russerne gjør det samme nå.

Utfra datoen i artikkelen det er referert til ser det ut til at dette skjedde noen uker før mesterskapet. Det er to år til OL i Sotsji. Kanskje ikke helt det samme? (uten at jeg kjenner bakgrunnen for stengingen i noen av anleggene).

Uansett latterlig å stenge anlegg for andre nasjoner å samtidig la sine egne utøvere teste de.

ehall
23.02.12 16:52
fiskarguten: Det er jo dette som kalles å ha hjemmebane-fordel.

Jeg kaller det heller en konsekvens at et diktatur har fått OL, de kommer frem mot OL til å gjøre akkurat hva de vil. Fair play som noen snakker om er et ukjent begrep i Russland, der gjelder det å stå øverst på pallen, koste hva det kost vil.

hotkeg
hotkegInnlegg: 5842
23.02.12 17:47
icedude1: hotkeg, synes du dette er fair play og?

Dette er jo en helt annen sak, og må følgelig vurderes konkret.

Selv om det faktisk førte med seg en fordel til Norge, var det ikke snakk om å skaffe seg ulike forutsetninger. Dette minner mer om en forretningsavtale. Alle har like forutsetninger for å forhandle seg frem til slike.

Når det er sagt: Jeg er sikker på at Norge også har handlet både i grenseland og verre i saker som handler om fair-play. Men det var altså ikke tema her.

(Innlegget ble redigert 23.02.12 17:49)

heleneop
heleneopInnlegg: 786
23.02.12 18:21
icedude1: Litt sykt at de reiser for å teste langrennsski og skismurning to år før OL og dessuten syte over at det ikke er fair play. Konkurransefordel for Norge er jo det store målet, ikke fair play.

hehe,

det er ikke sånn at Norge er alene om å sende smøreteam til Sochi allerede nå. Også Finland og Sverige har hatt folk på plass, Russland er selvsagt i gang og det har nok vært andre der også. Skal man ha konkuransedyktige ski hjelper det veldig å ha kjennskap til snøen, som varier overraskende mye fra sted til sted..

(Innlegget ble redigert 23.02.12 18:28)

Litotes
23.02.12 20:39
ehall: Jeg kaller det heller en konsekvens at et diktatur har fått OL, de kommer frem mot OL til å gjøre akkurat hva de vil. Fair play som noen snakker om er et ukjent begrep i Russland, der gjelder det å stå øverst på pallen, koste hva det kost vil

Dette har da lite med diktatur å gjøre. Det minst rettferdige OL i senere år ble holdt i USA i 2002, Russland 2014 blir garantert ikke verre enn dette. USA kan vel ikke akkurat kalles et diktatur?

nanonils
23.02.12 20:53
Litotes: Det minst rettferdige OL i senere år ble holdt i USA i 2002, Russland 2014 blir garantert ikke verre enn dette

Hvilke resultater refererer du til her, bortsett fra Short Track saken som du nevnte og dopingskandalene i langrenn? 

ehall
23.02.12 21:25
Litotes: USA kan vel ikke akkurat kalles et diktatur?

Vet ikke hvorfor du skal blande inn USA i en diskusjon om Russland. Er det for å bytte fokus? Husker ikke mer spesielt som skjedde i 2002 enn det tyske dophodet.

Litotes
23.02.12 21:29
nanonils: Hvilke resultater refererer du til her, bortsett fra Short Track saken som du nevnte og dopingskandalene i langrenn?

Dopingskandalene gir jeg ikke arrangørene skylden for.

Derimot må de ta skylden får disse tingene:

- Måking foran én aker og ingen andre, i snøvær. Hvilken aker? Hjemmefavoritten.

- En løper fikk gå på åpenbar tjuvstart på 500 meter skøyter. Hvem? Hjemmefavoritten.

- Snowboardhalvpipene var bygget helt annerledes enn internasjonal standard og kun USA-løperne fikk trene i dem i forkant.

- Skandaledømming i kunstløp kvinner hvor Irina Slutskaja ble bortdømt til fordel for en hjemmefavoritt. Var også en skandale i parløp, dog uten at den involverte USA-par.

- Meget patriotiske dommerkarakterer i freestyle

- I alpint fikk hjemmefavoritten startnummer 1 både i slalom og storslalom. Sannsynlighet for at dette var tilfeldig er 1/7 * 1/7.

Vi i Norge skal være glade for at våre interesser sjelden kolliderer med USAs, når det gjelder dette mesterskapet. Disse manipulasjonene kostet oss ikke all verden - gikk i stedet ut over andre nasjoner. Blir langt verre for oss om Russland skal matche dette, siden vi oftere sikter oss inn på samme grener.

Siste innlegg